Na busreis aangekomen in Santiago - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Na busreis aangekomen in Santiago - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Na busreis aangekomen in Santiago

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Bert

28 September 2011 | Spanje, Santiago de Compostella

Hallo familieleden, collega, vrienden en andere belangstellenden,

Na een 2 uur durende autobusreis aangekomen in Santiago de Compostella.

Even orienteren maar al snel weet ik weer de weg, want in 2008 ben ik hier eerder gearriveerd na mijn 1000 km wandeltocht Camino France.

Bij aankomst valt al meteen op de vele pelgrims/wandelaars die hier eindigen op hun tocht. De tocht voert door de (binnen)stad en je hoeft alleen de pijlen/camino teken (schelp) te volgen. Kwam uit op natuurlijk de Plaza bij de Cathedraal. Indrukwekkende grote cathedraal midden in de stad met een paleisachtig gebouw en een hele mooi hotel.

Vanmorgen regende het licht doch de temperatuur is goed. Niet koud dus.

Het lijkt wel alsof ik mijn tocht op dit tijstip moest eindigen want het regende vanmorgen op de route (reed er met de bus langs) flink.
Ik heb even gekeken naar de route en het begint gelijk alweer te kriebelen om de tocht af te maken.
Dit om mijn credential (moet in Santiago eindigen) te krijgen.

Ik moet even geduld hebben want het thuisfront gaat voorlopig natuurlijk weer voor. Daarom heel veel dank aan Norma en de kids dat ik deze tocht weer even mocht maken. Ik ben ruim een maand van huis geweest en daar gan de gewone dagelijkse dingen gewoon door.

Vanmorgen meteen maar naar touristen info om een map te halen van de stad. De herberg van de vorige keer al snel weer gevonden. Dat is het voordeel dat ik hier al geweest ben.
Een hele grote herberg die heel veel gasten kan bergen. Geboekt voor twee nachten. Daarna rustig de cathedraal bekeken. Nu iets rustiger, want tijdens mijn vorige tocht is iets minder goed gelopen. Otto en Annelies mijn buren (en Norma) weet wel wat ik bedoel. Ik kan alleen maar meegeven dat ik in de cathedraal een kaars(je) heb laten branden (elektrisch dat wel) voor Eelco. Even stilstaan bij dat moment.

Daarna de draad maar weer snel opgepakt en museum bekeken van de Cathedraal. Met een soort mobieltje een rondleiding in dat museum. Heel mooi en indrukwekkende. De cathedraal wordt momenteel gerenoveerd. Dat kan wel jaren duren. Daarna gaat de volgende weer verder. De cathedraal is heel belangrijk voor Santiago. Hier is echt het verzamel/ontmoetingsplaats voor alle touristen, pelgrims, etc etc.

In de loop van de dag even de plaats verkend waar ik de bus overmorgen moet pakken naar het vliegveld. Even verkennen in de vroege ochtend niet verkeerd te lopen in het donker.
De bus naar het vliegveld vertrekt om 06.00 uur. Het was vanmorgen gelijk al weer heel druk op het plein.

Verder even samengevat in de boeken welk deel ik nu gewandeld heb.
Ik heb eerder aangegeven ongeveer 800 km gelopen te hebben in 27 dagen.
Dit blijkt volgens de boek(en) 889 km te zijn. Dus bijna 900 km. Dus ik had nog 100 km te gaan. Dus de km´s zijn er duidelijk wel geweest. Ik heb ervan genoten. Nu is het even afkicken van die tocht. De voetjes zijn nog heel erg warm en onwennig dat zij niet meer moeten afzien.
De tape heb ik inmiddels erafgehaald.
Geen ontstekingen of andere ellende.
Top voetjes dus.....

Wat staat er nu op het programma.
Morgen vroeg 10.00 uur zal ik met de autobus naar Finisterre gaan. Dit is een dorpje aan de atlantische kust ten westen van Santiago. Heel veel pelgrims die nog enige tijd overhebben gaan dit stukje van 100 km (drie etappes) wandelen. Gooien hun versleten schoenen of t shirt weg daar. Dit is een soort gebruik.
Soms ook afstand nemen van een pijnlijke gebeurtenis die heeft plaatsgevonden??? Ik ga daar heen om eens te kijken hoe het er daar uitziet. Ik heb nog voldoende tijd morgen. Je kunt niet uren hier in de stad rond blijven hangen. Ik ga liever nog even iets ondernemen.
Nee, lieve mensen, ik ga wel met de autobus. Een rit van ongeveer 3 uur heb ik gehoord. Zal wel komen door de pittige topjes/bergen richting de kust.

Vanavond nog even de stad bekijken in het kunstlicht. Ik heb tussen de middag al flink (bij)gegeten om de kilogrammen er snel weer bij te eten.

Wel nog een enkele dag en deze pelgrim komt weer naar NL gevlogen.
Ik hoop U snel te spreken over mijn fantastische maar toch wel pittige wandelavontuur Ruta La Plata.

Een ieder gegroet, want ik denk dat dit mijn laatste bericht zal zijn uit Spanje - in Santiago de Compostella.

Geniet van jullie komende weekend en wellicht tot volgende week......

Adios
Goodbey
Au revoir
Tot ziens in NL.

Tourist Hollanda
Bert Gorter

• 28 September 2011 - 20:55

Anita:

Top Bert, dat je in Santiago bent aangekomen. Jammer dat het deze keer met de bus was en niet lopend zoals je graag wilde. Maar wie weet komt er toch ooit nog een keer een moment waarop je de wandeling wel lopend tot aan Santiago kunt volbrengen. De aanhouder wint toch?
    En 3x scheepsrecht om er maar eens een paar clichés tegen aan te gooien.

Het zal idd een heel bijzonder moment geweest zijn in de cathedraal om weer even stil te staan bij Eelco. Gelukkig hoef je dit keer niet als een 'razende roeland; terug naar Nederland en kun je je wandelavontuur op een geweldige manier afsluiten. Geniet ervan.
    Laat je nog wel even weten hoe het in Finisterre is geweest? Ik ben heel benieuwd.

Lieve groetjes Anita

• 29 September 2011 - 01:54

Chris Van Rooijen:

Bert wat een knappe prestatie heb je weer geleverd, slaap je in een herberg waarvan de eigenaresse Huberta heet(je hebt ook een kaartje van haar gekregen.) zoja dan is dat mijn nicht. Doe haar dan maar de groeten. Goede thuisreis gewenst en ik spreek je weer.

• 29 September 2011 - 06:06

PetravN:

Onwijs knap van je dat je je voetjes zoveel kilometers heb laten maken in zo weinig tijd.
    Een veilige terugreis en warm welkom op Schiphol en thuis.

Tot spreeks weer, groetjes