Nog 65 dagen - de voorbereidingen gaan door - Reisverslag uit Purmerend, Nederland van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Nog 65 dagen - de voorbereidingen gaan door - Reisverslag uit Purmerend, Nederland van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Nog 65 dagen - de voorbereidingen gaan door

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Bert

21 Juni 2011 | Nederland, Purmerend

Beste familie/vrienden/collega's/belangstellenden….

Het is al weer de derde week in juni 2011. Nog 65 dagen en de teller lijkt wel snel(ler) terug te tikken. Vandaag even de wandelroute doorgenomen en gekeken of ik uit zal komen qua km's etc. Accommodaties/overnachtingen even kijken of ze leuk zijn of afgekeurd worden, omdat uit reisverslagen van andere wandelaars gebleken is dat ze ontzettend vies zijn.
Je moet kritisch blijven als pelgrim. Ook heb ik een heel nuttig boekje gevonden op internet:
Voorzieningen op de via de la Plata. Heel compact / licht / nuttig boekje met allerlei korte info. Gemakkelijk mee te nemen in je rugzak.

Ik hoor steeds meer berichten dat het wandelen van de Camino France steeds populairder wordt. Niet alleen om het wandelen, maar ook uit godsdienstig oogpunt. Vorig jaar was natuurlijk een heel bijzonder jaar, waardoor het aantal zeer snel toenam. Met toch wel verstrekkende gevolgen. Herbergen/Hostels die vol zijn. Vervuiling van de route.
Ook het internet helpt mee om heel gemakkelijk info te krijgen over de originele pelgrimsroute naar Santiago de Compostella. (zie www.compostelle.fr en www.santiago.nl)

Wil je gerichte informatie hebben en pelgrimspaspoort aanschaffen. Dan adviseer ik een ieder om lid te worden van de Nederlandse Genootschap van Sint Jacob. Je krijgt dan regelmatig informatie via een nieuwsblaadje (jacobsstaf) thuis gestuurd. Leuk om ook verhalen en ervaringen van anderen over de pelgrimstochten te lezen. Wilt U persoonlijk informatie van mij ontvangen over het wandelen dan weet U mij vast te vinden. Ik maak ruim tijd voor U vrij.

Ik ben blij dat ik nu de alternatieve Via La Plata – de zilverroute ga wandelen. Uit de wandelverhalen van pelgrims die deze route hebben gelopen, blijkt wel dat het een hele mooie wandelroute is. Veel afwisseling en mooie stadjes/dorpjes. Soms hele mooie kloosters en mooie Romeinse bouwwerken, zoals wallen,bruggen en aquaducten. Ontzettend knappe bouwkundige werken. Ik zal ze zeker onderweg voor U fotograferen.

U zult zich afvragen hoe staat het met de voorbereiding(en).
Na bezoek aan vele bergsportzaken heb ik eindelijk een hele goede mooie slaapzak gevonden.
Dons mummie slaapzak. Mijn eisenpakket was kennelijk erg groot, namelijk
Licht voordeel hoef ik niet mee te sjouwen
Compact model – proppen (dons) in kleine zak(je)
Duurzaam gaat lekker lang mee
Goede rits vaak gaan ritsen snel stuk
Brede slaapzak draai erg veel in nachtelijk uren (praktijk)
Materiaal buitenzijde stof waterafstotend (vrij bestaat niet)
Vulling 600 grams dons
Capuchon aanwezig ivm koude overnachting in tentje (nood)
Lengte ruim 2 meter

Zo zie je maar dat je soms lang moet speuren naar een voor JOUW geschikte slaapzak. Dat geldt natuurlijk voor al het materiaal dat je meeneemt op zo’n lange wandeltocht.

Ik ben bijna klaar met de inkoop. Nu nog alleen op zoek naar een goed route boek.
Liefst in Nederlands, doch Engels – Duits zal ook geen probleem zijn. Wellicht morgen al ga ik naar mijn snoepwinkeltje in Amsterdam op de Overtoom 135/137. Reisboekwinkel Pied a Terre. De winkel om goede wandelkaarten en info boeken te kopen. Bent U daar al eens geweest??? DOEN.

Aan welke eisen moet een routeboek voldoen? Allereerst moet natuurlijk een boek(je) klein en compact zijn. Liefst waterafstotend, want tijdens dit soort reizen wordt het boekje regelmatig (buiten) gebruikt. Lichtgewicht boekje lijkt mij heel fijn, want alle grammetjes tellen. Liefst per etappe informatie (per twee bladzijden). Info over overnachtingsmogelijkheden etc. Hoogte(s) verschillen. Duur van de wandel etappe. (in km en tijd). Tips en trucs is ook wel gemakkelijk. Ook enkele Spaanse termen is makkelijk. Leer je gelijk onderweg enkele woorden Spaans spreken. Om een voorbeeld van zo’n boekje te geven. Ik heb voor mijn pelgrimstocht Camino France het boekje Spaanse St.Jacobsroute gekocht bij de ANWB. Een heel geschikt boekje voor een lange wandeltocht. Ik heb er heel veel plezier van gehad tijdens mijn tocht. Ik las iedere dag de omschrijving van de komende etappe om niet verrast te worden. En ik heb er aantekeningen ingemaakt. Ik heb zelfs info doorgegeven aan de ANWB, omdat er enkele herbergen gesloten waren die in dit boekje nog vermeld stonden. Ze waren er heel blij mee. (de kopers mogelijk zelfs nog meer)
Voor de service vermeld is hier even het ISBN nr van dit boekje: 978-90-18-02526-7.
Tip van deze reiziger. Ook via bol.com kunt U met korting soms goedkop(er) een boek(je) kopen. Je bent als reiziger/wandelaar er maar druk mee. Ik vind het geweldig om te doen.
Ik geniet er nu al van. Je wandel bloed begint er al sneller van te stromen.

U zult merken dat ik mogelijk af en toe in herhaling val met betrekking over schrijven over mijn wandeltocht(en), maar gelukkig kan ik U mededelen dat mijn hersencellen nog niet versneld beginnen uit te sterven. De reden ervan is dat het aantal lezers van mijn website door invulling van mailadressen in een mailinglist inmiddels snel groeit.
Er zijn een groot aantal belangstellenden bijgekomen en ik krijg vele leuke reacties terug.
Dit zal hopelijk zeker gebeuren als ik daadwerkelijk op pad ben vanaf 1 september 2011 tot eind september.

Ik hoop dat ik U enthousiast heb gemaakt om ook eens te gaan wandelen. Heel anders dan fietsen, maar U zult ervan genieten. Rustig aan beginnen en langzaam km’s erbij. We hebben in Nederland fantastische lange afstand paden. LAW’s genaamd. Even google(n) en voila.
Laat mij weten hoe U het vindt.

Wel ik ga voor deze keer weer afsluiten. Ik heb weer een aantal foto’s van andere wandeltochten op de website geplaatst. U kunt ze bekijken in mijn fotoboek op deze website.
Veel plezier en voor degene die vroeg op vakantie gaan. Geniet ervan en rust lekker uit.

Au revoir
Goodbey
Adios
Auf wiederzehen
Tot ziens

Pelgrim/wandelfanaat
Bert Gorter

  • 21 Juni 2011 - 14:11

    Anita:

    Hoi Bert,

    Ik sluit me helemaal bij het bovenstaande verhaal aan. Een goed begin is het halve werk. Een goed route boek is echt een pré. In Duitsland hebben ze dat heel goed begrepen. Heb daar prachtige route boekjes gevonden die geplastificeerd zijn. o.a. De Mahlerweg. Geweldig.

    Hopelijk vind je die ook voor de Zilverroute. Succes in elk geval.
    Enne...aftellen maar. Ik volg je met heel veel belangstelling.

    Groetjes Anita

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 425
Totaal aantal bezoekers 298741

Voorgaande reizen:

01 April 2026 - 07 Mei 2026

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

13 Mei 2024 - 22 Mei 2024

Reis Madeira

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: