Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 27/10/2018 - Reisverslag uit Uwajima, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 27/10/2018 - Reisverslag uit Uwajima, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 27/10/2018

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

24 April 2020 | Japan, Uwajima

Hallo beste lezer(s)/belangstellende(n),

Ik word deze wandeldag wakker...27 oktober 2018. De verjaardag van Norma mijn echtgenote. Ik heb een bos bloemen besteld via mijn zoon Rene en ze zal deze bos bloemen als verrassing vandaag krijgen. Ik hoop dat de bezorging op tijd is. Wat ben ik blij dat ik dit avontuur mag beleven. Dit thuisfront is heel fijn. Ik heb haar ook per mail gefeliciteerd.

Vandaag mijn 27e wandeldag. Mijn doel is Uwajima city bereiken. Dat moet zeker lukken vandaag. Op dit deel van de route zijn er meerdere routes aangegeven. Ik heb gisteren al besloten om straks de tunnel te nemen. Vroeg opgestaan en vertrek om 06.00 uur. Na een heerlijk ontbijtje op pad. Binnen een half uur sta ik voor die hele lange tunnel. Oordoppen in en daar ga ik weer. Deze tunnel is wel heel erg lang. Drie kwartier wandel ik door die hele luidruchtige tunnel, waarbij ik op moet letten dat mijn cap niet van mijn hoofd waait. Ik wandel aan de linker kant op een verhoging. Het (vracht) verkeer rijdt links naast mij. De zuigwind blaast mij bijna af en toe omver bij grote vrachtauto's. Ook de lucht in zo'n tunnel is niet al te fris. Je bent blij dat je letterlijk en figuurlijk het licht in de tunnel aan het eind ziet. En natuurlijk het zonnetje, maar vooral de frisse lucht. Ik wandel weer op route 56. Het lijkt wel of ik niet van die route af kom. Het is een lange lawaaierige wandeling langs de zeer drukke route weg 56. Echt wennen doet het niet, maar ik probeer te genieten wat er allemaal om mij heen gebeurd. Ik realiseer mij dat ik Kochi district verlaten heb en inmiddels in het Ehime prefecture/district aan het wandelen ben. Ik zou mij verlicht moeten voelen???? Ik voel wel dat ik inmiddels op de helft zit van mijn pelgrimstocht en dat voelt goed. Zonder al te veel (fysieke) problemen deze pelgrimstocht gewandeld. Mede ook door mijn ervaring en voorbereiding lijkt mij deze pelgrimstocht zeer geschikt voor mij. Eenzaam, avontuurlijk, mooie natuur, zee, schone zee lucht, bossen, tempels....ik voel mij als een koning. Zou dat die verlichting zijn?? En dat op de verjaardag van mijn echtgenote Norma. Dat moet een betekenis hebben. Ik haal een Japanse jongen in. Ik heb hem al eerder een keer bij een tempel gezien. Ik maak contact en we praten even met elkaar in het Engels. Ik vraag hem of er hier op dit eiland schoenmakers zijn. Ik laat mijn versleten hakken van mijn wandelschoenen zien...Hij begrijpt mij en geeft aan mee te kijken naar een schoenmaker. Ik wandel met hem door de havenstad. Zowaar vinden we samen in deze stad een schoenmaker. Ik vraag of hij mijn hakken kan repareren. Deze Japanse schoenmaker ziet dit niet zitten. Deze hightech wandelschoenen kan hij niet maken. Hij heeft er niet de hakken voor. Ik wandel verder...met de Japanse pelgrim achter mij aan. Ik wandel vlot(ter). Hij heeft volgens mij blaren danwel zere voeten. Ik wandel deze drukke havenstad weer uit op mijn bekende route 56. Het is inmiddels 09.00 uur. Het is nog heel vroeg. Geen vroege lunch. Ik ga door. Na een uurtje wandelen ben ik al bij tempel 41 genaamd Ryukoji. Je merkt het niet echt, maar ik zat op een hoogte van 150 meter en wandel omhoog naar ruim 200 meter. De volgende tempel 42 is nog 1 uur verder. Daar kom ik inderdaad om 11.00 uur aan. Tempel 42 ligt niet meer langs route 56. Ik ben rechtsaf geslagen van route 56 naar route 57. En daarna linksaf weg van die drukke verkeersroutes.
