10e wandeldag Ruta la Plata dagboekbeschrijving - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bert Gorter - WaarBenJij.nu 10e wandeldag Ruta la Plata dagboekbeschrijving - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

10e wandeldag Ruta la Plata dagboekbeschrijving

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Bert

12 November 2011 | Nederland, Amsterdam

Hallo beste lezer(s)
Ik probeer het iedere dag nog even vol te houden. U ook?? Dit avontuur herbeleef je zo toch wel door nu het uit te werken. Je herinnert nagenoeg alles nog en daardoor blijft het bewaard voor later. Maar het kost wel veel tijd en doorzettingsvermogen. Het lijkt de camino wel, want ook daar moet je geen watje voor zijn. Iedere dag weer aan de bak. Voor mij is het iets lichter, want ik weet waar ik mee bezig ben en ik ben getraind in het exstreme wandelen.

Ik schrijf inmiddels al over de tiende wandeldag 8 september 2011.
Om 06.15 uur opgestaan. De zon komt steeds later op en derhalve heeft het weinig zin om zo heel vroeg al op te staan. Het lampje in mijn lantaarn is inmiddels qua energie al enigszins uitgestraald. Ik heb echter een knijper, waardoor energie wordt opgewekt. Ook voordeel dat deze kleine apparaten zeer licht zijn. Voor een backpacker heel belangrijk. Ieder grammetje is er een. Omstreeks 07.00 uur ben ik weer aan het wandelen na een stevig ontbijt. Fantastische foto's gemaakt van zonsopkomt. Dan sta je toch even stil om ervan te genieten. Wolkenpartijen en de rode gloed van de opkomende zon. De vegatatie begint te veranderen. Groenere velden en graan. Ook zie ik koeien eerst links van de weg en even later overal om mij heen. Ook op de weg. Ze lopen dan in een afgebakend stuk grond. Bij de ingang van zo'n gebied zijn wildroosters. Zo kunnen ze er niet uit. Ook in NL hebben wij dat.
Na 3 uren wandelen een pauze. Die eerste drie uren zijn zeer belangrijk. Kilometers maken in de frisse ochtend(en). Lekker mijn broodje veroberen en weer verder. Twee uren wandelen, soms omhoog en langzamerhand begint de hitte weer te komen. Stad is in zicht. Rond 12.00 uur al in de stad Cacares. Heel snel gelopen vandaag. Eerst door een industrieterreingebied. Veel bedrijven. Je loopt dan langs bijna snelwegen de stad in. Heel druk verkeer, waar de pelgrims hun weg zoeken. De route is in de steden soms moeilijk te zien. Weinig markeringen en soms plekken die niet logisch zijn. Soms zijn de markeringen gewoon verdwenen, omdat een lantaarnpaal omvergereden wordt.
Ik loop langs een supermarkt. Helaas gesloten. In de schaduw even een korte pauze. Loop verder de stad in. Ook hier maak je kilometers. In het boekje ben je er, maar soms moet je je weg nog zoeken naar de herberg. Ook hier blijkt dit het geval te zijn. Soms even de weg vragen. Na korte tijd toch de hostel gevonden die in het boekje staat. De garage staat op en en ik hoor geluid. Ik loop naar binnen en wordt aangesproken. Herbergier geeft aan dat hostel helemaal vol is. Maar wijst mij de weg naar centrum van de stad alwaar ook een mooie herberg zou zijn. Een grote. Ik krijg een koude fles met water ter afsluiting van ons gesprek. Hij weet als geen ander dat dit een heerlijk geschenk uit de hemel is. Ik dank hem hartelijk want inmiddels is het buiten ongelooflijk heet. Koud water is dan heerlijk in je mond en over je gezicht. Na enige tijd toch door de stad lopen, bereik ik omstreeks 13.30 uur de herberg in het centrum. Vlakbij het mooie plein in het centrum. Dat is dus wel een voordeel, want dan hoef ik niet zo ver te lopen om in het centrum te komen. Je loopt wel genoeg zulke dagen en dan heb geen behoefte meer aan meer kilometers. Mijn voetjes beginnen toch zo langzamerhand te protesteren. Pijnlijke plekjes en beginnende blaartjes??? Ook dat gaat nu zo langzamerhand beginnen. Voetjes goed verzorgen en doorbijten. Dat is de enigste optie.
Over schoeisel gesproken. Een tip:
Neem goggles. Dit zijn zeer lichte slippers van zacht kunststof. Je voetjes zijn heel gevoelig na zo'n groot aantal etappe wandeldagen.
Je voeten kunnen heerlijk uitrusten in deze goggles. Lekker blote voetjes erin en dan is het genieten om zonder die bergschoenen te wandelen.

De herberg blijkt een touristische herberg te zijn en een overnachting kost maar 15 euro. Het ziet er in iedergeval heel erg goed uit. Mogelijk ook internet gebruik. Verder niet te vroeg sluiten. En nog mooier een prive kamer. Wel een gezamelijke douche. Maar dat mag de pret niet drukken. Komende nacht geen snurkers.
Het touristische informatie punt is dicht. (VVV). Een stempel komt dus later wel. Wel een poging om boodschappen in te slaan voor morgen. Ik kan mij herinneren dat ik in een leuk winkeltje heel veel boodschappen heb gedaan. Heerlijke broodjes met choriso en kaas. Yoghurt danone. Daar heb ik deze tocht veel meer van gedronken, want op een gegeven moment wordt je wel erg vol van dat droge witte spaanse brood. Ik had moeite gekregen om dat brood in de vroege ochtenduren naar binnen te krijgen. Dan is yoghurt heel lekker fris. Een half liter ging er zo in.

Cacares blijkt een hele leuke vesting stad te zijn met kilometers lange vestingmuren. Mooie kerken en kahedraal. Een heel mooi plein met terrasjes. En natruulijk een gelegenheid om mijn energie voorraad weer eens aan te vullen. Ik weet uit ervaring dat als je te kort eet, zonder dat je er erg in hebt je energie uit je spieren haalt. Je eet als het ware je spieren op. Dat moet je niet hebben bij zo'n lange wandeltocht. Daarom heb ik deze dag TWEE warme maaltijden gehad. Voor de prijs hoef je dit niet te laten. Voor 10 euro heb je een uitstekende maaltijd. In de middaguur en in de late avonduren heb ik die dag heerlijk gegeten. Ik voelde mij tonnetje rond en geheel voldaan.
Ik denk dat ik hierdoor weer enigszins op gewicht ben gekomen.
Ik was voor vertrek 72 kg, maar bij aankomst aan de eindstreep zal ik zeker weer 3 kg afgevallen zijn. We zullen zien of dit klopt....

De middag en avond waren geweldig. Stempel gehaald en een kaart van de stad. Enige tijd nog in de stad rondgelopen om te genieten van de mooie gebouwen. In avonduren nog even nagenieten van die tweede warme maaltijd. Natuurlijk wel met een heerlijk glas rode wijn merk Rioja.
Fel rode stevige fruitige wijn. Daar heb ik tijdens mijn wandeltocht ontzettend van genoten. Ik wou dat ik een aantal liters mee kon nemen naar NL. Helaas ......

We naderen qua kilometer langzaam de 300 km. U kunt lezen dat dit zomaar ook gebeurt. Je wandelt per dag gemiddeld tussen de 25 en 30 km. En na 3 dagen heb je bijna honderd kilometer gewandeld. Je hebt er niet zo veel erg in. Het wordt vanzelf meer.....alleen maar een stukje wandelen per dag..in de natuur.

Wel ik probeer het de komende dagen nog vol te houden om mijn dagboek af te maken voor mijzelf maar ook voor U als lezer. Veel leesplezier en tot morgen??

Salut...

Bert Gorter

• 12 November 2011 - 09:37

Carrie:

Tjemig Bert, je gaat als de brandweer. De dagen vliegen voorbij. Heb ik zomaar een tweetal dagen in te halen met lezen.
    Lekker, zo op een zaterdagochtend om de schade in te halen en weer even met je mee te ' lopen'
    Tot morgen!

• 12 November 2011 - 10:07

Hallo Bert,:

Een heerlijk begin van het weekend voor mij. 2 prachtige verhalen achter elkaar. Het begint bijna op een 'boek' te lijken. Echt genieten.

300 km in 10 dagen, mooie score toch? Letterlijk voetje voor voetje dichterbij Santiago komen. Niet de weg is het doel, maar het doel is de weg. Zo is het maar net!

Bedankt voor al je mooie schrijfsels, ik blijf ze lezen.

Groetjes Anita