Na busreis aangekomen in Santiago - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Na busreis aangekomen in Santiago - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Na busreis aangekomen in Santiago

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Bert

28 September 2011 | Spanje, Santiago de Compostella

Hallo familieleden, collega, vrienden en andere belangstellenden,

Na een 2 uur durende autobusreis aangekomen in Santiago de Compostella.

Even orienteren maar al snel weet ik weer de weg, want in 2008 ben ik hier eerder gearriveerd na mijn 1000 km wandeltocht Camino France.

Bij aankomst valt al meteen op de vele pelgrims/wandelaars die hier eindigen op hun tocht. De tocht voert door de (binnen)stad en je hoeft alleen de pijlen/camino teken (schelp) te volgen. Kwam uit op natuurlijk de Plaza bij de Cathedraal. Indrukwekkende grote cathedraal midden in de stad met een paleisachtig gebouw en een hele mooi hotel.

Vanmorgen regende het licht doch de temperatuur is goed. Niet koud dus.

Het lijkt wel alsof ik mijn tocht op dit tijstip moest eindigen want het regende vanmorgen op de route (reed er met de bus langs) flink.
Ik heb even gekeken naar de route en het begint gelijk alweer te kriebelen om de tocht af te maken.
Dit om mijn credential (moet in Santiago eindigen) te krijgen.

Ik moet even geduld hebben want het thuisfront gaat voorlopig natuurlijk weer voor. Daarom heel veel dank aan Norma en de kids dat ik deze tocht weer even mocht maken. Ik ben ruim een maand van huis geweest en daar gan de gewone dagelijkse dingen gewoon door.

Vanmorgen meteen maar naar touristen info om een map te halen van de stad. De herberg van de vorige keer al snel weer gevonden. Dat is het voordeel dat ik hier al geweest ben.
Een hele grote herberg die heel veel gasten kan bergen. Geboekt voor twee nachten. Daarna rustig de cathedraal bekeken. Nu iets rustiger, want tijdens mijn vorige tocht is iets minder goed gelopen. Otto en Annelies mijn buren (en Norma) weet wel wat ik bedoel. Ik kan alleen maar meegeven dat ik in de cathedraal een kaars(je) heb laten branden (elektrisch dat wel) voor Eelco. Even stilstaan bij dat moment.

Daarna de draad maar weer snel opgepakt en museum bekeken van de Cathedraal. Met een soort mobieltje een rondleiding in dat museum. Heel mooi en indrukwekkende. De cathedraal wordt momenteel gerenoveerd. Dat kan wel jaren duren. Daarna gaat de volgende weer verder. De cathedraal is heel belangrijk voor Santiago. Hier is echt het verzamel/ontmoetingsplaats voor alle touristen, pelgrims, etc etc.

In de loop van de dag even de plaats verkend waar ik de bus overmorgen moet pakken naar het vliegveld. Even verkennen in de vroege ochtend niet verkeerd te lopen in het donker.
De bus naar het vliegveld vertrekt om 06.00 uur. Het was vanmorgen gelijk al weer heel druk op het plein.

Verder even samengevat in de boeken welk deel ik nu gewandeld heb.
Ik heb eerder aangegeven ongeveer 800 km gelopen te hebben in 27 dagen.
Dit blijkt volgens de boek(en) 889 km te zijn. Dus bijna 900 km. Dus ik had nog 100 km te gaan. Dus de km´s zijn er duidelijk wel geweest. Ik heb ervan genoten. Nu is het even afkicken van die tocht. De voetjes zijn nog heel erg warm en onwennig dat zij niet meer moeten afzien.
De tape heb ik inmiddels erafgehaald.
Geen ontstekingen of andere ellende.
Top voetjes dus.....

Wat staat er nu op het programma.
Morgen vroeg 10.00 uur zal ik met de autobus naar Finisterre gaan. Dit is een dorpje aan de atlantische kust ten westen van Santiago. Heel veel pelgrims die nog enige tijd overhebben gaan dit stukje van 100 km (drie etappes) wandelen. Gooien hun versleten schoenen of t shirt weg daar. Dit is een soort gebruik.
Soms ook afstand nemen van een pijnlijke gebeurtenis die heeft plaatsgevonden??? Ik ga daar heen om eens te kijken hoe het er daar uitziet. Ik heb nog voldoende tijd morgen. Je kunt niet uren hier in de stad rond blijven hangen. Ik ga liever nog even iets ondernemen.
Nee, lieve mensen, ik ga wel met de autobus. Een rit van ongeveer 3 uur heb ik gehoord. Zal wel komen door de pittige topjes/bergen richting de kust.

Vanavond nog even de stad bekijken in het kunstlicht. Ik heb tussen de middag al flink (bij)gegeten om de kilogrammen er snel weer bij te eten.

Wel nog een enkele dag en deze pelgrim komt weer naar NL gevlogen.
Ik hoop U snel te spreken over mijn fantastische maar toch wel pittige wandelavontuur Ruta La Plata.

Een ieder gegroet, want ik denk dat dit mijn laatste bericht zal zijn uit Spanje - in Santiago de Compostella.


Geniet van jullie komende weekend en wellicht tot volgende week......


Adios
Goodbey
Au revoir
Tot ziens in NL.

Tourist Hollanda
Bert Gorter

  • 28 September 2011 - 20:55

    Anita:

    Top Bert, dat je in Santiago bent aangekomen. Jammer dat het deze keer met de bus was en niet lopend zoals je graag wilde. Maar wie weet komt er toch ooit nog een keer een moment waarop je de wandeling wel lopend tot aan Santiago kunt volbrengen. De aanhouder wint toch?
    En 3x scheepsrecht om er maar eens een paar clichés tegen aan te gooien.

    Het zal idd een heel bijzonder moment geweest zijn in de cathedraal om weer even stil te staan bij Eelco. Gelukkig hoef je dit keer niet als een 'razende roeland; terug naar Nederland en kun je je wandelavontuur op een geweldige manier afsluiten. Geniet ervan.
    Laat je nog wel even weten hoe het in Finisterre is geweest? Ik ben heel benieuwd.

    Lieve groetjes Anita


  • 29 September 2011 - 01:54

    Chris Van Rooijen:

    Bert wat een knappe prestatie heb je weer geleverd, slaap je in een herberg waarvan de eigenaresse Huberta heet(je hebt ook een kaartje van haar gekregen.) zoja dan is dat mijn nicht. Doe haar dan maar de groeten. Goede thuisreis gewenst en ik spreek je weer.

  • 29 September 2011 - 06:06

    PetravN:

    Onwijs knap van je dat je je voetjes zoveel kilometers heb laten maken in zo weinig tijd.
    Een veilige terugreis en warm welkom op Schiphol en thuis.

    Tot spreeks weer, groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 352
Totaal aantal bezoekers 297243

Voorgaande reizen:

01 April 2025 - 07 Mei 2025

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: