Route richting grote stad Kochi. - Reisverslag uit Kōchi, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Route richting grote stad Kochi. - Reisverslag uit Kōchi, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Route richting grote stad Kochi.

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

14 Oktober 2018 | Japan, Kōchi

Halo beste lezer(s),
Even een up-date...
Ik ben vanmiddag op mijn 14e wandeldag aangekomen bij tempel 28. Ik heb inmiddels volgens een lijst van een mede pelgrim 311 km afgelegd! Hierbij een aantal flinke berg etappes! Dan gaat het dag totaal flink omlaag! Ik denk dat ik redelijk op schema ben. Mijn voornemen was om gemiddeld 25 km maximaal per dag af te leggen! 60 x 25 is 1500 km. Afstand die zij opgeven is 1450.
Ik maak mij daar verder niet druk over....
De tempel rituelen neem ik de tijd voor en pak dan even mijn rust van 30 minuten! En ga dan weer verder.
Vannacht weer overnachting in mijn tentje en vandaag een bijzondere overnachting op het tempel complex 28. Een simpele maar droge plek om te overnachten!
Mijn was weer gedaan en morgen weer een dag!
Vandaag wandeling 24,5 km over rustige wandel/fietspad langs de kust! Vandaag route van zee af richting grote stad Kochi!
Mooi warm weer vandaag...vroeg gestart. 05.30 uur opstaan, tentje afbreken, spullen inpakken rugzak, wassen bij kraan, ontbijten en dan begint de dag weer van een pelgrim onderweg naar de volgende tempel.
Vandaag veel foto’s gemaakt. Helaas zit de iPad veilig ingepakt in mijn rugzak. Mogelijk later meer foto’s bij de verslagen!
Spieren en voetjes zijn nog oké en doen wat ze moeten doen! De badhuizen hier zijn top. Echter je moet ze wel tegenkomen op de route en het liefst aan het eind van de dag bij de overnachtingsplek! Het is dan echt een geniet moment!
Komende dagen geen rustdagen. Eerst eens kijken hoe de tocht verder verloopt. Ik wil toch echt alles wandelen en geen afstanden afleggen met de grein, taxi, autobus of ander vervoermiddel! Dat vraagt veel discipline, want je komt ieder uur wel langs een treinstation of bushalte. Veel Japanse pelgrims wandelen niet! Ze doen een deel afstand met een paar tempels en zijn dan weer een tijdje klaar. Ze hebben dan weer voldoende bonuspunten om verder te leven! Japanners zijn echt bijzonder aardig! De taal is vaak wel een probleem om goed met elkaar te communiceren! Maar met handen en voeten werk kom je een heel eind. Een paar woordjes Japans is makkelijk(er). De levenstandaard van de Japanners hier op Shikoku is vrij laag volgens mij. In de grote steden zal dit anders zijn. Mij valt het op dat er echt veel oude mensen zijn! Jeugd trekt vaak naar de grote steden...onderweg veel poppen gezien! Ik weet nu dat dit een vorm van protest is...jeugd trekt weg en ze worden hier gemist!
De kosten voor boodschappen is pittig duur! Het geld vliegt soms je portemonnee uit! Het zal niet meevallen voor de Japanners om van hun salaris rond te komen! Ook de schade steeds van tyfoons etc kosten miljarden! Ik zie heel veel veiligheidsvoorzieningen om te vluchten bij tsunami’s! Speciale constructies om hoog en droog af te wachten, maar als de golf 20 meter hoog is dan gaan zij dit ook niet redden op zo’n voorziening!
De tempels liggen niet zomaar boven 20 meter!
Het leven van deze pelgrim gaat morgen weer verder richting grote stad Kochi.
Vannacht alle rust op het tempelcomplex. Mogelijk het rijk alleen hier! Ik ga eten beneden in een restaurant en vroeg mijn bedje in! Mijn rust pakken wanneer het kan!
Een ieder een finne werk week en tot het volgende verslag!

Bert Gorter
Tempelcomplex 28 nabij Kochi city Shikoku Japan.

• 14 Oktober 2018 - 07:28

Mark Krom:

Hè Bert.
    1989/1990 ben ik een paar keer in Japan geweest toen ik als maritiem officier voer op boten van Spliethoff Amsterdam. Mijn 1e reis als officier vloog ik naar Japan en vanaf Tokyo met de bus naar Yokohama als ik het mij goed herinner. Ik stapte aan boord van de Paleisgracht. Ik zou op het vliegveld worden opgepikt maar er ging iets niet goed. Toen sprak ook al geen mens daar Engels. Ik heb naar de rederij in NL moeten bellen maar door tijdsverschil duurde dat ook even haha. Het wordt tijd dat men daar eens Engels gaat leren. Ja hebt al flink wat kilometers gemaakt zeg! Geniet van je reis zou ik zeggen. Tot de volgende keer, groet Mark.

• 14 Oktober 2018 - 14:09

Anja:

Heel veel respect!!

• 15 Oktober 2018 - 17:18

Buufie:

he Bertje je gaat lekker man, ik hoop wel dat je geen spleet oogjes krijgt met dat japanse eten, nee hoor geintje vind de de keuken wel lekker, hoop wel dat je genoeg eet want dat heb jij wel nodig. pas goed op je zelf en dikke pakkerd