Berichtje uit Burgos Spanje - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Berichtje uit Burgos Spanje - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Berichtje uit Burgos Spanje

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Bert

25 September 2008 | Spanje, Burgos

Beste familie, vrienden, kennissen, collegaas,

Hier weer eens een berichtje van jullie pelgrim.

Ben nu aangewandeld in de stad Burgos. Een grote stad met heel veel cultuur en musea. Ik blijf hier twee nachten als dit mogelijk is.

Onderweg geen problemen ondervonden. Alleen een beetje een sijve rechter enkel. Dit probleem kan door rust genezen.

De stad ziet er heel gezellig uit.
Ik heb al als een toerist een treintje genomen door de stad en de sfeer geproeft. Ik was een pelgrim toerist die genoot van het simpele treintje. Ik wilde in iedergeval niet lopen, want dat heb ik deze week voldoende gedaan.

Ik heb even nagerekend en ik ben volgens mij op de helft van mijn hele tocht. Als ik het spaanse deel van de Camino France bekijk ben ik over een derde van dit gedeelte heen.

Deze dagen was het wel even klimmen.
Ik heb een aantal fantastische foto´s gemaakt. Vergezichten van de bergen die om mij heen 2200 meter hoog zijn. Ik was ongeveer 1100 meter hoog. Een soort hoog massief.
Soms lange kiezelwegen die aan het eind van de dag toch vermoeide voeten opleverd. Maar aan het eind van de dag natuurlijk de verdiende douche en heerlijk even nagenieten van het spaanse zonnetje die zich toch regelmatig laat zien.

Ik ben nu wel in een gebied dat wat killer/kouder is. In de ochtenduurtje bij de start van de dag is het onder de 10 graden. Overdag ongeveer 15 graden. De afgelopen dagen geen regen gehad gelukkig. Het was wel bewolkt. Dat was wel prettig ivm de vele witte kalkachtige paden die door het glooiende landschap lopen. Je ziet soms precies wat je moet gaan lopen.
De vele pelgrims/wandelaars markeren je route.

Vandaag in de richting gelopen van de stad Burgos. Echter de stad was nog 14 km ver weg. Het lijkt soms dicht bij als je de afstand dan moet wandelen dan ben je toch wel lang onderweg.

De maaltijd vandaag bestond uit de bekende spaanse TAPAS. Op advies diverse lekkere tapas soorten geproefd onder het genot van een heerlijk wijntje van de dag.

Het spaans begint al een beetje te komen. Het lijkt op de franse taal. Echter de uitspraak moet nog wel een beetje wennen. Het ANWB boekje spaans-nederlans is heel handig.
Je moet het wel gebruiken. De spanjaarden waarderen dat wel.
Heel veel spanjaarden hebben geen andere taal geleerd, dus je moet wel enkele woordjes spaans spreken om jezelf te reddend. Echter met handen en voeten praten lukt ook aardig.

Zoals jullie gemerkt hebben, vordert deze pelgrim al een heel eind naar Santiago. De pelgrim is even vermoeid en neemt een pauze. Na het weekeind ben ik echter weer terug om U op de hoogte te houden van alle ontwikkelingen.

Deze dagen gaat deze pelgrim de stad Burgos ontdekken en weer op krachten komen.

Adios amigos,

Jullie pelgrim.....
Bert

• 26 September 2008 - 06:30

Cor:

Bert,

Je bent met volle teugen aan het genieten, dat is duidelijk te merken aan je reisverslag. Geweldig, ik begin al "bijna" spijt te krijgen dat ik niet van de partij ben.

Een Off-day doet je goed, tenslotte heb je vakantie!

Heel veel plezier in Burgos en doe ze de groeten vanuit Hollandia.

Cor

• 26 September 2008 - 15:25

Johan Arp:

Beste Bert
    Zo langzamerhand vergaar je een hele groep lezers die jouw verslag met plezier volgen. Je geniet van het echte Spanje zoals toeristen die alleen voor het strand gaan nooit zullen beleven. Het nieuws in de wereld laat je denk ik even aan jou voorbijgaan. Het meest opmerkelijke daarvan is wel vermeldenswaard:
    Amerika heeft een 2e mentale schok ondergaan, vergelijkbaar met de aanslag op het WTC 2001, maar dan op financieel gebied. De bankwereld stort ineen en alleen een
    miljarden reddingsplan van Bush kan het systeem nog redden. Kiezers wenden zich af van Bush, voordeel voor Obama...
    Gelukkig heb jij daar weinig last van met de euro..
    Fijne reis verder
    groeten