Uitbreiding route + tip/handreiking 1 - Reisverslag uit Purmerend, Nederland van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Uitbreiding route + tip/handreiking 1 - Reisverslag uit Purmerend, Nederland van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Uitbreiding route + tip/handreiking 1

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Bert

01 Maart 2008 | Nederland, Purmerend

Weer een stapje verder.
Ik heb het franse boekje Topo Guides GR 65 gekocht bij de Reisboekhandel Pied A Terre, Overtoom 135-137 te Amsterdam.
Een heerlijke winkel om eens lekker te snuffelen en advies te vragen. Je wordt daar goed geadviseerd en ze hebben bijna alles op het gebied van kaarten en info boekjes. Ik ben voornemens met mijn maatje het Grand Randonnee deel 65 vanaf Moissac naar Saint Jean de Port te lopen. Ongeveer 300 km erbij.
800 km het spaanse deel Pelgrimsroute
en 300 GR 65 is samen ongeveer 1100 km. Het boekje ISBN nr 978-2-7514-0189-3 is in het frans. Goede kaart overzichten en het scheelt gesjouw met een groot aantal kaarten. Het is wel zaak om goed op de route te blijven lopen, want anders heb je een probleem!
Ik heb zelf een blauw boekje Topo aktief
wandelgids 3 GR 65 erbij gekocht. Dit is geschreven in het NL. Er wordt veel info gegeven over de steden/dorpjes waar je doorheen loopt of even een pauze neemt.
Leuk om onderweg eens iets te lezen.
Heel handig boekje om erbij te kopen. Voor de kosten totaal 24,50 euro valt deze uitgave erg mee.

We gaan nu verder met de handreiking/tip nr 1 VERTRAGEN:
vertragen is je tempo van leven dusdanig verminderen dat het dichter bij een natuurlijke, menselijke maat komt te liggen.Je kunt ervaren dat onderweg zijn totaal anders is dan het gewone leven. Er ontstaat ruimte, leegte, tijd en rust voor wat zich dan bij jou aandient.
Vertragen is juist niet doorhollen in een onnatuurlijk tempo en je laten bepalen door de waan van de dag en van jouw omgeving.
Vertaling naar concrete handreikingen:
- neem de tijd voor de voorbereding van je tocht: zorg dat je ingelopen bent. Zorg dat er enige tijd zit tussen het afronden van je gewone werkzaamheden en het begin van je tocht.
- neem de tijd voor je pelgrimstocht en laat je niet opjagen: als je in de tijd beperkt bent, ga dan niet racen, maar begin dichter bij de eindbestemming. Knip de tocht op in meerdere delen of overbrug een stuk met andere vervoersmiddelen.
- Beperk het aantal km per dag, zodat je ook tijd hebt om gewoon in het landschap te zitten, mensen onderweg te ontmoeten en stadjes, dorpjes en gebouwen te bekijken. Neem af en toe ook eens een rustdag en kijkt rond waar je bent.
- Pas ook het tempo van communicatie aan op je tocht. Probeer het gebruik van de moderne communicatiemiddelen te berperken. Zoek de oude communicatiemiddelen weer op: schrijf weer eens een brief en laat je schrijven via poste restante. Berperk je bereikbaarheid in de tijd tot bijv. een half uur per dag en zorg dat je tijdens het lopen niet bereikbar bent, zodat je kunt opgaan in wat zich in het hier en nu aandient. Het onmiddellijk delen van jouw pelgrimservaring met anderen is niet nodig: laat ze eerst maar eens een tijdje resoneren in jezelf. Zorg dat je voor de thusblijvers vindbaar bent, maar dat hoeft niet te betekenen dat je constant bereikbaar bent.
- Luister naar de signalen van je lichaam en zorg er goed voor. Forceer je lichaam niet en respecteer zijn grenzen. Blijf trouw aan je eigen tempo.

Als je boekjes leest over wandelaars die deze tocht gelopen hebben, dan kom je deze tip regelmatig tegen.
Ik heb deze tip serieus genomen en er iets mee gedaan. Duidelijke keuzes maken en hierbij het thuisfront niet vergeten.

Mijn voornemen is om de eerste week in september 2008 de reis naar het beginpunt te maken. Heerlijk even ontspannen en afkicken. Samen een korte vakantie reisje en dan begint de tocht der wandeltochten.

Dit was weer eens een berichtje om U op de hoogte te houden van mijn voorbereidingen.

Bert