Japanse gebruiken... - Reisverslag uit Shikoku, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Japanse gebruiken... - Reisverslag uit Shikoku, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Japanse gebruiken...

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

09 November 2018 | Japan, Shikoku

Hallo lezer(s),

Gisteren aangekomen bij Shikoku Chuo City.
Ik bevind mij nu zeer dicht bij het zogenaamde prefecture driepunt. De drie prefecture komen hier samen op mijn route richting tempel 65 en 66. Dit zijn weer zogenaamde berg etappes. De route naar tempel 65 valt nog mee...ruim 500 meter hoog, maar de topper wordt tempel 65. Ruim 900 meter hoog.
Het is niet te zeggen hoe zwaar de etappe(s) zijn, want gaat de weg langzaam over lange kilometers omhoog en een andere keer in eens met 12% stijging. We zullen het zien (over)morgen.
Ik ga dit stuk doen in twee dagen. Niet overhaasten, maar genieten van de vergezichten! Ook even de tijd nemen voor deze bijzondere tempels. Schijnen erg mooi te zijn!

Vandaag een rustdag uit tactische overwegingen. De weer voorspelling vandaag was erg slecht. Regenbuien enonweer. Dat is niet echt geschikt weer voor wandelen in de bergen. Morgen is het weer zonnig en overmorgen zon met wat bewolking. Ik ben dan al onderweg naar de top en de afdaling.

Verder eens wat schrijven over de badhuizen hier op Shikoku. De Japanners zijn er dol op en gaandeweg mijn tocht, begon ik de badhuizen (Onsen) ook te waarderen. Heerlijk voor de stramme spiergroepen! Je bent bijna herboren als je klaar bent.
De prijs is laag..omgerekend een paar euro per bezoek.
Ik had in mijn cursus al wat gelezen over de badhuizen, maar er is duidelijk een protocol waar je je aan moet houden! Anders komen ze even naar je toe om je hierop te wijzen!
Er is vaak een receptie in een centrale hal waar van alles verkocht wordt met allerlei automaten.
Bij binnenkomst zeker niet zomaar doorlopen met je schoenen aan! Je schoenen uit en in een kluisje...soms 100 yen muntstuk nodig (retour muntje).
Vervolgens naar automaat om biljetje te verkrijgen...
Als pelgrim een kleine -en grote handdoek! Kleine is om te schrobben/wassen en de grote natuurlijk om jezelf af te drogen!

Vrouwen en mannen zijn gescheiden...staat meestal goed aangegeven! Het is even opletten...

Je persoonlijke spullen af en kleuring in volgende kluisje...
Armbandje met sleutel neem je mee de badruimte in.
Grote handdoek in kluisje..kleine handdoek meenemen.

Je gaat dan naar de wasruimte...klein krukje! Handdouche...heel veel bodyzeep, shampoo en conditioner gebruiken! Je moet echt je lichaam helemaal vol zepen! Alles schoon de baden in!
Afhankelijk van het badhuis zijn ze goed ingericht met diverse baden met verschillende temperaturen met soms een luxe sauna met koud bad! Buitenruimte om af te koelen en soms ook nog met diverse baden! Het is gewoon genieten na een dag flink wandelen! Het is ook weer eens iets anders dan Hollands douchen! Het is echt ontstressend en heerlijk warm genieten van een badhuis!

Verder het ritueel bij een tempel...
De eerste poort moet je doorheen wandelen..onder de poort een buiging met soort bid handen voor je boven lichaam.

Soms is het echt een groot tempel complex....
Je kunt je ook vergissen..langs de route zijn Shinto tempels! Die zijn geheel anders ingericht...soms zijn deze twee soorten tempels naast elkaar! Het is even opletten dat je de juiste tempel hebt..bij de hoofdportaal zie je meteen of je de correcte tempel hebt.
Hierna ritueel handen wassen/ mond spoelen en waterschappen schoonspoelen!

De bel luiden dat je er bent.....
Sommige tempels mag je de bel (een echt grote bel...) niet luiden...kennelijk worden de Japanse buren gek van dat bel geluid..soms wel honderd keer per dag! Ik kan mij dat voorstellen. Hoog in de bergen zijn er geen bewoners die dichtbij de tempel wonen! Daar mag je flink luid de bel luiden! Soms duurt dit bel geluidswal 1 minuut voordat het weer stil is.

Je gaat eers naar de hoofd tempel en vervolgens naar de bij tempel van Kobo Daishi (de beroemde priester/pelgrim).
Na een buiging bij deze tempels een naam plaatje in de verzamel bak bij de tempel.
Je kunt een kaarsje aansteken voor eventueel je overleden ouder(s), vriend, collega..of gewoon voor jezelf!

Ook wierook staafjes worden ontstoken!altijd een bekende geur bij alle tempels...

Na deze ritueel je stempel boek laten tekenen....bij tempel 87 krijg je een soort certificaat dat je alle tempels bezocht hebt en in mijn geval zelfs de hele 88 tempel route gewandeld heb!

Dit stempel boek is al flink gevulld...van achteren naar voren!
Ook even wennen als je je boek geopend wil afgeven!
Verder een donatie van 300 Yen (ongeveer 2 euro) voor de stempels en aftekening in je stempelboek!

Hierna kan je nog even genieten van de stilte en bijzondere sfeer op zo’n tempel complex. Je bent eigenlijk automatisch respectvol en maak weinig lawaai. Je rugzak kun je gewoon onbeheerd achterlaten nabij dat kantoor van afstempeling! Ik ben nimmer bang geweest voor mijn spullen...

Ik kan mij niet voorstellen dat daar iets weggenomen wordt! Volgens mij is dat een doodzonde!

Hierna verlaat je weer het complex via dezelfde poort en maakt een laatste buiging onder deze poort uit respect.
Natuurlijk pet af op het tempel complex, maar dat is logisch.
Ik draag niet dagelijks een speciaal herkenbaar pelgrims jasje. Ik zweet er veel en ik draag deze alleen op het tempel complex. Na afloop de rugzak weer in schoon en droog.mik ben op de roue als Europeaan echt wel herkenbare als pelgrim. Ik had ook eenvstro hoedje, doch na een val van mijn rugzak op dat hoedje ...bleef er niet veel van over. Ik kreeg ook een pijnlijk hoofd met zo’n Japans pelgrims hoedje op! Ik draag met heel veel plezier mijn grijze cap..geen zonnebril nodig en mijn gezicht verbrand niet.

Dit zijn nog maar een paar beschreven gebruiken/rituelen...

Als ik U mag adviseren....ga een keer naar dit bijzondere land!
Dan beleefd U dit zelf.

Komende dagen even geen verslag....ik zit in de bergen!

Fijn weekeind.

Bert Gorter

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 377
Totaal aantal bezoekers 296964

Voorgaande reizen:

01 April 2025 - 07 Mei 2025

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: