De voorberedingen gaan door... - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bert Gorter - WaarBenJij.nu De voorberedingen gaan door... - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

De voorberedingen gaan door...

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

29 Oktober 2017 | Nederland, Amsterdam

Hallo lezer(s)s/volger(s)
Dat het wat stiller is op het schrijffront wil niet zeggen dat ik stil zit.
Momenteel bezig met het verzamelen/samenvoegen van allerlei lijsten die rondgaan op internet en lijsten die ik met toestemming mag gebruiken van Shikoku pelgrims die onderweg wat adressen hebben opgeschreven.
De lijst begint vorm te krijgen...al meer dan 300 overnachtingsplekken op het eiland Shikoku. Dat wordt wel kiezen. Echter ik zal zeker ook vaak kiezen voor buiten. Ik neem mijn tentje mee en ik lees nu al veel gratis overnachtingen in buitenhutten. Dit zijn niet echt een dichte hutten, maar een overnachtingsplek met een dak boven je hoofd en aan de zijkanten dichte platen. Het hangt echt van de weersomstandigheden af wat ik ter plaatse ga gebruiken als overnachtingsplaats. Soms ook even luxe om even te douchen en te baden. Ik lees dat er ONSEN zijn...speciale bad accommodaties met echt heet water. Volgens een vast ritueel jezelf schoon schrobben en dat heerlijke warme water in.

Verder vier bijeenkomst middagen gepland. Japanse cultuur, taal en onderwerpen als Boedisme komen ter sprake. Een beetje kennis over het bijzondere land Japan is wel op zijn plaats volgens mij. Enige voorbereiding is naar ervaring altijd zeer aangenaam. Alhoewel laat ik mij ook verrassen door dit nieuwe avontuur. De datum van mijn camino Japan zit in mijn hoofd en is inmiddels ook al aangevraagd bij mijn werkgever. 29 september 2018 vlieg ik naar Japan Osaka en ik ben voornemens om in de nacht van 29/30 november 2018 weer huiswaarts te vliegen. 8 weken de tijd om het rondje eiland Shikoku te doen. Ik heb ruim de tijd genomen om de afstand 1200- 1450 km af te leggen. Een ding is zeker ik wandel deze pelgrimswandeling helemaal. Geen km per auto, autobus of trein.

Ik moet nog wat inkopen doen. Een regenjas gewicht 116 gram is inmiddels gekocht en onderweg naar mij uit Duitsland. Ook nog een nieuwe lichtere rugzak kopen. Ik twijfel nog tussen twee merken rugzakken. Echter de grootte wordt wel 65 liter. Voldoende ruimte om al mijn spullen op te bergen. Ik zal het pelgrimsboek, jasje en stok ook nog mee moeten nemen. Traditie is belangrijk op deze bijzondere wandeltocht met respect voor de bewoner(s) van Shikoku. Sommige westerlingen weten zich geen houding te geven....Echter als echt pelgrim zal ik geen moeite hebben om mij aan te passen aan de Japanse cultuur. Hoe meer ik over dit avontuur ik lees hoe meer zin ik heb om deze pelgrimswandeling te maken.

Ik blijf doorgaan met mijn voorbereidingen en houdt U op de hoogte....
Over ongeveer een jaar zal ik op weg zijn......

Fijne zondag en wellicht tot ziens....

Bert Gorter
(Pelgrim Jacob Elbertus)

• 29 Oktober 2017 - 15:49

Ans:

Hallo Bert,

Goed bezig met de voorbereiden, is waarschijnlijk wel nodig.
    Zo'n bijzondere tocht. Geniet van deze voorpret, voor je het weet is het zo ver, succes.
    Groeten Ans.

Ps; zelf in voorbereiding Porto, Santiago en het rondje Finesterre Muxia, Santiago, rond 20 april ga ik op pad, ook een heerlijk vooruitzicht.

• 31 Oktober 2017 - 12:38

Elle Bieling:

Such a lot of preparation for this Camino! Sounds to me like you are doing all the right things. I wish you all the best in your planning. This is all part of the fun and anticipation!

• 15 November 2017 - 17:57

Milan:

Hai Bert,

Leuk om hier je voorbereidingen te volgen en zal je zeker volgen tijdens je tocht over Shikoku langs de 88 tempels. Bedankt dat je mijn website ook hebt bezocht en daar ga ik hopelijk in het voorjaar mijn belevenissen, weliswaar als くるま(車)-へんろ, delen met vrienden en familie.
    Vergeet niet een USB-stick mee te nemen volgende week bij de 2e bijeenkomst. Tot da,
    Groet, Milan (ミラン)