Pijnlijke stramme spieren... - Reisverslag uit Sukumo, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Pijnlijke stramme spieren... - Reisverslag uit Sukumo, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Pijnlijke stramme spieren...

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

28 Oktober 2018 | Japan, Sukumo

Hallo beste lezer(s),
Het is U niet ontgaan dat de km oplopen. We naderen de 700 km.
Afgelopen dagen een paar flinke hellingen en afdalingen gehad!
Dit kost veel energie, maar ook de spiertjes zijn pijnlijk en stram! Zelfs voor mij geeft dat wat ongemakken! Maar vanmiddag mijzelf weer eens verwent met een super hotel. Een hotel met super mooie kamer, badkamer en badhuis. Vanmiddag meteen heerlijk badderen! De spieren worden weer losser en veel beweeglijker! Ook de rek-enbstrek oefeningen in het badhuis zijn heerlijk. Warmte en afkoeling....heerlijk koud water op de brandende voetjes na een lange dag wandelen!
Afgelopen dagen mooi weer gehad. In de nacht een buitje gehad, maar daar heb ik geen last van! Afgelopen dagen geen campeer plekken! Soms als je even verder loopt plotseling weer wel, maar soms is het even genoeg en dan is wat luxe heel fijn. Rugzak is middel zwaar en goed mee te nemen! Geen pijnlijke hepen of schouders. Ik ben gewend dit soort rugzakken mee te dragen!
Afgelopen dagen toch gezien dat de Japanse bewoners van prefecture Ehime minder denken aan het milieu. Als je eten of drinken koopt...dan is alles verpakt in plastic. Alles bij elkaar gedaan in een plastic zakje. Ik constateer dat er veel op de weg wordt weggegooid op de parkeer plaatsen! Wie ruimt het op...niemand! Soms dus een puinhoop. Ook in deze prefecture zijn de paden langs de wegen minder schoon of opgeruimd.
Soms lastig voor de pelgrims die gedeeltelijk aan de zijkant van weg moeten wandelen. Ook de tunnels waar fietsers, bromfietsers en pelgrims wandelen moeten soms op een smalle richel door de tunnel gaan. Het verkeer raast binnen 1 meter met hoge snelheid langs deze verkeersdeelnemers!
Ik heb gelukkig nog geen ongevallen gezien, maar ik ben op mijn hoede en zorg ervoor dat het links rijdend verkeer mij van voren nadert. Alert om eventueel weg te springen naar rechts waar soms nog wat vrije ruimte is.

Gisteren een lastige beslissing moeten nemen in de bergen...
Ik had bij een hotel informatie ontvangen over de route die ik in de bergen ging wandelen! Het pelgrimspad afgesloten en de tunnel geen verlichting! Advies is om de weg route 31 te nemen.
Na de aarde donkere tunnel zonder obstakels gelukkig (300 meter lang!) sta je bij een aantal splitsingen...
Ik had eerder gezien dat twee pelgrims linksaf dat afgesloten pad namen! Ik koos voor zekerheid en nam route 31...een omweg eerst omhoog en later weer stijl omlaag al kronkelend langs een berg. Dit stuk weg is zo 4 a 5 km lang...
Beneden aangekomen begreep ik wel waarom dat pad afgesloten was...
Een aardverschuiving en heel veel bomen over het pad heen! Heel blij dat ik de juiste beslissing genomen heb!
Deze tocht vraagt dus echt om goede tactische beslissingen!
Verder natuurlijk deze informatie gedeeld met de O Henro San Facebook pagina, om andere pelgrims goed en volledig te informeren!

Afgelopen dagen weer veel gewandeld langs route 56 en andere zijwegen. Het blijft goed opletten. Ik pak regelmatig even mijn route boek om te kijken of er nog bijzondere richting wijzigingen zijn.

Vandaag hen ik echt een poging gedaan om meer calorieën binnen te krijgen. Alleen leven op rijst producten is voor mij onvoldoende. Ik ben inmiddels zoals ik zag in het badhuis gewichtmeter dat ik ongeveer al 3 kg ben afgevallen! Daarom een warme lunch en diner genomen! Heerlijk genieten...zoveel mogelijk eten! En het was ook nog gezellig. De Japanners willen graag weten waar ik vandaan kom. Met mijn beperkte Japanse taal kennis lukt het mij hun te informeren waar ik vandaan kom en wat ik doe.

Verder zijn er kippenvel momenten geweest afgelopen dagen. Er stopt een auto op een parkeerplaats naast mij en ik krijg een ossetai (gift). Ik kreeg vanmiddag een blikje koude koffie! Heerlijk weer koffie proeven...soms koud en soms heet. Eergisteren kreeg ik zelfs van een supermarkt medewerker een ossetai in de vorm van een flesje water. Deze stond die avond naast mijn echte bedje in een pension!

Het weekeind is weer voorbij voor jullie! Dus de werk week begint weer...

Ik wandel de komende dagen rustig verder.

Beetje de km beperkt houden, want het is nog een heel lang stuk langs de resterende tempels!

Ik ontmoet nog steeds pelgrims die ongeveer gelijkmatig met mij op wandelen! Heel fijn om ze weer terg te zien. Er ontstaat toch een bijzondere band met elkaar. Ik hoor dat zij dit ook hebben...
En ik maak heel makkelijk contact! Probeer wat woordjes Japans en dan is het oké! Ze helpen je dan overal mee! Je moet soms ook even wat durven vragen...met handen en voeten iets uitleggen! Dat lukt meestal erg goed!

Wel U weet dat deze pelgrim nog steeds door wandelt richting de berg etappes!

Groeten vanuit het super hotel Lohans Ozu city Prefecture Ehime Shikoku Japan.

Bert Gorter


  • 28 Oktober 2018 - 10:23

    Herman:

    Wow Bert. Een prachtige beschrijving van wat je allemaal meemaakt en moet doorstaan. Mijn respect voor jou blijft groeiende, want in je beschrijving neem je mij helemaal mee in je tocht. Blijf het knap van je vinden en wens je, zoals steeds, succes voor de volgende etappes. Groetjes van Herman

  • 28 Oktober 2018 - 12:21

    Mark Krom:

    Hoi Bert,

    700 km al lopen, dat schiet al op man. Maar het gaat natuurlijk niet om de eindbestemming maar om de reis er naar toe. Dat is de belevenis, jouw avontuur. Erg leuk je zo te volgen, ik lees het met veel plezier. Laat je maar goed verwennen in een hotel af en toe, pak je Rust ook. Groetjes Mark.

  • 28 Oktober 2018 - 19:19

    Ben Troostheide:

    Hallo Bert,
    Weer een indrukwekkend reisverslag, weer eentje die de aandacht blijft trekken.
    Je maakt veel mee, horen, zien, ruiken, proeven en alles bij elkaar intens beleven.
    Ik weet als geen ander hoe lastig het is om anderen over te brengen dat wat jij mee maakt.
    Voor jou is het echt alles wat jij mee maakt. Wij proberen door jou verhalen een klein beetje te beleven wat jij beleeft. Bedankt voor deze beleving heel mooi Bert. Slaap lekker, succes en sterkte met de reis. Dit weekend weer een mooie interventie in je wijk alles onder controle loop maar lekker rustig verder. Groet Ben

  • 28 Oktober 2018 - 21:21

    Elle:

    Wow Bert. Hang in there! Sounds like you are still going strong. I know you can do it. The Flying Dutchman you are! Eat strong, my friend and keep your spirits up. Glad to hear of the acts of kindness from the Japanese people. It makes such a difference, doesn't it? Keep going, one foot in front of the other!

  • 29 Oktober 2018 - 04:59

    Yvonne:

    Hi Bert,

    Ik geniet van je stukjes en heel jammer van de tunnels wat ik zo lees.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 313
Totaal aantal bezoekers 297018

Voorgaande reizen:

01 April 2025 - 07 Mei 2025

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: