Reisverslag ruta la plata 2e wandeldag - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Reisverslag ruta la plata 2e wandeldag - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Reisverslag ruta la plata 2e wandeldag

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Bert

04 November 2011 | Nederland, Amsterdam

Beste lezer(s)
Ik probeer het even vol te houden om jullie deel genoot te maken van al mijn wandeldagen aan de hand van mijn dagboek.

Tweede wandeldag 31 augustus 2011.
Bij mijn dagboek staat dat er die dag sprake was van lichte regen. Wolken en af en toe zon. Ongeveer 22 graden.

Ik had de komende wandelroute al iets verkend. Weinig pijlen/markeringen. Dit zijn met verf gekladde pijlen op bomen/palen of andere vaste voorwerpen. Ik kan mij van deze dag nog herinneren dat ik vrij vroeg vertrok. 06.00 uur opgestaan. Ontbijtje en daar ging ik weer. Het was donker en de pijlen waren slecht zichtbaar. Liep langs een flat en vervolgens langs een rivier. Daarna in het donker richting de brug over de rivier. Volgens het boekje over de brug en daarna linksaf een paadje op. Geen markeringen. Loop even heen en terug om zeker te zijn geen markeringen te missen. Aan beide zijden van de weg geen pijlen. Even later komen er twee franse pelgrims aan die de weg kennen. Een van hen heeft deze route al eens eerder gelopen en we lopen gezamelijk langs een weg richting het noorden. Kort even in het frans met deze pelgrims gesproken. Zijn aardige fransen, waarvan ik al snel door had dat zij erg behulpzaam zijn. Dit bleek ook later. We liepen vervolgens een aantal km langs en op de asfalt weg in het donker. Het verkeer kwam al op gang en voorzichtig liepen we aan de linker kant van de weg tot een rotonde. Vervolgens aldaar een markering naar links een industrieterrrein op. Heerlijk om weer de pijlen terug te zien. Lastig zo zonder pijlen de weg te vinden. Het boekje blijkt niet helemaal correct de route weer te geven. Ook dat is bij mij bekend. Ga nooit teveel uit van een boekje. Het boekje is enigszins gedateerd. (2008). In de tussentijd verandert men de route wel eens ivm wegwerkzaamheden danwel omdat een dorp ook pelgrims nodig heef te overleven. Economisch belang dus.
De temperaturen waren die ochtend goed. Lekker fris in de ochtend. Een beetje heuvelachtig terrein. Langs bomen met olijven. Veel lange paden. Langzamerhand gaandeweg de tijd wordt het al snel warmer. Na 3 uur wandelen maar eens een korte pauze van een half uur. Omstreeks 11.30 na pitte doorgewandeld te hebben kom ik aan in het dorp Castilblanco de Los Arroyos. Een stempel in mijn pelgrimspaspoort bij een tankstation. Ook dat is heel gewoon.
De franse pelgrims zijn inmiddels ook gearriveerd. Het is mijn gewoonte om toch zelf mijn tocht te lopen. Mijn eigen tempo en mijn eigen route/pad.
Morgen zou ik 29 km gaan lopen. Maar ik besluit toch door te gaan lopen. Maar eerst eten en drinken. Even bijkomen. Ook dat hoort erbij. Luisteren naar je lichaam. Rusten als het moet. Ook eten en drinken als het moet en kan, want niet overal langs de route heb je van die goede restaurants en winkeltjes om eten en drinken in te slaan.
Ook verzorging van mijn voetjes staat op het programma. Een heel klein blaartje op mijn hiel. Na controle bleek er een strootje in mijn sok te zitten, waardoor er een blaartje was ontstaan. Even tapen en we kunnen er weer voor gaan.
Verder veel drinken inslaan. Het is inmiddels al broeiend warm geworden.
Besluit toch maar goed te gaan eten bij een restaurantje. Salade met een tortilla. Om 12.30 uur gaan ik weer verder. De andere pelgrims besluiten om naar de herberg in het dorpje te gaan. De sleutel ligt bij eerdergenoemd tankstation. De pomphouder is dus ook beheerder van de albergue. Ik loop het dorp uit en ga weer verder over de paden en wegen. Na 2 uur wandelen rust.
Het is inmiddels 14.30 uur. Het is een hele lange weg door een natuurpark. Over het asfalt? Soms ook een klein stukje over zand links van de weg. Geen verkeer. Heerlijk rustig wandelen over heuvelachtig terrein. Het begint licht te regenen.
Ik besluit toch even een pauze te houden onder een viaduct. Riviertje staat droog. Even die rugzak afzetten. Rugzak met eten en drinken zal ongeveer 20 kg zijn. Max bepakt.
Het regent zachtjes. Op de rivierbedding onder de brug even uitrusten. Helaas niet zitten, want er huist heel wat onder zo'n brug. Heel veel spinnen en andere beesten.
Ook aan het plafond van de brug hangen duizenden kleine spinnetjes.
Ik wacht enige tijd om te kijken of de regen doorzet. Uit ervaring weet ik dat het niet altijd verstandig is om onder een brug te overnachten.
Bij een hevige regenbui staat zo'n riviertje plotseling heel snel vol met water. Je moet dan echt heel snel zijn. Dus nooit je tentje onder zo'n brug bij een riviertje neerzetten. Zeer onverstandig.
Tenzij je natuurlijk een kano bij je hebt.

Ik pak even mijn camera en kijk naar de foto's die ik onderweg gemaakt heb. Een stier die ik op een pad passeerde. Koeien kijken nieuwsgierig over een muurtje naar de weg waar ze ene vreemd figuur met iets groots op zijn rug zien lopen?
Heuvels met de slingerende wegen. Het landschap links en rechts van de weg. Fantastisch om zo vrij en onbekommert zo'n tocht te kunnen en mogen doen. Na enig wachten besluit ik mijn regencape maar te pakken uit mijn rugzak. Eerst uit de rivierbedding klimmen met rugzak.
Dat valt ook niet mee omhoog.
Dwars door prikkelstruik gewas omhoog naar de weg. Zie daar het is inmiddels droog geworden. Het is wel veel frisser geworden. Wat ruikt het inmiddels heerlijk fris. Het ruikt naar een naaldbos met eucaliptus.
Doordat je in de natuur loopt begin je na enige tijd allerlei stoffen te ruiken, die je in een stad niet tegen komt. Heerlijk genietend wandel ik weer verder op en langs deze asfalt weg. Na enige kilometers kom ik bij een poort, een muur aan beide zijden en een boom. Bij de boom een klein muurtje om lekker te zitten. Ik besluit om hier te stoppen. Ik heb deze dag al heel veel gelopen. Gezien mijn boekje zou ik al 41 en daarna nog 12 km gelopen hebben. 53 km dus nu al totaal. Het gaat ook erg snel. Ik zit bij Cortye Compo. Een rustplaats volgens mijn boekje. Ik wacht nog even met tentje opzetten. Maak terrein wel alvast schoon van steentjes en vervuiling. Andere pelgrims hebben hun rommel achtergelaten. Ik pak een plastic zakje en ruim alles op. Gelijk een zakje voor mijn eigen vuilnis. Ik heb de gewoonte om nooit afval achter te laten. Ik probeer het afval altijd netjes in vuilnisbakken of iets dergelijks achter te laten. Soms hangt het afval kilometers aan mijn rugzak tot zich een gelegenheid voordoet om het netjes achter te laten. Het zonnetje komt zowaar ook achter de wolken vandaan en ik geniet van het uitzicht. Even mijn kleding gedroogd. Ik was wel bezweet. Schone kleding aan en de natte kleding aan een lijn bij het muurtje. Mijn knijpers zijn weer nuttig. Het wordt later en ik zet mijn tentje op. Ik heb noodvoedsel pakketten en ik besluit soep te maken. Verder een snel maaltijd in mijn pannetje. Ik ben van alle gemakken voorzien. Gas met brander.
Voordat het donker wordt even spieken in mijn route boek. Morgen 17 km door een natuurpark. Ik moet nog enige km lopen langs die asfalt weg doch hierna rechtsaf het park in.
Ik loop morgen naar Almada del Plata.
Vandaag dus echt kamperen. Ik sjouw niet voor niets die tent etc mee.
Altijd makkelijk om alles bij je te hebben. Geen herberg geen probleem.
Ik red mij zelf uitstekend.
Voordat het donker wordt nog even een foto van mijzelf met de timer.
Een heerlijke maaltijd gehad en dan is het na enige tijd al snel donker.
22.00 uur alles in de tent en deze pelgrim stort zich in de nieuwe slaapzak. Een heerlijke lichte donzen slaapzak. Het is niet koud deze nacht, want ik heb af en toe de titsluiting van de slaapzak open.
Voetjes af en toe buitenboord, want ze zijn heet.....van het lange wandelen.

Morgen weer een andere dag met nieuwe kansen?? In ieder geval wel weer een dag om van te genieten van alles om mij heen.

Wel dat was weer zo'n wandeldag tijdens mijn camino Ruta La Plata.
Je merkt dat je in het begin veel opschrijft in je dagboekje. Gaandeweg tijdens de tocht maak je meer korte opmerkingen en info.
Dus niet iedere wandeldag zal ik zo uitgebreid kunnen beschrijven.
Ik hoop dat U ervan genoten heb.

Morgen mogelijk beschrijving van de 3e wandel. Het is dan donderdag 1 september 2011. De maand september is dan begonnen.

Geniet van uw weekeind.

(ex)pelgrim

Bert Gorter



  • 04 November 2011 - 17:10

    Anita:

    Hoi Bert,

    Heerlijk zo'n uitgebreid verslag te lezen. Het is bijna alsof je over je schouder mee kijkt. Top!
    Je hebt behoorlijk wat meegesjouwd zeg! 20 kilo is een behoorlijk gewicht.
    Maar niet voor niks zo blijkt wel. Die tent met alles wat erbij hoort kwam je op deze dag goed van pas.

    Ontzettend veel km-ters gemaakt ook. pff....je zou bijna vergeten te genieten van al het moois je onderweg tegenkomt. Oeps....

    Het wordt de komende dagen vast nog wel anders....gezien de info die je al een beetje gegeven hebt in je eerdere verslagen. Wel grappig, want nu zit ik al het één met het ander te combineren. Ben heel benieuwd naar je ervaringen van de volgende wandeldagen. Kijk er met plezier naar uit.

    Lieve groetjes,
    Anita

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 378
Totaal aantal bezoekers 297154

Voorgaande reizen:

01 April 2025 - 07 Mei 2025

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: