Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 8/10/2018 - Reisverslag uit Anan, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 8/10/2018 - Reisverslag uit Anan, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 8/10/2018

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

06 April 2020 | Japan, Anan

Hallo beste lezer(s),

Ik ga verder met het uitwerken van mijn dagboek over mijn pelgrimstocht in het jaar 2018. Het is maandag 8 oktober 2018. Weer een volle week te gaan. Het weekeind is voorbij. Ik merk wel dat het in de weekeinden drukker bij de tempels is dan door de weeks. Eigenlijk ook wel logisch. In de weekeinden zal ik mogelijk moeten gaan reserveren bij overnachtingsplaatsen. Deze nacht heb ik echt geluk gehad. De laatste kamer?? Ik heb een hele rustige fijne nacht gehad. Goed uitgerust en heerlijk schoon mijn bedje weer vroeg uit...Ik had uitgezocht dat de bus al vroeg vertrok om 06.30 uur. Ik sprak nog een paar pelgrims en zij gingen er ook vroeg uit. 05.15 uur gaat mijn wekkertje...nog niet helemaal uitgeslapen, maar voldoende energie weer om verder te gaan. Ik ga met de bus een stuk naar mijn vervolg route. Anders zou het een hele saaie drukke weg zijn die ik al wandelend extra zou moeten afleggen. Ben wel benieuwd hoe Daniel het heeft gehad. Pittige afdaling met pijnlijke voeten...dat wordt een beetje afzien. Ik heb tot nu toe erg goed gewandeld. Geen blaren alleen een pijnlijk klein teentje die ik getapt heb. Geen probleem om hiermee verder te gaan. Het gaat tot nu toe top. Ik moet uit de bus stappen bij de Asebi stop...Blij dat ik met de bus gegaan ben...minuten lang rijden we door over een drukke kronkel weg. Bus mooi op tijd...Japanners zijn echt experts in tijdrijden. Precies op de minuut kom ik aan bij de kruising Asebi stop. Het is nog heerlijk vroeg als ik verder ga wandelen.
5,4 km naar Tempel 22 genaamd Byodoji. Vrij vlot bereik ik tempel 22 al om 08.15 uur. Na het bekende ritueel en mijn stempel scoren ga ik vlot weer verder. 20,7 km te gaan naar tempel 23 genaamd Yakuoji. Ga ik of wil ik dat halen? Ik ga deze dag de kust bereiken en ik zie in mijn boekje een mooie camping plaats??? Ik draag natuurlijk niet voor niets mijn tentje mee in mijn rugzak. We zien wel waar we uitkomen. Wellicht kom ik nog wel meer tegen onderweg naar tempel 23. Ik lees in mijn aantekeningen dat ik het een heel mooi pittig stuk vond om te wandelen.
Onderweg wat te eten? Mijn voorraad in mijn rugzak wordt al minder. We zien wel. Ik loop uiteindelijk langs een dorpje en spreek een aantal Japanse dames aan. Ik maak een gebaar van eten...Ze zien vast dat ik pelgrim ben. Uit hun gebaren begrijp ik dat er geen winkel en supermarkt in de buurt is. Jammer, want mijn maag begint al te knorren. Ik heb voor straks nog wel een noodreep. Ik wandel rustig weer verder en ga verder langs de weg. Zeker ruim een kwartier later word ik bijna omvergereden door een auto en stopt voor mij. Die Japanse vrouw stapt uit en geeft mij een ossetai in de vorm van een hele maaltijd!! Wat een lieve mensen toch!! Blikje tomatensap, twee worsten, twee zakjes nog warme rijst en zakje koekjes. Wat een weelde...wat een fijne gift (Ossetai). Dit schijnt heel gewoon te zijn in deze streek. Maar dat ondervind ik nu echt wel. Ik ga bedankt haar met een diepe buiging en mijn glimlach....Ik zoek een leuk stekje om rustig deze maaltijd op te eten. Wat een heerlijke voedzame maaltijd. Ik voel de energie weer mijn lijf in komen. ik kan heerlijke weer verder zonder enige trek te hebben. Bij een splitsing besluit ik de kustroute te nemen. Je kunt soms kiezen uit bepaalde routes in het boekje. Het is het eerste deel langs de kust. Ik houd van de zee en ik snuif de heerlijke zeelucht met heel veel plezier op. Ik geniet optimaal. Er zitten weer wat klimmetjes in de route. Ik begin al sterker te worden en ik wandel vlot omhoog en weer omlaag. Omstreeks 14.00 uur kom ik aan bij de locatie waar de camping zou moeten zijn. Ik zie geen camping, maar een grasveld omringd met bosschages. Er staan wel een aantal lantaarnpalen en zowaar een toilet groep. Dit zal het wel zijn. Ik zet mijn rugzak op het grasveld in een hoekje. Wellicht kan het straks hard gaan waaien en ik zit aan de kust. De wind kan vanavond/vannacht of morgen flink opsteken. Ik kijk niet iedere dag naar het weer. Ik wacht wel af. De weer berichten zijn voor het hele eiland en er is volgens mij echt wel een verschil tussen noord/zuid en Oost en West. Vandaag was het een top dag. Heel mooi weer onbewolkt en ik heb een temperatuur genoteerd van 28 graden.
Dit deel van de kustroute heb ik van genoten. Hopelijk nog veel meer mooie stukken langs de kust. Ik bekijk de toilet groep en zie dat er toiletten zijn. Geen douche. Die is er wel, maar die is zo vies..Die ga ik niet gebruiken. Ik zie dat er ook een Japanner aankomt en naar een kantoortje loopt. Ik meld mij daar en ik mag inderdaad op het grasveld kamperen. Het is toch de camping zoals aangegeven op het kaartje. Kosten 500 yen. Niet duur dus. (300 yen=2 euro).
Ik zet alvast mijn tentje op en mijn luchtbedje oppompen. Slaapzak in de tent en een lijntje spannen. Effe wat wassen. Mijn icebreaker shirt kan ik nu even wassen en drogen in de wind. Dat gaat zeker in een paar uur lukken. Heerlijk schoon shirt en slip aan morgen. Voorbereiding voor morgen. Maar ja...nu nog een diner/avondmaaltijd. Inmiddels komt er een Japans gezin met kinderen op het grasveld en gaan BBQén. En ja hoor...je gelooft het niet ik krijg een OSSENTAI bestaande uit een bordje met eten. Gebraden worstjes en rijst etc. Wat een weelde en avontuur. Wederom word ik verwend door die heel aardige Japanners die ook nog een beetje Engels kunnen praten. Ik laat mijn routeboekje zien en vertel dat ik de pelgrimstocht 88 tempelroute ga afleggen. Vol bewondering word ik nu nog meer verwend met een biertje en een yoghurt. Een complete maaltijd. Ik geef ze wel even wat privacy...door iets verder te gaan zitten eten. Even beleefd zijn.....en ik dank hun hartelijk na deze maaltijd. Ze ruimen al hun spullen en er ligt geen een stukje afval meer op dit stukje grasveld. Wat een keurige japanners. Zou dat overal zo zijn?? (dat zal later blijken...)
Wat een fijne avond....en voordat ik het door heb is deze avond al weer voorbij. Het zonnetje gaat onder en ik ga wassen. Dagboekje schrijven en plannen voor morgen naar tempel 23. Die is niet ver weg..een paar kilometer vanaf deze camping plaats. Wat een topdag vandaag. Een pitte wandeldag met klimmetjes maar goed te doen. Ik voel dat ik op schema lig en dat het pelgrimsleven al begint te wennen. De vrijheid, het avontuur, de natuur, de kust, de zee etc. Fantastische pelgrimstocht.
Ik ga vlot mijn bedje in en voordat ik mij stoor aan het licht van de lantaarnpalen op de campingplaats val ik al in slaap.

O Henro San Jacob.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 128
Totaal aantal bezoekers 297280

Voorgaande reizen:

01 April 2025 - 07 Mei 2025

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: