Laatste dag / verslag(en) Inca Trail Peru 2015 - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bert Gorter - WaarBenJij.nu Laatste dag / verslag(en) Inca Trail Peru 2015 - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

Laatste dag / verslag(en) Inca Trail Peru 2015

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

24 September 2015 | Nederland, Amsterdam

22 april 2015 reis terug naar Lima Amsterdam

VROEG OPSTAAN
Het is weer vroeg opstaan om 06.30 uur. Ik heb mijn spullen al klaar staan en na een korte douche ben ik klaar voor het ontbijt. Mijn rugzak alvast in de hal. Mijn hotel sleutel inleveren meteen zodat ik deze niet vergeet af te geven. Gebeurd volgens mij heel veel…maar ikke niet.
Vandaag terugreis naar LIMA.

ONTBIJT EN GESPREK MET NL
Mijn ontbijt staat al klaar. Het ontbijt in mijn hotel in Cusco is weer top. Heerlijk ontbijt met ook natuurlijk een heerlijk gebakken ei. De kokkin komt speciaal even naar mij toe of ik deze wil. Natuurlijk!! Ik heb alweer lekkere trek…na deze toch ook wel culinaire luxe wandeldagen. Tijdens mijn ontbijt ontwaar ik een stel waarvan ik vermoed dat het Nederlanders zijn…Ja hoor. Ik hoor dat zij ook de Incatrail gaan wandelen en hoor toch wel diverse standpunten wat ze wel en niet mee moeten nemen. Ik stel mij voor en informeer hun mijn ervaringen met mijn Incatrail. Zij zijn heel blij met mijn informatie. Ik geef hun mijn rest voorraad energie repen. Wat moet ik nu nog met dit doen?? Mijn tocht zit erop. Ze zijn verrast en blij met hun repen. We kletsen tussen het ontbijt nog even door en ik beantwoord hun vragen. Ze zijn gerustgesteld en ze zijn heel blij met mijn informatie. In ieder geval zullen zij hun bagage goed gaan nakijken. Niets meenemen van ballast…wat zij niet nodig hebben.
Ik heb de taxi besteld om 08.30 uur…dus nog even tijd voor een bak thee in de hal na het ontbijt. Mijn vlucht gaat om 11.50 uur dus nog alle tijd…..Aankomst Lima om 12.50 uur. Ongeveer om 14.30 uur bij mijn hotel?? Dat is het programma komende uren voor deze reiziger.


AANKOMST LIMA
Het gaat zoals net weergegeven. De vlucht naar Lima verloopt uitstekend. Alles netjes op tijd.
Om 14.15 uur word ik netjes opgehaald bij het vliegveld Lima. Mooi op tijd. Het weer is goed. 20 GRADEN. Lekker mooi weer in Lima.

HOTEL
Mooi op tijd arriveer ik bij het mij bekende hotel Hostel Buena Vista. Ik neem afscheid van de chauffeur. Geen kosten worden nu gerekend. Hoort bij de Peru reis. Top gewoon.
Terugreis zal ik zelf moeten betalen doch dat valt erg mee. Ik heb met de taxichauffeur ook nog even geregeld dat hij mij morgen ook OP TIJD ophaalt….Ik wil zeker niet mijn lange vlucht naar Nederland missen!! Hij beloofd op tijd te komen. Ik spreek af omstreeks 16.00 uur…voor de gruwelijk drukke avondspits!!

VIEZE KAMER HOTEL OMSTREEKS 15.00 UUR
Bij aankomst in het hotel word ik door een receptioniste (dochter van eigenaar??) ontvangen. Er kon nog een woord uit haar mond komen…doch ik kreeg een achterkamertje waar ik niet blij van werd. Na enige inspectie later bleek er van alles te mankeren aan dit kamertje, maar gezien mijn vieze spullen liet ik dit er maar bij zitten. Ik hing al mijn spullen te drogen en maakte wel foto’s van deze vieze oude kamer. De receptioniste gaf aan dat alles vol was??
Mijn kamer leek wel een uitdragerij….overal hing mijn kleding te drogen. Wellicht beter in deze oude vieze achterkamer. De lucht van mijn vieze wandelkleding zal ik maar niet beschrijven… (ik heb het hotel personeel geen fooi gegeven!!)