Heerlijk rustig dit deel. Ik ben vlot doorgewandeld naar tempel 42. Ik had niet gedacht hier al zo vlot te komen. Het is nog erg vroeg en ik besluit door te gaan. Het tempel ritueel werk ik inmiddels rustig af en ik bekijk kort het tempel complex. Ik neem er nu echt de tijd voor, maar ga dan ook weer vlot op weg. Langs deze route tot tempel 42 zijn diverse supermarkten. Ik heb eten voor onderweg ingekocht dus...ik kan gewoon verder gaan. Ik heb gekeken in mijn routeboekje dat ik voorlopig in de bossen wandel. Een flink eind van de dorpen en steden. Dat wordt heerlijk rustig wandelen maar ook met diverse hoogte verschillen. Ik heb via via ook vernomen dat een bepaald deel van de route binnendoor geblokkeerd is door bomen over het pad. Het pad zou afgesloten zijn. Geadviseerd werd om te lopen. Ik besluit toch met een gekregen kaartje in een supermarkt om de route binnendoor te nemen met een alternatief door een slinger asfalt weg. Het blijft een avontuur, maar ik hoop dat ik niet terug hoef te wandelen naar een drukke alternatieve verkeersroute. Ik neem een besluit om ervoor te gaan. Een mooie route door de bossen. De heuvelkam zou ongeveer onder de 200 meter zijn met een (donkere) tunnel. De tunnel is een voetgangers tunnel en volgens de beschrijving zonder licht. We zien wel...er is altijd licht in de tunnel aan het eind.
Het is 10,9 km naar tempel 43. Ga ik dat halen?? Na een uur ben ik al bij die tunnel. In het donker wandel ik door die tunnel...en zie in de verte twee pelgrims. Voordat ik hen kan aanspreken en wat kan vragen zijn ze plotseling niet meer te zien. Er is daar een afslag maar ook een bord die aangeeft dat het verboden en gevaarlijk is om dat pad naar beneden te nemen. Ik besluit voor zeker te gaan en ik neem die zigzag asfalt weg omlaag. Het blijkt een asfalt weg te zijn die eerst flink stijgt en dan pas omlaag. Maar ik wandel stil en eenzaam door. Ik geniet van de stilte. Ik geniet van de bossen en de frisse lucht. Het is warm, maar ik kan heerlijk in de schaduw wandelen. Deze zigzag weg wordt aangegeven met het nummer 31. Ik wandel naar beneden vlot en kom op route 29 terecht. Ik begin nu langzamerhand moe te worden. Niet vreemd na die beklimmingen en lange weg. Na enig zoeken naar de route richting Seiyo City. Soms zijn er diverse route markeringen en soms moet je gewoon schuin rechtdoor wandelen?? Bordje weggehaald of omvergereden??
Ik wandel over een rustige weg en bereik het stadje. Ik heb mijn zinnen gezet op twee hotels die aan de rivier liggen. Moet makkelijk te vinden zijn en hopelijk ook een bed beschikbaar. Ik ben bijna bij tempel 43. Het is inmiddels al 16.30 uur en ik heb een zware wandel dag gehad. Ik besluit te stoppen voor vandaag. Die tempel 43 genaamd Meisekiji komt morgen wel weer. Ik wandel richting die hotels en ik boek een kamer bij een van die hotels genaamd Ooki. Morgen de rivier oversteken en zo naar tempel 43. Deze tempel ligt wel op een heuvel op 260 m. hoogte.
Dat wordt weer even klimmen. Deze dag was weer top en ik heb weer een overnachting. Beter kan niet op deze verjaardag van Norma. Ik krijg in het hotel eten op mijn kamer. Ook prima hoor. Kennelijk geen eetzaal. Ik ga boodschappen doen en voorbereidingen voor morgen. Icebreaker shirt even wassen en drogen nabij de airco...Geen haarföhn vandaag.

Deze pelgrim is vandaag moe en voldaan. Weer een prima wandeldag gehad. Wat zal mij morgen brengen. En heeft Norma haar bos bloemen gehad. Dat ga ik morgen wel lezen in de avonduren.

Tot morgen

O Henro San Jacob.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 166
Totaal aantal bezoekers 297313

Voorgaande reizen:

01 April 2025 - 07 Mei 2025

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: