De laatste dagen in NW Spanje - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Bert Gorter - WaarBenJij.nu De laatste dagen in NW Spanje - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

De laatste dagen in NW Spanje

Blijf op de hoogte en volg Bert

06 April 2015 | Spanje, Santiago de Compostella

Beste lezer(s)/belangstellenden,

Dit is mijn laatste verslag(en) van mijn Camino Portugal. Het is inmiddels het verslag van dinsdag 23 september 2015. Het is even vreemd als je 34 wandeldagen gehad hebt en plotseling in de ochtenduren hoef je niet meer klaar te staan om je cyclus van bijna 30 km per dag te starten. Je staat wel vroeg op om de bus te halen naar Santiago de Compostella. Er gaat een rechtstreekse busdienst naar Santiago. Het is wel een vroege dienst om 06.45 uur, maar wel het voordeel dat de dag lang is. Het cafe bij de bushalte is geopend en we kunnen nog even wat ontbijten en een bak koffie.
Daarna is het al snel tijd om te vertrekken... Het blijkt een twee uur durende rit te zijn en op diverse plaatsen worden pelgrims maar ook bewoners uit de streek opgepikt. Soms zelfs in een dorpje die volgens mij buiten de route van de bus is. Ook dat is wel bijzonder hier in Spanje. Dat gebeurt gewoon ...zonder dat volgens mij de leiding van de busdienst het weet. Het zijn soms slecht ter been zijnde bewoners die opstappen. Heel bijzonder in deze tijd dat dit nog hier in Spanje nog kan...Dat zou zo moeten blijven. De busrit is niet duur...8 euro. Een koopje voor een rit van twee uur. De Nederlandse pelgrim van gisteren heb ik niet zien instappen?? Zou hij de bus gemist hebben?? Even later zie ik hem achterin de bus zitten. Hij zit te pitten...(slapen bedoel ik). Om 08.45 uur aankomst in Santiago bij de busremise. Ik ken inmiddels de locatie van de busremise goed, want ik ben inmiddels hier al diverse keren geweest. Ik wandel wel even later met pelgrim Kees naar het centrum van de stad Santiago naar de huiskamer van de lage landen. Ook daar is het pelgrimsbureau gevestigd. Bij aankomst in de huiskamer blijken de mij bekende Jack en Monica nog steeds aanwezig te zijn om bezoekers te ontvangen. Ik ken ze natuurlijk van een vorig bezoek en ik word hartelijk verwelkomt met de boodschap dat zij ongelooflijk trots zijn op mijn prestatie. Meer dan 1000 km gewandeld door Portugal en vervolgens door naar Finisterra en Muxia. Een bijzondere prestatie volgens hun. Ik ben ook wel een beetje trots op mijzelf. Echter ik voel mij niet heel moe, maar wel een beetje verdrietig dat nu daadwerkelijk mijn DERDE camino erop zit. Wederom een ongelooflijk mooi avontuur. Ik haal hierna mijn verdiende compostella en ook nog een afstand certificaat met een incorrecte vermelde afstand doch dit maakt niet uit. Geen 1000 km staat erop vermeld. Een communicatie foutje...maar dat maakt niet uit. Ik weet welke afstand ik heb afgelegd. Meer dan er op het certificaat staat namelijk meer dan 966 km - ruim 1000 km. Het is een mooi certificaat en daar gaat het om. Mooi voor mijn verzameling compostella's en certificaten. Maar vooral ook een mooie herinnering van mijn camino Portugal anno 2014. Inmiddels heb ik vier compostella's/certificaten, doch ik kan bij een kerkje in de buurt nog een zeer bijzondere Compostella ophalen. Een waarop vermeld staat het bijzondere st Jacobsjaar 2014. Ik haal meteen mijn Compostella daar. Daarna nog even kletsen in de huiskamer...gezellig Nederlands praten. Ik moest me tijdens mijn camino in allerlei talen verstaanbaar maken. Volgens mij is dat best gelukt. Maar vandaag even NL kletsen. Omstreeks 11.00 uur naar de Pelgrims mis in de kathedraal. Vroeg naar de mis, omdat je anders een lange tijd moet staan. Samen met Kees naar deze hele mooi kathedraal. Indrukwekkende dienst, waarbij de namen van pelgrims gesproken worden die gisteren gearriveerd waren en zich gemeld hadden bij het pelgrimsbureau.
Ook het vat suist heel snel door de kathedraal met wierook.....dampen. Zeer indrukwekkend schouwspel, waarbij de bezoekers heel druk bezig zijn met het maken van videobeelden en foto's. Zes personen trekken aan het touw het vat door de kathedraal tot in het kruintje van de kathedraal. Heel snel heen en weer door de kathedraal...kippenvel moment....
Na twee uren luisteren en kijken is de dienst beëindigd. Beetje lang, want het Spaans vertalen valt niet mee. Je moet het een keer meemaken als pelgrim. Na afloop even nog naar de huiskamer voor een bakkie koffie en daarna is het echt etenstijd. Samen met Kees naar een mij bekend restaurantje om Thais te eten. We smullen en smikkelen van het lekkere eten. Als je trek hebt...smaakt dit bijzonder goed. Onze spijsvertering werkt nog op volle toeren en dat zal morgen ook nog wel zo zijn. Ik kan onbekommerd bijna net zoveel eten als ik wil....met een biertje of wijntje erbij natuurlijk. Het is even gezellig samen zo eten met elkaar. Kees blijkt vandaag al naar huis te vliegen. Ik breng hem naar de bushalte van de aerobus naar het vliegveld. We nemen afscheid...zo gaat dat in camino's. Zo ontmoet je heel aardige mensen en zo neem je afscheid. Soms niet altijd leuk, maar dat hoort bij een camino.
We wisselen nog even ons mailadres uit en hij schrijft deze website op.
Ik wandel daarna nog even in de stad om wat voor mijn kinderen en Norma te zoeken. Ik probeer altijd iets leuks mee naar huis te nemen. Ik heb geluk en ik kan T-shirts voor mijn kinderen kopen. Leuke opschrift en niet al te vrouwelijk...natuurlijk. Mijn mannen moeten het mooi en stoer vinden. Ook de kwaliteit T-shirt moet een beetje goed zijn....
Een gift voor Norma is moeilijker te vinden. Je wilt iets voor een ander kopen en dat valt niet mee. Een sieraad?? Ik kom er nog even niet uit. Wellicht morgen??? Vervolgens wandel ik weer naar de herberg hoog nabij het centrum van Santiago. De bekende wandelroute. Ik besluit daar weer een privé kamer te nemen. Goedkoop en veel privacy.
Daarna het bekende ritueel met uitzondering het feit dat ik morgen weer moet gaan wandelen. Morgen weer een rustdag, want mijn vliegtuig vertrekt pas op de 25e. Ik heb mijn wandeling fantastisch uitgestippeld. Heb morgen zelfs nog een rustdag in Santiago.....
Ik ga toch vrij vroeg mijn bedje in en lees nog even een kaartje die ik gekregen heb in de huiskamer van de lage landen (is een Nederlandse huiskamer van vrijwilligers die pelgrims opvangen in Santiago). Ik lees in mijn bedje nog even dit kaartje en ik wil U deze niet onthouden want het is wel de essentie waarom ik pelgrimswandeltochten maak...

Vanaf hier zal ik terugkeren...naar het gewone leven van alledag, niet gewoon meer na al wat ik ervaren heb en als rijkdom opgeslagen in de weg die ik zelf ben. (Ricky Rieter).

Het licht heb ik hierna uitgedaan in mijn kamer en ik heb een heerlijke rustige nacht gehad met daarbij de gedachte dat ik heerlijk mag uitslapen. Zou dit lukken??? Ik ben zo gewend om vroeg op te staan...vanaf nu zal het weer anders gaan....

Bert Gorter

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 579
Totaal aantal bezoekers 297209

Voorgaande reizen:

01 April 2025 - 07 Mei 2025

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: