Gearriveerdi in de stad Zamora - Reisverslag uit Zamora, Spanje van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Gearriveerdi in de stad Zamora - Reisverslag uit Zamora, Spanje van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Gearriveerdi in de stad Zamora

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Bert

19 September 2011 | Spanje, Zamora

Hallo beste lezer(s)
Weer de gelegenheid gevonden om U weer op de hoogte te stellen van mijn avontuur in de Ruta la Plata.
De laatste twee dagen was het in de ochtenden heel erg koud. 5 graden boven nu. Gaandeweg de dag ging de temperatuur langzaam omhoog tot 20 graden met wel een koude noordoostelijke wind.

Ik ben nu gewandeld naar de stad Zamora. Een klein gezellig stadje in de regio Zamora.

Gisteren een tocht van 32 km en vandaag van 29 km. Zonder enige problemen volbracht. Herbergen zijn heel erg verschillend. Soms een luide zaal met snurkende pelgrims en dan weer een prive kamer met twee bedden.

In Salamanca verder wel weer bijzondere spaanse dingen meegemaakt.

Ik heb mijn tent met niet gebruikte spullen nu naar NL teruggestuurd. Dit gaat per box. Een te kleine of een hele grote box. Uit het gesprek met de postbeambte begreep ik dat de grote voldeed. Spullen opgehaald bij de herberg en weer terug. Box met spullen versturen bleek heel duur te zijn. Geen halve grote box. Even later tot mijn verbazing werd de grote box in stukken gesneden en werd de box tot middelgroot gehalveerd. Daarna moest ik tape kopen want dat hadden ze niet. Weer zoeken en terug. Box getapt. Daarna pakte de beambte zelf een haar eigen tape en begon mijn box te tapen???
In iedergeval na 2 uur doorbrengen in het postkantoor de zaak geregeld.

Ook het eten kan heel interessant zijn. Een reataurant met automaat. Geld erin en een ticket. De man achter de balie gaat aan het werk en even later is het eten - een mega schotel salade (voldoende voor een maaltijd) is klaar. Ook drinken via de automaat bestellen en even later geeft de man mij via de balie eten en drinken. Vreemd in Spanje...?? Nee hoor. Op raam stond fastfood.
Contact met klant wordt kennelijk niet op prijs gesteld. Eten was zeer goed en daar gaat het om.

Mijn wandeltocht verloopt verder zeer voorspoedig. Alleen de KM´s zal een probleem worden. Laatste stuk zal ik de bus moeten nemen, want ik heb uitgerekend dat ik Santiago niet ga halen. De bus dan maar.

Ik geniet van de route(s) door het spaanse platteland. Veel groen en mooie landschappen. Wat een avontuur om zo te kunnen wandelen zonder enige problemen. Enkele teentjes getapt, maar geen pijntjes en au´tjes.

U kunt derhalve lezen dat deze pelgrim zijn wandeltocht nagenoeg gaat volbrengen, want de 700 km grens is genaderd. We gaan door naar de 800 en 900 km. Richting het gebied Galicie. Het weer blijft hier ook heel goed. Soms wat bewolkt, maar meestal een heerlijke spaanse zon. Opppassen voor verbranden.
Veel smeren dus.

Wel ik ga afsluiten. De komende dagen veel kleine dorpjes dus internet zal er niet zijn. Dus nog even wachten met de berichtjes.
Wie weet.......

Groeten uit Zamora....Spanje.

Uw pelgrim uit Holland

Zoals de spanjaarden in mijn pèlgrimspaspoort zien:

Jacob Elbertus Gorter
Pelegrino Hollanda.

Adios
Good bey (english camino friend)
Au revour (ami france)
Tot ziens (allen)

ps
voor de nederlandse leerlingen spaanse les. Ik leer heel veel spaans tijdens de tocht. Jullie goed je beste doen....!!

dank voor alle reacties en berichten. Ik lees ze trouw. Zal U later antwoorden, want dat gaat nu niet.

• 19 September 2011 - 19:26

Carrie:

He pelegrino Hollanda,
    man wat ga je hard! Jammer dat je Santiago niet wandelend kunt bereiken, maar die busrit is ook wel relaxed idee toch? Ergens hoop ik dat je misschien toch niet goed gerekend hebt en Santiago stiekem toch te voet kunt bereiken. Nog een keertje narekenen dan maar?
    Succes en blijf genieten van alles om je heen. Groetjes!

• 19 September 2011 - 20:25

Anita:

Van de pakketdienst in Spanje zou je toch meer efficiëntie verwachten zeg! Laat ze maar eens te rade gaan bij de pakjespieten.......die moeten daar toch genoeg te vinden zijn zou je zeggen? Of zijn ze stiekem al met de voorbereidingen voor 5 dec bezig? ;-)

Ach, zie het ook maar als een leuke ervaring. Je hebt er de tijd voor om ervan te genieten tenslotte en het levert je nog weer leuke stof op voor je reisverslag.

Het blijft leuk dit soort dingen te lezen. Heel veel succes met de rest van je tocht. Hopelijk haal je toch Santiago nog te voet.

Tot 'ziens' bij je volgende verhaal.

Groetjes Anita

• 19 September 2011 - 20:48

Odalis Pérez Téllez :

Wauw, het klinkt allemaal heel spannend, leerzaam en leuk .
    Toen jij in la Oficina de Correos was, hoe heb jij met de medewerker kunnen communiceren? Meestal praten de mensen in Spanje alleen Spaans, vooral in de kleine pueblos. Ik ben ervan overtuigd dat jouw Spaans grote vooruitgangen heeft geboekt en nog zal boeken. De praktijk is de beste school.
    Zet hem op en geniet nog verder Peregrino. ¡ Buen Camino !