Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 9/10/2018 - Reisverslag uit Kaiyō, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 9/10/2018 - Reisverslag uit Kaiyō, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 9/10/2018

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

06 April 2020 | Japan, Kaiyō

Hallo beste lezer(s)
De locatie die U ziet is wellicht niet altijd de goede...? Ik doe mijn best om die locaties volgens de map via deze website te selecteren maar soms staat die plaats er echt niet bij. Mijn excuses voor de kaart soms.

De nacht was prima...heerlijke zee kust lucht. Het zonnetje komt op en ik sta op. Ik ruim mijn tentje en spullen op. De rugzak is vlot gepakt en ik eet een noodreep. Ik moet natuurlijk wel even iets gaan eten. Drinken heb ik altijd wel bij mij. Onderweg overal drinkwater te krijgen. Mijn bidon snel gevuld. Deze route naar tempel 24 is heeeeel lang. In mijn route boekje staat een lengte van 75,8 km. Dat is drie dagen wandelen. Ik zal een route kaartje straks bijvoegen. (even opzoeken). Ik ga vlot naar tempel 23 en ik lees dat ik daar al aankom omstreeks 07.30 uur. Tempel is net open voor de pelgrims. Na het ritueel die al vlotter en makkelijker gaat ...even afstempelen en ik ga weer op pad omstreeks 08.00 uur. Ik wandel altijd wel nog even over het terrein van de tempel om even te genieten. Ik pak mijn rugzak weer en ga op pad. Ik weet niet waar ik mijn hoed achtergelaten heb, maar deze is al gesneuveld onderweg. Eigenlijk niet jammer, want ik krijg hoofdpijn van dat harde hoofd bedeksel op mijn hoofd. Ik pak mijn cap en de zon is ook uit mijn ogen en gezicht. Geen neus die verbrand...want het is weer heel mooi weer. Het is al snel 29 graden en het zonnetje pikt op mijn huid. Lekker wandelen in mijn T shirt. Door het dorpje en eten ingeslagen. Ik moet binnenkort wel beslissen wat ik ga doen...de groene route proberen te vinden of de rode route door enkele tunnels en langs snelwegen. We zien wel. In mijn hart wil ik graag de groene kustroute wandelen, maar er zijn geen km aanduidingen. Ik zie in mijn route boekje dat het een zeer kronkelige lange kustweg is. Ik wandel langs de weg die langzaam omhoog loopt. Het is een drukke kustroute weg en voordat ik het weet ben ik bij een tunnel genaamd Okugata. Ik heb de groene route afslag al gemist. Ik besluit NIET terug te wandelen. Ik heb een afslag gezien en ik ga door de tunnel. Ik pak mijn motor oordoppen (klaar gelegd) en doe ze in mijn oren. Er loopt aan de zijkant een verhoogde band voor voetgangers en fietsers. Het is de kustroute 55 door een hele lange tunnel. Even verderop nog een lange tunnel genaamd Hiwasa. Het scheelt veel klimmen volgens mij. De tunnels zien er netjes en verzorgd uit. Het is wel een hele drukke verkeer tunnel. Oorverdovend lawaai van het verkeer dat er door raast. En zo wandel ik uren lang langs deze route 55. Het is wel een enigszins saaie lange weg waar je langs loopt, maar dat hoort er ook bij. Het wandelt wel vlot. Om 11.30 uur even een pauze om even wat te eten en te drinken. Verder wel het voordeel dat er langs deze weg veel eten en te drinken is. De route langs de kust hoorde ik later is heel heuvelachtig en weinig of geen eten/drinken te krijgen. Zeker een hele lange dag duurt deze groene route. Veel langer dan de route die ik toevallig nu nam. Na deze pauze ga ik weer verder. Het is warm deze dag en ook het wandelen op asfalt is nog warmer. Soms wandel ik fijn in de schaduw aan de kant van de weg. Deze dag laat zien dat het een lange dag wandelen is langs een hele drukke route 55 weg. Je moet er even aan wennen. Ook de voetjes. Ik merk aan het laatste stuk dat ik een pijnlijke linker hiel heb. Later blijkt er naast de preventie hiel tape een heel klein blaartje is ontstaan. Schuur blaartje. Opgerolde sok?? Hitte vorming?? Soms komt er een blaartje. Snel aftapen en verder. Er zijn op dit stuk etappe heel weinig pelgrims die ik gezien heb. Laatste uur wel een Italiaanse en een Duitse pelgrim. Ik heb ze deze dag gezien doch later nimmer meer. Ik vermoed dat zij niet alles wandelend afleggen. Soms stukken met de bus of trein. Overal op de route kun je op de bus of trein stappen. Maar ik niet...ik wil iedere meter op deze pelgrimsroute zoveel als mogelijk wandelend afleggen. In mijn route boekje staat nabij een dorpje cq haventje een camping teken. Kijken of dit iets voor mij is. Ik heb vandaag een flinke tippel gemaakt. Gemiddeld zal ik wel op 25 km komen vandaag. Het is even zoeken naar deze camping doch door bordjes te volgen kom ik toch uit bij een super de luxe campingplaats met een bijgebouw/restaurant en douches. Vooral dat laatste lijkt mij weer fantastisch. Er staat Maze-No-Aka = mix van heuvels vertaald) Het uitzicht is in ieder geval fantastisch. Een heel mooi grasveld zoek ik uit nabij het douche gebouw. Er staat nog een tentje op deze camping. Voor de rest staan er BBQ plaatsen/gebouwen. Kosten camping 1800 yen. Eerste maar eens douchen. Heerlijk schoon boenen alles. Heb ik vandaag nog iets bijzonders meegemaakt??

Ja wel:
Een Japanse collega een politie embleem gegeven (op de foto)
Onderweg weer een ossetai gekregen...100 yen voor een tempel. De gever een Japanse dame een set klompjes gegeven.
Onderweg een bijzondere foto gemaakt van een achtergelaten Rose dildo??? Een stil leven onderweg.

Ik realiseer mij op de camping dat ik deze Prefecture (district) Tokushima ga verlaten morgen. (spiritueel ontwaken.....gebied). Ik ga naar het gebied Kochi (ascentrische training). Naar een gebied waar iets gevraagd wordt op het gebied van uithoudingsvermogen/doorzettingsvermogen. Het gaat erg snel qua dagen, maar ook de kilometers. Ik zie op mijn excel overzicht dat ik 184,5 km heb gewandeld!! 9 dagen onderweg. Dat is gemiddeld 20,5 km per dag. (met een aantal heuvels erbij). Rustige start is naar mijn wandel ervaring het beste. Je lichaam moet wennen aan dagelijks wandelen/fysieke inspanning. Ik heb enkele heuvels gehad. Mooi gemiddelde om mee te beginnen. Het is nu nog minder dan 55 km naar de volgende tempel. Een helft van deze afstand morgen halen zou mooi zijn, maar niet echt nodig. We zien wel wat er morgen weer gebeurd. Ik heb een paar mooie foto's gemaakt op de camping en nog genoten van Japanners die kwamen BBQ én. Ze kwamen met auto's...en bereiden de grote maaltijden voor elkaar in die BBQ overkappingen.
Ik heb even gekeken...wat een eten!! Het zag er heerlijk uit. Ik heb mijn eigen maaltijd opgegeten die ik ingekocht had.

Deze dag is weer voorbij...ik kruip in mijn tentje en val als een blok in slaap. Een heerlijke rustige nacht...maar wel met regendruppels op de tent. Hopelijk morgen een mooie dag zonder regen?? We gaan het zien.

O Henro San Jacob.