Voorbereidingen stedentrip madrid - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Voorbereidingen stedentrip madrid - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Voorbereidingen stedentrip madrid

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Bert

20 Januari 2012 | Nederland, Amsterdam

Beste lezer(s),
We gaan gewoon weer verder. De eerste weken van het nieuwe jaar zijn al weer voorbij. Nieuwjaarsfeesten en bijeenkomsten zijn geweest.
Leuke plannen maken voor de vakantie(s). Wij hebben (ikke en Norma) er weer zin in om deze plannen ook daadwerkelijk uit te voeren. Niet morgen maar vandaag is ons motto.

Stedentrip Madrid. In april eerste week gaan we daar naar toe.

De lekkerste tapas en cafes in Madrid. Madrid is een flink grote stad met heeeel veel horeca.
Mijn reisboekje lezend zijn de beste tapas bars van Madrid te vinden in de buurt van de Paza Santa Ana, ten zuidoosten van de Puerta de Sol. Maar voor de lekkerste tapas kunt U ook terecht bij Las Brava. Het is de bekendste bar waar de tapa's van Madrid zijn uitgevonden: patatas bravas. Patatas is niet zo moeilijk te vertalen (patat zit erin - dus aardappels). Het is dus gefrituurde aardappel in hete pepersaus.

Ik heb eerder tijdens mijn pelgrimstochten tapas gegeten in de grote steden Pamplona, Burgus en Leon. Ook in Santiago de Compostella heb je heel veel bars waar ze tapas verkopen. Ook in Sevilla en de middelgrote steden op de route Ruta La Plata zijn er vele bars waar je heerlijk tapas kunt eten.

Als je een goede bar hebt, dan zijn er beschrijvingen in diverse talen wat voor soort tapas te koop is. Je kunt het in de bar opeten of meenemen. Ik adviseer je kleine porties te nemen en het gewoon uit te proberen. Kijk wel even uit voor voedsel vergiftiging. Eerste even kijken of je horecagelegenheid wel schoon is. Ziet het er groezelig en vies uit, adviseer ik je daar NIET te gaan eten. Kijk goed om je heen. De spanjaarden weten heel goed waar je heerlijke tapas kunt eten. Bij die gelegenheden is het heel druk.
Soms even wachten tot je aan de beurt bent, maar het wachten is zeker niet voor niets.

Er zijn heel veel soorten tapas. Vis, vlees, aardappel etc. Ook de sauzen kunnen heel pittig en lekker zijn. Ook hier geldt. Gewoon uitproberen. In de toeristensteden spreekt het personeel soms Engels. Dan moet je niet schromen om gewoon uitleg te vragen wat erin zit. Kleine porties proeven dan weet je eigenlijk na een paar keer al wat je heeeel lekker vindt.

Stedentrips zijn over het algemeen niet zo duur. Voor een paar honderd euro heb een vliegtickes en een hotel. Ik boek heel veel via internet en deze keer wordt het een IPA huis. Ik ben IPA lid en derhalve kan en mag ik dit soort gasthuizen huren. 65 euro per nacht (2 personen) is zeker niet duur.

Maar er zijn nog meer geldbesparende tips die ik voor U heb.
In madrid kun je een tienrittenkaart kopen voor alle bus- en metrolijnen. Die heet een BONO. Je kunt met zo'n kaart spotgoedkoop kriskras door Madrid reizen. Ook van en naar het vliegveld.

Bioscoopje pakken. Dat kan ook in Madrid. De orginele films worden gedraaid met ondertiteling. Er zijn heel veel bioscopen in Madrid. Ik denk echter dat wij hiervan geen gebruik gaan maken. Tijdens vakanties nemen wij nagenoeg nooit een bioscoop. We gebruiken onze tijd optimaal om de stad te verkennen.

Verder zijn er in Madrid gratis kranten en tijdschriften te krijgen. In deze krantjes en tijdschriften staat allerlei info over wat er gaande is in Madrid. Je kunt het beste het VVV (information)kantoor opzoeken. Daar praten ze ook Engels en daar kun je lekker de folders uitzoeken die je wilt hebben. Ze zijn meestal gratis.

Gratis toegang in Musea op zondagmorgen en soms op zondag middag. Bepaalde musea zijn gratis voor eu ingezetenen. Een goedkope combinatie ticket geeft toegang tot het Prado en de musea Reina Sofia en Thyssen-Bornemisma.

Gaat U in mei naar Madrid (iets wat warm in die tijd) is er het feest van San Isidro, de patronheilige van de stad. Er zijn dan tientallen gratis voorstellingen en evenementen, zoals concerten op de Plaza Mayor (grootste/mooiste plein van Madrid). Soms ook vuurwerk en dansen tijdens deze feesten.
Ik heb diverse feesten meegemaakt in de grote steden. Soms zijn het hele grote feesten waarbij je in het gedrang terecht komt. Ik vind de feesten in de kleine dorpen over het algemeen heel mooi en gezelliger. Minder massaal en je wordt als een vorst behandeld. Met name als er contact plaats vindt en men hoort dat je een pelgrimstocht maakt. Dat vinden ze over het algemeen fantastisch. Je wordt dan echt verwend met heerlijk eten (tapas) en heerlijke rode wijn. Bij voorkeur RIOJA.

Het eten in Spanje is ook niet duur.
Alleen in de exclusiefste restaurants betaal je grof voor de menu's.
Is je portemonnee klein en wil je toch lekker eten, dan adviseer ik je om een menu del dia te nemen. Wel even kijken of je dit menu van de dag lust.
Soms krijg je vreemd eten op je bord. Blijkt het delen van een beest te zijn, waarvan je je afvraagt, waar zit dat??? Ik wil het niet weten. Je moet soms iets uitproberen.
Maar meestel krijg je wel uitleg wat erin zit. Tip: neem een spaans woordenboekje mee met de belangrijkste woorden. Ik heb uit mijn boekje over Madrid begrepen dat je voor een goede prijs/ kwaliteitsverhouding goed kunt eten in Madrid.

Ik zit even te bladeren in de stedengids van Madrid en zie op een van de fotografische afbeeldingen een paleis. Blijkt te zijn Het palacia Real. Zo te zien een heel mooi paleis. Ik denk dat we zeker daar even gaan kijken.

Verder een ruiterstandbeeld van Filips II op de Plaza Mayor.

Op het plein zullen we zeker even iets lekker eten en drinken, want de terassen staan er het gehele jaar. Je kunt bij iets minder weer natuurlijk ook binnen zitten.

Het is toch erg leuk zo'n voorbereiding. Je krijgt echt zin in zo'n stedentrip. Maar we moeten nog even wachten tot april......

Tot die tijd zal ik U vermaken met informatie over Madrid. Wellicht maakt het U ook enthousiast.......??

Fijn weekeind en tot het volgende verslag.

Bert

• 20 Februari 2012 - 18:54

Dirk Cederhout:

Hoi Bert,

Bedankt voor je berichtje. Is het nodig een slaapmetje mee te nemen als je in hostels/refugios gaat overnachten? Bestek, bord en mok?

Groet,

Dirk