31e wandeldag 860 km - Reisverslag uit Negreira, Spanje van Bert Gorter - WaarBenJij.nu 31e wandeldag 860 km - Reisverslag uit Negreira, Spanje van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

31e wandeldag 860 km

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

26 Februari 2015 | Spanje, Negreira

Hallo beste lezer(s)

Vandaag gaat het verslag over vrijdag 19 september 2015. Een nieuwe dag een nieuw kaart en een nieuwe route die ik al heel lang wilde doen. Ik had nog genoeg dagen over om deze route van Santiago naar Finisterra/Muxia nog te gaan wandelen. Als het een beetje meezit dan zelfs nog een paar dagen rust over in Santiago. Ik heb de nieuwe kaart mee en al enigszins visueel verkend. De route uit Santiago is gemakkelijk. Gewoon de gele pijlen weer volgen. Het is wandeldag 31. Ruim een maand wandelend onderweg. De rustdagen natuurlijk niet meegeteld. Ik hoef niet al te vroeg op pad. Mijn broodje/ontbijtje kan ik best in de stad nemen. Ik kom in de vroege ochtend genoeg tegen volgens mij. Ik wandel om 07.30 uur weg van de mooie oude herberg op de heuvel en met mijn rugzak eerst naar beneden en dan weer een pittige helling naar boven het stadscentrum in. De stad bruist al en het verkeer raast door het centrum. Even de weg oversteken en ik wandel het centrum in. Gisteren al een café gevonden waar ik mijn ontbijtje kan nuttigen. Een broodje en bak koffie om 08.00 uur. Een broodje als reserve de rugzak in. Voor onderweg. Ik wandel de stad uit richting het westen. Leuke paden en wegen om over te wandelen. Zelfs een hele nauwe steeg achter huizen langs en omhoog. Wel heel afwisselend. Pittige klimmetjes. Maar ik heb er weer zin in. Mijn voetjes vragen echt om bewegingen. Ze willen weer avontuur ruiken. Onderweg nog even bedenken welke route. Besluit eerst naar Finisterra te gaan en vervolgens door naar Muxia. Je komt op een gegeven moment een kruising tegen (kan niet missen) en dan moet je echt rechtdoor of linksaf volgens de kaart. Verder gelezen dat je onderweg toch regelmatig moet stempelen. Met name belangrijk de stempels tussen Finisterra en Muxia. Geen stempel geen compostella. Goed opletten dus...De pijlen van de route zijn uitstekend. Geen kaart nodig. Onderweg spreek ik de eerste drie uren vele pelgrims onderweg naar Finisterra. Maar de eerste overnachting in Negreira. Afstand 21 km. Dat moet een makkie zijn....Na ruim 3 uren rustig wandelen een pauze. Cafe con leche...en een broodje. Al weer trek na dit stuk. Na deze stop diverse pittige klimmetjes, maar omstreeks 13.00 uur arriveer ik in Negreira. Eigenlijk heel erg vroeg, maar besluit niet verder te wandelen. Ik heb ruim genoeg tijd en waarom jakkeren. Ik heb de hele middag lekker rust. Dan kan ik daar ook nog wat inkopen doen. Onderweg diverse bekende pelgrims gesproken en we besluiten vanavond gezamenlijk te gaan eten. Dat is natuurlijk heerlijk eten en gezellig kletsen. Ik besluit gelijk inkopen te doen voor morgen. In de winkel kan ik van alles kopen. Een mooie supermarkt waar ik kan kopen wat ik wil hebben. Ook het ontbijt van morgen alvast kopen. Zorgen voor morgen dus...
We besluiten te gaan eten in café? restaurant municipal. Het café lijkt heel gezellig en ik hoor dat er goed eten is. Afspraak om 19.30 uur uit eten. De middag gebruikt om uit te rusten en alle spullen weer in orde te maken. Het gewone ritueel voor een pelgrim. Om 19.00 uur terug bij het café/restaurant. Het blijkt een familie restaurant te zijn. We worden verzorgd door deze familie. Uiteindelijk druppelen er diverse pelgrims de zaak binnen en uiteindelijk zitten we gezellig met TIEN pelgrims aan een hele lange tafel. Door de familie aan elkaar geschoven. Heel fijn en gezellig. Uiteindelijk samen een menu uitgekozen voor 8 euro ex de drankjes. We praten in het Engels en we horen dat deze familie uit Engeland komt. Spreken natuurlijk uitstekend Engels. Ze vinden het leuk dat deze groep bij hun komt uit eten. We hebben een uitstekende heerlijke grote maaltijd gehad. Onbeschrijfelijk goed. Soep, brood, patat, vis en een dessert. Buikje was tonnetje rond..We werden echt verwend door het heerlijke eten. Een pelgrim waardig. We beloofden hun cafe/restaurant aan te prijzen bij andere pelgrims. Om 21.30 uur gingen de meeste pelgrims weer terug naar de herberg. Rugzak klaar zetten voor de dag van morgen. De nacht in de herberg blijkt erg rumoerig te zijn. Heel veel pelgrims en ik ben niet echt gewend meer om op een slaapzaal te slapen. Oordoppen in en slapen.... Ik weet niet wat ik gedroomd heb...maar ik droomde over snurkers, herrieschoppers, boerende pelgrims.....en de rest zal ik U besparen. Maar was blij dat de wekker heel vroeg rammelde. Een nieuwe wandeldag met nieuwe avonturen.... We zullen zien bij het volgende verslag. De wandel kilometers naderen de 900 km. Op naar Oliveiroa. Een stopplaats voor de kruising Finisterra/Muxia.

Wat zal deze 32e wandeldag mij weer heenbrengen.

Fijn weekeind en tot het volgende verslag.

Pelgrim Jacob Elbertus.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 464
Totaal aantal bezoekers 297077

Voorgaande reizen:

01 April 2025 - 07 Mei 2025

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: