Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 11/10/2018 - Reisverslag uit Muroto, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 11/10/2018 - Reisverslag uit Muroto, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 11/10/2018

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

07 April 2020 | Japan, Muroto

Hallo beste lezer(s)/belangstellende(n)

Na deze nacht in de droge schuur...ga ik weer verder op 11 oktober 2018. Ik kijk nog even in mijn routeboekje en zie dat ik heel goed opgeschoten ben gisteren. Heel wat km afgelegd en dat scheelt vandaag weer. Het slechte weer is even weer voorbij. Een wolkje en zonnetje vandaag. Vandaag vlot naar tempel 24 en wellicht al verder richting tempel 25. We zien wel. Komt wat komt..is mijn motto. Ik wandel en zie een enorm wit beeld van Kobo Daishi. Ik liep verder bijna voorbij de grot waar deze zeer beroemde priester heeft gebeden. Het ligt aan de zeekust. Staat ook uitgebreid beschreven in mijn route boekje. Ik word gewenkt en ik herken de Japanse pelgrim. Ook een vrouw uit de USA is erbij. Deze vrouw kom ik nog menigmaal onderweg tegen. Echter zij wandelt niet alles. Ze schijnt fysiek niet zo goed te zijn. Maakt ook niet uit. Het zijn van die hele fijne leuke ontmoetingen die je onderweg weer meemaakt. Blij dat zij mij even gewenkt hebben, want anders was ik zo langs die grot gewandeld. Even foto's van elkaar maken bij deze beroemde grot. Ik maak van deze plaats even een rustpuntje...en blij weer eens iemand te ontmoeten. Fijn om mensen weer eens te spreken. Met de Japanner en USA vrouw gaat het goed. Na enige tijd ga ik weer verder. Ik beloof mijn foto's naar hun toe te sturen. Even mailadressen noteren. Haar camera werkt niet helemaal naar behoren en ze is heel blij dat ik haar een paar mooie foto's ga sturen. Beloofd is beloofd.
Ik ga door en ik wandel deze hele lange route weg langs de kust. Heerlijk uitwaaien maar soms een beetje saai. Ik kom in een over heerlijke wandel cadans en voel geen pijntjes meer aan voeten en benen. Het gaat heerlijk goed. Om 12.00 uur ben ik bij tempel 24. Vlot gewandeld. Mijn ritueel en stempel en ik besluit door te wandelen. ik wandel nu om die kust punt waar de tempel is en ga verder langs de kustroute. Tempel 25 is maar 0,8 km verderop. Zal ik doorgaan bij tempel 25? Ik heb afgelopen dagen best wel een flink aantal km gemaakt en het is naar tempel 26 hoog in de bergen een flinke kluif. Ik kan beter mijn energie sparen en een overnachting zoeken. Bij tempel 25 zijn heel veel overnachtingsmogelijkheden voor zover ik kan lezen. Ik besluit te gaan naar Yoshida Ryokan. Een onderkomen volgens Japanse traditie met diner en ontbijt. Dat lijkt mij wel wat. Ik besluit eerst naar deze Ryokan te gaan om te reserveren. Vroeg erheen dan heb je de meeste kans op een overnachting Ik blijk geluk te hebben. Diner om 19.00 uur en ontbijt morgen om 06.00 uur. Dat is top. Inmiddels blijkt dat mijn horloge het heeft begeven. Er is vocht ingekomen. Ik besluit op jacht te gaan naar een nieuwe horloge. Ik kan echt niet zonder de tijd. De USA en Japanse pelgrim gaan met mij mee op zoek en ze vinden een heel klein winkeltje. Hij verkoopt horloges!! Hoe is het mogelijk. Na onderhandeling door de Japanse Pelgrim een mooie horloge (die heb ik nu nog steeds om...) met tijd en datum. Op batterijen en waterdicht. 11.000 yen. Het is even slikken voor deze prijs 72 euro, maar hij lijkt heel degelijk. De verkopen is een heel oude Japanse man met echtgenote. Ik word als een VIP behandeld Ze zijn beiden in de leeftijd van 70 jaar oud en ik ben blij dat ik bij hun een horloge kan kopen. Ze zijn blij vandaag iets te kunnen verkopen zo te zien. De vrouw maakt Origamie poppetjes. Ik krijg er een voor in mijn pelgrimsboek. Een heel bijzonder moment....daar in die winkel samen met mijn USA en Japanse pelgrim.
Na deze koop naar tempel 25 en daar het ritueel weer doen. Afstempelen en even rondwandelen op het complex. Ik lees dat de weer berichten voor de komende dagen goed zijn. Mooi weer. Dat is heel fijn.
Het is weer een hele fijn mooie korte wandel dag geweest. Mijn spieren zijn een beetje stram maar het gaat goed. Ik ben mooi op schema volgens mij. Ik zie wel dat ik best een zware rugzak bij mij draag. Als ik sommige pelgrims zie met hun dag rug zakje?? Echter zij wandelen volgens mij niet de hele pelgrimsroute in een keer. Ik ben blij een tentje bij mij te hebben. Een heerlijk gevoel van vrijheid.
Planning morgen is naar tempel 26 3,8 km verderop...en uiteraard verder op weg van 27 km naar tempel 27. Dat wordt wellicht een afstand van ongeveer 30 km. Een flinke wandeling morgen dus.
Morgen vroeg opstaan en een heerlijk ontbijt. Deze Ryokan blijkt zeer goed te zijn. Heerlijk diner en heel goed ontbijt. Al moet je van dat ontbijt niet al teveel voorstellen..soms stukje zalm of vis..fruit..reis..soep...en thee. Voor mij een beetje karig, maar je hebt in ieder geval iets in je maag bij aanvang van de wandeling.

Deze dag zit er weer op en het was weer een hele fijne pelgrims dag met allerlei ontmoetingen, zee zichten en vooral ook veel asfalt. je moet echt erop instellen dat je voeten heel veel kilometer asfalt verslijten.
Voordeel is wel dat het vrij gemakkelijk wandelt. Nadeel uitkijken voor scheenbeen ontsteking. Niet stampen, maar rustig gedoceerd wandelen. Ook veel trainen (wennen) op asfalt voorkomt scheenbeen ontsteking.

Morgen vrijdag 12 oktober 2018. We naderen weer het weekeind. Opletten want soms moet je reserveren je overnachting!!

O Henro San Jacob.

• 07 April 2020 - 23:34

Yaru De Vries:

Wat gaaf om te lezen. Merk dat dit al een tijdje geleden zich heeft afgespeeld maar dat maakt het niet minder bijzonder. Ben net zelf terug van Japan maar u heeft een hele andere belevenis gehad zie ik.
    Zal zeker uw andere verslagen gaan lezen!
    - Yaru