31e dag Ruta La Plata dagboekbeschrijving - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bert Gorter - WaarBenJij.nu 31e dag Ruta La Plata dagboekbeschrijving - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

31e dag Ruta La Plata dagboekbeschrijving

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Bert

04 December 2011 | Nederland, Amsterdam

Beste lezer(s),

Het was deze dag geen wandeldag, maar wel een bijzondere reisdag.
Maar laten we het even over de nacht in de grote herberg hebben. De nacht was niet erg fijn. Een hele grote zaal met slapende pelgrims. Helaas lag ik in een zaal met een aantal hele luide snurkers. Bijna haalden ze de geluidsbarriere. Sommige pelgrims kregen er gaandeweg de nacht vreselijk de pee in. Een schreeuw midden de nacht....!!
Bijna iedereen wakker midden in de nacht. De snurker sliep gewoon door!!! Ongelooflijk wat een nacht.
Een beetje moe dus wakker geworden omstreeks 06.00 uur. Te vroeg wakker dus weer. Toch nog even door snoezen....tot ongeveer 07.45 uur. Ondertussen vertrekken er ook weer pelgrims naar hun vliegtuig, hun wandelroute of gewoon naar..???

De bus vertrekt om 10.00 uur vanaf het busstation waar ik eerder aangekomen was. Niet moeilijk te vinden dus. Ik ga met een andere pelgrim de stad in en we nemen koffie. Daarna is het tijd om door te wandelen naar het busstation.
Op het busstation nog even tickets kopen. De prijs is niet goedkoop. Later zal ik begrijpen waarom niet.
Het kan wel eens een flinke busreis worden. De bus komt eraan. Blijkt een mooie bus te zijn met lekkere stoelen, maar krappe ruimte tussen de stoelen. Als je benen hebt die nog tintelen van de zware inspanningen de laatste weken, dan begrijp je wel dat zo'n busreis niet altijd fijn is.

Ik heb drinken en eten bij me voor onderweg. We zullen weinig stoppen onderweg. Het is zeker meer dan 100 km busreis. Gezien de grillige kust zal het zeker meer zijn dan 100 km.

De buschauffeur rijdt uitstekend, maar de weg is grillig en slingerend. Al snel moet de buurvrouw achter mij ......kotsen.
Gelukkig in een plastic zakje. Ze zal zeker niet genieten van deze busreis. Weet U hoelang deze busreis was. Ongeveer 3 lange uren !!!! slingerend door/langs de kustlijn naar Finisterra. En dan maar hopen dat het wel waard is om zo'n lange busreis naar dit kleine kustdorpje te maken. De bus stopt in het centrum en zal daar ook weer vertrekken vanmiddag. Ik wandel met andere pelgrims langs de haven omhoog via een weg richting de vuurtoren. Het is nog een lange wandeling. Dat vond ik best wel fijn. Ik had stramme benen en ik kon deze lekker weer eens aan het werk zetten. Het weer werkte ook goed mee. Het zonnetje scheen en het was zelfs lekker warm. Een lichte frisse zee wind. Je loopt langs die slingerweg/asfaltweg naar de vuurtoren flink omhoog. Ondertussen lopen andere wandelaars weer terug. Uiteindelijk is het toch nog een tippel van ongeveer 3 km naar die vuurtoren. De borden geven FARO aan. Het weer aan de kust is veel beter dan in Santiago. Daar was een lichte regendruppel. Na ruim driekwartier de vuurtoren bereikt. Een rots in het water. Een fantastisch uitzicht over de oceaan. Een kruis met allerlei achtergelaten goederen van pelgrims. Toch wel heel indrukwekkend. Ik moet wel eerlijk zijn dat deze plaats mij als pelgrim toch iets deed. Een gedenkwaardige plaats om je camino te eindigen. Jammer dat ik hier in 2008 niet kon eindigen, maar ook dat is iets waar ik niets aan kon doen. De omstandigheden gebood mij in Santiago te stoppen in 2008.

Ik heb daarna nog fantastische foto's gemaakt van de kust. Ook een foto van een paaltje met het kilometer aantal NUL. Het beginpunt of het eindpunt van vele en vele pelgrims. Duizenden pelgrims bezoeken deze plaats.

Je bent eigenlijk al snel uitgekeken op dat punt. We hebben nog even binnen in een restaurantje gezeten. Een heerlijke koude cola. Daarna maar weer terug naar beneden.
We hebben nog genoeg tijd om het dorpje goed te bekijken. Een leuke haven met bootjes. Ook hier foto's van gemaakt.

Om 16.45 uur terug met de bus. Wederom nu weer vanuit de bus de kustlijnen goed kunnen bekijken. Weer drie uren lang in de bus zitten. Omstreeks 19.45 uur eindelijk moe en voldaan weer terug naar de herberg. We hoeven de kaart niet eens te gebruiken. Even opfrissen. Ik ben voornemens naar een restaurant te gaan in de stad, waar ik eerder uitgenodigd ben door koreaanse pelgrims. Ik had een van hun pelgrims geholpen tijdens de camino 2008. Ik moest en zou toen in 2008 in dit restaurant met ze eten.
Die maaltijd was toen TOP.
Daarom als laatste avond dit restaurant in het midden van Santiago uitgekozen om uit te gaan eten. Een pelgrim van de herberg besluit met mij mee te gaan op advies van mij. Samen lopen we naar het centrum. Ondertussen op zoek naar souveniers voor mijn familieleden. Die zijn voldoende te krijgen. Maar het moet wel bijzonder zijn. Uiteindelijk toch maar iets gekocht voor de kids.

Daarna op naar mijn top restaurant. Ik zit samen met de spaanse pelgrim aan een tafeltje op het terras van dat restaurant. We hebben een fantastische (laatste) avondmaaltijd daar genoten. Het was top. Een salade. Ravioli en ik als laatste mijn favoriete dessert bananensplit. Het was een enorme hoeveelheid ijs met banaan en chocolade. Ik kon geen boe of bah meer zeggen. Mijn buikje rond. Kon ik in iedergeval weer iets in kg aankomen, want ik vermoedde dat ik toch wel minimaal 3 kg aan gewicht te hebben verloren tijdens mijn camino. Wilt U weten welke wijn?? Rioja wijn natuurlijk. En hij smaakte natuurlijk uitstekend bij deze maaltijd. Ook de sfeer bepaalt dat natuurlijk.
Na deze maaltijd was ik wel blij dat we nog wel een stukje terug moesten wandelen naar de herberg aan de buitenzijde van het centrum van de stad Santiago. Heerlijk even uitbuiken. De geluiden die uit mijn keel kwamen tijdens het lopen zal ik U besparen ze te beschrijven.....

In de herberg mijn bedje klaar. Even verfrissen en tanden poetsen. Dat zijn van die ritmes die er iedere avond niet uit te slaan zijn.

Morgenochtend heel vroeg op. 05.15 uur. Dus deze dag er maar vroeg in.
Omstreeks 23.00 uur gaan mijn luiken dicht en slaap ik toch vrij gemakkelijk nog in. Mijn laatste gedachten zijn volgens mij nog:
Santiago de Compostella is een fijne mooie - fantastische - etc stad.
Gewoon TOP. Volgens mij sliep ik met een glimlach in mijn slaap.....

Morgen zal ik de laatste (reis)dag beschrijven naar Nederland. Het zal ook de laatste dagboek beschrijving zijn over de Camino Ruta La Plata.
Dus na morgen zal ik U voorlopig niet meer deelgenoot maken van dit avontuur. Wellicht hebt U het al wel gelezen dat april 2012 er weer een reis door mij is geboekt. Een mooie gelegenheid om weer voor U deze reis te beschrijven.

Heeft U al zin gekregen in een camino. Ik heb uit een reactie al geproeft dat erover nagedacht wordt. Ook een collega denkt erover om volgend jaar de camino france te gaan wandelen. 770 km's afleggen vol avonturen en ontmoetingen.

Bent U van plan ook een camino te lopen, neem dan contact met mij op. Ik zal U desgewenst begeleiden en van alle info voorzien. Niet te lang wachten want vandaag is uw dag. Niet morgen !!!

Wel ik sluit af om U een fijne week toe te wensen. Wellicht dat morgen de Sint bij U langs komt. Ik wil in iedergeval de Sint een hele fijne verjaardag toewensen...

Adios.
Salut
Gooedbey
Au revoir.

  • 05 December 2011 - 20:34

    Anita:

    Hoi Bert,

    Wat een geweldig einde van je Ruta de la Plata. Dat is de slagroom op je toetje! Een mooi einde van een wandeling vol hoogte punten.
    Ik heb genoten van al je verslagen.
    Kijk al weer vol belangstelling uit naar je nieuwe plannen.

    Helaas laat mijn werk nog niet toe dat ik er zoveel weken achter elkaar tussen uit kan piepen. Maar waar een wil is is een weg. Dus wie weet....
    Voorlopig zet ik mijn voetstapjes op grond die iets dichter bij huis en voor kortere perioden. Niks mee hoor, is ook genieten. En dromen is zo leuk! 2013 blijft het jaar (voorlopig) waarin ik wil proberen een deeltje van mijn dromen werkelijkheid te laten worden.

    Lieve groetjes Anita

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 761
Totaal aantal bezoekers 297978

Voorgaande reizen:

01 April 2025 - 07 Mei 2025

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: