9e wandeldag Ruta La Plata dagboek - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bert Gorter - WaarBenJij.nu 9e wandeldag Ruta La Plata dagboek - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

9e wandeldag Ruta La Plata dagboek

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Bert

11 November 2011 | Nederland, Amsterdam

Hallo familie, vrienden, collega's en andere belangstellenden,

Ik ben al weer bezig met de 9e wandeldag. Het lijkt bijna wel de camino. Ook die dagen vliegen gewoon om. Soms vragen ze wel eens. Wat doe je nu de hele dag behalve wandelen.
Wel de hele dag genieten van de natuur en het avontuur. Ieder moment van de dag is het anders. Je wandelt in een gebied. Het landschap is voortdurend aan verandering onderhevig. Ook het weer(patroon) verandert ieder moment. Ontmoetingen, gebeurtenissen, omstandigheden. Alles is aan verandering onderhevig. Ze vragen wel eens. Waar denk je aan als je zo alleen over zo'n eenzame verlaten vlakte loopt. Ik denk aan niets. Na enkele dagen kom je in een hele rustige flow van avontuur, natuur en genieten van de rust, zon en buitenlucht. Wellicht komt dit ook omdat ik niet allerlei technische snufjes meenemen. Puur natuur en alleen een mobiele telefoon voor noodgevallen. Geen GPS, geen computer of I pad. Helemaal geen technische middelen om de tocht te vereenvoudigen. Puur natuur wandelen. Ik denk dat dat ook de echte pelgrimstocht is.

Maar we gaan weer verder met mijn dagboek over de 9e wandeldag. Van het dorp Aljucen naar Aldea del Cano. Tenminste dat was het plan. Ik was die dag weer heel vroeg vertrokken omstreeks 06.30 uur.
Lekker fris in de ochtend, maar gaande weg de dag werd het steeds warmer. Zeg maar hitte. Erg lange paden. Dwars door gebied met druivenstruiken. Kurkdroge grond. Hitte bewegingen zichtbaar over het land. Tussen de middag een uurtje rust in dorpje Alcuesar. Route loopt omhoog. Door de hitte zal de afstand minder worden dan gepland, maar dat is niet anders. Temperaturen boven 35 graden?? Het voelt in iedergeval heeeeel erg heet. Langs de route is de herberg Aldea del Cano. In restaurant koffie en veel water gedronken. Ben blij even uit de hitte te zijn. Herberg is oke en ik besluit tengevolge van de hitte hier te overnachten. Ik krijg de sleutel voor de herberg. Er is verder niemand in de herberg aanwezig. Na een korte siesta in het dorp boodschappen gekocht voor de volgende dag. Er was daar in iedergeval veel fruit te krijgen. Lekker voor onderweg en gezond voor pelgrims die een topprestatie verricht in deze hitte. Route bekeken voor morgen. Naar caceres. Een vestigingstad. Leuk om daar naar te wandelen. Er is een hele mooie plaza met veel terrassen. Leuk om weer wat mensen te zien en spreken. In dit dorp is het heel stil. Weinig te doen. Ook dat is regelmatig bij deze camino. Eenzaamheid en rust.
Soms leuk, maar soms ook niet.

Om 20.30 uur naar het restaurant tegenover de herberg. Ik lees het menu en bestel een soort filet.
Het is altijd maar de vraag wat je krijgt. Als eerste besteld rode wijn. Vino Tinto. Je krijgt gelijk een fles rode wijn op tafel. Ook dat gebeurt regelmatig in Spanje. Je neemt dan 1 a 2 glazen wijn. Je kunt ook meer nemen als je wilt. In NL gaat dat anders. Daar is een glas wijn of fles duur. In spanje niet.
Menu pellegrino is erg goedkoop. Tussen de 8 euro en 12 euro. Een redelijk tot goede warme maaltijd.
Deze dag kreeg ik een bord met sla. Patat en kaas soufle. Abrikoos. En koffie na. Uitstekende maaltijd. Je weet het ook nooit. Ik verwachtte er niets van en dan krijg je zo'n heerlijke maaltijd. Top.

Na de maaltijd even buiten gezeten op een bankje voor de herberg. De temperatuur begint eindelijk te zakken (ongeveer 25 graden).
In een gebouw wordt door kinderen muziek geoefend. Het was hard en vals, maar het klonk wel vrolijk. De kinderen hadden er duidelijk lol in.
Het trommelen klonk goed. De blaasinstrumenten vals en ongelijk. Ik hoorde zelfs bekende muziekstukken uit de tijd waarin ik nog aktief was bij muziekverenigingen. Ik heb bugel en trompet gespeeld. Dus ik weet waar ik over praat. Na een half uur had ik er wel genoeg van.

O ja. Ik ben nog vergeten te vertellen dat in het cafe ook nog een dorpsgek zat. Hij bleef borrels drinken. Hij had een rugzakje op zijn rug en hij noemde zich een pelgrim. De herbergier kende de man kennelijk, want hij bleef dom praten met hem. Ondertussen stonden de twee TV's in het cafe keihard en begonnen de spanjaarden ook keihard te schreeuwen om zich verstaanbaar te maken. Je kunt je voorstellen dat je dan heel snel naar buiten vlucht om de rust te vinden (van het pelgrimeren??)

Het is ondertussen 22.45 uur en tijd om te gaan slapen, want morgen is er weer een warme dag. Inmiddels heb ik volgens de statistieken al 266 km gelopen. Morgen maar 27 km. Moet een makkie zijn, maar in deze hitte al snel vermoeiend.

Deze dag was niet zo bijzonder zoals jullie hebben gelezen. Ook dat gebeurt tijdens zo'n lange wandeltocht. Je bedenkt dan. Morgen een nieuwe dag met nieuwe kansen en avonturen.


Gegroet een ieder en een fijn weekeind.

Bert Gorter

  • 12 November 2011 - 09:56

    Hoi Bert,:

    Misschien voor jou een niet zo bijzondere dag, maar wel met een minstens zo bijzonder verhaal.

    Ik zou het wandelen zelf niet mooier onder woorden hebben kunnen brengen. Vooral de 1e allinea. Wandelen zonder 'toeters en bellen', geen technisch vernuft mee. Dát is idd wandelen pur sang. Heerlijk te merken dat er toch meer mensen zijn die er zo over denken.

    En dan 's avonds een 'concert' waarbij je heerlijk kunt terug meimeren naar je eigen jeugd. Zelfs dat is toch een cadeautje op zo'n dag? (ook al is het dan hard en vals) Een mooie flash back naar wat je ooit zelf ook heb gedaan.

    Ik kan me zo goed voorstellen dat ook dit van die dagen zijn waarvoor je zo'n mega tocht onderneemt.

    Blijf schrijven Bert, ik geniet van al je verhalen.

    Liefs Anita

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 367
Totaal aantal bezoekers 297161

Voorgaande reizen:

01 April 2025 - 07 Mei 2025

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: