Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 24/10/2018 - Reisverslag uit Sukumo, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 24/10/2018 - Reisverslag uit Sukumo, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 24/10/2018

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

18 April 2020 | Japan, Sukumo

Hallo beste lezer(s)/belangstellende(n),

Ik ga verder met het uitwerken van mijn dagboek 24 oktober 2018.
Het weer kan erg wisselend zijn in Japan cq op het eiland Shikoku. Zowaar bij het ontwaken blijkt het NIET te regenen. Het lijkt zelfs op te klaren. Dat ziet er dus veel beter uit. Om 06.00 uur ontbijt. Dat houdt in vroeg op staan. Maar dat vind ik prima. Ik wandel het liefst zo vroeg mogelijk maar niet echt in het donker. Liefst als het net schemert. Het is dan fris en heerlijk stil. Een mooi moment om alleen te vertrekken en mijn route op te pakken. Het ontbijt hier in dit pension blijkt gewoon top te zijn. Je kunt onbeperkt rijst pakken en heel veel schaaltjes met lekkere Japanse gerechten. Je moet er wel van houden. Soms veel vis. Sushi etc. Eitje erbij...fruit etc. Veel afwisseling in eten. De Japanners worden er heel oud van. Heel veel bewoners van Shikoku zijn rond de 100 jaar oud. De jeugd trekt weg naar de steden om te studeren en komen niet terug. Je ziet dan ook veel ouderen op Shikoku. De ouderen willen graag dat de jeugd terugkomt, maar de stad is aantrekkelijker voor ze. Ze kunnen daar uitgaan en genieten van het stadse leven. De ouderen hebben er een manier voor om dit in een protest te laten zien. Ze zetten poppen neer voor hun woning. In het begin snapte ik niet wat dit inhield, maar later kreeg ik uitleg hierover. Het symboliseert de jeugd die er dan nog is voor de ouderen. Soms is een school gesloten en in de schoolbanken zitten dan poppen. Vrijwilligers houden deze scholen open en bezoekers kunnen er kijken. Heel bijzondere poppen worden er gemaakt. zoals aangegeven kom je deze poppen tegen bij de woningen waar je bij deze pelgrimstocht langs loopt. Wellicht hebt U al een foto gezien van een woning met een pop. Ik heb ook een paar foto's gemaakt...stil levens van een oude auto nabij een rivier. Achtergelaten...meegevoerd door de rivier??.

Ik ben op tijd bij het ontbijt om 06.00 uur. Daniel sluit ook aan vijf minuten later. We ontbijten heerlijk gezellig samen. Fijn even Nederlands kletsen. Er komen ook drie Franse pelgrims erbij zitten. Ze zijn ook onderweg. Ik praat even met ze in mijn schoolbanken Frans.
We ontbijten rustig en pakken onze spullen. Rugzak weer op de rug en we staan in schemer buiten bij het pension. We moeten afscheid weer nemen. Hij gaat over de brug linksaf en ik ga rechtsaf. Ieder weer zijn eigen weg en route. Ik heb hem we even meegegeven dat ik aan hem zal doorgeven hoe mijn route verloopt via die groene route. Wellicht komt hij achter mij aan. Ik ga nog even shoppen bij supermarkt Walson. Ik wil toch iets te eten bij mij hebben voor later. Misschien kamperen of in iedergeval iets te eten voor onderweg lunch. Ook wat te drinken is wel zo fijn. Blijven drinken onderweg. Af en toe een slokje. Ik kom bij de goed aangegeven splitsing waar ik eerder heb gewandeld en pak route B. Het is even bladeren in mijn routeboek. Ik wil niet verkeerd wandelen.
Omstreeks 08.30 uur zit ik op route B weg nummer 21. Het blijkt een hele rustige mooie weggetje te zijn. Ik herinner mij niet dat er verkeer was.
Heel veel groen en midden in de bossen. Je moet dat wel leuk vinden. Echter die andere route(s) zijn volgens mij ook door de binnenlanden dus echt veel andere keuzes kun je niet maken. Het is een route van hoge bergen...smal weggetje.....Een advies van een mede pelgrim heb ik opgevolgd en ik ben blij dat ik deze route heb genomen. Het is genieten onderweg. Na enige tijd wandelen zie ik een bordje 24,4 km tempel teken en 14 km groene markt / restaurant. We zien wel. Ziet er goed uit.
Na twee uren wandelen even rust. Het is geen zwaar pad, maar je moet wel door blijven wandelen met je rugzak. Dat kost energie. Ik krijg trek.
Ik eet wat rijst en een banaan. Ik ga weer verder. Na vier uur wandelen kom ik bij een restaurant. Dat is mooi. Ik lees dat ik daar heerlijk heb gegeten. Rijst-curry-Bami-Sla en fruit toe. Kosten 600 yen=4 euro??
Heel lekker goed gegeten voor vier euro. Onbegrijpelijk weinig kost zo'n pelgrimslunch. Ik ga verder van Route B naar Route A. Je moet goed opletten. Er zijn ook tunnel(s) waardoor ik ga. Ik zit echt tussen de heuvels. Ik wandel moeizaam verder. Energie tekort??? Later begrijp ik waarom. Ik zit op een stijgend plat vlak. Verder gaat ook mijn rechter klein teentje opspelen. Wordt pijnlijk. Nagel stuk?? Of blaartje? Ik besluit even te stoppen en een check. Blijkt een nagel die in het vlees prikt. Dat wandelt niet lekker. Even knippen en tapen. Dan wandel ik weer beter. Ik blijf op route 21 wandelen onderweg naar tempel 39 genaamd Enkoji.
Hopelijk kan ik daar overnachten want ik heb voor vandaag genoeg gewandeld. Ik wandel het dorp binnen rond 14.00 uur. Een mooie tijd. Ik moet verder naar de tempel 39. Ik spreek onderweg naar de tempel een Japanse pelgrim. Hij gaat hier ook overnachten. Bij de tempel zou een Minshuku zijn. Dat is fijn. Dit moet Shima-Ya zijn. We wandelen samen door. Ook een Japanse pelgrim vrouw is erbij. Ze geeft aan door te gaan wandelen na tempel 39. Dat is prima...ieder wandelt zijn eigen pelgrimstocht. Ik ben samen met hun naar die Minshuku gegaan. Ik kon blijven slapen. Zij ook. Zij hadden al gebeld. Ik heb een kamer. Dat is top. Ik stal mijn rugzak in mijn kamer en trek een schoon t-shirt aan. Ik ga met mijn pelgrimsboek en geld naar de tempel 39. Mijn ritueel en even het complex bekijken. Ik zal een foto van deze tempel 39 plaatsen bij dit verslag. Plannen voor morgen..naar tempel 40. Dat is 26,6 km afstand afleggen. Goed te doen volgens mij. Mijn pelgrimstocht verloopt erg goed. Geen problemen onderweg. Ik geniet iedere dag. Uiteindelijk gaat het daar ook om. Genieten van de natuur, de ontmoetingen, de verschillende routes, de tempel(complexen) etc. Tot heden toe een heel bijzondere pelgrimstocht. Ik heb een reservering met diner (dan moet we wel ruim aankomen voor 16.00 uur) en ontbijt. Ik heb heerlijk gegeten met mede pelgrims. Je krijgt soms op je kamer een mooie Japanse avond kleding met sloffen. Je kunt hierin heerlijk sloffen en bent gekleed als een Japanner. Volgens mij had ik dit tot op heden toe nog niet geschreven. Een t shirt eronder en sokken aan om geen koude voeten te krijgen. Soms is het echt heel koud in zo'n slaap gedeelte van een Minshuku. Ze zijn van hout en de wind waait zo door de planken heen. Geen isolatie onder de vloer en de wanden zijn van licht bamboe. Maar er zijn wel kachels...die je aan kan zetten. Heerlijk warm in je kamer.
Soms midden in de nacht gaan ze automatisch uit...dan moet je ze weer even aanzetten op een laag pitje. Echte wand elektrische of gas kachels. Meestal elektrisch spiraal kachels. Wel zo veilig. Geen kleding over heen hangen, want die verbranden!! Morgenochtend vroeg opstaan en ontbijt om 06.00 uur. Dat wordt dus wakker worden omstreeks 05.25 uur, want ik moet vlot mijn rugzak inpakken met mijn spullen. Ontbijten en dan weer op pad.

Deze 24e wandeldag is weer voorbij. Ik ga om 20.30 uur mijn bedje in. Weer een aantal matrassen verzameld omdat ik zacht wil liggen. Lakens gekregen met dekens. Lekker warm....en soms leg ik mijn floating matje ook nog neer. Die harde Japanse mat vloer is bikkel hard. Daar slaap ik slecht op. Je leert snel....

Tot morgen een nieuwe wandeldag met nieuwe kansen richting tempel 40. 26,6 km te gaan morgen. Dat wordt niet al te zwaar. Hoe zou het met Daniel gaan?? Ik heb hem snel nog een berichtje gestuurd hoe hij het best kan wandelen via mijn mooie route. Ik ben zijn verkenner...

O Henro San Jacob.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 297154

Voorgaande reizen:

01 April 2025 - 07 Mei 2025

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: