Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 18/10/2018 - Reisverslag uit Susaki, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 18/10/2018 - Reisverslag uit Susaki, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Uitwerking dagboek Pelgrimsroute Japan 18/10/2018

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

15 April 2020 | Japan, Susaki

Hallo beste lezer(s)/belangstellende(n),

Ik ga weer verder met het uitwerken van mijn dagboek over mijn camino Japan de 88 tempelroute rond het eiland Shikoku Japan. Ik ben inmiddels al op deze 18e wandeldag onderweg zonder rust. Ik ben alweer vergeten dat ik een mindere dag heb gehad onder de hemel. Ik had in mijn route boek al gezien dat dit wel eens een top dag zou kunnen worden. Langs de kust over een heuvelkam met uitzonderlijk mooie vergezichten?? Wat zou deze dag me weer brengen. Dat maakt zo'n pelgrimstocht zo bijzonder avontuurlijk. Men vraagt zich wel eens af...maak je je wel eens druk over de volgende dag. Nee...eigenlijk niet. Je raakt heel snel gewend om de dag maar je heen te laten komen. Er zijn goede dagen, maar ook mindere dagen. Er zijn top mooie dagen maar ook loodzware dagen. Zo afwisselend zijn deze dagen in allerlei variaties. De afstand planning voor de komende dagen was wel even een ding. 58,3 km naar de volgende tempel 37. Bijna 60 km dus. Dat is 3 x 20 of 2x 30 km. Soms moet je gewoon maar de dag nemen zoals hij komt. Niet al teveel plannen, want ook het weer kan zomaar omslaan. Ik kijk wel eens TV of op mijn Ipad wat voor weer er aankomt, maar het varieert zoveel. Noord en Zuid Shikoku verschilt, maar ook Oost en West Shikoku verschilt. Ik kijk wel even op de tyfoon app. Wel zo veilig om wel voorbereid te zijn op heel slecht weer. Inmiddels dit jaar 2018 al 27x een tyfoon over Japan. Met de laatste deze 27e heb ik kennis gemaakt. Al schampte deze Shikoku en kwam hij niet over het midden van het eiland heen.

Om even niet te vergeten te melden...het hotel Sanyo-So wat gewoon top. Heerlijk geslapen in mijn prive kamer met douche. Ook ik kon mijn kleding even wassen en drogen met de fohn. Trucje van een ervaren wandelaar. Zoals eerder aangegeven wel opletten dat je je wasgoed niet verbrand!! LAAGSTE STAND fohn. Schone kleren voor de komende dagen is heel fijn. Het ontbijt in het hotel was gewoon top. Heerlijk mijn buikje vol eten met allerlei Japanse hapjes.

Ik vertrek in de vroege uurtje. Ontbijt voor de pelgrims is 06.30 uur. Er zitten meer pelgrims klaar om te ontbijten. We wensen elkaar smakelijk eten en een ieder gaat op pad. De meesten gaan naar tempel 36, maar ik ga deze tempel overslaan, omdat ik daar gisteren al ben geweest. Op naar tempel 37. Ik vertrek en zie verder onderweg geen pelgrims meer.
Ik klim via een kronkel weg omhoog. Met rugzak best pittig, maar het is goed wandelen op asfalt weg. Het is een fantastisch mooie kustroute.
Hoog op die heuvelkam en soms een weg omlaag en dan weer langzaam plat vlak omhoog. Hoogste punt 150 meter. Daarna weer omlaag naar 50 meter. Ik breng het geduld op om af en toe gewoon even stil te staan bij zogenaamd viewpointen. Die worden ruimschoots aangewezen. Veel foto's gemaakt. Zal er een paar plaatsen bij dit verslag. Ik ben even bij een toilet groep voor sanitaire stop, maar zie even verderop een prive terrein met overkapping. Beetje brutaal ga ik daar onder zitten. Een heel mooi uitzicht. Ik laat geen rommel/afval achter. Weer wat gegeten en gedronken. Deze pelgrim gaat weer verder. Yokonami Skyline is gewoon adembenemend mooi. Ik lees dat ik door een aantal tunnels gelopen ben. Oordoppen in....en vlot er doorheen. Wel blij dat er tunnels zijn, want anders moet je er overheen. Ook niet echt leuk met een zware rugzak. Ik had gelezen dat er een overnachtingsplaats was bij Onogo station. Een niet al te mooie overnachting, maar wel gratis en gezellig door de pelgrims die er komen. Na enig zoeken vind ik dit gebouw, maar deze blijkt te worden gesloopt. Jammer. Dan ga ik maar door.
Ik wandel door over de pelgrimsroute en informeer of ik ergens kan gaan overnachten. Echter alles blijkt vol te zijn. Wel een kleine teleurstelling, maar het is nog vroeg in de middag. Ik word nog niet ongerust. In route boekje staan nog genoeg overnachtingsmogelijkheden.

Onderweg eet ik wat en sla ik ook wat eten op in mijn rugzak. Je weet maar nooit of ik nog iets kan kopen op de route die ik thans wandel.
Ik steek een grote rivier over Shinjo River en wandel weer langs de hele drukke route 56. Ik ga door een hele lange Kadoya Tunnel. Kilometers lang. Ik wandel op een soort verhoging aan de linkerkant van de tunnel. Het verkeer rijdt links en het verkeer komt dus van achteren....Je voelt de luchtdruk toenemen en je weet dat er een rij vrachtauto's langs komt. Cap vasthouden als waait hij van je hoofd!!

Onderweg 3 bijzondere vrouwelijke Japanse pelgrims gezien en gesproken. Een van deze drie loopt flink te strompelen. De andere twee proberen haar te helpen en op te vrolijken. Een van hen spreekt een beetje Engels. Ik geef aan dat ik haar kan helpen door te tapen, maar geen garantie dat het veel beter wordt. Deze pelgrims lopen echt op schoenen?? Het zijn meer sandalen...en gymschoenen. Geen wandel schoenen. Respect voor ze, maar of het verstandig is. Een van hen heeft echter heel veel ervaring, want zij wandelt deze hele pelgrimstocht voor de VIERDE keer. Dan krijg je echt respect. De andere twee zijn vriendinnen van haar. Ze hebben kennelijk toch onderschat hoe zwaar zo'n hele pelgrimstocht is. Na de tape behandeling heel veel dank. Ik kom twee van deze pelgrims later nog een paar keer tegen.
Ik geef ze nu allemaal mijn visite kaartje. Ik krijg er een terug.
Ik ga verder en wandel met een iets sneller tempo voor hun uit.

Ik wandel weer door en ik ga ook nog door de Awa tunnel. Ik besluit zo langzamerhand te gaan stoppen. Ik heb inmiddels 27 km gewandeld met af en toe flink wat hoogte verschil. Ik ga proberen bij de Minshuku Awa een overnachting te regelen. Ik kom daar aan en vraag gelijk of ik kan slapen. Dat is oke, maar diner zit er niet in. Het is na 15.00 uur en dan moet er gereserveerd worden voor het diner. De kok moet van te voren eten halen en e.e.a. klaar maken. Begrijpelijk. Gelukkig heb ik een slaapplaats en eten geen probleem. Ik heb eten bij mij en een supermarkt is dichtbij. De Minshuku is prima maar niet helemaal schoon. Groezelige kamer, maar ik heb weer een overnachtingsplaats. Niet te kieskeurig zijn. Het hotel Sanyo-so was top en ik heb er gisteren van genoten.

Het was een top wandeldag. Mooie kust route en mooi weer. Temperaturen tussen 24 en 27 graden. Ruim 27 km gewandeld...mooi op schema lijkt mij.

Morgen verder langs de drukke verkeersroute 56. Een hele lange tunnel aan het begin genaamd Yakezaka Tunnel. En mogelijk een mooie tussendoor groene route de Osaka Pilgrim Trail. Een mooie bergpad, maar wel een pittige beklimming naar 287 meter hoog. Dat wordt morgen weer een uitdaging. Even geen asfalt een paar uur.

Wel deze pelgrim is vroeg zijn bedje ingegaan. Morgen weer een vroege opkomst en ontbijtje bij de supermarkt in de buurt.

Tot morgen....

O Henro San Jacob.