Mijn voorbereidingen gaan door... - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Mijn voorbereidingen gaan door... - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Mijn voorbereidingen gaan door...

Blijf op de hoogte en volg Bert

26 Januari 2018 | Nederland, Amsterdam

Hallo belangstellenden, collega's, vrienden etc,
Het werd weer eens tijd om iets te schrijven. Er is weer genoeg informatie met U te delen.Mijn cursus cultuur en taal is al weer voorbij. Vier middagen in Rotterdam om toch enigszins voorbereid dit avontuur weer aan te gaan. Ik kan inmiddels een aantal tekens lezen en begrijpen. Wel zo gemakkelijk want anders loop je zo de verkeerde toilet binnen. En een teken herkennen voor route naar een tempel leek mij ook wel nuttig. Zo zijn er meer tekens die ik echt de komende tijd moet doornemen.Steeds maar weer herhalen en kijken of ik het weet. Verder op internet veel online gratis Japanse cursussen. Ook hier leer je steeds weer nieuwe dingen. Verder ga ik het wel zien hoor. In Portugal kon ik de taal ook niet verstaan en het Japans natuurlijk helemaal niet. Handen en voeten ...gebruiken en wijzen. Gewoon rustig en beleefd blijven is steeds het advies geweest van de cursusleider in Rotterdam. Je wordt echt wel geholpen. Laten we daar in kader van pelgrimstocht maar vanuit gaan.Ik heb inmiddels ruim van te voren geboekt voor de Reis naar Japan Osaka.Ik vlieg 28 september 2018 om 14.40 uur heen en kom daar aan op 29 september 2018 om 08.45 uur. Ik vlieg natuurlijk non stop 11 uur en 50 minuten naar Japan met onze nationale trots (blauw) KLM. Retour op 28 november 2018 11.00 uur en aankomst dezelfde dag om 14.50 uur Schiphol Airport Amsterdam. Tegen de tijd in dus.....(vreemd verschijnsel). Voor degene die ook deze vlucht willen maken....tijdig boeken scheelt heel veel geld.Deze ticket was onder de 800 euro. De ticket kan oplopen tot boven de 1200 euro als U te laat boekt. Ik heb inmiddels ook weer een bekende boekenwinkel bezocht op de Overtoom Pied du Terre. Daar heb ik een overzicht map gekocht en een geplastificeerde tekst kaart NL/Japans.Altijd makkelijk om deze bij je te hebben met de meest gangbare gebruikte teksten. Ook het boekje Shikoku wandeling/pelgrimstocht is daar te koop. Inmiddels al kwakkelend met een verkoudheid ben ik weer aan het wandelen geslagen. Zoveel mogelijk wandelend alles doen...naar de stad..wandelend...boodschap doen...wandelend. Ook de sportschool zal mij de komende tijd regelmatig zien. Er is een speciale roltrap om te wennen aan het wandelen omhoog. Over een tijdje ga ik ook maar weer eens in een flat gebouw omhoog maar zeker ook omlaag (excentrische krachten...spierpijn!!) oefenen. Ik heb een collega wonen in een flatgebouw in de buurt. Ik ga regelmatig maar eens die 11 verdiepingen omhoog/omlaag nemen. Allereerst zonder rugzak en gaandeweg als de tijd vordert de flat nemen met een zware rugzak. Kijken of die spieren/kuiten er aan kunnen wennen. Mijn rugzak ligt er reparatie bij een kennis van mij. Enkele plekken van mijn rugzak waren door vele duizenden kilometer enigszins versleten. Slijtplekken....Hoop dat de rugzak gerepareerd kan worden, want anders moet ik op zoek naar een goede lichte rugzak. Ik heb al enig idee wat het wordt. Ik lees regelmatig speciale bladen met goed testen van allerlei wandel artikelen. Je kunt daaruit enigszins goede informatie halen, maar ik heb ook wel enig wantrouwen tegen al die testen. Wie zegt dat deze betrouwbaar zijn. Ga naar de winkel en probeer de gevulde zware rugzak uit. (neem je spullen mee) Als de winkelier moeilijk doet...ga je gewoon weg. Bedankt he...niet tot de volgende keer.
Mijn schoenen inmiddels nagekeken en ze kunnen deze wandeling van minimaal 1200 km zeker nog aan. Door het vele oefenen/wandelen zal het hakje enigszins slijten, doch een nieuw hakje erop zetten kost niet veel. Om even gebruik te maken van informatie over schoenen? Ik denk dat je deze wandeling echt met hele goede klasse B schoenen moet maken. Veel asfalt...soms bergpaden.....etc. Je schoenen moeten perfect passen. Heel goed inwandelen.Mocht een klein teentje pijn doen...laat je schoenen even uitrekken. Ook dat kan bij een goed schoenen reparatie winkeltje waar je vertrouwen in hebt. Ook met het veteren is het goed te weten dat je je schoenen op een speciale manier kan veteren. Ik zie vaak dat men de lussen gewoon gebruikt en dat men verder geen stoppers (1x knopen) gebruikt. Ik heb een speciale manier van veteren. Om te voorkomen dat veters ene moment weer (te vast/of te los) zitten kun je veters van je schoenen op bepaalde plaatsen stoppen. Eerste deel van een veterknoop...dan weer door veteren. Wellicht dat ik volgende keer een paar afbeeldingen/foto's plaats met voorbeelden. Dat is makkelijker te begrijpen.

Dit waren weer een paar praktische tip(s) en mijn voorbereiding(en) weergegeven in dit verslag.

Tot de volgende keer....

Bert Gorter

  • 27 Januari 2018 - 16:35

    Carrie:

    Hey Bert,
    Leuk en interresant om te lezen hoe je je aan het voorbereiden bent op deze wandelreis. Ik ben wel benieuwd naar je methode van veters strikken. Loop er zelf altijd mee te rommelen. Goeie tips van zo'n ervaren wandelaar als jij zijn altijd welkom. Dus, laat maar komen die foto's in je volgende verslag. :-)
    Groetjes!

  • 30 Januari 2018 - 23:06

    Ans:

    Hallo Bert,
    Goed bezig. Leuk om al je voorbereidingen te lezen. Het is ook niet zomaar een ommetje. Van vriendin Vronie Spil de mooiste verhalen gehoord, er staat een prachtige tijd op je te wachten. Zelf ga ik vanaf Porto met het rondje Finesterre naar Compostela.
    Eind april, en wat je zegt, op tijd boeken. Op mijn vluchtje, van 2,5 uur, nu al 100.00€ duurder dan dat ik boekte. Is mooi meegenomen.
    Mocht jij last hebben van een klein teentje, neem een plukje wandelwol mee, superspul, weegt niets, maar verricht echt wonderen.
    Bert, nog een mooie voorbereiding en wellicht zie ik je in Alkmaar.
    Groeten Ansaandeloop!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 614
Totaal aantal bezoekers 296630

Voorgaande reizen:

01 April 2025 - 07 Mei 2025

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: