800 km gewandeld over de Ruta La Plata - Reisverslag uit A Gudiña, Spanje van Bert Gorter - WaarBenJij.nu 800 km gewandeld over de Ruta La Plata - Reisverslag uit A Gudiña, Spanje van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

800 km gewandeld over de Ruta La Plata

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Bert

26 September 2011 | Spanje, A Gudiña

Hallo beste familieleden, collega´s, vrienden en bekenden,

Het is de laatste dagen wel heel hard gegaan, maar de verloren tijd/km´s heb ik natuurlijk niet kunnen inhalen. Mede ook omdat de afstanden op dit gedeelte al erg lang zijn/waren.

Ik heb gisteren provincie Zamora verlaten en vandaag provincie Ourenese binnengewandeld. Of wel Galicie.

Ik heb de laatste dagen ontzettend veel geluk gehad met het weer. Niet te warm overdag. Ochtend wel vaak heel erg koud, namelijk tussen 5 en 10 graden. Dat is even wennen na die exstreme temperaturen in het gebied Exstremadura.

Vandaag een bergetappe gelopen. 1350 meter hoog puisje. Mijn spiertjes beginnen toch wel een beetje stram te worden. Snap er niets van???
Heb toch 800 km relaxt gewandeld??

Hoog in de berg(en) veel uitzichtpunten maar wel heel stil. Een pelgrim loopt achter mij. Mogelijk een voor mij. Geen fietsers, omdat het pad te moeilijk is voor hen. Daarom lekker rustig.

Of je nog iets meemaakt onderweg. Jawel hoor. Een bosbrand. Ver weg, maar wel noodzaak om regelmatig even te checken of het niet mijn kant uitkomt. Al veel bosbranden gezien de afgelopen dagen. Korte en kleine brandjes kennelijk, want af en toe is de grond en bomen geblakerd.

Ik heb een aantal hele mooie herbergen gehad, maar ook een paar hele slechte. Niet wassen en een toilet vor heel veel pelgrims en fietsers. Dat maakt het ook wel een spannend wat je nu weer gaat meemaken. Veelal geen internet.
Gisteren was er niets in een dorp aanwezig/open. Gelukkig gooide de eigenaar van een supermarkt zijn toko open voor ons. Alle gasten in de herberg snelden zich naar de supermarkt. Geen eten - slecht presteren....natuurlijk. Ik denk dan erger U niet, verbaas U slechts....
Er komt altijd wel een oplossing.

Ik zit nu in La Gudina. Een middelgrote stad aan de rand van Galicie. Ourense is dichtbij.
Ik heb net even de routeboek bekeken en moet een zware beslissing nemen. Ik kan of moet dan nog twee hele lange etappes gaan lopen van totaal 66 km. Maar geen autobus en trein.
Dus geen mogelijkheid om in de stad Ourense te komen. In deze stad zijn ze wel allemaal aanwezig. Helaas moet ik dus mijn camino vandaag eindigen. Al moet ik erbij wel noteren dat ik eigenlijk wel toe ben aan een rustdag. Zeker na deze zware bergetappe en de afgelopen zware lange etappes.

Ik heb net even alles op een rijtje gezet. Ik heb 27 wandeldagen gehad en een rustdag in Salamanca. Ik heb precies 800 km afgelegd. Gezien de exstreme (warme)weeromstandigheden geen slechte camino Ruta la Plata.
Verder vergelijkend met de Camino France is deze Ruta La Plata totaal anders en overal veel zwaarder.

Samengevat heb ik het heel erg leuk gehad. Ik heb ervan genoten. Nagenoeg iedere dag. Bijna gooide mijn kleine rechterteentje roet in het eten, maar mijn voetjes hebben het heel erg goed gehouden. Mede gezien ook de vele blessures en blaren van alle pelgrims die ik gezien heb bij deze tocht. Ook pelgrims die het op moesten geven.
Zoals gebruikelijk help je elkaar, maar soms kan ook ik met mijn sporttape iemand niet meer helpen.

Ik ga nu genieten van mijn rust in de steden Ourense en Santiago Compostella. Daarna de 30e september 2011 weer terug vliegen naar het koude kille Nederland???

Ik keek zojuist even in de spiegel en zag dat ik redelijk bruin ben geworden. Afgetekende armen en benen.
Mogelijk zijn mijn beentjes korter geworden van die vele km´s?? Ook zijn er een aantal kg gesneuveld.
Ik denk zeker 3 a 4 kg. Dus de komende dagen snel weer (bij)eten om de energie weer in het lijf te krijgen.

De spiertjes de nodige rust geven.
Maar ook blijven wandelen om de spieren af te laten trainen.

Ik heb het dus de komende dagen dus nog druk met het bezichtigen van de twee steden Ourense en Santiago de Compostella.

Ik vind het fijn om weer eens een bericht aan jullie te kunnen geven hoe het staat met deze avonturier.

Zoals jullie gelezen hebben, geniet ik de komende dagen op een andere manier.

Ik groet U allen uit Spanje nog enkele dagen.

(ex)pelgrim Jacob Elbertus Gorter

Adios
Goodbey
Au revoir
Tot ziens....in NL

• 26 September 2011 - 18:42

Twiske Marco:

ola bertje knap wat je aan km heb gelopen waardering alom
    Veel ervaringen en indrukken opgedaan

groeten uit oostzaan

• 27 September 2011 - 05:00

Carrie:

Al is het dan op een andere manier, geniet er nog lekker van, Bert. Mijn petje gaat af voor je. 800 km. lopen! Grootse prestatie. Hoezo Nederland miezerig en grijs? We beleven een Indian summer op het moment, dus ..... Kom gezond en wel weer terug. Groetjes

• 27 September 2011 - 09:51

Marielle:

bert je mag trots zijn dat het allemaal zo goed gelopen is, ik heb bewondering, wat fijn dat je me hebt laten meegenieten, goede terugreis!!!

• 27 September 2011 - 20:57

Johan Arp:

Nou Bert
    En dan opeens zit je reis er al weer bijna op. Voor jou wederom een mooie ervaring. Nog even een paar dagen relaxen en dan weer naar Holland. Gelukkig heb je het mooie weer naar ons gestuurd. Wij genieten
    er al 1,5 week van. Ook de komende week schijnt mooi te worden.
    groeten
    ietsje en Johan

• 29 September 2011 - 19:25

Wim Essenburg:

Ha die Bert, leuk om je wandelverslag te lezen. Is wel ff afzien met die hitte. Lijkt me heel erg leuke ervaring. Vooral dat in je uppie met niets en niemand om je heen uren lang. Dat ken ik van mijn fietstochten naar Avignon. Maar ik denk dat ik het toch maar bij fietsen hou. Krijg je in ieder geval geen blaren (behalve op je kont.)
    Vriendelijke groet,

Wim