Het Avontuur Palma Mallorca - Reisverslag uit Felanitx, Spanje van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Het Avontuur Palma Mallorca - Reisverslag uit Felanitx, Spanje van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Het Avontuur Palma Mallorca

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Bert

22 Oktober 2010 | Spanje, Felanitx

Hallo beste vrienden, kennissen, collega's en andere belangstellenden,

Het was me het reisje wel naar Palma Mallorca.

De weersverwachtingen waren niet zo goed. Als voorbereidend wandelaar ga je natuurlijk wel even na hoe de weersberichten eruit zien. Weersverwachting niet zo best. Mogelijk regen en omweerbuien????

Het vertrek was gepland op 6 oktober 2010 vanaf Schiphol Airport.
14.35 uur. Het is een korte vliegreis. Ik heb bij het naderen van Palma Mallorca een foto gemaakt vanuit het vliegtuig. Over het eiland en al zakkend richting het kust en dan al snel over de landingsbaan. Een fantastische vlucht met een vliegtuig van Air Berlin. Een 737. Toch een groot vliegveld met heel veel openbare voorzieningen. Bus en trein zijn uitstekend geregeld. Een goede verbinding naar het centrum van de stad Palma. We hadden een reservering voor het Youth Hostel bij de haven(s), waar een aantal kleine bootjes lagen??? Temperaturen waren goed ongeveer 25 graden.
Die dag was heel vlot voorbij. Een reisdag.

Tweede dag stond gepland om gas te regelen voor onze tocht en naar de eerste bestemming te gaan. We hadden onvoldoende dagen om de wandeltocht GR 221 in zijn geheel te wandelen.
Dan moet je keuzes maken. De mooiste etappes eruit kiezen.

Het wordt wel genoemd de Dry Stone Route. Nu dat klopt wel. Het was heeeel droog. Het had kennelijk heel lang niet geregend.

Besloten om naar Esporles te gaan. De busdiensten zijn uitstekend op dit eiland. Je kunt heel gemakkelijk de bus naar een bestemming op het eiland gaan. Je hoeft geen auto te huren. De kosten zijn zeer gering.

Middaguren de tocht aangevangen. Bewegwijzering zou volgens de beschrijvingen op internet erg slecht zijn. We hadden hiermee rekening gehouden en drie goede wandelkaarten gekocht en een boekje.
Dit zou voldoende moeten. Eerste wandeldag leek de bewegwijzering goed te zijn doch na een aantal km stopte het pad en moesten wij zelf onze weg kiezen. Uiteindelijk heel veel hekken tegengekomen besloten om weer terug te gaan naar het dorp.
Bij een hycienda met veel paarden een jongen ontmoet die ons een lift teruggaf naar Las Palmas. Terug naar ons Youth Hotel. Morgen maar weer een wandeldag.

Tweede dag naar Valdemossa.
Klein toeristisch dorpje.
Op naar Deja. Deze tocht zullen we zeker onthouden. Een hele zware tocht met onze bepakking.
Route was nu ook weer slecht aangegeven. Diverse paden kruisend en al zoekend de paden volgend. Uiteindelijk stenenmannetjes gevolgd.
Het pad naar beneden naar Deja niet gevonden. Dan maar een alternatief gezocht via een kloof. Na veel klimwerk werden wij moe en het was erg laat geworden. Na kort overleg met elkaar besloten op de berg te overnachten. We hadden toch alles bij ons.

Nieuwe dag nieuwe kansen. In de ochtend wederom gezocht naar een doorgang naar Deja. Uiteindelijk besloten om maar weer terug te gaan naar Valdemossa. Al klimmend en zoekend onze weg naar boven.
Op korte afstand van elkaar omhoog en een ieder op zijn eigen tempo.
Inmiddels was het water op en hadden wij een zeer droge mond.
Boven gekomen misten wij een groepslid. Ik had inmiddels een boom gevonden om even uit te rusten en in de schaduw op mijn vrienden te wachten. Gerard terug. Liep achter mij. Ide terug. Maar geen Dick.
Na minuten wachten nog geen Dick.
Zou hij langs ons gelopen zijn nog verder omhoog. Dat kan best, want het was een zeer ruig terrein waarbij je heel snel verdwaald en zo langs elkaar loopt zonder elkaar te kunenn zien. Ook dat zijn de bergen. Het is niet geheel ongevaarlijk om in de bergen te lopen.
Verder liepen de risico's op want we zaten zonder water. We hadden zeker nog 2 a 3 uren nodig om af te dalen naar het dorp. We besloten eerst te zoeken en daarna pas verder te gaan. Desnoods zonder Dick, want wij kenden hem goed. Het is een diesel die zeker geen onnodige risico's neemt. We hadden hem eerder gehoord, maar nu is hij verdwenen.

Besloten om na enige uren onze tocht terug naar Valdemossa te ondernemen. We kwamen plotseling een groep wandelaars tegen met een duitse gids die ons het pad naar Deja aanwees.
In een hoek verscholen onzichtbaar voor ons. Besloten om terug te gaan naar Valdemossa om na te gaan of onze maat teruggelopen was. We kregen ieder een halve liter vocht voor de weg terug. Mobiele telefoon werkt niet in de bergen dus bellen had nu nog geen zin. Wellicht onderweg terug.

Na uren afdalen eindelijk telefonisch contact met onze maat. Hij was beneden en zat rustig aan biertje. Opluchting dat hij oke was.
Wat een avontuur. Dit zegt ook maar weer eens dat dit soort tochten niet zomaar weggelegd zijn voor de doorsnee wandelaar. Gisteren kwamen wij een juf tegen met een klas. Die wilden zonder kaarten deze tocht ondernemen. Ik heb het haar afgeraden. Wie weet hebben ze die tocht toch ondernomen??

Na twee zware dagen besloten om een rustdag in te lassen en ons programma aan te passen. We hebben twee maal de zwaarste etappe gelopen!! Onderwijl liters vocht tot ons genomen. Geen bier maar water, water en heel veel water.

Op naar Soller. De volgende bestemming. Het zou een mooie stad zijn. Snel een goede hostel gevonden.
Accomodaties zijn redelijk goed en goedkoop. Info staat in het boekje trekking through Mallorca GR221 engelse versie te krijgen bij de bekende kaarten verkopers (Overtoom Amsterdam)

Nacht was luidruchtig. Onweer en heel veel regen. Wij zitten lekker binnen.
Zondag 10 oktober 2010 een rustdag.
Heerlijk even ontspannen. Besloten om naar Port Soller te wandelen. Er gaat ook een treintje, maar we moeten even uitlopen. Terug met de treintje. Mogelijk zelfs even zwemmen. Inderdaad een zwembroek gekocht en in de baai van Port Soller gezwommen. Heerlijk even genieten van het zonnetje die zich af en toe laat zien.

Het leven op straat in Spanje is anders dan in NL. Heerlijk buiten zitten eten. Het eten in Mallorca is uitstekend. Je kunt er paella eten en tapas. Vis in overvloed. Even oppassen waar je eet.

Na een nacht van weer heel veel regen en onweer is de ochtend weer mooi.

Besloten ivm weeromstandigheden om per bus naar Luc te gaan. Aldaar een dagtochten te lopen in de omgeving.
Hostel bleek dicht te zijn ivm feestdag. Vervolgens kamers gekregen in het klooster. Mooie kamers met douche. Een tocht in de omgeving gemaakt met dagrugzakje. Bijzondere omgeving met erosie rotsblokken.
Middaguren wat iets minder, want de regen kwam met bakken naar beneden.
Snel terug naar onze kamer(s).

12e oktober zou heel slecht worden qua regen. Pech dan maar. We blijven daar maar een dag extra. Er was genoeg te zien. Kerk, museum, tuinen, etc.

Daarna moeten we weer lopend verder. een stralend mooie dag. Zon en weinig regen. Is een hele mooie wandeldag geworden. Eerste deel pittig omhoog, doch later glooiend omlaag richting Pollenca. Nu werd deze route wel heel goed aangegeven door bewegwijzering GR221.
Na aankomst in Pollenca ruim 4 1/2 uur wandelen (excl rust) besloten om terug te gaan naar Palma. Aldaar is een andere Youth Hostel nog open.
Buiten het seizoen kun je dus voor een vaste deur komen te staan van een jeugdhostel!!
Een goed hostel gevonden met airco.
Daarna natuurlijk weer even door de stad slenteren om een goede gelegenheid te vinden om te eten. We zaten in de oude stad met kleine steeegjes en kleine restaurant.

De volgende dag weer retour naar NL.

Het was weer een tocht om niet te vergeten.

Als toetje werden drie van de vier ziek na thuiskomst. Zere keel en griepverschijnselen. Buikloop...

Inmiddels ben ik redelijk hersteld.

Zo kunt U meemaken dat het leven van een avonturier niet altijd zorgeloos verloopt. Maar we dromen alweer van onze volgende wandeltochten.....

Ik wens een ieder fijne dagen toe.

Adios
Goodbey
Au revoir
Tot ziens

• 23 Oktober 2010 - 05:22

Gerard:

Hoi Bert het is een leuk verslag geworden. Leuk dat je weer in de luchyt bent.
    Groetjes
    Gerard

• 27 Oktober 2010 - 09:32

Johan Arp:

hallo Bert
    Ik heb jouw verslag gelezen. Samenlopen met loopmaatjes is weer heel anders dan jouw eenzame tocht naar Santiago de C. Rekening houden met elkaar en er kan meer misgaan. Toch een boeidende tocht zoals jij hebt beschreven. Nu weer terug naar het dagelijkse leven en plannen maken voor de volgende reis. Wij zijn net terug van een wandelvakantie in Duitsland (Hunsrück/Saarsteig). Redelijk ruig terrein maar goed te doen met rugzak en bergschoenen. Weer viel enorm mee. Mooie natuur en goede
    dorpshotelletjes.
    Groeten van