Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 25/10/2018 - Reisverslag uit Sukumo, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 25/10/2018 - Reisverslag uit Sukumo, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 25/10/2018

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

23 April 2020 | Japan, Sukumo

Hallo beste lezer(s)/belangstellende(n),

Het is weer eens tijd voor een nieuw dagboek verslag. Dit is mijn 25e wandeldag (zonder rustdag) en ik ben bij tempel 39 Enkoji. Ik kan U nog even iets schrijven over deze tempel. Ik ken alle tempels niet uit mijn hoofd, maar het routeboekje vermeld wel iets over deze tempel. Bij uitzondering zal ik iets schrijven over deze tempel. Ik heb de tekst wel vertaald van Engels in Nederlands. De tempel is gesticht door Gyoki in het jaar 724. Ja deze tempel is heel oud. Hij maakte ook het Yakushi Nyorai standbeeld. Aan de rechterkant van de tempel de hoofd hal en de oog wassende bron, waarvan zij zeggen dat het de ogen geneest. In 1911 werd geloofd dat een schildpad met een rode bel op zijn rug naar de tempel kwam komende uit de Oceaan. Het is leuk om die teksten de avond voor de wandeldag morgen eens te lezen. Soms lees ik de tekst bij de tempel als ik even in mijn routeboekje kijken. Ik wil altijd even goed kijken of ik de route goed volg in de volgorde van de tempels. Ik heb een hekel aan omlopen en/of te ver lopen. Ik heb al een route van minimaal 1125 km. Idioot lange pelgrimstocht als je er even bij stil staat, maar als je op weg bent...denk je daaraan helemaal niet. Kantelpunt is wel de helft van zo'n lange pelgrimstocht, want dan kan je nagaan of je op schema ligt of niet. Ik heb ruim de tijd genomen voor deze pelgrimstocht 60 dagen en ik ben nu pas op dag 25. Nog niet op de helft. Ik heb even op mijn excel lijstje gekeken en ik zit na vandaag op ongeveer 585 km afgelegde afstand langs 39 tempels. Qua km nog niet helemaal op de helft. Zeker ook nog niet de helft van het aantal tempels nog te gaan.

Het is donderdag 25 oktober 2018. Een door de week dag en ik hoef even niet rekening te houden met reservering van accommodaties. Wel komende weekeind. Gisteren was het een verschrikkelijk slecht weer dag en zowaar ik word wakker...en het zonnetje schijnt. Ik lees dat het een hele warme dag zou worden. De ene dag stortregens en de volgende dag weer plotseling erg warm weer. Wellicht ook door vocht in de lucht. Voelt de eerste uren erg klam aan. Ik sta om 05.25 uur op. Lekker op tijd. Ontbijt om 06.00 uur. Dat is ook een gewone tijd om op te staan als pelgrim. En zeker voor mij. Ik houd ervan om vroeg te beginnen en op tijd te stoppen. Dan heb je in de middag nog voldoende tijd om kleding te wassen, te badderen etc. Eten kopen voor de volgende dag in de rugzak. Ik spreek een Japanse jongeman bij het ontbijt. Hij spreekt Engels...Dat is weer eens fijn om met iemand te kunnen praten. Ik eet rustig mijn ontbijt op en ga op tijd op pad. Om 06.30 uur rugzak gepakt en daar ga ik weer. Het is net licht. De zon komt steeds later op...dat zal ik zeker later op mijn pelgrimstocht merken. Het is nog even fris deze ochtend dus jack aan. Ik wandel weg van de Minshuku en ga terug op de route. Het is weer wandelen langs de verkeer drukke route 56. De bekende verkeersader in dit deel van het eiland. Ik lees dat het een saai stuk weg was met heel veel verkeer. Na ruim 2 uur wandelen langs die route kom ik aan bij Sukuma City. Het is daar even zoeken naar de route pijlen, maar uiteindelijk gevonden. Ik heb onderweg hierna nog wel goed gegeten. Bij een supermarkt Walson. Ook kon ik daar nog geld pinnen. Het contante geld was al flink geslonken. Ik pin 40.000 yen. (300 yen =2 euro). Genoeg voor de komende dagen. Er wordt heel veel contant geld gebruikt. Er wordt opvallend weinig gepind zoals in Nederland. Zeker niet contactloos. Je verwacht dat de Japanners hier ver mee zijn, doch de werkelijkheid is anders. Ik denk dat Nederland moderner en het financieel veel beter heeft. Mijn indruk is dat de bevolking op dit eiland behoorlijk arm is, maar erg rijk qua geest. Zeer gastvrij en vriendelijk. Ik pad na de stad de rode wandelroute binnendoor. Even weg van die hele drukke verkeersweg. Ik wil wat foto's maken onderweg, maar camera doet vreemd. De camera is even van de rugzak gevallen en wellicht stuk?? De foto's zullen nog wel goed zijn, want die staan op een SD kaart van zoveel Gig. Wat een pech...hoe ga ik dat oplossen? Ik bedenk onderweg wel weer wat. Misschien kom ik wel een Sony winkel tegen. Ik ben in Japan..en daar worden heel veel camera's gemaakt. Mijn camera is van het merk...jawel...Sony. Dat moet toch lukken..repareren of nieuwe kopen?? Ik ga het later wel zien. De afstand naar volgende tempel 40 is 26,6 km. Maar dat zegt niet alles. Ik heb al gezien dat er hoogte verschil aankomt..heuvels. Dat kan best pittig worden. Dan is 20 km wandelen al een flinke kluif. Na de stad en na mijn vroege lunch ga ik langzaam al wandelend omhoog via leuke weggetjes en door dorpjes heen. Heel fijn om zo te wandelen en te genieten.

Al vrij snel ga ik richting de Matsuo Daishi pas. Daar zouden ook mooie ruïnes zijn. De klim is heel pittig vanaf 10 meter naar 300 meter. Met een middelzware rugzak is dat best pittig. De Japanse pelgrim kom ik voor mij tegen en hij heeft er heel veel moeite mee. Hijgend wandelt hij voetje voor voetje naar boven. Ik ben al flink getraind en volgens mij jonger dan hij. Ik ga hem voorbij en klim vlot met rugzak naar boven. De Japanse man (manager zoals later bleek) zag er vermoeid en qua huidskleur wit uit. Hij zal toch niet dood neer storten? Boven bij een zitbankje wacht ik op hem. Ik wil zeker weten dat het goed met hem gaat. We zijn helemaal alleen en geen enkele andere pelgrim is er te zien. Je merkte helemaal niet dat er wellicht nu nog honderden pelgrims onderweg zijn naar tempel 88. Of parttime Japanse pelgrims. Ze wandelen soms een paar dagen in het weekeind of door de weeks. Heel weinig wandelen deze pelgrimstocht in een keer zoals ik. Ik krijg dan ook veel respect als ze horen dat ik dit zo rond de 50 dagen wil gaan doen. Tenminste dat ik mijn inschatting zoals ik nu zo vlot wandel. Er zijn veel vergezichten boven. Helaas kan ik even geen foto's maken. Tenminste ik probeer het. Ik zie later wel of de foto's opgeslagen zijn. Ik zie de Japanse man aankomen al zuchtend en hijgend. ik hoor van hem dat hij al eerder deze pelgrimstocht heeft gewandeld, doch toen was hij veel jonger. Zijn conditie is niet meer zoals toen. Hij is een beetje teleurgesteld op zichzelf. Ik monster hem op en praat even met hem. Vertel dat ik even op hem gewacht heb, omdat ik mij ongerust maakte. Dat wordt zeer gewaardeerd. Ik vertel dat ik een ervaren pelgrim ben en dat ik diverse pelgrimstochten in Spanje gewandeld heb. Vol bewondering luistert hij en de klik is tussen ons gemaakt. ik krijg zijn visite kaartje en ik mag bellen als ik in de problemen kom. Dan komt hij mij helpen...
Ik eet even wat op een bankje...en de Japanner loopt weer voor mij uit verder. ik volg. Ik zie een splitsing en hij neemt rechts het pad. Wellicht had ik het pad links genomen, maar hij verteld dat dit een pad is naar een uitkijkpost. Die ook weer terug op het pad rechts komt. We nemen beiden het rechter pad door de heuvels en natuur. Wat is dat genieten. We komen uiteindelijk weer terug op de drukke verkeersweg route 56. We wandelen ieder een stukje uit elkaar langs deze hele drukke verkeersweg. Ik wandel rustig en gedoceerd. Heel veel asfalt. Heel veel lawaai van het verkeer. Minder leuk, maar het is niet anders. We wandelen vlot door. Het is behoorlijk warm geworden en door het asfalt lijkt het nog warmer. Het is zweten vandaag. Gaandeweg is de lucht vochtigheid wel iets minder geworden. We wandelen Ainan Town binnen De route markering is slecht. Met een beetje geluk heb ik de tempel vlot gevonden. De tempel ligt langs de drukke verkeersroute. De Japanse pelgrim heeft zijn eigen ritueel en neemt er de tijd voor. Ik eet en drink in de tussentijd wat extra. Mijn energie even aanvullen. De Japanner is ook vlot klaar met zijn ritueel en we praten nog even. Hij geeft aan dat verderop 1 1/2 km een mooi hotel is. Of ik mee ga. Dat lijkt mij wel wat. Ik ben nog niet uitgewandeld vandaag en als hij een goede overnachting lokatie weet. Dan laat ik mij natuurlijk ook even helpen. Dankbaar aanvaard ik dat aanbod. Ik was bij tempel 40 om 14.30 uur. Mooi op tijd. En straks omstreeks 15.00 uur bij het hotel. Mooier schema is er niet. We gaan samen verder ieder in zijn eigen tempo Hotel Sun Pearl. De parel onder de hotels?? Ligt langs onze route dus...ik vind het prima. Na een half uur zijn we bij het hotel. De Japanner vraagt of er kamers zijn. Jawel hoor. Ik heb ook een overnachting. 4600 yen. Echter geen diner. Aan de overkant is echter een supermarkt Walson. Dus dat is fijn. Ik heb mijn eigen maaltijd diner wel. Morgen wel ontbijt in het hotel.
En ik lees ook dat ik onderweg die Sony winkel gevonden heb. Ik heb daar nog geprobeerd of de camera gerepareerd kon worden. De winkel eigenaar heeft even gekeken, maar hij kan hem niet repareren. Ik laat via de Japanse pelgrim weten of ik ook dezelfde camera kan kopen. En jawel hoor...wat een geluk. Ik kan er eentje bij kopen van hetzelfde merk Sony Cybershot. Alleen alles in Japanse taal. Maar ik heb mijn eigen dezelfde camera..dus dat moet lukken. De eigenaar pakt mijn eigen camera en stelt de nieuwe camera hetzelfde af. Ook zelfs de datum en tijdstip. Ook de datum op de foto's etc. Wat een service. De kosten is even jammer. Maar ik betaal met de creditcard. Camera is dan verzekerd. Kosten 41800 yen. Maar ik heb weer een camera om foto's te maken. Ik ben hier maar een keer en het is zeer belangrijk dat ik mijn pelgrimstocht goed vast leg. Ik hoor van de winkelbediende dat de behuizing van de camera verschoven is en dat daardoor elektrische circuits zijn verstoord. Wellicht doet hij het later weer als alles weer goed in elkaar zit. Heel blij dat ik een nieuwe camera heb. Wat een geluk dat ik die Japanner bij me had en naar die Sony winkel meeliep. Het is een gloednieuw model Sony WX500 (kosten ongeveer 250 euro). Ik ben gered. Het was een top dag en zeker geluk dat ik die Japanner bij me had in die Sony winkel. Hij kon voor mij vertalen..naar het Japans.
Het hotel Sun Pearl is top. Wat een mooi hotel met heel veel kamer. Ik heb mijn eigen kamer. Je betaalt per persoon...en je krijgt je eigen kamer. Als je kamer deelt...dan blijf je per persoon betalen. Dat is kennelijk gebruik in Japan. Dat U daar even rekening mee houdt. In Nederland betaal je ook p.p, maar soms betaal je per kamer en kan je de kosten delen. Ik haal eten en ik heb dan ook mijn eten opgegeten op mijn kamer. Heerlijk supermarkt eten...Die middag het bekende ritueel. Kleding wassen...jezelf wassen..badderen...spullen in orde maken voor de volgende dag. Route boekje even doornemen voor morgen. Ik lees zelfs dat ik een eigen bed en kussen had. Ik hoef niet op de grond te slapen. Eigen badkamer met toilet. Top gewoon. In de avond uren even mij Ipad gepakt en gemaild naar huis. Even wat extra geld op de credit card zetten. Die camera kosten hakt er even in. Stond niet op de begroting. Fijn om ook even een berichtje naar huis te kunnen sturen. Ze lezen wel mijn korter verslagen/berichtjes en kunnen zijn waar ik ben. Tenminste op google maps zijn de dorpen/stadjes niet altijd te vinden.
Wellicht nu ook niet...als ik de plaats aangeef waar ik mij toen bevond.
Morgen mijn 26e dag en wellicht dan al ongeveer op de helft van mijn pelgrimstocht. Als ik zo door gaan...dan wandel ik ongeveer 52 dagen over mijn tocht. Maar ik wil ook nog doorgaan vanaf tempel 88 naar tempel 10 of tempel 1. Dat moet ik nog even bekijken. Wellicht kom ik Daniel nog wel tegen. We onderhouden contact middels SMS en per mail. Ik blijf voor hem verkennen en ik wandel ongeveer 2 a 3 dagen voor hem. We zien wel..ik wandel mijn eigen tempo en route. Mijn weg en avontuur. Zo moet je het volgens mij ook echt gaan doen. Volg je eigen weg en route. Soms zie je elkaar weer....onderweg. Ik ga vroeg mijn bedje in. Schone kleren hangen klaar voor gebruik morgen en schoon en gewassen mijn echte bed in. Met kussen zelfs. Top overnachting in een mooi hotel. Wat wil je nog meer als pelgrim. Volgens mij val ik met een glimlach in slaap.....

Tot het volgende verslag.

O Henro San Jacob.




Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 168
Totaal aantal bezoekers 297081

Voorgaande reizen:

01 April 2025 - 07 Mei 2025

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: