Mijn ervaringen onderweg... - Reisverslag uit Kōchi, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Mijn ervaringen onderweg... - Reisverslag uit Kōchi, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Mijn ervaringen onderweg...

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

16 Oktober 2018 | Japan, Kōchi

Hallo beste lezer(s),
U zult wel nieuwsgierig zijn naar mijn ervaringen onderweg van de ene tempel naar de volgende. Wordt je daar niet moe van...nee hoor! Meer van het feit dat vele tempels hoog in de bergen liggen! Dat stond niet in de reisgids, maar ja je wil toch je pelgrimsboek vullen! Zoals velen laat ik mijn zware rugzak beneden staan bij een huis dicht bij de eerste trappen of het zware pad! Het begint echt te wennen dat stijgen en dalen! Goede been training voor later.
Verder afgelopen dagen veel verschillende soorten overnachtingen gehad. Een tempel overnachting in een berging. Een open hut...beetje brrrr en zeker niet luxe en mijn tentje natuurlijk. Opende moeilijke momenten zeker inzetbaar...de inhoud van mijn rugzak slinkt. Die porcelijnen klompjes zijn bijna op. Binnenkort mijn nood maaltijd gebruiken en dat scheelt weer kg.
Wat mij onderweg nog meer opvalt is de bedrading boven de wegen! Erg kwetsbaar. Ook aan de kust enorme evacuatie torens gebouwd. Duidelijk voor tsunami’s....laat aub de golven maar wegblijven. Vaak zijn die torens 15 meter hoog. Een sunami heeft soms golven van 20 meter...
Het eten blijft natuurlijk bijzonder. Vele schaaltjes met groente, vis, vlees etc. Allemaal rond het bekende schaaltje rijst! Ik haalbregelmatig verse rijst producten in de supermarkten langs de route. Verder veel tunnels, bruggen en een ferry genomen.
Nog een aantal dagen en ik verlaat het prefecture Kochi alweer en door naar prefecture Ehime. Ook hier soms lange etappes van meer dan 50 km. Er zijn genoeg bergen op Shikoku. Meer dan ik aankan..als ze maar dik onder de 700 meter liggen...dan vind ik dat nog wel leuk! Er komen nog wel later een paar flinke heuvels. Dat wordt buffelen met die rugzak. Soms eten en drinken mee voor onderweg! Niets verder te krijgen...muv drankautomaten! Ze staan om de paar honderd meter. Dus op tijd drinken pakken en genoeg blijven drinken! Ik zweet genoeg vocht! Dat moet aangevuld worden! Regelmatig veel cola om suiker te verbranden!
Nu komen die suikerklontjes erin goed van pas.
Er zijn veel pelgrims onderweg. Ik zal vaker moeten reserveren endan moet je ook die afstand afleggen! Soms is dat nu eenmaal zo! We zien wel...loslaten! De voetjes oké. Mijn schoenen slijten enorm snel door het asfalt. Binnenkort een schoenmaker vinden voor een hakje! Al dat asfalt! Km lang....
De wandeldagen gaan verder...ik plan wel, maar houd ook zeker rekening met de zwaarte van de etappes en de lengte soms langs de wegen! Blijft een lastige klus weer iedere dag die planning! Waar slapen, waar eten, voldoende drinken onderweg...daar heb ik het druk mee!
Enigste kwetsuur is momenteel een verkrampte kuitspier! Dit komt door het vele asfalt maar wellicht ook door die versleten rechter achterham! Daar zal ik snel wat mee moeten doen!
Voetjes beginnen te harden..soms een preventie tapje, maar ik mag zeker niet klagen! Ik hoor dat heel veel pelgrims klagen over blaren! Niet verwonderlijk met dat warme weer en heet asfalt!
Als afsluiting voor degene die deze tocht willen doen! Bereid U goed voor! Onderschat de zwaarte zeker niet! Zelfs voor mij als ervaren pelgrim is deze tocht in de categorie zwaar!
Deze middag al vrij vroeg in een hotel langs de route. Even een super geniet moment pakken, want anders zou het niet leuk meer zijn! Diner en breakfast mag dan niet ontbreken. Even calorieën aanvullen en rust pakken!
Deze pelgrim morgen op pad....

Wens U allen een fijne week toe.

Wellicht weer een bericht in het weekeind!

Bert Gorter
O Henro San Shikoku.

• 16 Oktober 2018 - 06:28

Marcel:

Leest lekker weg, Bert! Wat zal je een verhalen hebben om te delen. Het is een mooie belevenis die je nooooit meer zal vergeten. Succes en geniet van de welverdiende rust.

• 16 Oktober 2018 - 20:13

Ans:

Jeetje....als jij het al zwaar vindt....wat zal het dan echt zwaar zijn. Het is niet de makkelijkste camino maar zeker wel de indrukwekkendste....
    Geniet er van en van het heerlijk eten en cultuur, groetzzz!@