Voorbereidingen Ruta La Plata 2011 - Reisverslag uit Purmerend, Nederland van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Voorbereidingen Ruta La Plata 2011 - Reisverslag uit Purmerend, Nederland van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Voorbereidingen Ruta La Plata 2011

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Bert

28 April 2010 | Nederland, Purmerend

Hallo allemaal,

Het werd weer eens tijd om een verslag te schrijven.

Het NH pad heb ik voor een deel gelopen. Een heel mooi pad die U zeker moet gaan doen.

Het vervolg komt zeker.

Maar de voorbereidingen voor 2011 gaan gewoon verder.

Mijn wandelschoenen zijn toch zodanig versleten dat ik ze ga vervangen. Wandelschoenen kopen is niet gemakkelijk. Een stelregel is dat je de schoenen past en ze moeten meteen PERFECT passen. Geen knellingen, verkeerde maat etc.
Ook belangrijk is welke soort. Ga je in de bergen lopen zoals ik dan is een iets hoger model schoen zeer belangrijk. Stenen vallen soms naar beneden en als je geen goede hoge schoenen draagt loop je verwondingen op aan enkels, scheenbenen etc.
Op zijn ergst kun je gelijk stoppen met lopen en moet er een reddingsoperatie plaats vinden.
Om hierop even terug te komen.
Is een reisverzekering eigenlijk wel nodig?? Ik neem zeker een reisverzekering. Kosten voor medische hulp liggen soms in het buitenland een stuk hoger dan in NL. Ook kosten voor een reddingsactie (helikopter in de bergen) zijn zeer duur. Verder wel handig om een goede (reis)verzekering te hebben, omdat je anders soms de medische kosten meteen moet betalen. Hebt U zoveel geld op zak??

Een credit card is altijd makkelijk, maar een verzekeringskaart geldig voor europa (als je in EU reist) is heel handig en VERSTANDIG.

Let wel op de kleine letters van de voorwaarden. Ook hier ligt het bekende addertje altijd op de loer. Wat is de dekking en wat wordt uitgesloten. Een gevaarlijke sport of wandeling?? Lees aub alles secuur door, om verassingen te voorkomen.

Om terug te komen op mijn wandeltocht Ruta La Plata in 2011 gaan wij verder met de informatie over mijn toekomstige wandeltocht.

Salamanca -Astorga: tweede traject
De situatie is totaal anders op het tweede stuk, de weg van Salamanca naar met daarop de
plaatsen Zamora en Benavente.
Salamanca, in 1085 op de Moren heroverd, heeft zich niet ontpopt tot een centrum van Jacobusverering. In de 11e eeuw werd er wel een Santiagokerk gesticht. Ze werd in latere eeuwen vervangen door een nieuw bouwwerk. Vanaf het laatste kwart van de 12e eeuw ging alle aandacht naar de universiteit die in de 13e eeuw de meest prestigieuze van Spanje zou worden. In de stad
kan men ook nog de casa de las conchas zien. Het is een laat-15e eeuws paleis waarvan de gevel
versierd is met meer dan vierhonderd gebeeldhouwde Jacobsschelpen. Dit paleis werd gebouwd in opdracht van de toenmalige raadsheer en ridder van de Orde van Santiago, tevens
universiteitsprofessor en lid van het stadsbestuur van Salamanca. Deze persoonlijke en zeer originele uiting van Jacobusverering wijst niet noodzakelijk op een Jacobustraditie. Deze is wel duidelijk aanwezig in Zamora.
Die stad was reeds op het einde van de 9e eeuw in handen van de christenen. Ze bezit twee romaanse kerken, aan de heilige Jacobus gewijd. Zamora vormde ook een vertrekpunt voor de pelgrims die meestal tot in Benavente de ruta de la Plata volgden om daar oostwaarts te gaan en via Tera, Rionegro del Puente en Puebla de Sanabria, Orense te bereiken. Daar namen ze dan de
Portugese weg tot in Santiago de Compostela.

Ten behoeve van de pelgrims werd in 1517 in Benavente een hospitaal gesticht.

Niet Santiago was als patroon ervan gekozen maar wel Maria. Zij is als piëta voorgesteld boven de ingangsdeur.

Men heeft veel redenen om te veronderstellen dat de meeste pelgrims de ruta de la plata nog
vóór Astorga verlieten om richting Orense te trekken. Immers, in de hierboven genoemde plaatsen zijn wél sporen van Jacobusverering te vinden Het beroemdste voorbeeld is zeker de
voorstelling van Santiago als pelgrim aan de 12e eeuwse kerk van Santa Marta te Tera.
Ongeveer twee dagtochten scheiden Benavente van Astorga. De enige plaats thans nog van betekenis op de oude Romeinse weg is La Bañeza. Niets in deze stad herinnert echter aan de bedevaart naar Santiago.
Waarschijnlijk werd dit laatste traject tot Astorga in vroegere tijden slechts zelden door pelgrims
gebruikt. Astorga, het antieke Asturica Augusta, is van oudsher een knooppunt van vele wegen.
De Romeinse ruta de la Plata kruist er de jongere camino francés en nog vele secundaire handelswegen en routes voor het vee. In het Museo de los caminos (meervoud!) kan men een idee krijgen van het strategisch, economisch en ook religieus belang van een der oudste steden op de
weg naar Galicië.

bedevaart naar Santiago.
weg naar Galicië.

Info uit bron:
Uit De Jacobsstaf 1998, nr 37 blz. 10

Astorga-Gijón: derde traject.
Het derde traject ga ik niet voor U beschrijven, want dat traject ga ik niet wandelen.

In het volgende verslag ga ik U vertellen dat ik af ga slaan naar links richting Portugal. In principe loop cq wandel ik nooit dezelfde route. Als ik het derde traject zou wandelen kom ik weer uit op de camino france. Daar heb ik al op gelopen. Ik wil heel graag nieuwe paden / wegen bewandelen en derhalve ga ik van het derde traject afwijken en het andere pad volgen naar Santiago de Compostella.

Daarover weer meer de volgende keer.

Bent U ook enthousiast geworden over deze wandelroute(s) en wil U meer info. Neem dan even contact met mij op. Ik kan U verder helpen.

Binnenkort krijgt U ook bericht over mijn volgende korte wandeltocht dit jaar op Palma Mallorca. Daar lopen nieuwe GR wandelpaden over dit hele mooie eiland. Snel en gemakkelijk bereikbaar. Mooi weer en een fantastisch eiland om heerlijk uit te waaien.

U hoort van mij.

Uw wandelaar

Bert Gorter

• 28 April 2010 - 14:24

Anita:

Succes Bert met het vinden van nieuwe wandelschoenen. Altijd een lastig klusje!

Leuk om je plannen zo te lezen. De wandelkriebels zijn direct wakker. Ik hou het voorlopig even op de wandelpaden dichter bij huis. Maar zo doe ik wel ideëen op voor op een later tijdstip.

Ik kijk uit naar je volgende up-date.

Groetjes Anita

• 04 Mei 2010 - 20:43

Carrie:

Hee Bert, goed om al die reisplannen en leuke verhalen weer te lezen. Dat kopen van die schoenen is inderdaad een lastig klusje om even bij de vorige reactie van Anita aan te sluiten, daar valt of staat een succesvolle en prettige wandel vakantie wel mee. Maar zo'n doorgewinterde wandelaar als jij hoef ik natuurlijk niet de tip te geven om je schoenen later op de dag te gaan uitzoeken he? :-) Hartelijke groet!