Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 2018 - Reisverslag uit Shikoku, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 2018 - Reisverslag uit Shikoku, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 2018

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

30 Maart 2020 | Japan, Shikoku

Mijn tweede dag in Japan (30 september 2018)

Een rustdag is de planning vandaag. Een regenachtige dag is de voorspelling, maar dat maakt niet uit. Ik ga deze dag toch uitrusten om bij te komen van mijn wereld reis....vliegreis - busreis - treinreis en als laatste de autorit naar Sharon's place. Vannacht wel last gehad van de tijdzone...klaar wakker om 23.30 uur!! In Nederland is het dan dag, maar hier in Japan is het nog donker en nog een hele nacht te gaan. Het zal wel wennen. Even internetten en wifi uitproberen. De router werkt perfect. Even router goed opladen om over een paar dagen op pad te gaan met volgeladen batterijen. Ook mijn Ipad opgeladen houden. Midden in de nacht omstreeks 01.30 uur mijn bedje maar weer opgezocht en zowaar ik val zo weer in slaap....om 09.30 uur klop klop klop .....Mr.Sano aan de deur. Ik kleed mij vlot aan en even later komt hij terug. Ik krijg een uitgebreide uitleg wat de 88 pelgrimsroute allemaal inhoudt. Ik laat hem mijn mooie wandelboek zien en hij heeft al snel door dat ik mij goed voorbereid heb. Hij laat mij de borden zien waarop allerlei postkaarten en visitekaartjes hangen. Ook foto's van pelgrims die al bij hem gelogeerd hebben. Ik regel met hem meteen de financiën. 6000 yen voor twee nachten. Veertig euro voor twee nachten. We praten nog even met elkaar wat mijn plannen zijn. Ik wil beginnen bij tempel 1 en in een keer door naar 88...terug naar tempel 10 of meteen naar tempel 1 terug. Dat moet ik nog even zien hoe e.e.a verloopt met de dagen. Ik heb 60 dagen de tijd en dat is ruim voldoende. Uitleg over de Osame fuda (naamslip). Mijn naam invullen en nationaliteit en datum. Zes slips vooruit invullen, want de planning is om de eerste dag al zes tempels te bezoeken. We zien wel. Advies is om dit vooraf te doen bij het begin van de dag. Dat scheelt veel tijd bij de tempels. Een donatie van 300 yen bij iedere tempel. Dus geld in yens muntstukken is ook wel handig om deze te sparen onderweg. Klaar voor afgifte in je broekzak. Ik zal ook nog een stempel boek (Nokyocho) moeten kopen bij tempel 1.
Mr.Sano geeft aan dat we gaan verkennen samen en daar ook wat uitleg zal geven over de tempel rituelen. Dat is wel zo fijn om dit even door te nemen en voorbereid te zijn.
Ik besluit eerst maar eens te zorgen voor een ontbijt. Op naar de supermarkt in de buurt. Boterhammen ontbijt en eten voor voor middag maaltijd. Mr Sano adviseert om voor 15.00 uur de supermarkt te bezoeken, want het gaat flink waaien/stormen. De tyfoon komt niet over het eiland heen, maar schampt wel Japan. Uitlopers komen langs Shikoku. Ik weet niet wat ik kan verwachten en besluit vlot boodschappen te doen ruim voor 15.00 uur. Ik koop blikjes bier, bananen, chips, een middagmaal . Kosten bijna 1400 yen. Niet echt heel duur.

Ik ben met Mr.Sano naar Tempel 1 geweest. Onderweg vertelde hij nog dat we nu de route rijde die ik straks ga wandelen. De eerste indrukken van de route onderweg. Ja wat moet je ervan denken in een auto die rustig met 30 km per uur rijdt...je ziet wel wat, maar niet echt goed.
Bij tempel 1 een uitleg. Ook koop van mijn stempel boek. Ik hoef alleen de naam slips te kopen. 200 stuks is voldoende voor onderweg. Ook vraag ik Mr Sano om een set klompjes achter te laten in tempel 1. Symbolisch laten zegenen. Ze waren bestemd voor een overleden persoon een echtgenote van een collega. Dat set klompjes ga ik later teruggeven aan mijn collega Ronald. De klompjes worden keurig verpakt in een doos en gaan in een bijzondere ruimte om ze later op te halen als ik klaar ben met mijn pelgrimstocht. Mr Sano vertelt wat mijn plannen zijn...de hele 88 tempelroute wandelen in ongeveer 50 dagen. De vrijwilligers van het kantoor van tempel 1 zijn verbaasd en geloven me niet helemaal. Mr. Sano vertelt hun wat mijn wandel ervaring is en ik word met zeer veel respect behandeld. Ik ben vanaf nu O Henro San Jacob. Met veel buigingen etc word ik rondgeleid in tempel 1 en krijg uitleg over de rituelen die ik bij iedere tempel mag uitvoeren. Geen verplichting, maar wel fijn om te doen. Ik beloof hem om bij iedere tempel het bekende uitgelegd ritueel te doen. Of de volgorde goed is..zien we wel weer. Daar later meer over....Het is een mooie tempel 1 genaamd Ryozenji. Er is een mooie vijver met grote vissen. Toch bijzonder om zo'n tempel voor de eerste keer goed te bekijken. Er zijn twee belangrijke tempels die je gezien moet hebben en daarbij ook soms nog kleinere gebouwen/tempels. Kukai tempel is het belangrijkst. (Kukai is afkorting voor Kobo Daishi. De beroemdste man in Japan (priester).
Hij volgt alle pelgrims op hun tocht over dit beroemde eiland Shikoku.
Na deze voorverkenning en inkoop van goederen retour kantoor.

Ruim voor 15.00 uur ben ik weer terug in mijn overnachtingsplaats. Maar omstreeks 15.00 uur begint het inderdaad steeds harder te waaien. Geen verkeer meer, maar hele harde windstoten en het begint ongelooflijk hard te regenen. Stormen...nee het gaat echt heel hard waaien. Af en toe hoor ik iets over de weg schuiven. Dit blijkt later pionnen te zijn dan wel fietsen te zijn die wegwaaien over de weg. Wat ben ik blij dat ik binnen zit....het lijkt wel of er echt een tyfoon over het eiland jaagt.
Ik ben als hollander kennelijk niet zo gewend aan tyfoon(s), want achteraf hoor ik dat dit de 27e tyfoon die is overgetrokken zonder al te veel schade aan te richten??? Dan ben ik toch blij in Nederland te wonen en dat we heel af en toe last hebben van een storm windkracht 9.

De avond is rustig en relaxt.....Wat berichten lezen op mijn Ipad en al wat voorbereidingen treffen voor de dag van morgen. Een deel van mijn spullen laat ik achter bij Mr Sano. Hij bergt deze voor mij op. Bij terugkomst toch wat schone spullen. Ook mijn rugzak hoes hoef ik niet mee te zeulen. Na wat chips en bier gedronken te hebben op tijd bedje in want morgen gaat echt mijn pelgrimstocht beginnen.

Deze tweede dag in Japan is weer voorbij....

O Henro San (pelgrim) Jacob.