Training en voorbereiding Pelgrimswandeltocht Shik - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Training en voorbereiding Pelgrimswandeltocht Shik - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Training en voorbereiding Pelgrimswandeltocht Shik

Blijf op de hoogte en volg Bert

09 Maart 2018 | Nederland, Amsterdam

Beste Lezer(s)
Een verslag op de nieuwe website wwww.travellogger.com Ze zijn bezig deze website aan te passen aan deze tijd. Moderner en ook met meer mogelijkheden. Ik ben benieuwd. Ik heb inmiddels contact met de beheerder van deze website en navraag gedaan over de veiligheid/privacy/wachtwoord beveiliging...Ze zijn ermee bezig. We zullen het zien.Inmiddels heb ik volgens mij bijna 200.000 kliks op mijn verslagen. Kennelijk worden mijn verslagen door U en nog velen gelezen. Toch wel leuk.Vandaag wederom een training van ongeveer 2 1/2 uur afgesloten door de polder de Beemster. Training lange wegen in de polder. Straks op Shikoku wandel ik soms ook uren langs de kust op hele lange asfaltwegen. Zogenaamde route 55 (voorbeeld) wegen. Ik heb al ervaring opgedaan tijdens de Ruta La Plata.Soms wegen van 10 m alleen maar rechtdoor vanaf de ene kant van de vallei naar de andere kant. Over stoffige zanderige wegen dwars door landbouwgebieden. Ook inn 2008 tijdens mijn eerste pelgrimstocht de Camino France kom je hele lange wegen tegen. Ik heb er eigenlijk geen moeite mee. Het buiten zijn in de natuur...de wind...het uitzicht...het veranderende landschap boeit mij altijd. Voordat je het weet is die lange weg alweer voorbij. De dagen vliegen tijdens mijn tocht(en) altijd heel snel voorbij. Gevoelsmatig soms wel langzamer omdat je veel intenser in de natuur leeft. Wind, soms regen, zon, warmte, koude, schaduw...etc Afwisseling is er elke seconde......met daarbij verrassende ontmoetingen. De Japanner(s) zijn uiterst beleefd en geduldig. Tijdens mijn tocht zal ik regelmatig een ossetai krijgen (een verrassing..zoals fruit, snoep en/of japanse yen munten...voor de tempels). De laatste dagen mezelf maar weer eens verdiept in de Japanse tekens, want je wilt niet gelijk in de verkeerde toilet stappen. En die mooie herberg wil je ook niet voorbij lopen.

Ik moet nog veel leren, maar de app's op mijn Ipad zijn erg leerzaam. De moderne mens hoeft niet ver te zoeken naar informatie en spelenderwijs talen leren. Je moet er alleen voor openstaan. Ik heb besloten mijn rugzak te repareren. Mijn heupband was stukgegaan door slijtage. Na reparatie ziet de heupband er weer zeer mooi uit. Niet weggooien, maar hergebruik. Heerlijk dat mijn rugzak weer op pad mag met mij naar Japan. Alles weer vertrouwd in de zijvakken, rugzak zelf of in mijn tasje links aan de rugzak. Ieder voorwerp dat ik meeneem heeft een eigen plekje. Dan hoef je niet te zoeken.Inmiddels heb ik besloten om alleen mijn mini Ipad 4 mee te nemen en geen telefoon. Ik kan mailen, verslagen etc met mijn ipad. Er zijn zoveel app's dat ik mij moet kunnen redden. Alleen wifi dongel even regelen op het vliegveld Osaka. Oh ja...had ik het al geschreven....ik word door een collega (ex) politieagent van Osaka opgehaald en ik word begeleid naar de eerste tempel. Eerst met de bus en dan met de trein. Ik ben IPA (International Police Association) lid en ik heb mail contact met IPA Japan. Er is/wordt wat voor mij geregeld. Na mijn lange vliegreis kom ik op 29 september 2018 aan op het internationale vliegveld Osaka. Daar word ik opgewacht door een collega. Dat zou top zijn! Dan kan ik wellicht al heel vlot aankomen bij de eerste tempel die dag. Na een goede nachtrust kan ik op 30 september 2018 al beginnen aan mijn wandeltocht. Bij de eerste tempel op de 29e kan ik alvast mijn eerste tempelritueel oefenen en mijn eerste stempel in mijn aangekocht tempelboek plaatsen. Dit boek heet in het japans Nokyocho. Ook het geven van het boek aan een priester van de tempel is gebonden aan een ritueel. Je geeft het boek aan met twee handen met vol respect en dank ervoor...arigato gozaimasu.

Een lichte buiging als je het boek weer in ontvangst neemt. Je betaalt door geld in een geldbakje te doen. Je geeft dit geld niet aan de priester!!

Omgerekend is het maar een paar euro...(300 Yen) Als buitenlander zijn ze meteen in je geïnteresseerd en gaan ze vragen stellen. Ik hoop een beetje japans te kunnen verstaan en praten. (Oranda desu=ik kom uit NL). Zoals U kunt lezen gaan de voorbereidingen door. Het belangrijkste heb ik al binnen..mijn nieuwe paspoort. Ook binnenkort nog een vaccinatie..binnenkort een afspraak. Vergeet niet om alle vaccinatie in een boekje te vermelden met dag/datum/tijdstip. Meenemen lijkt mij verstandig....mocht ik ziek worden in Japan, maar daar ga ik niet vanuit. Maar wellicht wel om rekening mee te houden. Sluit een goede hoge reisverzekering ziektekosten af. De kosten voor ziekenhuizen in Japan zijn erg hoog. De kosten zouden wel een heel snel op kunnen lopen. Dan achteraf een goede Reis/ziektekosten hebben verzacht veel. Ik lees steeds meer over Japan en over het eiland Shikoku. Ook dat ze thans goed voorbereid zijn op cyclonen en sunami's. Er zijn waarschuwingssystemen. Ik heb borden op internet gezien met tekst in Engels, maar veelal alleen maar in het Japans. Ook die tekens moet ik zeker leren kennen om voorbereid te zijn. Ik heb gelezen dat men zeer goed geïnformeerd is over naderend onheil. Laten we dat maar hopen en loslaten......U kunt lezen dat het gewoon ook leuk is om goed voorbereid op pad te gaan. Dat maakt mijn pelgrimstocht makkelijker en zeker ook meer ontspannen op weg gaan. Soms moet je het ook gewoon zijn beloop laten....en hopen dat St Jacob het goed voor mij regelt op mijn rondje eiland Shikoku. Wel dit is weer een verslag in de maand maart en iedere maand ga ik een verslagje maken van mijn vorderingen.
Bert Gorter
Er zaten wat computer foutjes in de tekst...vandaar nogmaals dit verslag.


  • 09 Maart 2018 - 14:26

    Anja:

    Klinkt al heel spannend!!

  • 10 Maart 2018 - 14:19

    Johan En Ietsje Arp:

    Hallo Bert
    Dat belooft weer een boeiende reis te worden. Knap zoals jij je steeds voorbereid zowel conditioneel als ook organisatorisch. Jouw prima basis conditie is uiteraard gelegd bij NEA, de kerngroep is daar nog steeds aanwezig en wij volgen jou met belangstelling. Veel plezier alvast en succes
    hartelijke groet
    ietsje en Johan

  • 04 Juni 2018 - 17:14

    Gert Pot:

    Leuk Bert, ik ga je volgen!

  • 06 Juni 2018 - 12:07

    Ron E:

    Dat lijkt me wel te gek hoor Japan . Maar ook heel erg duur lijkt mij . Laat ik me maar richten op een novice afstand en als het even kan volgend jaar Normandie' proberen te lopen ivm de landing 75 jaar geleden . Sterkte qpo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 933
Totaal aantal bezoekers 296655

Voorgaande reizen:

01 April 2025 - 07 Mei 2025

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: