Informatie over trekking - rugzak inpakken... - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Informatie over trekking - rugzak inpakken... - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Informatie over trekking - rugzak inpakken...

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

28 September 2012 | Nederland, Amsterdam

Hallo beste lezer(s),

Ik hoor regelmatig dat men eigenlijk niet helemaal weet hoe het e.e.a. werkt met een rugzak. Gezien mijn jarenlange ervaring en de informatie van mijzelf, besloot ik eens dit op papier te zetten. Recent las ik een artikel in het blad LIFT over rugzak pakken etc. en mijn ervaring hierbij aangevuld.

Laat ik eens deze informatie aan het papier toevertrouwen en U deelgenoot maken van mijn ervaring(en):

Ik ga het deze keer niet hebben over de rugzak zelf. De rugzak is natuurlijk bedoeld om de spullen in op te bergen. Belangrijkste is wel het gewicht en laat ik zeggen het comfort van dragen. Met name de draagbanden zijn heel belangrijk. Ze moeten niet striemen achterlaten naar een paar uur dragen. Daar kom je snel achter als je een paar dagen aan het inlopen bent. Eigenlijk moet je in de voorbereiding al door hebben of je rugzak geschikt is voor een lange wandeltocht(en) zoals de pelgrimstochten tussen de 800 en 1000 km. Soms ook langere wandeltocht die ondernomen worden vanaf huis naar de officiele camino wandelroute(s) in Spanje, Portugal, Italie of andere landen. Maar ook in Japan hebben ze een hele mooi lange wandeltocht de Shikoku 1450 km.

Een last dragen tussen vijftien en 20 kg doe je niet elke dag. Door de aankoop van een goede rugzak kun je voorkomen dat je wandeltocht met een rugzak op een drama uitloopt. Een rugzak moet als een maatpak passen. Dus ik adviseer je om daar ruim de tijd voor te nemen bij de aankoop van een goede rugzak bij de betere gespecialiseerde buitensportzaak, die ook nog eens kundig personeel heeft om U goed en zorgvuldig te adviseren. Neem ruim de tijd om de rugzak uit te proberen in zo'n speciaalzaak.........

Echter ik kan U wel verzekeren dat U bij langdurig dragen van een ook een goede rugzak dat het uiteindelijk toch pijnlijk wordt en gaat irriteren. Echter dit moet pas zijn aan het eind van de dag of de tocht.

Ook het inpakken van een rugzak is een ding die je zorgvuldig moet gaan doen, want anders wordt je niet vrolijk bij het dragen van een zware rugzak. Je moet in iedergeval de zwaarste spullen zo dicht mogelijk tegen je rug aan dragen. Onder je schouderbladen , maar zeker niet te laag. Eigenlijk gemakkelijk te onthouden waar, namelijk daar waar zich de waterzak (zit bij de betere rugzakken) ongeveer bevindt.

Eigenlijk wel logisch, want twee liter water is wel twee kg. Door de zwaarste spullen daar te pakken, wordt het zwaarste gewicht overgedragen op de heupen en worden de schouders ontlast.

Mijn lichte donzen slaapzak plaats ik altijd in het onderste compartiment.
Bovenin de rugzak middelzware spullen zoals potten/pannen/en andere kleine lichte spullen. Andere spullen kun je erom heen stoppen om e.e.a. niet te laten rammelen. Ik zou ook de regencape of een vestje bovenin plaatsen, want die kan je onderweg wel eens snel nodig hebben.
Compressiebanden los bij het inpakken. Alles netjes ingepakt dan de banden aantrekken. Verdeel de spullen dus goed in de rugzak qua gewicht, want anders gaat je rugzak scheef hangen aan de schouders. Ook dit is niet fijn wandelen.

Pak de spullen zoveel als mogelijk binnen in de rugzak. Soms kan je tentstok ook in je rugzak als je je rugzak klaarmaakt om per vliegtuig te reizen. De stokken kunnen stukgaan in de transportbanden naar het vliegtuig. Ik seal mijn rugzak altijd in bij het transport. Ik heb voor sommeige reizen een hoes waarin ik de rugzak heel fijn kan verpakken.
De kosten voor sealen zijn soms erg hoog. Komend voordeel is ook dat de rugzak onderdelen nergens aan blijven haken en de rugzak geen schade oploopt bij het transport. Verder kan men niet zomaar andere goederen in je rugzak doen, zoals drugs etc.

Laat je rugzak nooit onbeheerd achter.....!!! Er zijn kluizen op de luchthavens om je goederen korte tijd op te bergen tijdens een lange wachttijd.

Een selffloating mat is heel fijn, doch vaak moet je deze aan de onderkant van je rugzak plaatsen. Verpak deze mat goed in een stevige lichte verpakking, waardoor deze niet lek kan raken. De mat komt namelijk altijd als eerste op de grond bij het neerzetten van je rugzak.

De tegenwoordige tent is niet meer zo zwaar en die zou ik dragen ter hoogte van je heupen.

Je tentstokken kun je plaatsen in een van je zijvakken aan de buitenzijde van je rugzak. Ook je wandelstok kun je daar aan de andere zijde zo plaatsen.

Als afsluiting en misschien wel de belangrijkste tip cq advies die ik een toekomstig backpacker mee wil geven:

Neem zo weinig mogelijk mee !!! 15 a 16 kg is het maximum!!!

Daarover later meer in andere verslag. Daarin zal ik een opsomming geven wat ik allemaal meeneem in een lange wandeltocht zoals pelgrimstocht(en) tussen de 500 en 1000 km. Hightech spullen kan je wandeltocht veel makkelijker/fijner maken. Je moet namelijk genieten het wandelen met een rugzak.

Mocht U meer info willen hebben, dan weet U mij zeker te vinden.

Tot het volgende verslag waarin meer info wordt gegeven over wat ik allemaal meeneem op mijn wandeltocht(en).

Bon Camino.....

Pelgrim Jacob.

• 14 November 2012 - 08:58

Caminofrans:

Hallo,
    Ik heb al veel onzin gelezen over het dragen en bepakken van een rugzak voor het lopen van de Camini, maar dit tart elke beschrijving.
    Te grote rugzak, teveel gewicht, meeslepen van een onzinnige tent en kookgerei.
    Je loopt de Camino, je gaat niet emigreren.
    Raad, wis dit bericht en zet andere mensen niet op een verkeerd been .
    Caminofrans

• 15 November 2012 - 10:35

Bert Gorter:

Beste Caminofrans,
    Ik heb twee pelgrimstochten gelopen en inderdaad neem ik steeds minder mee.
    Maar ik wandel ook zeer basic zonder allerlei rommel mee te slepen.
    Ik heb duidelijk aangegeven dat ik in de natuur overnacht en dan heb je toch een tent nodig.
    Voor degene die niet gebruik maakt van een tent (overnachting herbergen) adviseer ik natuurlijk om zo min mogelijk mee te nemen en zeker geen tent en andere benodigdheden.
    Het is niet mijn bedoeling om de caminogangers op een verkeerde been te zetten en niet goed te informeren. U mag uw mening verkondigen en info verstrekken. Dat mag ik ook.
    Ik wil mij niet verlagen om discussies aan te gaan over ervaring(en) en dergelijke.
    Ik denk dat de lezer(s) van mijn dagboek daar ook geen zin in hebben.

Maar uw commentaar had wel iets vriendelijker en minder scherp mogen zijn.

In de verwachting U van dienst te zijn geweest maar ook mijn grote lezersaantallen.

Bert Gorter