Tips en info - Reisverslag uit Den Helder, Nederland van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Tips en info - Reisverslag uit Den Helder, Nederland van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Tips en info

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Bert

20 Juli 2008 | Nederland, Den Helder

Beste familie,vrienden,collegaas,
Wederom even een nieuw bericht.

Tip:
Verwondering
Een gemoedstoestand van ontvankelijkheid voor datgene wat zich aandient en dat je niet of anders had verwacht. Je krijgt oog voor het wonder van de schepping, voor de goedheid en de gastvrijheid van mensen en je ontdekt hoe weinig je nodig hebt om gelukkig te zijn. Je beseft dat het op jouw toekomt, jouw toevalt.
Verwondering is niet alles wat zich aandient als vanzelfsprekend ervaren.

Vertaling naar concrete handleidingen:
- loop met open ogen, open oren en een open hart: sta open voor wie en wat zich aandient.
- Sta eens letterlijk en figuurlijk stil bij een mens, een dier of plant en bekijk ze eens aandachtig en krijg zo meer of weer oog voor het wonder van de schepping.
- Wees dankbaar voor wat er wel is en wees niet te veel bezig met wat er (nog) niet is; Ook een aangereikt glas water is een mooi gebaar.
- Waardeer geboden gastvrijheid en beschouw die niet als iets vanzelfsprekends.

Vertrouwen:
Het geloof in de medemens, de schepper en jezelf dat gaandeweg groeit. Er ontstaan geleidelijk een basisvertrouwen,een diep besef dat het wel goed komt.

Ik zou het als volgt vertalen.
Probeer te accepteren dat jij uiteindelijk niet de regie over jouw pelgrimstocht voert,maar dat je afhankelijk bent van allerlei factoren. Probeer erop te vertrouwen dat het goed zal komen en dat alle tegenslagen op je weg er zijn om wat van te leren of om je te beproeven.

Het is vorige week weer een week geweest met allerlei gebeurtenissen die toch gelukkig op een groot aantal mensen/collegaas weer grote indruk maken.

Een collega die in haar dienst uitoefening sterft doordat een crimi zonder blikken of blozen een vuurwapen afschiet. Met het uiteindelijke resultaat dat een fantastische unieke vrouw het leven laat. Hoewel wij als politiemensen weten welke risico's we lopen, ben je toch gelukkig weer mens en ben je erg verdrietig dat dit weer moet gebeuren in Nederland.
Daarna zien we dat massaal politie nederland weer laat zien dat wij een fantastische politiefamilie zijn die de familie van het slachtoffer steunt in hun moeilijke periode na de begravenis. Hoop dat zij er iets aan hebben gehad. Op mij heeft het in iedergeval weer een grote indruk gemaakt. Mede in verband met het feit dat ik de vader Cevat als collega gekend heb.

Verder vorige week zelf een ernstig motorongeval behandeld in Purmerend.
Een jonge net afgestudeerde ambulancechauffeur wordt onwel rijdend op zijn motorfiets naar huis en botst tegen een boom. Laat vrouw en kindjes achter.....
Ook dit maken wij regelmatig mee.
De doorsnee burger maakt het misschien een maal in zijn leven mee.
Wij als politiemensen maken dit regelmatig mee en moeten hierbij hulpverlenen, slachtoffers bijstaan, familie inlichten, collega ambulance personeel inlichten en bijstaan.
Processen-verbaal opmaken etc.
Al deze werkzaamheden die wij regelmatig te verwerken krijgen, maken veel indruk op je als mens. Je blijft toch een mens van vlees en bloed. En al deze indrukken sla je weer op..... in je hoofdje. Dan vraag je jezelf wel eens af. Hoeveel kan een mens hebben???

Je vraagt je dan verder af dat onze burger(s) soms alleen maar lopen te zeuren over de politie over een bekeuring. Je mag ze uitschelden, bedreigingen en soms gewoon een agent neerschieten, omdat hij zich bedreigd voelen en onder invloed van alcohol/drugs was??
Kunt U het nog volgen???
Hebt U nog vertrouwen in uw medemens?

Ik ga daar over een tijdje weer naar op zoek tijdens mijn pelgrims wandeltocht.
Even een sebatical. Helemaal weer even schoon maken dat hoofdje. Lekker uitwaaien en jezelf tegenkomen!!!.
Ik ben zeer dankbaar dat ik hiertoe van mijn eigen familie/gezin de gelegenheid toe krijg. Het is ook een raar gevoel dat dit ook zomaar kan. Een behoorlijk aantal weken erop uit. De wereld draait zomaar door (zonder mij??)

Nu fam,vriend(en),kennissen etc dit was weer eens een iets gevoeliger onderwerp/stukje.

Ik moest het toch even kwijt en het sloot perfect aan op de tips die ik regelmatig in mijn dagboek schrijf.

Tot de volgende keer???

Bert Gorter

• 22 Juli 2008 - 16:56

Johan Arp:

Beste Bert
    Ook ik heb het bericht over de moord op de agente gelezen en was diep geschokt door de brute wijze waarop deze crimineel een probleem meende te moeten oplossen. Oog om oog, tant om tant denk je dan even. Maar in onze rechtstaat kan dat niet en dat is maar goed ook, want het wordt dan alleen maar erger.
    Maar ik ben wel van mening dat er in ons land te licht gestraft wordt.
    Gelukkig zijn er ook normale mensen die je kunt vertrouwen. Hulde aan het politiekorps en andere overheidsdienaren die zorgen dat de maatschappij niet ontspoort.
    Dit moest mij even van het hart.
    groet
    Johan

• 28 Juli 2008 - 13:50

Nico:

Bert,Zelf net terug van drie weekjes vakantie,heb ik ook mijn hoofd iets leeg/schoon kunnen maken !
    Je bent goed bezig de balans tussen werk en prive goed te houden.

• 30 Juli 2008 - 15:05

Peter Van A:

Hoi Bert, kwam dit toevallig tegen. Wist niet dat je deze plannen had. Een collega heeft vorig jaar ook deze tocht gelopen. Kan je misschien nog je licht bij opsteken. Als ik alles zo doorlees, heb je echt wel zelf de regie in handen en ben je niet afhankelijk van anderen daarin. Alhoewel dingen ook gaan zo als ze gaan, hou je altijd een keuze om met dingen die buiten je eigen invloedsferen liggen wel of niet iets mee te doen. Aan jou, de regisseur, de keus! Mocht ik je niet meer spreken: HEEL VEEL SUCCES EN GEZONDHEID de komende maanden!!!