Training en voorbereiding Pelgrimswandeltocht Shik - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Training en voorbereiding Pelgrimswandeltocht Shik - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Training en voorbereiding Pelgrimswandeltocht Shik

Blijf op de hoogte en volg Bert

09 Maart 2018 | Nederland, Amsterdam

Beste Lezer(s)
Een verslag op de nieuwe website wwww.travellogger.com Ze zijn bezig deze website aan te passen aan deze tijd. Moderner en ook met meer mogelijkheden. Ik ben benieuwd. Ik heb inmiddels contact met de beheerder van deze website en navraag gedaan over de veiligheid/privacy/wachtwoord beveiliging...Ze zijn ermee bezig. We zullen het zien.Inmiddels heb ik volgens mij bijna 200.000 kliks op mijn verslagen. Kennelijk worden mijn verslagen door U en nog velen gelezen. Toch wel leuk.Vandaag wederom een training van ongeveer 2 1/2 uur afgesloten door de polder de Beemster. Training lange wegen in de polder. Straks op Shikoku wandel ik soms ook uren langs de kust op hele lange asfaltwegen. Zogenaamde route 55 (voorbeeld) wegen. Ik heb al ervaring opgedaan tijdens de Ruta La Plata.Soms wegen van 10 m alleen maar rechtdoor vanaf de ene kant van de vallei naar de andere kant. Over stoffige zanderige wegen dwars door landbouwgebieden. Ook inn 2008 tijdens mijn eerste pelgrimstocht de Camino France kom je hele lange wegen tegen. Ik heb er eigenlijk geen moeite mee. Het buiten zijn in de natuur...de wind...het uitzicht...het veranderende landschap boeit mij altijd. Voordat je het weet is die lange weg alweer voorbij. De dagen vliegen tijdens mijn tocht(en) altijd heel snel voorbij. Gevoelsmatig soms wel langzamer omdat je veel intenser in de natuur leeft. Wind, soms regen, zon, warmte, koude, schaduw...etc Afwisseling is er elke seconde......met daarbij verrassende ontmoetingen. De Japanner(s) zijn uiterst beleefd en geduldig. Tijdens mijn tocht zal ik regelmatig een ossetai krijgen (een verrassing..zoals fruit, snoep en/of japanse yen munten...voor de tempels). De laatste dagen mezelf maar weer eens verdiept in de Japanse tekens, want je wilt niet gelijk in de verkeerde toilet stappen. En die mooie herberg wil je ook niet voorbij lopen.

Ik moet nog veel leren, maar de app's op mijn Ipad zijn erg leerzaam. De moderne mens hoeft niet ver te zoeken naar informatie en spelenderwijs talen leren. Je moet er alleen voor openstaan. Ik heb besloten mijn rugzak te repareren. Mijn heupband was stukgegaan door slijtage. Na reparatie ziet de heupband er weer zeer mooi uit. Niet weggooien, maar hergebruik. Heerlijk dat mijn rugzak weer op pad mag met mij naar Japan. Alles weer vertrouwd in de zijvakken, rugzak zelf of in mijn tasje links aan de rugzak. Ieder voorwerp dat ik meeneem heeft een eigen plekje. Dan hoef je niet te zoeken.Inmiddels heb ik besloten om alleen mijn mini Ipad 4 mee te nemen en geen telefoon. Ik kan mailen, verslagen etc met mijn ipad. Er zijn zoveel app's dat ik mij moet kunnen redden. Alleen wifi dongel even regelen op het vliegveld Osaka. Oh ja...had ik het al geschreven....ik word door een collega (ex) politieagent van Osaka opgehaald en ik word begeleid naar de eerste tempel. Eerst met de bus en dan met de trein. Ik ben IPA (International Police Association) lid en ik heb mail contact met IPA Japan. Er is/wordt wat voor mij geregeld. Na mijn lange vliegreis kom ik op 29 september 2018 aan op het internationale vliegveld Osaka. Daar word ik opgewacht door een collega. Dat zou top zijn! Dan kan ik wellicht al heel vlot aankomen bij de eerste tempel die dag. Na een goede nachtrust kan ik op 30 september 2018 al beginnen aan mijn wandeltocht. Bij de eerste tempel op de 29e kan ik alvast mijn eerste tempelritueel oefenen en mijn eerste stempel in mijn aangekocht tempelboek plaatsen. Dit boek heet in het japans Nokyocho. Ook het geven van het boek aan een priester van de tempel is gebonden aan een ritueel. Je geeft het boek aan met twee handen met vol respect en dank ervoor...arigato gozaimasu.

Een lichte buiging als je het boek weer in ontvangst neemt. Je betaalt door geld in een geldbakje te doen. Je geeft dit geld niet aan de priester!!

Omgerekend is het maar een paar euro...(300 Yen) Als buitenlander zijn ze meteen in je geïnteresseerd en gaan ze vragen stellen. Ik hoop een beetje japans te kunnen verstaan en praten. (Oranda desu=ik kom uit NL). Zoals U kunt lezen gaan de voorbereidingen door. Het belangrijkste heb ik al binnen..mijn nieuwe paspoort. Ook binnenkort nog een vaccinatie..binnenkort een afspraak. Vergeet niet om alle vaccinatie in een boekje te vermelden met dag/datum/tijdstip. Meenemen lijkt mij verstandig....mocht ik ziek worden in Japan, maar daar ga ik niet vanuit. Maar wellicht wel om rekening mee te houden. Sluit een goede hoge reisverzekering ziektekosten af. De kosten voor ziekenhuizen in Japan zijn erg hoog. De kosten zouden wel een heel snel op kunnen lopen. Dan achteraf een goede Reis/ziektekosten hebben verzacht veel. Ik lees steeds meer over Japan en over het eiland Shikoku. Ook dat ze thans goed voorbereid zijn op cyclonen en sunami's. Er zijn waarschuwingssystemen. Ik heb borden op internet gezien met tekst in Engels, maar veelal alleen maar in het Japans. Ook die tekens moet ik zeker leren kennen om voorbereid te zijn. Ik heb gelezen dat men zeer goed geïnformeerd is over naderend onheil. Laten we dat maar hopen en loslaten......U kunt lezen dat het gewoon ook leuk is om goed voorbereid op pad te gaan. Dat maakt mijn pelgrimstocht makkelijker en zeker ook meer ontspannen op weg gaan. Soms moet je het ook gewoon zijn beloop laten....en hopen dat St Jacob het goed voor mij regelt op mijn rondje eiland Shikoku. Wel dit is weer een verslag in de maand maart en iedere maand ga ik een verslagje maken van mijn vorderingen.
Bert Gorter
Er zaten wat computer foutjes in de tekst...vandaar nogmaals dit verslag.

• 09 Maart 2018 - 14:26

Anja:

Klinkt al heel spannend!!

• 10 Maart 2018 - 14:19

Johan En Ietsje Arp:

Hallo Bert
    Dat belooft weer een boeiende reis te worden. Knap zoals jij je steeds voorbereid zowel conditioneel als ook organisatorisch. Jouw prima basis conditie is uiteraard gelegd bij NEA, de kerngroep is daar nog steeds aanwezig en wij volgen jou met belangstelling. Veel plezier alvast en succes
    hartelijke groet
    ietsje en Johan

• 04 Juni 2018 - 17:14

Gert Pot:

Leuk Bert, ik ga je volgen!

• 06 Juni 2018 - 12:07

Ron E:

Dat lijkt me wel te gek hoor Japan . Maar ook heel erg duur lijkt mij . Laat ik me maar richten op een novice afstand en als het even kan volgend jaar Normandie' proberen te lopen ivm de landing 75 jaar geleden . Sterkte qpo