31e wandeldag 860 km - Reisverslag uit Negreira, Spanje van Bert Gorter - WaarBenJij.nu 31e wandeldag 860 km - Reisverslag uit Negreira, Spanje van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

31e wandeldag 860 km

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

26 Februari 2015 | Spanje, Negreira

Hallo beste lezer(s)

Vandaag gaat het verslag over vrijdag 19 september 2015. Een nieuwe dag een nieuw kaart en een nieuwe route die ik al heel lang wilde doen. Ik had nog genoeg dagen over om deze route van Santiago naar Finisterra/Muxia nog te gaan wandelen. Als het een beetje meezit dan zelfs nog een paar dagen rust over in Santiago. Ik heb de nieuwe kaart mee en al enigszins visueel verkend. De route uit Santiago is gemakkelijk. Gewoon de gele pijlen weer volgen. Het is wandeldag 31. Ruim een maand wandelend onderweg. De rustdagen natuurlijk niet meegeteld. Ik hoef niet al te vroeg op pad. Mijn broodje/ontbijtje kan ik best in de stad nemen. Ik kom in de vroege ochtend genoeg tegen volgens mij. Ik wandel om 07.30 uur weg van de mooie oude herberg op de heuvel en met mijn rugzak eerst naar beneden en dan weer een pittige helling naar boven het stadscentrum in. De stad bruist al en het verkeer raast door het centrum. Even de weg oversteken en ik wandel het centrum in. Gisteren al een café gevonden waar ik mijn ontbijtje kan nuttigen. Een broodje en bak koffie om 08.00 uur. Een broodje als reserve de rugzak in. Voor onderweg. Ik wandel de stad uit richting het westen. Leuke paden en wegen om over te wandelen. Zelfs een hele nauwe steeg achter huizen langs en omhoog. Wel heel afwisselend. Pittige klimmetjes. Maar ik heb er weer zin in. Mijn voetjes vragen echt om bewegingen. Ze willen weer avontuur ruiken. Onderweg nog even bedenken welke route. Besluit eerst naar Finisterra te gaan en vervolgens door naar Muxia. Je komt op een gegeven moment een kruising tegen (kan niet missen) en dan moet je echt rechtdoor of linksaf volgens de kaart. Verder gelezen dat je onderweg toch regelmatig moet stempelen. Met name belangrijk de stempels tussen Finisterra en Muxia. Geen stempel geen compostella. Goed opletten dus...De pijlen van de route zijn uitstekend. Geen kaart nodig. Onderweg spreek ik de eerste drie uren vele pelgrims onderweg naar Finisterra. Maar de eerste overnachting in Negreira. Afstand 21 km. Dat moet een makkie zijn....Na ruim 3 uren rustig wandelen een pauze. Cafe con leche...en een broodje. Al weer trek na dit stuk. Na deze stop diverse pittige klimmetjes, maar omstreeks 13.00 uur arriveer ik in Negreira. Eigenlijk heel erg vroeg, maar besluit niet verder te wandelen. Ik heb ruim genoeg tijd en waarom jakkeren. Ik heb de hele middag lekker rust. Dan kan ik daar ook nog wat inkopen doen. Onderweg diverse bekende pelgrims gesproken en we besluiten vanavond gezamenlijk te gaan eten. Dat is natuurlijk heerlijk eten en gezellig kletsen. Ik besluit gelijk inkopen te doen voor morgen. In de winkel kan ik van alles kopen. Een mooie supermarkt waar ik kan kopen wat ik wil hebben. Ook het ontbijt van morgen alvast kopen. Zorgen voor morgen dus...
We besluiten te gaan eten in café? restaurant municipal. Het café lijkt heel gezellig en ik hoor dat er goed eten is. Afspraak om 19.30 uur uit eten. De middag gebruikt om uit te rusten en alle spullen weer in orde te maken. Het gewone ritueel voor een pelgrim. Om 19.00 uur terug bij het café/restaurant. Het blijkt een familie restaurant te zijn. We worden verzorgd door deze familie. Uiteindelijk druppelen er diverse pelgrims de zaak binnen en uiteindelijk zitten we gezellig met TIEN pelgrims aan een hele lange tafel. Door de familie aan elkaar geschoven. Heel fijn en gezellig. Uiteindelijk samen een menu uitgekozen voor 8 euro ex de drankjes. We praten in het Engels en we horen dat deze familie uit Engeland komt. Spreken natuurlijk uitstekend Engels. Ze vinden het leuk dat deze groep bij hun komt uit eten. We hebben een uitstekende heerlijke grote maaltijd gehad. Onbeschrijfelijk goed. Soep, brood, patat, vis en een dessert. Buikje was tonnetje rond..We werden echt verwend door het heerlijke eten. Een pelgrim waardig. We beloofden hun cafe/restaurant aan te prijzen bij andere pelgrims. Om 21.30 uur gingen de meeste pelgrims weer terug naar de herberg. Rugzak klaar zetten voor de dag van morgen. De nacht in de herberg blijkt erg rumoerig te zijn. Heel veel pelgrims en ik ben niet echt gewend meer om op een slaapzaal te slapen. Oordoppen in en slapen.... Ik weet niet wat ik gedroomd heb...maar ik droomde over snurkers, herrieschoppers, boerende pelgrims.....en de rest zal ik U besparen. Maar was blij dat de wekker heel vroeg rammelde. Een nieuwe wandeldag met nieuwe avonturen.... We zullen zien bij het volgende verslag. De wandel kilometers naderen de 900 km. Op naar Oliveiroa. Een stopplaats voor de kruising Finisterra/Muxia.

Wat zal deze 32e wandeldag mij weer heenbrengen.

Fijn weekeind en tot het volgende verslag.

Pelgrim Jacob Elbertus.