Na een rustdag de wandeldagen weer opgepakt. - Reisverslag uit Saijō, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Na een rustdag de wandeldagen weer opgepakt. - Reisverslag uit Saijō, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Na een rustdag de wandeldagen weer opgepakt.

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

05 November 2018 | Japan, Saijō

Hallo lezers),
Ik had een leuk verslag gemaakt toen ik mijn rustdag had. Maar helaas werd het een verkorte versie. Netwerk storing en het hele verslag weg. Dan maar vandaag een herkansing.
Na Matsuyama kwam de volgende dag Imabari. Ik weet nu dat dit het noorden is van Shikoku. Ik ben af en toe mijn richtingsgevoel kwijt. Normaliter oriënteer ik mij op de zon, maar ik heb echt een flinke wandel ronde gemaakt op dit mooie afwisselende eiland Shikoku. Kustlijnen afgewisseld door bergen en dan weer platteland. Ik kijk tijdens het wandelen eigenlijk continue om mij heen. Tegelijkertijd de route pijlen volgen..het wordt soms een automatisch en dan moet je alert zijn. Ik heb nog heel weinig om gelopen of teruggelopen. Wellicht door mijn jarenlange ervaring. Echter soms zijn de pijlen heel vreemd opgeplakt op lantaarnpalen, borden, vangrails etc. Dan moet je echt even goed kijken. Ik wil ook graag weten af en toe waar ik loop. Ik wil dan ook gelijk vooruitkijken om geen afslag te missen!
De grote haven stad Imabari vond ik heel leuk. Wilde eigenlijk nog een nachtblinden, maar er is geen outdoor winkel. Mijn luchtbed vakken zijn stuk...het ligt niet fijn! Ik red me nog even, maar ik moet echt op zoek naar een nieuwe lichte luchtbedje.
Door het exstreme vele gebruik gaat zo’nbedje regelmatig stuk!
Helaas tijdens het laatste deel van mijn tocht!
Ik ben vandaag aangekomen in Saijo city. Ik heb vier tempels vandaag bezocht. Tempel 58 lag wel weer erg hoog in de bergen!
Maar dat is ook weer gelukt! Morgen richting tempel 60 heel hoog in de bergen 740 meter hoog. Dat wordt bikkelen met mijn rugzak! Echter ik heb al zoveel klim meters in de benen dat het morgen ook wel gaat lukken! Gewoon iets meer pauzes...en dat trots zijn dat de tempel stempels weer gezet kunnen worden! Het stempel boek begint al aardig vol te raken. Het blijft een heel mooi moment als des tempels in mijn boek geplaatst worden en als de medewerker van de tempel hun schrift tekens erbij doen met echte kwast en zwarte inkt.
Wellicht later een foto van zo’n pagina van mijn stempel boek, genaamd officieel Nokyocho.
De komende dagen langs de noordkust in de richting van prefecture Kagawa. Mijn laatste prefecture! Plaats van Nirvana.
Volgens mij een vorm van verlichting! Thuis maar eens opzoeken!

Zoals jullie wellicht al door hebben zit ik heel mooi voor op mijn schema zonder echt het gevoel te hebben dat ik km moet maken. Ik probeer vol te houden om ongeveer 25 km per dag te wandelen. Ik denk dat het mij redelijk goed gaat lukken. Later maar eens kijken wat precies mijn km’s waren! Belangrijker vind ik de weg die ik volg waar ik van kan genieten! Liefst afwisselend en niet teveel langs drukke wegen! We gaan het de komende dagen meemaken!

Een fijne werk week...

Tot het volgende verslag.

Bert Gorter

• 05 November 2018 - 09:10

Mark Krom:

Hoi Bert,
    Ik lees niets over je schoenen dus de nieuwe onderdelen zullen wel bevallen.
    Hopelijk vind je een comfortabel nieuw luchtbedje.
    Een heleboel stempels bij de tempels lees ik.
    Nou zet hem op, pak je rust en tot horens.
    Groet Mark.

• 05 November 2018 - 11:08

Elle:

Thank you for your photos on Facebook. I like them! I would love to see what the Japanese stamps look like. Is your book for stamps a large paper book? I hope you can find a new mattress very soon. Your sleeping sounds difficult. I do not think I could handle that, and still walk 25 kilometers in a day! You are very brave and very strong. Keep going, my friend. You are about 3/4 done, I think!

• 05 November 2018 - 11:26

Anja: