Info Sevilla - Reisverslag uit Purmerend, Nederland van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Info Sevilla - Reisverslag uit Purmerend, Nederland van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Info Sevilla

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Bert

11 Maart 2011 | Nederland, Purmerend

Hallo beste lezers- familieleden, collegaas ,vrienden etc etc

De tijd vliegt. Het weer wordt al beter. De temperaturen stijgen.
Misschien nog een klein koud staartje. Wellicht nog een nachtvorstje, maar het is/wordt lente. Het zonnetje komt eraan.
Kunnen we weer genieten.

We gaan even verder met alle info over Sevilla. Een fantastische stad lijkt mij. Hoe meer ik erover lees hoe meer zin ik heb om erheen te gaan.

Barrio de Santa Cruz

Via het grote plein, Plaza del Triunfo genaamd, gelegen naast de kathedraal en het Alcázar, kom je in de Barrio de Santa Cruz, de oude stadswijk van Sevilla. De wijk wordt gekenmerkt door de vele smalle straatjes, verzorgde binnenplaatsen, paleizen met smeedijzeren hekken en de vele bloemenpracht. Zo herinnert Santa Cruz aan het oude Andalusië. Vanuit de wijk kan je vrijwel constant de toren van de kathedraal, de Giralda, zien. Verdwalen zul je dan ook niet zo gauw. Als je van plan bent om een bezoek te brengen aan de Barrio de Santa Cruz, dan moet je hier zeker enige tijd voor uittrekken, aangezien je in de wijk, op voormalig grondgebied van een jodenwijk, zoveel bezienswaardigheden tegenkomt.

In de prachtige straatjes van de oude stadswijk zul je vrij frequent de nodige straatmuzikanten tegen. Soms zijn deze zo hardnekkig, of zeg maar gerust opdringerig dat je de grootste moeite hebt, om ze weer kwijt te raken. Verder heb ik lezen dat je moet oppassen voor zakkenrollers. Het is zaak om goed je bezittingen in de gaten te houden, aangezien ook de zakkenrollers behoorlijk aktief zijn. Waar niet eigenlijk. Ze zijn in alle centra waar veel toeristen komen zoals Barcelona, Madrid etc.

Midden in de wijk liggen een paar mooie pleintjes, waaronder het Plaza de Doña Elvira en het Plaza de Santa Cruz, waaraan de wijk haar naam te danken heeft. In de straatjes kom je ook nog de straatverkopers tegen, met hun leuke grote karren vol met waren, zoals bijvoorbeeld allehande nootjes en pinda's.

Het Alcázar

Zeer dicht bij de kathedraal ligt het koninklijke Mudéjar Paleis, beter bekend als het Alcázar. Schijnt een heel bijzonder bouwwerk te zijn. Er is heel lang aan gewerkt.

De naastgelegen tuinen getuigen werkelijk van een zeldzame schoonheid, en zijn in verschillende stijlen aangelegd. Zo werd een deel aangelegd in de Moorse stijl. Andere stijlen zijn onder andere de Renaissance en de moderne stijl. In het midden van de tuinen staat het Paviljoen van Karel V, een mooie overkoepelde zuilengang in Renaissancestijl, welke dateert uit 1543. Aangrenzend aan het Alcázar liggen de tuinen van het kleinere Murillopark.

Het Alcázar is te bereiken via het Plaza del Triunfo en dagelijks geopend. Let op de openingstijden en feestdagen.

Plaza de España

Meer in noordoostelijke richting kom je via de universiteit bij het Parque de Maria Luisa. Het park wordt gekenmerkt door de vele paden en vijvers. Het uitgestrekte park werd in 1929 aangelegd achter een oude tabaksfabriek.

Via dit park kom je bij Plaza de España, het plein van Spanje. Zonder twijfel één van de mooiste plekjes van Sevilla. Voor het schitterende gebouw ligt een reusachtig plein welke bijna volledig is betegeld. Tussen het plein en het gebouw loopt een brede gracht waar je met een roeibootje door heen kunt varen. De gracht wordt overspannen door een paar prachtige bruggen, bewerkt met keramische motiefjes.

Het eigenlijke bouwwerk is een wonderlijke halve circle, waar men de glorie eert van de Spaanse provincies, met één allegorische keramiek per provincie. Verder is op het plein ook het hoofdkwartier van het leger en het lokaal bestuur gevestigd.

Top 10 bezienswaardigheden Sevilla

Kathedraal en Giralda Toren
Het grootste gotische kerkgebouw ter wereld werd gebouwd op de plaats van een Moorse moskee. De christenen konden het niet over hun hart verkrijgen deze minaret af te breken, maar ze bouwden er wel een ‘christelijk’ torentje bovenop.

Alcázar
Het Koninklijk Paleis wordt nog steeds gebruikt door de Spaanse koning en koningin als ze in Sevilla op bezoek zijn. Dat gebeurt niet vaak en u kunt dan ook rustig ronddwalen in dit paleis dat een onmiskenbaar Moorse uitstraling heeft.

Waar de naam Torre del Oro (Gouden Toren) op slaat, is tot op de dag van vandaag onduidelijk. Waren het de goudkleurige tegels waarmee de toren ooit was versierd of sloeg de titel op de schatten die Spanje uit Amerika haalde? Hoe dan ook, het is een fraaie toren en een mooi uitkijkpunt.

Het Plaza de Toros is de oudste en zeker een van de mooiste arena’s voor stierengevechten in Spanje. Om een torero aan het werk te zien moet u tussen april en september in Sevilla zijn, dat is het seizoen voor de stierengevechten. Houdt U niet van stieregevechten dan is er nog veel meer te doen in deze stad.

Museo Provincial de Bellas Artes
Het Museum voor Schone Kunsten is een van de belangrijkste kunstmusea van Spanje. U ziet er vooral religieuze kunst, afkomstig uit kerken en kloosters, met werken van onder anderen Zurbarán, Murillo en Valdés Leal.

Barrio de Santa Cruz
De voormalige joodse wijk is een van de grote trekpleisters van Sevilla. Dwaal door pittoreske straatjes en steegjes en kunt genieten van de tapas in een van de vele restaurants. Ook kunt u in deze karakteristieke wijk het spoor van Don Juan volgen.

Het Plaza de España is een overblijfsel van de Spaans-Amerikaanse tentoonstelling in 1929. Architectuurliefhebbers zullen onder de indruk zijn van het Spaanse Paviljoen en het plein ervoor die bol staan van de symboliek.

In Andalusië zijn veel archeologische vindplaatsen. Uit de Romeinse tijd, maar ook van ver daarvoor. In dit archeologisch museum ziet u onder meer de schat van El Carambolo, gouden sieraden uit de 6e eeuw v. Chr.

Andalusië is de bakermat van de flamenco en in Sevilla kunt u er niet omheen. Er zijn vele authentieke flamencobars. Sevilla heeft bovendien het enige Flamenco Museum ter wereld.

Parken
Sevilla is niet alleen een mooie stad door de vele monumenten; de stadsplanners dachten ook al vroeg aan het welzijn van de inwoners. Er zijn vele fraai aangelegde parken om tot rust te komen of verkoeling te zoeken.

Casa de Pilatos is een prachtig paleis midden in de wijk Santa Cruz. Deze bezienswaardigheid ligt in het hart van Sevilla maar biedt een oase aan rust. Zowel het interieur van het deels nog bewoonde paleis als de tuinen en binnenplaats zijn een aanrader tijdens uw bezoek in Sevilla.

Waar ben ik nu mee bezig?
Ik ben nog bezig met de diverse voorbereidingen voor mijn tocht. De E (internet) tickets ontvangen. Inmiddels een wijziging van de vertrektijden voor de vlucht naar Sevilla. Verlof / vrije dagen definitief vastgesteld en goedgekeurd.

Verder moeten er op materiaal gebied nog wel wat aangeschaft worden. Op zoek naar een goed slaapzak.
De oude is zoals aangegeven oud en versleten. Zoals altijd proberen om een lichter(e) slaapzak te zoeken.
De nieuwe wandelschoenen zijn ingelopen op Mallorca. Wellicht binnenkort in NL een kleine wandeltocht. Wie weet.

We hoeven niet zover weg te gaan om mooie wandeltochten te lopen Er loopt een fantastische route door Noord Holland. Begint in Den Helder en zo zigzaggend door de polders naar het zuiden. Ik heb het eerste deel van 3 dagen gelopen. Geeindigd in Ursem. Een hele mooie en afwisselende wandeltocht. Komend voorjaar een hele grote aanrader.

Begint het wandelbloed al te stromen?
Pak je schoenen en wandel outfit.
Ga lekker een wandeltocht maken.

Wel dit was het weer voor vandaag.
Geniet van iedere dag en tot de volgende keer.

Adios
Goodbey
Au revoir.
Tot ziens.

• 12 Maart 2011 - 10:01

Clemens Neelen:

Hoi Bert, leuk om je uitgebreide voorbereiding te lezen. Ook wij hebben deze tocht op ons verlanglijstje staan. Met deze info wordt de voorrbereiding voor ons weer iets eenvoudiger, uiteindelijk gaat het om de tocht en die beleven we op ieder zijn eigen manier. Jammer dat we je niet gezien hebben bij de Camino der Lage Landen. We hebben gelopen van IJ tot Wad en merk je inderdaad dat Noord-Holland prachtig is. Veel cultuur opgesnoven, jacobalia ontdekt in de Willibrordeskerk in Heiloo, leuk om mee te maken en weer 90 kilometer op de teller erbij. Eind April gaan wij lopen van Vielsalm naar ??? een tocht van zeven dagen, we zien wel waar we uitkomen. Geniet nog verder van je voorbereiding Bon Camino, Clemens en Greet.