Weer een bericht van uw reiziger.... - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Weer een bericht van uw reiziger.... - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Weer een bericht van uw reiziger....

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Bert

10 Juni 2012 | Nederland, Amsterdam

Beste lezer(s)
Ik probeer toch af en toe weer een bericht te schrijven, want ik vind het ook zo leuk om U op de hoogte te houden.

Plannen genoeg natuurlijk. Wellicht geldt dit ook voor U.

De vakantietijd komt eraan.

Wij blijven nog even in NL, want ik moet werken als de meeste bewoner(s) van Oostzaan op vakantie zijn.
Iemand moet toch alles in de gaten houden??? En wat als ik er even niet ben. Dan wordt ik natuurlijk vervangen door een collega die ook zeer betrokken is met mijn gebied.

Ook 't Twiske met de vele bezoekers vraagt politie aandacht.

Ook Norma is nog druk bezig met haar opdrachten... We hebben de Westfriese Tuinfair weer gehad en nu over 14 dagen is er weer een beurs. De Midsummernight fair in Venhuizen/Hem.
Een druk weekeind dus weer.....
Op de website kunt U meer lezen.
(wwww.homegardenmetalart.nl)

De voorbereidingen voor onze vakantie gaan gewoon door. We houden van stedentrips en daarom ook even lezen wat er allemaal in Normandie te zien is.

Ik heb de volgende steden en info gevonden:

Aleçon (Orne)
Alencon, hoofdstad van het departement Orne aan de oevers van de Sarthe. De stad was in de 17de en 18de eeuw het centrum van kantnijverheid. De heilige Theresia...

Arromanches
Het dorp is geliefd bij zeilers, waterskiers en zeehengelaars. Zomers is het vissersoord een familiebadplaatsen, maar in de Tweede Wereld Oorlog het decor van de landing...

Avranches (La Manche)
Avranches ligt in het departement La Manche op een hoog punt boven het dal van de Sée, die uitmondt in de Baie du Mont Saint Michel. Bisschop Aubert kreeg in de stad een...

Beaumont (Calvados)
Beaumont ligt in de Calvados vlakbij Pont l'Éveque. Een klein dorpje met pittoreske oude huisjes. Beaumont trekt veel bezoekers vanwege de antiek-en bloemenmarktjes...

Bayeux
Een gezellig provinciestadje met kleine en gezellige winkelstraten. De publiekstrekkers zijn de kathedraal, tapisserie Mathilde en het tapijt van Bayeux.

Caen (Calvados)
Caen is de hoofdstad van Normandie en werd gesticht door Willem de Veroveraar. De stad kreeg de bijnaam 'het aambeeld van de overwinning'. Beroemde kloosters.

Cap de la Hague (Cotentin)
Cap de la Hague is het meest westelijke puntje van Normandie. Een gebied dat uitnodigt om lange wandelingen en fietstochten te maken.

Deauville (Calvados)
Deauville is de badplaats bij uitstek langs de Normandische kust en al jaren de plek van de Parijse beaumonde. Het casino, goede visrestaurants en luxe winkels. Ik heb een motorfiets van het merk Honda, type Deauville. Toeval??

Dieppe (Seine Maritime)
Deze badplaats wordt ook wel de hoofdstad van de vliegers genoemd. Op zaterdag is er markt die over het hele centrum verspreid, waar alle producten uit de Normandische streek vertegenwoordigd zijn.

Etretat (Seine Maritime)
De krijtrotsen werden hier door de zee zeer mooi gebeeldhouwd. Op sommige plaatsen heeft de zee natuurlijke poorten gemaakt. Om deze poorten te zien moet u wandelen...
ga naar: Etretat Normandie

Falaise
Dit plaatsje is voornamelijk bekend als de geboorteplaats van Willem de Veroveraar. U kunt wellicht een van de kastelen bekijken.

Fecamp (Seine Maritime)
Fécamp stond op 11 augustus 1999 extra in de belangstelling toen de media er verslag deden van de zonsverduistering. Vanuit Fécamp heb je een fantastisch uitzicht...

Giverny (Eure)
Het dorp is bekend als de verblijfplaats van de bekende schilder Monet. Monet woonde in Giverny van 1883 tot zijn dood in 1926. Hij schilderde er vooral zijn tuin en waterlelies.

Grandcamp Maisy (Calvados)
Een rustige familiebadplaats met een groot getijdenverschil, het is er goed vissen. Dit gebied is beroemd om z'n invasiestranden en musea bij Omaha beach.

Honfleur (Calvados)
Dit stadje is de parel van de Normandische kust. De haven in combinatie met de smalle straatjes en de mooie vakwerkhuizen zorgen voor een speciale sfeer. Toeristen komen speciaal voor dit dorp naar deze streek.

Le Havre (Seine Maritime)
Een grote havenstad met een natuurlijk haven en industrie bij de Pont de Normandie. De stad heeft een grote keuze aan winkels, hotels en eetgelegenheden in prijsklassen.

Lisieux (Calvados)
Lisieux is een grote stad geworden door de duizenden bedevaarders met een kathedraal en het Justitiepaleis. Vroeger was Lisieux de hoofdstad van het houtsnijwerk.

Mittois (Calvados)
De gemeente telt 156 inwoners en maakt deel uit van het arrondissement Lisieux. Mittois ligt ca 3 km ten oosten van St Pierre sur Dives en ca 35 km van de kust. Leuk dorpje.

Montebourg
De stad werd voor het eerst door de Amerikanen op 10 juni aangevallen.
Leuke en gezellig stad om te vertoeven.

Mont st. Michel
De Mont-St.-Michel was vroeger geen rotsberg in de zee. Voor het jaar 709 was dit een heuvel in de bossen. Via een houten voetgangersbrug kom je de stad binnen.

Port-en-Bessin
Port en Bessin ligt temidden van de wereldberoemde landingsstranden van D-day. Het is de nummer één vissershaven van Normandie. Beroemde schilders als Seurat kwamen daar regelmatig om te schilderen.

Het is toch weer leuk om alle info over deze steden en dorpen te lezen. Je zou bijna een glas wijn en een stukje franse kaas erbij pakken.
We hebben er zin in hoor.
Maar we moeten nog even wachten.

Mocht U binnenkort op vakantie gaan.
Dan wens ik U een hele fijne vakantie toe. Rust lekker uit en geniet ervan.

Uw (ex)pelgrim Jacob (Elbertus)
Gorter. Voor U natuurlijk gewooon:

Bert.