Pelgrimstocht Shikoku met succes afgerond. - Reisverslag uit Kōyasan, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Pelgrimstocht Shikoku met succes afgerond. - Reisverslag uit Kōyasan, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Pelgrimstocht Shikoku met succes afgerond.

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

24 November 2018 | Japan, Kōyasan

Hallo beste lezer(s),
Ik loop iets achter met mijn verslagen. Deze reiziger/pelgrim heeft het zo druk. Ik heb inmiddels zoveel meegemaakt de afgelopen dagen. Ik heb de route naar tempel 88 inmiddels al enkele dagen afgerond. Onderweg van tempel 87 een pelgrimshuis bezocht. Een tentoonstelling, maar ook een certificaat ontvangen waarbij ik beloof de Shikok88 tempel route op waardige wijze af te sluiten en deze route te promoten op een wijze die de waardigheid en cultuur van de Shikoku bewoners eer aan doet! Dat heb ik beloofd. Niet zomaar een belofte, maar ik heb heel veel positiefs van deze bewoners meegenomen voor de rest van mijn leven. Veel geleerd van hun. Daar later meer over in mijn verslagen. In iedergeval heb ik een Nederlandse pelgrim weer ontmoet en we wandelden samen naar tempel 88. De rode echte pelgrims route over de berg top van tempel 88. In het begin een vrij makkelijke route doch aan het eind leek ik wel een berggeit met rugzak! Het werd echt klimmen over die bergtop nabij tempel 88! Maar we hebben het gered. Een korte afdaling naar 88 en dan sta je bij die laatste tempel van je pelgrimstocht. Ik had geen vervelend gevoel. Nee...zeker niet. Ik heb de 88 tempel route Shikoku met succes helemaal wandelend langs alle tempels volbracht. Daar mag ik trots op zijn. We feliciteerden elkaar en afzonderlijk hebben we ons tempel ritueel gedaan. Boek aftekenen. Inmiddels kwamen er bussen vol Japanse pelgrims aan bij deze tempel. Kennelijk een zeer gewilde tempel om te bezoeken! We wilden eigenlijk nog iets eten, maar er stonden rijen vol pelgrims bij de restaurants. Top drukte.
We besloten zo vlot mogelijk naar ons overnachtings adres te gaan. Helaas niet bij deze tempel, maar een aantal km verderop. Alle overnachtingsplaatsen bij deze tempel volgeboekt! Ja..dan moet je naar alternatieven zoeken! Gelukkig hadden we dit al voorzien en een badhuis/hotel geboekt! Daar gingen we weer op pad met onze rugzak! Na enkele uren wandelen onze badhuis met hotel. Dat is erg fijn op dat moment. Badderen en fijn slapen in een bed na een lange en pittige berg etappe!
Inmiddels hadden we onze plannen al besproken om de cirkel van onze pelgrimstocht rond Shikoku ond te maken door een doorsteek te maken terug naar tempel 10 en verder teruglopend echt onze pelgrimstocht te beëindigen bij tempel 1. Deze route hebben we in twee dagen gedaan. Overnachting in een accomodatie bij tempel 5. Bij tempel 1 werd ik opgewacht door de beheerder Sano. Hij ontving mij bij tempel 1 en had zorggedragen dat ik mijn bij hem in bewaring gegeven spullen terug kreeg. Ook de speciale in tempel 1 gestalde bijzondere klompjes kreeg ik keurig terug in een doosje. Klompjes vertegenwoordigden enkele bijzondere personen in mijn leven..mijn overleden ouders...recent overleden echtgenote van een collega en de zeer recent overleden persfotograaf Ron Swart. Blij dat alles perfect zo geregeld was. Vervolgens vrij vlot met de trein naar Fukushima. Daar een hotel genomen en de volgende dag met de bus naar ferry via een immens grote baai naar de overkant het grootste eiland volgens mij van Japan! Via trein en kabel trein naar Koyasan. Daar heb ik 4 nachten geslapen. Ik had eerder naar Osaka gewild maar alle hotels waren volgeboekt. De marathon van Osaka en vakantie tijd van de Japanners! In Koyasan heb ik mij prima vermaakt. Een wandeldag. Een bezichtigingsdag van alle belangrijke plaatsen daar. Vandaag de wandelroute afgemaakt en morgen op weg naar Osaka. Ik heb dan twee tempel overnachtingen gehad met een fantastisch diner! Vegetarisch diner. Het was heerlijk.
Het is erg koud in Koyasan. Dit stadje ligt tussen de bergen op een hoogte van ongeveer 900 meter. De berg toppen op een hoogte van 1000 meter. Die wandel route loopt rond dit stadje en dus heb ik een paar toppen van 1000 meter op-en afgewandeld!
Ik moest even uit wandelen hoor! Maar dan wel zonder rugzak!

Programma komende dagen...

Morgen naar Osaka inchecken hotel en wat in de omgeving bekijken!
Ik ga eind van de middag naar een voor mij georganiseerde party. Politie (IPA) Japan collega’s dis mij geholpen hebben bij de voorbereiding komen mij halen om mijn succesvolle pelgrimstocht te vieren. Ik weet niet wat er gaat gebeuren, maar ik een korte toespraak maar op papier gezet om niet verrast te worden. Volgende dag een rondleiding hoofdkantoor politie Osaka. Er blijken 26000 medewerkers in Osaka gebied te werken!
Ook die dag ga ik beleven! U leest het goed...van echt uitrusten komt het nog niet, maar genieten van Japan doe ik alle dagen!

Nog enkele verslagen over Japan!

Fijn weekeind.

Bert Gorter

• 24 November 2018 - 14:33

Anja:

Wat een prachtige reis!! Heel veel respect!

• 25 November 2018 - 04:18

Lucie:

Wat een mooie reis! Zo leuk om t op deze manier een beetje met je mee te beleven.
    Ook ik heb diep respect voor je!

• 25 November 2018 - 13:31

Johan Arp:

Hallo Bert
    Gefeliciteerd met het op respectvolle wijze en met succes afronden van jouw Shikoku pelgrimstocht.
    Geniet van de laatste dagen in Japan en de komende IPA party
    hartelijke groet
    ietsje en Johan