11e wandeldag Ruta La Plata dagboekbeschrijving - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bert Gorter - WaarBenJij.nu 11e wandeldag Ruta La Plata dagboekbeschrijving - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

11e wandeldag Ruta La Plata dagboekbeschrijving

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Bert

13 November 2011 | Nederland, Amsterdam

Hallo trouwe lezer(s),

We zijn al weer beland bij de 11e wandeldag. 9 september 2011. 13e etappe routeboek.

Het is weer vroeg opstaan voor deze pelgrim. 06.30 uur. Vertrek 07.45 uur. Route Cacares naar Albergue Alcantara. Ruim 31 km. Bij vertrek is het nog donker. Stad is verlicht.
Hoogte verschil vandaag niet zoveel.
450 tot 350 meter.

Je loopt door de stad naar de buitenkant noordelijk natuurlijk.
De markeringen/pijlen worden goed aangegeven. Maar het is nog donker dus je moet goed opletten. Gekomen bij een rotonde blijf ik rondjes lopen om de markeringen te kunnen ontdekken. Er is maar een route - een soort provinciale autoweg met veel verkeer. Het is nog donker en levensgevaarlijk lopen op een stukje vluchtstrook met links naast je een stuk vangrail. Als er een bestuurder niet oplet en dit strookje oprijdt dan ben je gehakt. Ik besluit nog even te wachten totdat het voldoende licht is. Onbegrijpelijk dat ze je zo langs een autoweg laten lopen. Maar het is niet anders. Na een half uur begint het zodanig licht te worden dat ik het aandurf. Het blijft heel gevaarlijk. Ik blijf aan de linkerkant op een strookje langs de weg wandelen. De auto's vliegen met honderd km per uur langs mij. Onbegrijpelijk voor nederlanse begrippen op gebied van veiligheid. Maar ook bij deze camino heb je soms levensgevaarlijke stukken weg waarop je moet lopen. Er is geen alternatief, want links en rechts zijn er bergwanden. En na die wanden is er ook geen alternatief pad.

Na 2 km wandelen loopt het pad gelukkig weer van de weg af het landschap verder in. Een zucht van verlichting, want je loopt zo'n tocht niet om over asfaltwegen te wandelen. Maar even later ben je dit alweer vergeten. Je loopt weer lekker rustig door het mooie spaanse landschap. Wel vandaag weer hele lange wegen Op weg naar ene dorpje casar de cacares. Blijkt een heel leuk mooi stadje te zijn. Even rust en daarna weer 2 uren verder wandelen. Gaandeweg de dag wordt het weer snik heet. Temperaturen boven de 40 graden. Het is deze dag weer afzien. Ik wandel deze dag verschillende keren weer over iets rustiger asfaltwegen. De hitte van het asfalt is slecht voor mijn voeten. Je krijgt er blaren van en ook moordend heet. Na enige tijd is het meer waar de herberg ongeveer is in zicht. Het blijkt nog ongeveer 5 km te zijn voordat ik daar ben. En geen gemakkelijk stuk. De hitte en de diverse helingen maken het er niet gemakkelijker op. Ik loop over een brug/dam van een stuwmeer. Het water ziet er vies groen uit. Wel weer eens leuk om water te zien. Geen water om in te zwemmen.
Na half uur over een stuk schiereiland over de volgende brug.
Heb daar diverse foto's gemaakt. Wel mooi uitzicht vanaf deze bruggen. Het is nog steeds moordend heet.
Ik zag in de verte op de komende helling vreemd situatie. Een auto blijft stilstaan op een helling naar beneden. Staat stil op een vluchtstrookje met waarschuwingslichten aan.
Je loopt dan nog een kwartier omhoog en zie voor deze auto een ambulance staan. Blijkt dat een pelgrim eerste hulp krijgt omdat hij mogelijk te kort gedronken heeft danwel een hittestroke heeft gekregen. De hitte is inmiddels moordend op deze asfaltweg die omhoog loopt.
Ik besluit mij verder niet met deze situatie te bemoeien. Na een kwartier omhoog wandelen, kom ik bij een nautische centrum cq club. Gezien de markeringen en beschrijving moet ik aldaar afslaan om naar de herberg te wandelen. Ik rust even uit en ben bezig om mijn laatste voorraad drinken op te drinken. Ik ben toch gearriveerd nabij de herberg. Het blijkt niet zo te zijn. Maar op dat moment draait de ambulance dit pad op en ik spreek met de ambulance broeder in het spaans. Mijn idee blijkt te kloppen. De pelgrim blijkt flauw gevallen te zijn en tekort te hebben gedronken.
Ze hebben hem opgelapt. Ze gaan naar huis. Ze stoppen dus met wandelen. Het is inmiddels ook ontzettend warm geworden. Verstikkend warm. Ik neem afscheid van de ambulancebroeder en loop verder naar het nautisch centrum. Bij de poort gekomen staat ook dat het een club is. Ik heb inmiddels geen water meer en besluit een beetje brutaal door te lopen. Ik weet inmiddels dat ik de verkeerde afslag genomen heb, doch vermoed gezien de kaart dat er een route is om af te snijden naar de herberg Alcantara. Deze herberg ligt aan het stuwmeer. Zeer mooi gelegen.
Ik loop een beetje brutaal de club binnen en spreek iemand aan. De kelner legt mij uit dat dit niet de herberg is. Dat wist ik natuurlijk al. Hij vraagt mij wel of ik soms water wil. Natuurlijk dat sla ik niet af. Heel vriendelijk van hem. Hij legt mij inmiddels uit dat ik via een afsnijroute zo naar de herberg kan lopen. Ik moet alleen het pad om de de berg heenlopen links van de club. Door het hek en het pad blijven volgen.

Laten we hopen dat de herberg geopend is. Ook dat kun je tegenkomen. Na een half uur lopen kom ik eindelijk in deze hitte bij de herberg. Hij ligt iets wat verhoogd op dat bergje. Het lijkt een mooie herberg te zijn.
Er blijken nog meer pelgrims en fietsers te zijn. Er is zelfs een receptie met internet. Een hele leuke receptioniste die helemaal weg is van mijn mooie blauwe ogen. Blijkt een studente te zijn die geld verdiend met het openhouden van de herberg. Het is een bijbaantje.

Ik kreeg een bed in de achterste kamer. Het is er heel rustig. In deze kamer zijn verder geen pelgrims. Er zijn ook kamers voor twee personen. Er zijn pelgrims van alle nationaliteiten. Denen, fransen etc. Een deens echtpaar spreekt heel goed engels. Ik heb enige tijd met hen in het Engels gesproken. Blijkt dat zij zestigers zijn en dat zij kleine etappes lopen van ongeveer 20/25 km. Ik vertelde hun dat ik soms etappes heb gelopen van tussen de 25 en 30 km met rugzak van 20 kg. Zij snappen niet dat dit mogelijk is.

De vrouw blijkt problemen te hebben met spieren van haar bovenbenen. Ik beloof haar vanavond te helpen met een massage. Deze pelgrim is namelijk ook sportmasseur. Ik heb allerlei tape soorten en massaage olie bij mij. De deens dame is zeer verheugd en ik krijg van alles. Eten - drinken etc.

In de herberg staan automaten en je kunt diepvries maaltijden bestellen. Ook een ontbijtje voor morgen.
Ik besluit lasagna te bestellen als avondmaaltijd. Ook broodjes en drinken voor morgen.

Daarna het bekende ritme. Kleding wassen en drogen. Douchen. Omkleden.
Siesta en genieten van het zonnetje buiten op het terras. Er is verder niets in de omgeving. Ik had ook niet veel zin meer om veel buiten te doen hoor. Het was nog steeds heel erg heet. Daarna op internet deze website een verslag geplaatst. Ik had nog niet veel verslagen kunnen plaatsen, omdat internet op dit stuk platteland niet aanwezig. Geen kabel of palen. De bewoners leven geheel geisoleerd. Je mag al blij zijn dat er TV is (signaal) is. Zelfs de TV valt regelmatig in de herbergen uit.

Routeboek alvast bekeken. Via Canavaral naar Grimaldo. 19 km.
In deze hitte maar even afwachten hoe deze etappe verloopt.

In begin avonduren de deense pelgrim een massage gegeven op de eettafel. Matje als ondergrond en zij genoot ervan. De spiertjes in haar bovenbenen bleken geheel vast te zitten. Na een half uur massage bleken ze weer geheel soepel te worden. De deense was heel blij met mij en de bedanktje waren gemeend enthousiast.

Daarna heb ik heerlijk de lasagna opgegeten. Warm gemaakt in een oven.

Vervolgens voldoende water gedronken om de watervoorraad in mijn lichaam weer aan te vullen. Dat is echt nodig. Ook in de nachtelijke uren blijf je drinken. Ik heb altijd een fles drinken staan om in de nachtelijke uren te blijven drinken.
Je moet zeker tussen de 3 a 4 liter bij deze hitte drinken per dag.
Anders kom je in de problemen. Je merkt er niet veel van water tekort. De eerste kenmerken zijn lichte hoofdpijn. Je wordt duizelig en dan moet je oppassen. Tijdens deze tocht heb ik dat nimmer gehad. Ik heb steeds trouw heel veel gedronken. Ook tijdens het lopen middels mijn camelbag. Steeds slokjes tijdens het lopen. Ik kan mij verder herinneren dat ik er vrij vroeg in ben gegaan. Omstreeks 22.30 uur lag ik mud in mijn bedje te dromen. Het was inmiddels lekker fris.
Verder kan ik nog meegeven dat ik een aantal schitterende foto's gemaakt heb vanaf het terras van de herberg. Hele mooi overzicht op de meren bij een schitterende zonsondergang. De foto's staan op deze website bij fotoboek van deze wandeltocht. Ik heb inmiddels ook mijn credential/paspoort met de stempel ingescand en in dit fotoboek geupload. Ook die kunt U inmiddels zien. Het was weer een heel bijzondere pittige wandeldag bij een onbeschrijvelijke hitte. Ik ben blij dat ik heel goed tegen hitte kan en goed voorbereid ben om bij deze hitte te kunnen lopen.
Ik draag een hoed en (natte doek) in mijn nek. Het zonnetje scheen meestal op de achterkant van rugzak -hoofd en achterkant benen. Oppassen voor verbranding is een must. Veel smeren dus. Heel zorgvuldig je zaakjes voor elkaar hebben. Dat moet je als pelgrim wel iedere dag voor elkaar hebben, want anders wordt je heel hard afgestraft. Voldoende watervoorraad in mijn camelbag en blikjes reserve drinken?? Je moet goed voor jezelf zorgen....

In de beschrijving van de herberg stond dat er een restaurant is. Vergeet dit maar. Geen restaurant. Alleen diepvries maaltijden en verder van alles om te drinken en te snoepen.

Wel deze bijzondere dag is weer voorbij en tot morgen??

Deze pelgrim groet U.....

Bert Gorter


  • 14 November 2011 - 22:54

    Anita:

    Hoi Bert,

    Wat is het afzien in de hitte zeg! En dan te bedenken dat het eigenlijk nog maar zo kort geleden is! Vanmorgen was het hier -0 gaf de thermometer aan. Grappig om dan je verhaal te lezen over 40 graden, hittestroke enz.
    We zitten hier al weer te rillen.

    Wat lief dat je een medepelgrim weer soepele spieren hebt willen bezorgen. Top. Lijkt me best een opgave als je al zoveel fikse wandeldagen hebt gehad. Eigenlijk ben je dan zelf aan een heerlijke massage toe, maar heb je nog voldoende puf een ander een plezier te doen. Geweldig.

    Weer een pracht verhaal om te lezen.
    Bedankt Bert,

    Fijne avond nog en op naar het volgende verhaal.

    Groetjes Anita

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 307
Totaal aantal bezoekers 297168

Voorgaande reizen:

01 April 2025 - 07 Mei 2025

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: