De bergen richting Santiago gepasseerd en verder - Reisverslag uit Portomarín, Spanje van Bert Gorter - WaarBenJij.nu De bergen richting Santiago gepasseerd en verder - Reisverslag uit Portomarín, Spanje van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

De bergen richting Santiago gepasseerd en verder

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Bert

15 Oktober 2008 | Spanje, Portomarín

Beste familieleden, kennissen, vrienden en collegaas

Ik ben inmiddels de hoogste bergen gepasseerd richting Santiago.
Ik heb de camino dure gedaan. De zwaarste etappe over een heuveltop drie dagen geleden. Het was inderdaad top maar ook zwaar. Met 18 kg rugzak valt het niet mee.
Fantastische uitzichten gehad. Ik moet alles nog even verwerken. Na deze toch wel zware dag met niet alleen maar klimmen ga je aan het eind van de dag weer een behoorlijk aantal honderden meters omlaag. Afdalen is ook zeer inspannend en zwaar. Je spieren trillen na deze inspanningen. Je moet echt wel even uitwandelen na die inspanningen.

De volgende dag weer een bergetappe gedaan tot het hoogste punt van deze bergen 1337 meter. Aldaar was een herberg. De eigenaar was een beetje moppering maar hij ontdooide na mijn viva espagna. Perfecto la camino.
Een bed een douche en goed eten laat alle vermoeidheid weer verdwijnen.

De volgende dag een behoorlijke etappe van 35 km gemaakt ivm feit dat de auberges nu al dicht gaan. Kwam uit in een leuke stad Sarria.
Vandaag maar weer een beetje rustig aan gewandeld richting Pontomarin.
Ook vandaag diverse keren weer heuveltjes genomen. Door leuke dorpjes met allerlei kleine leuke restaurantjes en bars. Aan eten en drinken niet tekort. Soms door een gehucht waarvan de huizen in eengestort zijn. Ook de boerderijtjes stammen nog uit de jaren vijftig. Enkele koetjes of biggen of schaapjes.

In Pontomarin aan het eind van de dag na een vijf uur durende wandeling een grote zeer hoge brug opgelopen. Bij dit stadje is een stuwmeer. Hij stond nu erg laag.
Maar zeer indrukwekkend.

Zoals jullie kunnen lezen ben ik bijna verzadigd van allelei indrukken. Het is teveel om allemaal in korte tijd te verwerken. Er is zoveel te zien geweest.

Verder heb ik er een hobby bij gekregen. Fotograferen van zonsopkomsten. Fantastische foto´s gemaakt in de vroege uurtjes. De zon komt echter hier nu pas om 08.00 uur op. In het begin van de tocht was dat nog omstreeks 07.00 uur. De dagen worden dus korter.

Jullie zullen je afvragen hoeveel moet die stakker nu nog gaan lopen met zijn korte beentjes (gesleten tijdens de tocht). Ik heb vandaag een betonnen km paal gefotografeerd. De paal gaf 100 km aan naar Santiago.
Het is dus nu nog minder geworden.

De laatste loodjes wegen het zwaarst zegt men. Nu dat is ook zo. De afstand en de bergen zitten toch wel in mijn benen/voeten. Maar het gaat nog erg goed. Geen blaren en blessuren. Ongeloofelijk wat een lichaam aankan als je hem maar goed verzorgd.

Ik heb onderweg al een hoop ellende gezien. Pelgrims die ziek zijn of met ernstige blessures moeten stoppen. Het is dus niet voor iedereen een fantastische belevenis.
Ik had mij voorgenomen om niet te veel km te lopen en op tijd te stoppen. Dit is het beste advies die ik aan iedereen wil meegeven mocht men deze camino in spanje willen wandelen.

Ik denk dat jullie wel zullen afvragen hoe het gesteld is met mijn eetpatroon/gewicht. Ik heb op sommige dagen wel twee pelgrims menu´s gehad. Een luch drie gangen en een diner drie gangen. Dit was nodig om mijn gewicht in stand te houden en om voldoende energie te houden voor alle inspanningen.
Verder in de ochtend een goed ontbijt met brood met beleg.

Hoeveel dagen nog naar Santiago?
Ik ga mij niet haasten, maar ik denk dat ik zondag Santiago zal binnen wandelen. Dan kan ik ongeveer 25 km per dag wandelen. Dit is heel goed te doen, want de komende dagen wordt het steeds vlakker.

We zijn inmiddels aangekomen in Galicie. Een groene streek, waar het soms veel regent. Tot nu toe hebben we heeeeeeel goed weer. Een heerlijk zonnetjes met soms ochtend mist.
Dan is het toch wel fris. Enkele uren later gaat de temperatuur richting 20 graden en kan de windstopper jack uit. Ik probeer mijn korte broek zoveel aan te houden. Dit om mijn beentjes heerlijk te laten bruinen. Ook mijn gezicht begint al behoorlijk bruin te worden. Hoop dat het in NL ook nog wat zon komt, zodat jullie ook nog even van het najaarszonnetje kunnen genieten. Het wordt hier langzaam aan herfst. De bladeren van de bomen beginnen de bekende herfstkleuren te krijgen. Enkele hele mooie foto´s kunnen maken.

Ik zit nu in een cyber cafe met internet om dit bericht aan jullie door te kunnen geven.

Mijn volgende bericht zal waarschijnlijk komen uit Santiago komende zondag.

Ik wil U wederom groeten uit een warm noord west spanje.

Jullie pelgrim onderweg naar Santiago/Finistera.

Adios

Bert

  • 16 Oktober 2008 - 07:26

    Cor:

    Hey Bert, zet hem op. Je bent er bijna!

    Santiago maakt zich op voor Pelgrim Bert! Voor het prachtige weer kun je beter daar blijven,want in NL is de herfst inmiddels behoorlijk aan het huishouden.

    Geniet dus nog even van de laatste kilometers en we zijn benieuwd naar de foto's e.d.

    Groetjes uit SB
    Cor

  • 16 Oktober 2008 - 08:13

    Rolf Heek:

    Frits,

    top om alles te lezen. Even doorbijten en mooie intocht gewenst.

  • 16 Oktober 2008 - 10:09

    Johan Arp:

    hallo Bert
    Het gaat nu echt opschieten richting einddoel, mooi dat je dit nog voor je vijftigste verjaardag hebt gerealiseerd. Straks thuis nog eens alle indrukken rustig op een rijtje zetten.
    Veel plezier bij de laatste etappes en
    een lekker biertje in Santiago
    hartelijke groeten
    Ietsje en Johan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 419
Totaal aantal bezoekers 297100

Voorgaande reizen:

01 April 2025 - 07 Mei 2025

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: