Aankomst dag andere deelnemers Kungsleden 2022 - Reisverslag uit Abisko, Zweden van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Aankomst dag andere deelnemers Kungsleden 2022 - Reisverslag uit Abisko, Zweden van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Aankomst dag andere deelnemers Kungsleden 2022

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

02 Januari 2024 | Zweden, Abisko

Beste lezer(s)

Na een rustige fijne nacht redelijk op tijd opgestaan om 07.45 uur. 2 x in de nachtelijke uren eruit voor toilet. Biertje?? Geen cracker moment gehad. De ochtend even lezen doorgebracht in de bibliotheek naar een goed ontbijt. Vanaf 11.00 uur komen de deelnemers / collega's in groepjes binnen. Het regent licht. Regenkleding aan sommige. De deelnemers zijn geëmotioneerd en moe. Ik zie ingevallen (gewicht afgenomen?) gezichten. Enkele deelnemers zien er nog fit uit, maar de meeste zien er flink moe uit. Deze tocht was meer dan episch maar een bikkel tocht. Enkele deelnemers moeten hun verhaal kwijt en zijn ook boos. Ik begrijp wel waarom. Ik zal daar verder niet al te veel over uitweiden, maar de organisatie is niet goed (genoeg) geweest. De organisatie geeft de deelnemers waar ik bij ben instructie en informatie over de komende dagen. Inmiddels is ook wel duidelijk geworden over de terug reis problemen. Ik zie de stress helaas al terugkomen bij enkele deelnemers die terug moeten reizen omdat zij werkdagen hebben. Wat ben ik zelf blij dat ik e.e.a. veel beter heb geregeld. Een aantal vrije dagen erna plannen om relaxt na te genieten van een wandel tocht. Ik deel dit niet veel met de andere deelnemers. Ik help bij de ondersteuning bus om de deelnemers te helpen met hun spullen met rugzakken. Wordt gewaardeerd. Ik haal zelf ook nog wat uit mijn duffeltas. De bestelbus moet ook weer her geladen worden. Mijn tassen mogen onderop, want ik heb ze niet meer nodig. Ik hoor inmiddels dat de meeste deelnemers morgen weg proberen te komen uit Abisko naar Stockholm. Ik maak afspraken wanneer ik mijn spullen kom afhalen. Wellicht kan deze naar politiebureau Zaandijk gebracht worden. Even afwachten wat de opties worden. Komt zeker goed. De chauffeur Ronald en bijrijder Ida alvast wat afspraken mee gemaakt. Organisatie is verantwoordelijk en leidend. We zien wel. Als mijn rug duffeltas maar in Nederland heel aankomt. Ik kom pas na 20 juli 2022 in Nederland aan met KLM vlucht. Inmiddels is er behoorlijk veel stress bij de deelnemers en ik hoor dat er een grote groep al vandaag om 16.45 uur per trein vertrekt. Enkele deelnemers aarzelen nog. Ik heb mijn besluit al genomen. Ik ga ook per trein naar Kiruna alleen wanneer nog. Daar zie ik wel een nachttrein te boeken naar Stockholm. We zien wel. Ik heb inmiddels fijn contact met Laurens. Wat een bikkel. Ook al enigszins op leeftijd maar wel helemaal deze Kungsleden gedaan. Ik hoor van hem dat het een bikkel tocht is geweest met behoorlijk veel stress moment door organisatie perikelen. Laat ik het daar mij bij houden qua informatie. Heel jammer dat deze fantastische Kungsleden editie 2022 zo verlopen is. Al moet ik wel toegeven dat deze tocht aanmerkelijk zwaarder is geworden door die hittegolf aan het begin van deze tocht in het zuiden van Zweden. Nog nooit zo warm geweest in dat gebied. Ook hierdoor zware paden die gekenmerkt werden door heel veel water, blubber en ook nog sneeuw in de dalen. Brug die weggespoeld is waardoor oversteek met boten. In de nachtelijke uren wandelen (bij licht) door die hittegolf. Hele lange wandeldagen (teveel km per dag??) met te weinig rust/slaap momenten. Deze bikkels hebben het wel overleefd en deze hele Kungsleden 450 km gewandeld. Enorm trots op deze bikkels die het flink zwaar hebben gehad. Gelukkig heb ik het anders gedaan en deels solo deze tocht gedaan. In de avonduren ben ik nog met Laurens naar het ravijn gewandeld. Heerlijk uitlopen voor hem en ik ben weer even mijn benen aan het strekken. In de avonduren al mijn reis opties doorgenomen. Inmiddels ook informatie van mijn reisagent en tips gekregen voor de terugreis. Wat fijn dat ik een goede reisagent heb. Wellicht morgen naar Kiruna? Met vliegtuig terug naar Nederland. In de app nog steeds niet duidelijk of mijn vlucht geannuleerd is of wordt. Fijne vliegmaatschappij SAS?? Morgen weer op reis. Dat gaan we zien. Ga mijn volgende verslag lezen. Deze dag woensdag 13 juli 2022 is weer voorbij.