Pelgrimstocht Shikoku met succes afgerond. - Reisverslag uit Kōyasan, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Pelgrimstocht Shikoku met succes afgerond. - Reisverslag uit Kōyasan, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Pelgrimstocht Shikoku met succes afgerond.

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

24 November 2018 | Japan, Kōyasan

Hallo beste lezer(s),
Ik loop iets achter met mijn verslagen. Deze reiziger/pelgrim heeft het zo druk. Ik heb inmiddels zoveel meegemaakt de afgelopen dagen. Ik heb de route naar tempel 88 inmiddels al enkele dagen afgerond. Onderweg van tempel 87 een pelgrimshuis bezocht. Een tentoonstelling, maar ook een certificaat ontvangen waarbij ik beloof de Shikok88 tempel route op waardige wijze af te sluiten en deze route te promoten op een wijze die de waardigheid en cultuur van de Shikoku bewoners eer aan doet! Dat heb ik beloofd. Niet zomaar een belofte, maar ik heb heel veel positiefs van deze bewoners meegenomen voor de rest van mijn leven. Veel geleerd van hun. Daar later meer over in mijn verslagen. In iedergeval heb ik een Nederlandse pelgrim weer ontmoet en we wandelden samen naar tempel 88. De rode echte pelgrims route over de berg top van tempel 88. In het begin een vrij makkelijke route doch aan het eind leek ik wel een berggeit met rugzak! Het werd echt klimmen over die bergtop nabij tempel 88! Maar we hebben het gered. Een korte afdaling naar 88 en dan sta je bij die laatste tempel van je pelgrimstocht. Ik had geen vervelend gevoel. Nee...zeker niet. Ik heb de 88 tempel route Shikoku met succes helemaal wandelend langs alle tempels volbracht. Daar mag ik trots op zijn. We feliciteerden elkaar en afzonderlijk hebben we ons tempel ritueel gedaan. Boek aftekenen. Inmiddels kwamen er bussen vol Japanse pelgrims aan bij deze tempel. Kennelijk een zeer gewilde tempel om te bezoeken! We wilden eigenlijk nog iets eten, maar er stonden rijen vol pelgrims bij de restaurants. Top drukte.
We besloten zo vlot mogelijk naar ons overnachtings adres te gaan. Helaas niet bij deze tempel, maar een aantal km verderop. Alle overnachtingsplaatsen bij deze tempel volgeboekt! Ja..dan moet je naar alternatieven zoeken! Gelukkig hadden we dit al voorzien en een badhuis/hotel geboekt! Daar gingen we weer op pad met onze rugzak! Na enkele uren wandelen onze badhuis met hotel. Dat is erg fijn op dat moment. Badderen en fijn slapen in een bed na een lange en pittige berg etappe!
Inmiddels hadden we onze plannen al besproken om de cirkel van onze pelgrimstocht rond Shikoku ond te maken door een doorsteek te maken terug naar tempel 10 en verder teruglopend echt onze pelgrimstocht te beëindigen bij tempel 1. Deze route hebben we in twee dagen gedaan. Overnachting in een accomodatie bij tempel 5. Bij tempel 1 werd ik opgewacht door de beheerder Sano. Hij ontving mij bij tempel 1 en had zorggedragen dat ik mijn bij hem in bewaring gegeven spullen terug kreeg. Ook de speciale in tempel 1 gestalde bijzondere klompjes kreeg ik keurig terug in een doosje. Klompjes vertegenwoordigden enkele bijzondere personen in mijn leven..mijn overleden ouders...recent overleden echtgenote van een collega en de zeer recent overleden persfotograaf Ron Swart. Blij dat alles perfect zo geregeld was. Vervolgens vrij vlot met de trein naar Fukushima. Daar een hotel genomen en de volgende dag met de bus naar ferry via een immens grote baai naar de overkant het grootste eiland volgens mij van Japan! Via trein en kabel trein naar Koyasan. Daar heb ik 4 nachten geslapen. Ik had eerder naar Osaka gewild maar alle hotels waren volgeboekt. De marathon van Osaka en vakantie tijd van de Japanners! In Koyasan heb ik mij prima vermaakt. Een wandeldag. Een bezichtigingsdag van alle belangrijke plaatsen daar. Vandaag de wandelroute afgemaakt en morgen op weg naar Osaka. Ik heb dan twee tempel overnachtingen gehad met een fantastisch diner! Vegetarisch diner. Het was heerlijk.
Het is erg koud in Koyasan. Dit stadje ligt tussen de bergen op een hoogte van ongeveer 900 meter. De berg toppen op een hoogte van 1000 meter. Die wandel route loopt rond dit stadje en dus heb ik een paar toppen van 1000 meter op-en afgewandeld!
Ik moest even uit wandelen hoor! Maar dan wel zonder rugzak!

Programma komende dagen...

Morgen naar Osaka inchecken hotel en wat in de omgeving bekijken!
Ik ga eind van de middag naar een voor mij georganiseerde party. Politie (IPA) Japan collega’s dis mij geholpen hebben bij de voorbereiding komen mij halen om mijn succesvolle pelgrimstocht te vieren. Ik weet niet wat er gaat gebeuren, maar ik een korte toespraak maar op papier gezet om niet verrast te worden. Volgende dag een rondleiding hoofdkantoor politie Osaka. Er blijken 26000 medewerkers in Osaka gebied te werken!
Ook die dag ga ik beleven! U leest het goed...van echt uitrusten komt het nog niet, maar genieten van Japan doe ik alle dagen!

Nog enkele verslagen over Japan!

Fijn weekeind.

Bert Gorter


  • 24 November 2018 - 14:33

    Anja:

    Wat een prachtige reis!! Heel veel respect!

  • 25 November 2018 - 04:18

    Lucie:

    Wat een mooie reis! Zo leuk om t op deze manier een beetje met je mee te beleven.
    Ook ik heb diep respect voor je!

  • 25 November 2018 - 13:31

    Johan Arp:

    Hallo Bert
    Gefeliciteerd met het op respectvolle wijze en met succes afronden van jouw Shikoku pelgrimstocht.
    Geniet van de laatste dagen in Japan en de komende IPA party
    hartelijke groet
    ietsje en Johan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 748
Totaal aantal bezoekers 296898

Voorgaande reizen:

01 April 2025 - 07 Mei 2025

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: