800 km gewandeld over de Ruta La Plata - Reisverslag uit A Gudiña, Spanje van Bert Gorter - WaarBenJij.nu 800 km gewandeld over de Ruta La Plata - Reisverslag uit A Gudiña, Spanje van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

800 km gewandeld over de Ruta La Plata

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Bert

26 September 2011 | Spanje, A Gudiña

Hallo beste familieleden, collega´s, vrienden en bekenden,

Het is de laatste dagen wel heel hard gegaan, maar de verloren tijd/km´s heb ik natuurlijk niet kunnen inhalen. Mede ook omdat de afstanden op dit gedeelte al erg lang zijn/waren.

Ik heb gisteren provincie Zamora verlaten en vandaag provincie Ourenese binnengewandeld. Of wel Galicie.

Ik heb de laatste dagen ontzettend veel geluk gehad met het weer. Niet te warm overdag. Ochtend wel vaak heel erg koud, namelijk tussen 5 en 10 graden. Dat is even wennen na die exstreme temperaturen in het gebied Exstremadura.

Vandaag een bergetappe gelopen. 1350 meter hoog puisje. Mijn spiertjes beginnen toch wel een beetje stram te worden. Snap er niets van???
Heb toch 800 km relaxt gewandeld??

Hoog in de berg(en) veel uitzichtpunten maar wel heel stil. Een pelgrim loopt achter mij. Mogelijk een voor mij. Geen fietsers, omdat het pad te moeilijk is voor hen. Daarom lekker rustig.

Of je nog iets meemaakt onderweg. Jawel hoor. Een bosbrand. Ver weg, maar wel noodzaak om regelmatig even te checken of het niet mijn kant uitkomt. Al veel bosbranden gezien de afgelopen dagen. Korte en kleine brandjes kennelijk, want af en toe is de grond en bomen geblakerd.

Ik heb een aantal hele mooie herbergen gehad, maar ook een paar hele slechte. Niet wassen en een toilet vor heel veel pelgrims en fietsers. Dat maakt het ook wel een spannend wat je nu weer gaat meemaken. Veelal geen internet.
Gisteren was er niets in een dorp aanwezig/open. Gelukkig gooide de eigenaar van een supermarkt zijn toko open voor ons. Alle gasten in de herberg snelden zich naar de supermarkt. Geen eten - slecht presteren....natuurlijk. Ik denk dan erger U niet, verbaas U slechts....
Er komt altijd wel een oplossing.

Ik zit nu in La Gudina. Een middelgrote stad aan de rand van Galicie. Ourense is dichtbij.
Ik heb net even de routeboek bekeken en moet een zware beslissing nemen. Ik kan of moet dan nog twee hele lange etappes gaan lopen van totaal 66 km. Maar geen autobus en trein.
Dus geen mogelijkheid om in de stad Ourense te komen. In deze stad zijn ze wel allemaal aanwezig. Helaas moet ik dus mijn camino vandaag eindigen. Al moet ik erbij wel noteren dat ik eigenlijk wel toe ben aan een rustdag. Zeker na deze zware bergetappe en de afgelopen zware lange etappes.

Ik heb net even alles op een rijtje gezet. Ik heb 27 wandeldagen gehad en een rustdag in Salamanca. Ik heb precies 800 km afgelegd. Gezien de exstreme (warme)weeromstandigheden geen slechte camino Ruta la Plata.
Verder vergelijkend met de Camino France is deze Ruta La Plata totaal anders en overal veel zwaarder.

Samengevat heb ik het heel erg leuk gehad. Ik heb ervan genoten. Nagenoeg iedere dag. Bijna gooide mijn kleine rechterteentje roet in het eten, maar mijn voetjes hebben het heel erg goed gehouden. Mede gezien ook de vele blessures en blaren van alle pelgrims die ik gezien heb bij deze tocht. Ook pelgrims die het op moesten geven.
Zoals gebruikelijk help je elkaar, maar soms kan ook ik met mijn sporttape iemand niet meer helpen.

Ik ga nu genieten van mijn rust in de steden Ourense en Santiago Compostella. Daarna de 30e september 2011 weer terug vliegen naar het koude kille Nederland???

Ik keek zojuist even in de spiegel en zag dat ik redelijk bruin ben geworden. Afgetekende armen en benen.
Mogelijk zijn mijn beentjes korter geworden van die vele km´s?? Ook zijn er een aantal kg gesneuveld.
Ik denk zeker 3 a 4 kg. Dus de komende dagen snel weer (bij)eten om de energie weer in het lijf te krijgen.

De spiertjes de nodige rust geven.
Maar ook blijven wandelen om de spieren af te laten trainen.

Ik heb het dus de komende dagen dus nog druk met het bezichtigen van de twee steden Ourense en Santiago de Compostella.

Ik vind het fijn om weer eens een bericht aan jullie te kunnen geven hoe het staat met deze avonturier.

Zoals jullie gelezen hebben, geniet ik de komende dagen op een andere manier.

Ik groet U allen uit Spanje nog enkele dagen.

(ex)pelgrim Jacob Elbertus Gorter

Adios
Goodbey
Au revoir
Tot ziens....in NL


  • 26 September 2011 - 18:42

    Twiske Marco:

    ola bertje knap wat je aan km heb gelopen waardering alom
    Veel ervaringen en indrukken opgedaan

    groeten uit oostzaan

  • 27 September 2011 - 05:00

    Carrie:

    Al is het dan op een andere manier, geniet er nog lekker van, Bert. Mijn petje gaat af voor je. 800 km. lopen! Grootse prestatie. Hoezo Nederland miezerig en grijs? We beleven een Indian summer op het moment, dus ..... Kom gezond en wel weer terug. Groetjes

  • 27 September 2011 - 09:51

    Marielle:

    bert je mag trots zijn dat het allemaal zo goed gelopen is, ik heb bewondering, wat fijn dat je me hebt laten meegenieten, goede terugreis!!!

  • 27 September 2011 - 20:57

    Johan Arp:

    Nou Bert
    En dan opeens zit je reis er al weer bijna op. Voor jou wederom een mooie ervaring. Nog even een paar dagen relaxen en dan weer naar Holland. Gelukkig heb je het mooie weer naar ons gestuurd. Wij genieten
    er al 1,5 week van. Ook de komende week schijnt mooi te worden.
    groeten
    ietsje en Johan

  • 29 September 2011 - 19:25

    Wim Essenburg:

    Ha die Bert, leuk om je wandelverslag te lezen. Is wel ff afzien met die hitte. Lijkt me heel erg leuke ervaring. Vooral dat in je uppie met niets en niemand om je heen uren lang. Dat ken ik van mijn fietstochten naar Avignon. Maar ik denk dat ik het toch maar bij fietsen hou. Krijg je in ieder geval geen blaren (behalve op je kont.)
    Vriendelijke groet,

    Wim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 345
Totaal aantal bezoekers 297225

Voorgaande reizen:

01 April 2025 - 07 Mei 2025

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: