Tempel 44 bereikt en morgen naar 45. - Reisverslag uit Matsuyama-shi, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Tempel 44 bereikt en morgen naar 45. - Reisverslag uit Matsuyama-shi, Japan van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Tempel 44 bereikt en morgen naar 45.

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

30 Oktober 2018 | Japan, Matsuyama-shi

Hallo best lezer(s),
Het waren een paar lange wandeldagen, maar tempel 44 bereikt.
Zit midden tussen hoge bergen rond 500 tot 700 meter. Vandaag wederom veel asfalt langs route 380 doch later eindelijk een pad de bergen op. Een afsnijroute zoals later bleek. Kronkelweg omhoog en daarna flink afdalen. Ook dat ga je merken als dit een uur lang doorgaat. Na 3 uren wandelen ruim 15 km afgelegd en dan vaste korte pauze. Even eten en drinken ...en rust pakken. Bekende pelgrims halen me in..doch even later pauzeren zij. Zo wandelt iedereen op zijn eigen tempo en regelt zijn eigen pauzes.
Met mijn zware rugzak zijn er soms wel lastige keuzes...rode of mooie groene route pakken? Soms zijn die paden veel langer en veel lastige klimmetjes. Dan is de leuze de asfaltweg weer. Ik ben niet de enigste...veel pelgrims nemen de iets makkelijker wegen en paden! De kilometers komen er echt wel. Vandaag 28 km gepand. Een pension gereserveerd met diner en ontbijt. De temperaturen zijn erg laag in de nachtelijke uren en je wilt niet steeds alleen zijn! Ook contact met mede pelgrims is fijn. Ook douche en/of bad is heeeeel fijn voor de stramme beenspieren en voeten! Ze krijgen veel te verduren. Ik kwam aan in tempel 44 om 12.30 uur. Het ritueel en stempelboek doen...en ik ga met een groepje pelgrims verder. Een Française en een Japanner. Ze lopen langzaam. Het pad na tempel 44 is hoog. We wandelen rustig een drie kwartier omhoog! Soms flinke stijgingen en soms ongemerkt iets omhoog. Na stijgen...komt natuurlijk het afdalen weer! Ruim half uur afdalen naar de weg met een tunnel. Een verkeersregelaar bij de tunnel kijkt even vreemd op als we een pad stijl af naar beneden wandelen. Route is niet door de tunnel! We wandelen verder een tijdje over routeweg 12 en de andere twee pelgrims nemen een ander pad richting tempel 45. Ik blijf langs deze weg wandelen tot mijn pension! 13.30 uur ben ik er plotseling tot mijn verbazing al. Ik heb heerlijk gewandeld vandaag. Niet al te druk verkeer. Mooie routes. Mooie paden en fijne pelgrims weer ontmoet. Het is iedere wandeldag weerbaren verrassing wie je tegenkom! Soms neem je afscheid van iemand, omdat je denkt hem niet meer weder te zien, maar een paar dagen later zie elkaar weer. Dus echt afscheid nemen doen we niet meer! We zien wel hoe de dagen voorbij gaan.
Komende dagen zijn als volgt gepland!
Morgen zonder rugzak naar tempel 45 en via een andere route terug naar mijn pension om mijn rugzak meer mee te nemen. Hierna door naar tempel 46. Gezien het aantal km zal ik deze morgen niet halen. Ik wil de komende dagen niet al teveel boven de 25 km per dag wandelen. Ik hoef mij echt niet te haasten of meer km te maken! Ik zit ruim voorbij mijn schema! Ik houd zeker een aantal dagen over. Ik wil wel graag de cirkel rond maken! Ik wil vanaf tempel 88 wandelen weer naar tempel 1.
Ik heb daar drie paar klompjes weg laten zetten in de tempel...ter nagedachtenis aan mijn overleden ouders, Monique (overleden vrouw van collega) en Ron Swart recent overleden fotograaf!
Deze klompjes zijn speciaal voor mijn verpakt en weggezet in een speciale ruimte van tempel 1. Hopelijk met een speciale ceremonie krijg ik deze klompjes mee terug naar Nederland!
Ik ga twee paar klompjes overdragen aan de nabestaanden van Ron en Monique. Dit was mijn manier van herdenken van Ron en Monique! Zij weten van deze pelgrimstocht en wat ik met hun klompjes gedaan heb! Hopelijk is dat enige troost voor hen. Verder wat kaarsjes bij enkele tempels voor hen aangestoken! Even een moment van bezinning dat we maar tijdelijk op deze aardbol zijn en dat we van iedere dag moeten genieten! Aardig zijn voor elkaar...
Ik kon het niet laten om dit een keer te schrijven wat deze pelgrimstocht met mij doet! Niet alleen fysiek maar ook mentaal!
Het goede afsluitende nieuws is dat ik 725 km gewandeld heb en dat ik inmiddels halverwege ben met het bezoeken van de tempels! Nog 44 te gaan...

Oh ja....ik heb ontdekt dat ik een beetje luxe fijn vindt! Een overnachting in een hotel, pension etc..een douche of bad...als je eten-diner of ontbijt klaar staat..is wel erg fijn. Het is ook vakantie waar ik drie jaar voor gespaard heb! Ik geniet er elke keer weer van! Hoop nog wel een paar buiten overnachtingen te doen! Ondanks de koude nachten/ ochtenden! We gaan het beleven de komende dagen!
Fijne werk week. Deze pelgrim wandelt nog een paar honderd km door!

Groet

Bert Gorter

• 30 Oktober 2018 - 04:42

Mark Krom:

Hoi Bert,
    Vanuit een vandaag zeer regenachtig en koud Nederland een berichtje. Je bent goed bezig lees ik. Lekker op schema. Af en toe even een luxe overnachting zal je goed doen. Mooi verslag weer. Geniet! Groet Mark.

• 30 Oktober 2018 - 05:39

Anja:

Wat mooi en ontroerend!

• 30 Oktober 2018 - 17:46

Herman:

Mooi Bert, hoe jij Ron en Monique en je ouders gedenkt. Ontroerend om te lezen. Mooi ook dat je je eigen weg blijft bewandelen. Zowel in fysiek als ook in mentaal opzicht. En knap dat je die ruim 720 kilometer al hebt doorstaan zonder klaarblijkelijk ook maar op enig moment te denken er de brui aan te geven. Nog 44 tempels te gaan en nog eens zo'n dikke 700 kilometer als ik me niet vergis. Wat een klus.....!!! Dan hier maar wat regen trotseren, aankomend weekend een paar middagdiensten draaien en dan zit het er voor mij weer eventjes op. Wat een verschil...!!! Ik wens je van hieruit wederom veel wandelplezier en wens daarbij dat je in een goede gezondheid mag blijven. Nogmaals respect en tot over een dikke maand (schat ik zo in). Groet Herman

• 31 Oktober 2018 - 16:23

Liesbeth:

Hallo Bert,
    Ik lees je journaal regelmatig en dacht nou maar even een berichtje.
    Goed om te lezen dat het goed met je gaat, mooi om te lezen hoe intens je alles beleeft.
    Blijf lekker lopen en geniet van alles.
    Groetjes Liesbeth.

• 02 November 2018 - 15:21

Johan Arp:

Hallo Bert
    Een wat late reactie op jouw zware etappe. Ik realiseer me nu pas dat dit waarschijnlijk jouw zwaarste camino is tot nog toe. Die van Peru was ook heftig maar deze is extremer door het aantal etappes en het voortdurend klimmen en dalen. Je zit op de helft en het gaat allemaal nog goed. Ga zo door en geniet van de reis.
    Groeten, ietsje en Johan

• 15 November 2018 - 17:23

Monique:

Lieve Bert,

Wat een ontzettend mooi gebaar wat je voor je ouders, Monique en Ron doet en uiteraard ook voor de nabestaanden van Monique en Ron. Klasse! Wat ben je toch een mooi mens...