Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 2018 - Reisverslag uit Shikoku, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 2018 - Reisverslag uit Shikoku, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 2018

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

30 Maart 2020 | Japan, Shikoku

Mijn tweede dag in Japan (30 september 2018)

Een rustdag is de planning vandaag. Een regenachtige dag is de voorspelling, maar dat maakt niet uit. Ik ga deze dag toch uitrusten om bij te komen van mijn wereld reis....vliegreis - busreis - treinreis en als laatste de autorit naar Sharon's place. Vannacht wel last gehad van de tijdzone...klaar wakker om 23.30 uur!! In Nederland is het dan dag, maar hier in Japan is het nog donker en nog een hele nacht te gaan. Het zal wel wennen. Even internetten en wifi uitproberen. De router werkt perfect. Even router goed opladen om over een paar dagen op pad te gaan met volgeladen batterijen. Ook mijn Ipad opgeladen houden. Midden in de nacht omstreeks 01.30 uur mijn bedje maar weer opgezocht en zowaar ik val zo weer in slaap....om 09.30 uur klop klop klop .....Mr.Sano aan de deur. Ik kleed mij vlot aan en even later komt hij terug. Ik krijg een uitgebreide uitleg wat de 88 pelgrimsroute allemaal inhoudt. Ik laat hem mijn mooie wandelboek zien en hij heeft al snel door dat ik mij goed voorbereid heb. Hij laat mij de borden zien waarop allerlei postkaarten en visitekaartjes hangen. Ook foto's van pelgrims die al bij hem gelogeerd hebben. Ik regel met hem meteen de financiën. 6000 yen voor twee nachten. Veertig euro voor twee nachten. We praten nog even met elkaar wat mijn plannen zijn. Ik wil beginnen bij tempel 1 en in een keer door naar 88...terug naar tempel 10 of meteen naar tempel 1 terug. Dat moet ik nog even zien hoe e.e.a verloopt met de dagen. Ik heb 60 dagen de tijd en dat is ruim voldoende. Uitleg over de Osame fuda (naamslip). Mijn naam invullen en nationaliteit en datum. Zes slips vooruit invullen, want de planning is om de eerste dag al zes tempels te bezoeken. We zien wel. Advies is om dit vooraf te doen bij het begin van de dag. Dat scheelt veel tijd bij de tempels. Een donatie van 300 yen bij iedere tempel. Dus geld in yens muntstukken is ook wel handig om deze te sparen onderweg. Klaar voor afgifte in je broekzak. Ik zal ook nog een stempel boek (Nokyocho) moeten kopen bij tempel 1.
Mr.Sano geeft aan dat we gaan verkennen samen en daar ook wat uitleg zal geven over de tempel rituelen. Dat is wel zo fijn om dit even door te nemen en voorbereid te zijn.
Ik besluit eerst maar eens te zorgen voor een ontbijt. Op naar de supermarkt in de buurt. Boterhammen ontbijt en eten voor voor middag maaltijd. Mr Sano adviseert om voor 15.00 uur de supermarkt te bezoeken, want het gaat flink waaien/stormen. De tyfoon komt niet over het eiland heen, maar schampt wel Japan. Uitlopers komen langs Shikoku. Ik weet niet wat ik kan verwachten en besluit vlot boodschappen te doen ruim voor 15.00 uur. Ik koop blikjes bier, bananen, chips, een middagmaal . Kosten bijna 1400 yen. Niet echt heel duur.

Ik ben met Mr.Sano naar Tempel 1 geweest. Onderweg vertelde hij nog dat we nu de route rijde die ik straks ga wandelen. De eerste indrukken van de route onderweg. Ja wat moet je ervan denken in een auto die rustig met 30 km per uur rijdt...je ziet wel wat, maar niet echt goed.
Bij tempel 1 een uitleg. Ook koop van mijn stempel boek. Ik hoef alleen de naam slips te kopen. 200 stuks is voldoende voor onderweg. Ook vraag ik Mr Sano om een set klompjes achter te laten in tempel 1. Symbolisch laten zegenen. Ze waren bestemd voor een overleden persoon een echtgenote van een collega. Dat set klompjes ga ik later teruggeven aan mijn collega Ronald. De klompjes worden keurig verpakt in een doos en gaan in een bijzondere ruimte om ze later op te halen als ik klaar ben met mijn pelgrimstocht. Mr Sano vertelt wat mijn plannen zijn...de hele 88 tempelroute wandelen in ongeveer 50 dagen. De vrijwilligers van het kantoor van tempel 1 zijn verbaasd en geloven me niet helemaal. Mr. Sano vertelt hun wat mijn wandel ervaring is en ik word met zeer veel respect behandeld. Ik ben vanaf nu O Henro San Jacob. Met veel buigingen etc word ik rondgeleid in tempel 1 en krijg uitleg over de rituelen die ik bij iedere tempel mag uitvoeren. Geen verplichting, maar wel fijn om te doen. Ik beloof hem om bij iedere tempel het bekende uitgelegd ritueel te doen. Of de volgorde goed is..zien we wel weer. Daar later meer over....Het is een mooie tempel 1 genaamd Ryozenji. Er is een mooie vijver met grote vissen. Toch bijzonder om zo'n tempel voor de eerste keer goed te bekijken. Er zijn twee belangrijke tempels die je gezien moet hebben en daarbij ook soms nog kleinere gebouwen/tempels. Kukai tempel is het belangrijkst. (Kukai is afkorting voor Kobo Daishi. De beroemdste man in Japan (priester).
Hij volgt alle pelgrims op hun tocht over dit beroemde eiland Shikoku.
Na deze voorverkenning en inkoop van goederen retour kantoor.

Ruim voor 15.00 uur ben ik weer terug in mijn overnachtingsplaats. Maar omstreeks 15.00 uur begint het inderdaad steeds harder te waaien. Geen verkeer meer, maar hele harde windstoten en het begint ongelooflijk hard te regenen. Stormen...nee het gaat echt heel hard waaien. Af en toe hoor ik iets over de weg schuiven. Dit blijkt later pionnen te zijn dan wel fietsen te zijn die wegwaaien over de weg. Wat ben ik blij dat ik binnen zit....het lijkt wel of er echt een tyfoon over het eiland jaagt.
Ik ben als hollander kennelijk niet zo gewend aan tyfoon(s), want achteraf hoor ik dat dit de 27e tyfoon die is overgetrokken zonder al te veel schade aan te richten??? Dan ben ik toch blij in Nederland te wonen en dat we heel af en toe last hebben van een storm windkracht 9.

De avond is rustig en relaxt.....Wat berichten lezen op mijn Ipad en al wat voorbereidingen treffen voor de dag van morgen. Een deel van mijn spullen laat ik achter bij Mr Sano. Hij bergt deze voor mij op. Bij terugkomst toch wat schone spullen. Ook mijn rugzak hoes hoef ik niet mee te zeulen. Na wat chips en bier gedronken te hebben op tijd bedje in want morgen gaat echt mijn pelgrimstocht beginnen.

Deze tweede dag in Japan is weer voorbij....

O Henro San (pelgrim) Jacob.




Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 147
Totaal aantal bezoekers 297329

Voorgaande reizen:

01 April 2025 - 07 Mei 2025

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: