Bijzondere Japanse gewoonten/gebruiken. - Reisverslag uit Shikoku, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Bijzondere Japanse gewoonten/gebruiken. - Reisverslag uit Shikoku, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Bijzondere Japanse gewoonten/gebruiken.

07 November 2018 | Japan, Shikoku

Hallo lezer(s),
Vandaag aangekomen in Niihama city in Japan. Ik zit nog n het Ehime Prefecture, maar ga komende dagen naar een soort driepunter van prefecturen. Mijn laatste prefecture Kanaga komt eraan. Dan ben ik echt op weg naar het eindpunt tempel 88. Tenminste daar krijg ik officieel de 88e stempel in mij pelgrimsboek.
Ik zit op een etappe van 45 km naar tempel 65.
En tempel 66 komt eraan!
De hoogste tempel op ruim 900 meter!
Dat wordt echt omhoog wandelen over een aantal kilometers.
Wellicht weer met stijgingspercentage van 12%. Die heb ik meer gehad.

Ik wil het deze keer eens hebben op de opvallende Japanse cultuur, inrichting, gebruiken etc. Hebben.

Wat mij meteen opviel was dat de elektrische kabels nagenoeg allemaal bovengronds is. Volgens mij erg kwetsbaar bij slecht weer of tyfoons. Die heb je hier regelmatig.

Verder het gebruik van binnenschieten..pantoffels...
Je moet continu wisselen...binnenschieten, buiten schoenen, wc schoenen, badkamer schoenen. Ik ben af en toe de klus kwijt en vergeet het dan even! Ze wijzen je wel erop wat het gebruik is!

Verder zijn de Japanners erg proper...
Voorbeelden hiervan is de onvermoeide was beurt voordat je het bad ingaat. Je moet echt schoongechropt zijn...overdag gebruik van body shampoo en haar shampoo.

De Japanners schonen hun stoepje volges mij iedere dag....

Maar kanttekening is dat je bijna nergens vuilnisbakkken tegenkom.
Je levert het afval meteen in bij waar je het haalt. Er wordt erg veel gegeten in de auto...voor onderweg.

Alle etenswaren worden verpakt in plastic en dan ook nog extra dat zakje om alles mee te nemen. Wat een bergen afval...

Op de rust/pauze parkeerplaatsen is het soms een vuilnisbelt....
Wat maken ze er een foto van. Geen vuilnisbakken! Ze gooien het zo op straat.

De kinderen lopen gezamenlijk in school uniform naar school. Ze fietsen ook veel.

De Japanners fietsen niet veel. Je ziet af en toe een elektrische fiets...meestal een te kleine dames fiets.

De Japanner houdt an punctueel op tijd, maar kom niet te vroeg op een Etten tijd...dan rakende van slag! Dan. Krijgen ze stress en haast om alles voor je klaar te zetten.

De Japanse taal is lastig voor mij te onthouden. De eerste dagen kon ik niets maken van de tekens! Maar nu begint ik ze te herkennen. De doorsnee Japanner kan niet Engels spreken. Zelfs in de oveernachtingslokaties kunnen de beheerders geen woord Engels. Soms hebben ze kaarten met Engels teksten met uitleg...

Het verkeer op denkust routes zijn heel erg druk. Soms moet je op een putdeksel breedte langs de zijkant van de weg lopen....soms met gevaar voor aanrijden! Ik probeer deze drukke wege te vermijden, maar soms kan dat niet.

Er zijn op de routes hele lange tunnels...oorverdovend hard verkeersgeluid....stof.....verkeershinder...kou maken deze tunnels onaangenaam. Echter er overheen wandelen over de bergen is geen optie! Je moet er dus even doorheen! Sommige tunnels op de route zijn 3 km lang....dan wandel je dus lange tijd door zo’n tunnel.

Natuurlijk wil ik eindigen met de positieve kanten van dit avontuur...

Je wordt als Shikoku pelgrim in de watten gelegd..ik krijg regelmatig ossetai...soort giften! Eten, fruit, handdoeken, gevouwen papiertjes met mooie vormen, drinken, koffie etc....

De toiletten zijn heel bijzonder...
Verwarmde toiletrolhouder met fontijntje waar normaliter de deksel van het waterreservoir is. Ook twee spoel vormen voor de vrouwen en de mannen...alles moet schoongespoeld worden.

Er zijn heel veel drink automaten en zelfs met hete dranken zoals koffie. Ook de supermarkten Walson en Family Mart begin ik steeds meer te waarderen. Je kunt daar vaak geld pinnen bij een ATM (geldautomaat). Er wordt heel veel met los geld betaald...en je krijgt dan vaak munt geld terug. Makkelijk voor bij de tempels om de stempel te krijgen. Ik moet300 yen betalen. Dit geld is voor onderhoud van de tempel en natuurlijk andere kosten!

Oh.....ja...ze rijden hier links...dat was in het begin echt wennen! Je moet ook links denken...maar ook links deel de trap op lopen!
Je moet echt bewust even nadenken als je de weg oversteekt....

De Japanners rijden als een heer en dame in het verkeer....
Je krijgt echt als voetganger de ruimte...zelfs vrachtauto chauffeurs minderen vaart om de luchtstroom bij dichtbij passeren te verminderen. Ook hier wordt wel met een mobiele telefoon vasthouden auto gereden...maar ik heb tijdens mijn tijd hier geen ongeval of aso manoeuvre zien plegen!

Dit verslag laat zien dat Japan bijzonder is met bijzonder aardige beleefde mensen. Met name de ouderen groeten de langslopende pelgrims met een buiging of knik vol ontzag voor onze pelgrimstocht. Ik voel dat zij bewondering hebben voor onze doorzettingsvermogen etc...

Ik vond dat ik dit eens aan jullie moest meegeven...

Ik geniet nog even van Japan Shikoku.

Ps
Ik heb 900 km grens bereikt...
Mijn weg is nog bijzonder mooi.

• 07 November 2018 - 09:03

Marion:

Hallo. Ik geniet van je verslag.vind het knap wat je doet. Nog veel plezier. Marion.

• 08 November 2018 - 09:58

Dick Gerritsen:

Je schreef eerder dat je een erg zware rugzak hebt.
    Wat heb je te veel meegenomen?

• 15 November 2018 - 17:39

Monique:

Te gek! Het respect is mooi, het afval en de plastic verpakkingen zou toch anders moeten kunnen...Daar kunnen ze nog een hoop in leren, net als hier in ons land