voorbereidingen en hachelijk avontuur thuis - Reisverslag uit Purmerend, Nederland van Bert Gorter - WaarBenJij.nu voorbereidingen en hachelijk avontuur thuis - Reisverslag uit Purmerend, Nederland van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

voorbereidingen en hachelijk avontuur thuis

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Bert

11 Februari 2011 | Nederland, Purmerend

Hallo familie, vrienden,collega's,

Het is inmiddels februari 2011. We hebben vorige winderig weekeind achter de rug. Windkracht 8 met windstoten er ruim boven.
Ons bovenbouw had het zwaar te verduren. Een harde klap en de zinkenrand en dakbitumen sloeg eraf/omhoog. Uiteindelijk de brandweer van zaanstreek-Waterland gebeld om vast te stellen of er risico was op afwaaien van dakdelen.
Gelukkig viel het mee. Hoewel een schadepost van enkele duizenden euro's valt eigenlijk niet mee. Maar door een noodvoorziening/reparatie houden we het hopelijk droog.
We hebben gelukkig een hele goede verzekering en we hopen op een fincaniele goede afloop.
Geen slachtoffers en ons huisje staat er nog. Dat is het belangrijkste.

De voorbereiding van mijn tocht gaan verder. De tickets voor het afreizen zijn geboekt. Inmiddels het pelgrimspaspoort besteld en ontvangen. De route is nu bekend. Heel veel kleine dorpjes en genoeg plaatsen om te overnachten. Soms kleine kloosters. Ik heb gelijk ook het boekje besteld voorzieningen op de via de la plata. Uitgave april 2009. Dit boekje kan je bestellen als je lid bent van de st jacobsorde. Eigenlijk is pelgrimspaspoort niet de goede benaming. Je krijgt/koopt een credencial del pelegrino.
Ik zal een kopie ervan op de website zetten als dat mogelijk is.

Als je het boekje bekijkt met de voorzieningen op de via de la plata dan zie je op de eerste blz meteen de eerste voorziening. De jeugdherberg. Isaac Peral. Over het algemeen zijn deze jeugdherbergen goedkoop en naar omstandigheden redelijk tot goed. Zeker in zo'n grote stad Sevilla.

Ik heb mij even verdiept in de stad en omgeving van Sevilla.

Andalucía is de zuidelijkste region van Spanje. Het gebied is 88.000 km2 grout en heeft never 7 miljoen inwoners. Andalucía telt vier grote steden: De hoofdstad Sevilla (700.000 inwoners), Malaga (500.000 inwoners), Cordoba (320.000 inwoners) en Granada (285.000 inwoners).

De regio is, met uitzondering van de bekkens van de rivier 'Rio Guadalquivir', zeer bergachtig. De economie van Andalucia is grotendeels afhankelijk van het toerisme. Verder is de agrarische sector hier een belangrijke inkomstenbron. Industriegebieden zijn zeldzaam en vind je meestal alleen in de grote steden. Maar verreweg de belangrijkste inkomstenbron is het toerisme. De Costa del Sol is, zoals bekend een van Europa's grootste vakantieparadijzen. In toenemende mate wordt ook de Costa de la Luz, gelegen aan de Atlantische Oceaan, een populaire vakantiebestemming. Langs de kusten verrijzen grote hotelcomplexen, en meer en meer verliezen de badplaatsen hun oorspronkelijke identiteit.

De hoofdstad van Andalucia, Sevilla werd wereldberoemd, toen de stad in 1992 de Expo organiseerde. Vele oude gebouwen werden gerestaureerd en de infrastructuur van de stad werd volledig gemoderniseerd en uitgebreid. De stad is zeer de moeite waard. In het voorjaar van 1997 bezocht de redactie Sevilla voor het eerst en was zeer onder de indruk van de stad. In de zomer van 2005, midden in juli, was de redactie andermaal in Sevilla. In een tropische hitte van rond 45 graden brachten ze onder andere een bezoek aan de kathedraal van Sevilla.

Als je in Andalucia bent dan moet je zeker eens een bezoek brengen aan Cordoba. In deze stad is de invloed van de Moorse overheersing nog duidelijk aanwezig. De Mezquita, de moskee van Cordoba is hier zonder twijfel het belangrijkste voorbeeld van. Vlakbij de Mezquita stroomt de 'Rio Guadalquivir'. Je kunt de rivier oversteken via de oude Romeinse brug, de 'Puente Romano'.

Als het om sherry gaat, dan zit je in Jerez de la Frontera absoluut goed. De stad ligt in het vruchtbare bekken van de Guadalquivir. De zon schijnt hier vrijwel iedere dag en er valt jaarlijks maar een geringe hoeveelheid regen. In de stad zelf bevinden zich zo'n 200 bodega's, sherryproducenten. Een bezoek aan de bodega Tio Pepe Gonzales Byass, een van de grootste en bekendste bodega's van Spanje. Jerez zelf telt ongeveer 180.000 inwoners en is als sherry-metropool uitgegroeid tot het commerciele knooppunt en verkeerscentrum van de provincie Cadiz.

Aan de voet van de Sierra Nevada, een schitterend bergmassief in het Zuiden van Spanje, ligt de stad Granada. Aan de rand van deze stad staat het wereldberoemde Alhambra. Een bezoek aan Andalucia is niet compleet zonder een bezoek aan dit schitterende Moorse bouwwerk, gebouwd tijdens de heerschappij van de Nasriden. Behalve het bouwwerk zijn ook de prachtige tuinen van de Generalife goed bewaard gebleven.

De stad Almeria ligt in het oostelijk deel van Andalucía. Het Alcazaba uit de 10e eeuw, dat hoog boven de stad uitsteekt, herinnert aan de Moren, die hier in die tijd de dienst uit maakten. Het is het grootste fort dat ooit door de Moren werd gebouwd. Almeria ligt aan de Costa Almeria en is een belangrijke havenstad. In de stad hangt een Noord-Afrikaanse sfeer en dat is op zich ook niet zo gek, door de nabijheid van de enige woestijn van Europa.

Sevilla
De belangrijkste stad van Andalucía is Sevilla, de hoofdstad van de autonome regio. Sevilla telt ongeveer 700.000 inwoners en ligt aan de oevers van de 'Río Guadalquivir'. Samen met Madrid, Barcelona en Valencía is Sevilla één van de vier grote urbane centra van Spanje. In de stad komen heden en verleden letterlijk samen. De oude gebouwen werden behouden terwijl de stad volledig werd gemoderniseerd. Sevilla werd wereldberoemd door de Expo, de wereldtentoonstelling die hier in 1992 werd gehouden. Als gevolg hiervan werd de hele stad gemoderniseerd en verder uitgebreid. Men bouwde hotels, cultuurtempels, een groot nieuw spoorwegstation en het tentoonstellingscentrum op het Isla de la Cartuja. Verder werden veel oude gebouwen gerestaureerd.
In de periode van 1997 tot en met 2005 bezocht ik Sevilla een aantal keren en heb op die manier de belangrijkste plekken van de stad gezien, zoals de kathedraal, met het schitterende uitzicht vanaf de Gibraltar, het exporteren en het practice oude centrum. Of wat te denken van het Alcázar. Stuk voor stuk bezienswaardigheden, die je absoluut niet mag missen als je een bezoek brengt aan Sevilla. Maar dit zijn echter slechts enkele voorbeelden, want nergens vind je zoveel prachtige monumentale gebouwen. Enkele bekende wijken van Sevilla zijn de Bario de Santa Cruz en La Macarena.

