Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 22/11/2018 - Reisverslag uit Kōyasan, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 22/11/2018 - Reisverslag uit Kōyasan, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 22/11/2018

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

22 Mei 2020 | Japan, Kōyasan

Hallo beste lezer(s)/belangstellende(n),

Een goed moment om mijn dagverslag(en) uit te werken van mijn pelgrimstocht Shikoku Japan.

Het is 22 november 2018 en het is heel vroeg opstaan vandaag.
Ik heb samen met Daniel een private room en ieder een mooi bed. Ik slaap op het boven bed. Het is wel klein maar fijn. Goed te doen.
We staan op heel vroeg op. Tenminste Daniel had er zin in. Ik was iets trager en Daniel gaat alvast vooruit naar de Kobo Daishi tempel via de begraafplaats. Hij wil nog wat mooie foto's maken in de schemer/donker.
Ik volg hem korte tijd later. Het is vlak bij onze guesthouse. Ik wandel in mijn eentje over een heel grote begraafplaats waar het nog donker is. De lampjes nabij de wandelpaden branden wel, maar echt goed zien is er niet bij. Het is muis stil....niets te horen. Ik wandel heel rustig over deze begraafplaats met hele oude graven. Soms ook heel bijzondere graven en standbeelden van hele grote bedrijven zoals Nissan etc. Grote Japanse bedrijven hebben hier kennelijk begraafplaatsen gekocht en in gebruik om hun directeuren hier te begraven. Omstreeks 06.00 uur zijn we mooi op tijd bij de tempel Kobo Daishi waar we het ceremonieel bij mogen wonen. Er zijn nog meer bezoekers, maar het is niet druk. Het is een heel mooie bijzondere bijeenkomst geworden met monniken die bidden en een ritueel uitvoeren met belletjes en trommels. Je krijgt af en toe hier kippenvel van. Je komt in een soort trance terecht. ik heb ervan genoten. Al duurde deze ceremonie ongeveer 1 uur lang. We werden zelfs even in het Engels aangesproken en we kregen een korte uitleg. Ze zagen natuurlijk dat we Europeanen waren. Hier hebben we van genoten. We hebben ons afgemeld bij Kobo Daishi. Na dit ceremonieel gaan we terug naar onze guesthouse om ons ontbijt te nuttigen. Straks weer terug naar het kantoor van de tempel om ons tempelboek af te laten stempelen (en signeren). Dit kantoor gaat helaas wat later open dan verwacht. Na het ontbijt retour kantoor tempel en om 08.30 uur onze pelgrimsboeken afgestempeld. Toch een bijzonder moment voor ons. Nu zijn we klaar met ons boek?? Of komen er nog meer stempels. Voor mij wellicht wel want ik heb mogelijk nog een paar tempel overnachtingen op mijn programma staan???
Het weer is niet heel mooi...het is fris weer en af en toe een regenbui.
We hebben samen deze middag doorgebracht in Koyasan. Alles fijn met elkaar bekijken. Ook die enorm begraafplaats waar de Kobo Daishi tempel zich bevindt. We wandelen ook even samen langs de belangrijkste tempels die in dit dorp staan. Er zouden er heel veel zijn. (honderd??). Die gaan we natuurlijk niet allemaal bezoeken. Daar hebben we niet genoeg tijd voor. Ik heb zelfs begrepen dat er veel tempels in de heuvels liggen en ver weg bij Koyasan vandaan.
We hebben samen geluncht en genoten van onze vrije tijd. Heerlijk even los wandelen door het dorp Koyasan.

Deze dag is weer voorbij...We hebben onze spullen verhuisd naar dat appartement. We hebben besloten om samen een tempel overnachting te boeken. Voor mij nog een extra nacht. Daniel gaat toch naar Kyoto in zijn eentje. We moeten dus overmorgen afscheid nemen.

De kamer in het appartement is prima...morgen het ontbijt in de guesthouse. Morgen gaan we ook even een stuk uitwandelen.
Dat lijkt mij ook heerlijk. Een mooie lange heuvelroute rond Koyasan.

Tot morgen....23 november 2018??

O Henro San Jacob/ of gewoon weer Bert Gorter??