De kop is eraf. - Reisverslag uit Tokushima-shi, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu De kop is eraf. - Reisverslag uit Tokushima-shi, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

De kop is eraf.

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

04 Oktober 2018 | Japan, Tokushima-shi

Hallo beste lezer(s),
Afgelopen twee dagen geen verslagen. Geen bereik in de bergen en WiFi station batterij leeg. Ik ben toch niet van plan om iedere dag een verslag te schrijven. Dagboeken korte aantekeningen en nagenoeg geen social media.
Inmiddels tempel 13 bereikt. Vandaag een wandeldag met veel regen helaas. Gisteren een bergetappe naar tempel 12. Klimmen en dalen tot 700 meter met een 15 kg rugzak, veel water en eten mee voor onderweg. Ik verbruik veel calorieën. Na 6 uren de tempel 12 bereikt. Volgens kenners een mooie tijd. Was geen wedstrijd maar op eigen tempo omhoog! Wat een verzuring in de benen. Maar de top bereikt samen met een groep Japanse pelgrims. Alleen zij een rugzak van 5 kg.
Vervolgens ben je daar en na het ritueel het pelgrimsboek afstempelen en geschreven Japanse letters erover heen. Thuis maar een uitzoeken wat er staat. Datum, tempel naam etc.
Ja wat dan...dan moet je ook nog naar beneden 1 1/2 uur lang. Gaat vlot maar dan krijgen andere spiergroepen het moeilijk.....
Weet waar U aan begint...
Hierna dacht ik volgens de boeken een mooie accomodatie te hebben in het dorp beneden...U snapt het al. Gesloten! Ik weet waarom. Werd aangesproken door een dronken jappanner. Ik zag en rook meteen dat het een alcoholist was. Ik snapte toen snel waarom die guesthouse dicht was. Bleek de eigenaar te zijn.
Even later mocht ik van een grondeigenaar mijn tentje opzetten op een grasveldje. Ik was erg moe en ik hoefde niet te aarzelen...tentje snel opgezet. In de buurt een toilet gebouw en deze pelgrim was blij. Mijn noodvoorraad repen aangesproken en ik lag om 20.00 uur in mijn slaapzak.
Vandaag 4 oktober om 06.00 uur op..spetters op de tent ..regen. Heel snel alles onder overkapping van een gebouw en rugzak weer ingepakt.
Werd een zeer regenachtige wandeldag. 13:45 uur aankomst tempel 13. Route zodanig uitgekozen dat ik eten in een dorpje kon kopen. Gelukkig lukte dat. Die noodrepen zijn oké..maar fruit, yoghurt en sandwiches zijn lekkerder en voedzamer.
Ik moest zelfs mijn poncho gebruiken onderweg. Hele lange kronkelige wegen langs riviertjes. Ook nu weer vals vlak ophoog en soms flink stuk naar beneden. Goede trainting voor Nepal.
2019.
Naast tempel 13 een Minshuku. Duurdere soort herberg met twee maaltijden. Diner en ontbijt om 06.30 uur.
Diner om 18:00 uur. Vooraf een heel fijn echt heet bad genomen. Ik was de eerste om 16:00 uur. Een woord: perfect!
Goede keus om dit een keer mee te maken. Het diner was *** sterren top kwaliteit.
Steeds whauw momenten..yammmmie! Mijn buik vol...schalen nagenoeg leeg! Inmiddels divers pelgrims kwamen binnen..ook zij waren helemaal stuk! Kwamen net voor het diner binnen. Ook een Nederlandse pelgrim Daniël. Een Fransman en de mij bekende Amerikaan met zijn partner een Japanse. Zij vertaalt alles een beetje voor ons. Geeft ook uitleg. Dat is heel fijn. Zij spreek goed Engels. Ik kon zelfs even Frans praten met de Fransman..
Verder uitbundig Hollandse porcelijnen klompjes uitgedeeld. Werd zeer gewaardeerd. Onderweg vandaag Ossetai gekregen. Een blikje warm koffie! Wat lief en fijn. Ook zij kreeg natuurlijk een set klompjes...ze vloog mij Bijna om mijn nek! De cultuur hield haar tegen...na veel dankbetuigingen reed zij weg bij de supermarkt. Onderweg ook een bestuurster even gevraagd of ik op de goede weg zat. Soms kilometers geen markeringen...
Ook zij kreeg een set klompjes.
Ik heb nog een 3/4 doosje vol klompjes. Ik kan voorlopig nog uitdelen. Ook heb ik visitekaartjes bij mij. Heel mooi gemaakt door broer Van mijn echtgenote. Ze zijn vol bewondering voor dit kaartje!
Deze lange dag weer voorbij. Alle spullen weer enigszins gedroogd. Wat een geleende haarfoin niet kan doen. Je moet slim zijn! Sorry voor de spelling?

Deze pelgrim gaat morgen op weg naar eindpunt tempel 17. Nog heel veel te gaan...71x

Wens een ieder fijne dagen en tot ziens..

Bert Gorter

• 04 Oktober 2018 - 12:17

Rick:

Hallo Berto-san!! We gaan lekker met je meelezen en zo ook onze tocht herbeleven! Inderdaad heb je de eerste flinke bergen gehad. Nu weer mooi wat vlakker tot/met tempel 19. Heel veel plezier!!
    Groet van Ton en Rick

• 04 Oktober 2018 - 12:54

Mark Krom:

Ha die Bert. Ik hoop dat je droog weer krijgt. Lijkt me een stuk lekkerder wandelen voor je. Zet hem op daar. Groet Mark.

• 04 Oktober 2018 - 15:45

Buufie:

He Bertje, leuk verslag en jammer van het weer, hier heerlijk en vooral komend weekend. hoop voor jou dat het weer beter wordt, afgelopen zondag waren noortje marian en dick hier, even gezellig voor ot zijn verjaardag. Bertje doe voorzichtig heel veel wandel impressie, kus

• 05 Oktober 2018 - 04:09

Ans:

Fijn te lezen dat het goed gaat, ondanks de regen. Veilig gevoel dat er meerdere pelgrims zijn.
    Nu ben je echt op pad, we blijven je volgen, groet Ans.