Tot in begin 1997 had Sevilla zich bovendien kandidaat gesteld voor de organisatie van de Olympische Zomerspelen van 2004. Overal in de stad kwam je de bekende Olympische circels tegen. Begin maart echter werd duidelijk, dat de stad zich niet langer onder de genomineerde steden bevond. Inmiddels is zoals bekend Athene uitgeroepen tot de stad waar de spelen in 2004 zullen worden gehouden.

Sevilla is verder trouwens een geweldige winkelstad. In het centrum vindt een gigantische hoeveelheid aan winkels. Ook zijn er grote warenhuizen vertegenwoordigd zoals C&A, H&M en 'El Corte De Inglès', een gigantische warenhuis van drie verdiepingen waar je werkelijk alles kunt krijgen. Ook voor wat betreft restaurants heeft Sevilla veel te bieden. Bijna in elke straat vind je er een paar. Hier kun je genieten van de Spaanse keuken, maar ook van een toeristisch menu. Zoals overal, vindt je ook in Sevilla een enorme hoeveelheid fastfoodketens, zoals hamburgertenten en pizzerias. Kortom Sevilla is zeer de moeite waard!

De Kathedraal

In het centrum van de oude stad ligt 's werelds grootste gotische kathedraal en de op twee na grootste kathedraal van alle kerken, na de St. Peter in Rome en St. Paul's Cathedral in Londen. In 1401 werd er besloten om deze prachtige gotische kathedraal te bouwen, op de plek waar tot dan toe een grote moskee stond. De moskee werd vrijwel volledig afgebroken. Alleen de Giralda, de 70 meter hoge toren naast de kerk welke dateert uit 1184 en de Patio de los Naranjos werden behouden
De toren kreeg een renaissance-opbouw, waarop een vier meter hoog bronzen engelenstandbeeld werd geplaatst dat met de wind meedraait. Naar dit beeld kreeg de Giralda, wat zoveel betekend als 'de draaiende', zijn naam. Vanaf de top van de Giralda heb je een werkelijk prachtig uitzicht over heel Sevilla en de direkte omgeving. Je ziet bijvoorbeeld de Rio Guadalquivir door de stad stromen en hebt een mooi overzicht van alle monumentale gebouwen in de stad. Hier hangen ook de prachtige klokken van de Giralda. Om de top te bereiken hoef je echter dit keer geen trappen te lopen, maar moet je wel stevige schoenen aan trekken. Wat is namelijk het geval. Net als in andere torens loop je in een rondje steeds verder omhoog. Uniek in deze toren is echter, dat het allemaal schuin omhoog gaat, net alsof je een berg aan het beklimmen bent. Dit werd gedaan, zodat men vroeger ook met paarden naar de top van de Giralda kon.

Aan de kathedraal zelf werd tot in de 17e eeuw gewerkt. van binnen kenmerkt de kathedraal zich door zijn gigantische afmetingen. De kathedraal is namelijk 116 meter lang en 75 meter breed en heeft een hoogte van 56 meter. Je vindt er grote rijkdommen, waaronder een altaarstuk van glanzend goud en een kruis gegoten van de eerste lading goud, die Columbus meenam. Ook de Capilla Mayor, welke dateert uit de 16e eeuw is zeer de moeite waard. Om de kathedraal te bezichtigen moet wel een entreeprijs betalen.

De volgende keer gaan wij verder met meer info over Sevilla en omgeving.

Leuk om weer te genieten van de voorbereidingen van onze stedentrip en mijn volgende pelgrimstocht van 1000 km. Tijd vliegt voorbij. Nieuwe studie. Veel werken. Soms overdag en soms 's-nachts. Maar we moeten soms ook even de tijd nemen om even onze roots bodem te geven. Even rust en ontspannen. De tijd nemen voor elkaar en genieten. Daarom wens ik een ieder weer veel (lees)plezier toe en tot de volgende keer.

Adios
Au revoir
Good bey
Tot ziens

Bert Gorter
ps

(u kunt de wind niet veranderen, maar de zeilen wel)