SLECHT NIEUWS NEDERLAND
Ik doe mijn mobiele telefoon lader aan mijn telefoon en even later klinkt er een bekend toontje. Een SMS met slecht nieuws. Mijn vader overleden afgelopen dinsdag…
Nieuws komt toch hard aan….Vrijdag kom ik aan in Nederland..omkleden en naar de afscheidsplechtigheid in Hoogkarspel en zaterdag al de crematie. Dit is een heel erg close qua tijd…vliegen…aankomst…omkleden…plechtigheid…volgende dag crematie. Bizar om dit nu zo op te schrijven. Wat een geluk dat ik net op tijd terug ben. Het heeft zo moeten zijn…kennelijk (op tijd). Ik neem nog even telefonisch contact op met het thuisfront. Emotioneel gesprek maar goed om even te doen. De inhoud is even prive…

PROGRAMMA IN LIMA
Ik besluit toch nog even flink te gaan genieten in Lima. Ik ga naar de Beach Miraflor. Ik kon al lopend binnen een aantal minuten bij de kust komen. Mooi door de stad richting kust. Heerlijk uitwaaien en het was mooi weer. Een niet al te warm zonnetje en lekker fris windje aan de kust. Ik was daar al een keer geweest. Er is een leuke boulevard met leuke restaurants en de bekende hotels van de bekende ketens. Tijd voor een heerlijk biertje….
Ik blijf daar nog even wandelen en ga daarna terug naar het hotel. Het wordt frisser en mijn maag begint ook te knorren. Terug naar het hotel. Aangekomen bij het hotel de wc/toilet opgezocht. Een beetje aan de dunne. Geen risico…een pilletje Immodium. Geen risico voor morgen…wellicht de kou in de bergen?? Of iets verkeerds gegeten?? Oppassen nog de resterende dag(en).

RESTAURANT EN NAAR HOTEL
Onderweg naar het hotel een leuk restaurantje gevonden. Een simpele maaltijd. Rijst met vlees en kroepoek voor 13 soles. Een koopje… Het wordt een simpele snelle maaltijd die goed vulde. Na deze lekkere maaltijd terug naar het hotel waar ik omstreeks 19.30 uur arriveerde. Ook na deze reisdag moe maar voldaan de dag afgesloten. Nog even bij de receptie de E ticket regelen en de taxi voor morgen. Echter de E ticket lukt niet omdat de printer de ticket niet kan uitprinten. Dan maar morgen naar een internet café. Ik weet inmiddels waar ik deze kan vinden. Op het kaartje heb ik deze al aangetekend. Morgen weer een dag….geen zorgen voor morgen.

SLAAPTIJD
Omstreeks 21.00 uur nog even tv kijken en dan gaan mijn oogjes toch echt prikken. Bedjes tijd. Tijd om de binnenkant van mijn ogen eens te bekijken. Het bed blijkt wel schoon en goed te zijn. Dat is belangrijk. Ik heb alle kleding inmiddels drogend hangend in mijn kamer en het raam open…de lucht van deze kleding is een beetje naar…maar ik slaap overal doorheen.


Tip van deze dag:
Middels credit kaart kunt U voldoende soles opnemen. Let echter wel op dat er bankkosten gerekend worden door de plaatselijke bank in Peru maar ook in Nederland bij je eigen bank.
(hoezo dubbele bankkosten??). Met uw gewoon bankkaart kunt U geen geld opnemen bij de meeste banken. Zoek een goede gerenommeerde bekende bank pinautomaat op en liefst binnen het geld opnemen ivm zakkenrollers.

23 APRIL 2015

Deze dag meteen ook maar in dit verslag geschreven. Het is weer een reisdag die lang wordt.
De nacht in het hotel is rommelig. Midden in de nacht geluiden door bezoekers die binnenkomen. Uiteindelijk is de hotelkamer wel redelijk maar zeker niet goed te noemen. Ik zal dit zeker melden bij mijn reisorganisatie Peru online. Door het raam open (gedwongen door de lucht van de kleding) is het verkeer flink hoorbaar. Ik kan mijzelf afsluiten voor deze geluiden en slaap evengoed wel goed.

DOUCHE/SPULLEN KLAAR ZETTEN/ONTBIJT
Ik neem een heerlijke douche en ga daarna al mijn spullen die inmiddels redelijk droog zijn geworden, inpakken. Alles moet klaar staan als ik opgehaald wordt vandaag.
Ontbijt om 07.45 uur. Het ontbijtje is heerlijk. Ik spreek tijdens het ontbijt een Canadees. Ik vertel over mijn Incatrail. Zij doet een korte wandeltrip naar Machu Picchu. Zij kijkt vol bewondering naar mijn grote rugzak, die ik straks weg zal zetten in de berging van het hotel.
Zij heeft een dagrugzakje.

INTERNET CAFE EN DE STAD IN
Omstreeks 08.30 uur na dit toch wel heerlijk ontbijt ga ik de stad in. Eerst naar dat internet café. Na een rondje door de stad vind ik dit café. Ik log in naar google nl en ga naar mijn mail account. Ik selekteer mijn E ticket en mag deze uitprinten. Ik haal de ticket na enkele minuten al bij hem op. Dat is goed. Ik lees nog kort even mijn mailberichten en ga daarna weer verder.

WANDELEN EN FIETSEN
Ik wandel weer naar de kust en zie dat er fietsen verhuurd worden. Kijk dat biedt voor een Nederlander natuurlijk kansen. Ik hoor dat er een route is langs de kust. Kijk die kans laat ik natuurlijk niet liggen. Ik huur de fiets voor 1 uur voor 20 soles. Een koopje. (dat is een paar euro). Daar ga ik dan al fietsend door de stad langs de kust. Heerlijk uitwaaien en met een redelijk goede fiets rijd ik vlot die route totdat deze doodloopt..cq niet verder gaat.
Het was een hele leuke route om te rijden. Voordat ik het wist was het uur voorbij en moest ik de fiets weer inleveren. De verhuurder een fooi gegeven. Geprobeerd een gesprek met hem te voeren doch dat gelukte niet al te best. Hij zag wel dat ik bedreven was in het fietsen. Verder nog noemenswaardig dat ik contact gemaakt had met een politie biker. Kort met hem gesproken. Hij sprak wat Engels, doch ik kreeg de indruk dat hij niet al te best begreep wat ik zei. Wel leuk om een collega biker even te ontmoeten. Mijn Spaans was helaas niet voldoende om een heel goed gesprek te voeren. En zijn Engels was belabberd.

MIDDAG DOORBRENGEN AAN DE KUST
Ik heb de middag heerlijk doorgebracht aan de kust…lekker bakkie…koffie…toast…biertje…en toen terug naar het hotel. Mijn dagboek weer bijhouden en even op internet een berichtje. Het dagelijks ritueel indien mogelijk. Ik besluit op het vliegveld nog wat te gaan eten. Ik heb nog wel wat om daar op te eten…dus geen restaurant even.

MET TAXI NAAR LUCHTHAVEN
Omstreeks 16.00 uur met taxi naar luchthaven Lima. Kosten taxi 50 soles. Ook zeer goedkoop. Wel oppassen, want er zijn ook chauffeurs die U proberen af te zetten en rekenen bedragen tussen de 100 en 200 soles. Goed van tevoren de kosten taxi rit afspreken voordat U in de taxi wegrijdt!! (tip).


AFSCHEID PERU
Op het vliegveld neem ik afscheid van Peru met de gedachte dat ik mogelijk nog een keer terug kom. Ik vind het een mooi land met erg aardige bewoners.

VLIEGREIS NAAR NEDERLAND
Deze informatie zal ik U verder besparen. De reis was lang en goed met de KLM. Geen schreeuwende koters maar een rustige vlucht op een stoel waarbij ik mijn voeten heerlijk de ruimte kon geven. De landing was top!! Heerlijk om weer thuis te komen.

EINDE VERLAG CAMINO INCA TRAIL PERU 2015
Dit is het laatste verslag van mijn Camino Incatrail Peru. Ik hoop dat U genoten hebt van mijn reisverslagen en ik kan U meegeven….Bent U een wandelaar. Maak deze wandelreis een keer in uw leven en U zult deze nooit meer vergeten.

Mijn dank voor alle uw fijne reactie(s) op mijn reisverslagen en wellicht binnenkort heb ik al weer een reisverslag(en) voor u vanuit een ver Caraibisch gebied Curacao Willemstad.
Ook daar hoop ik weer mooie foto’s te maken om U een indruk te geven van dit mooi eiland.
Ik eindig met de mij bekende spreuk: Geniet van het leven vandaag en denk niet dat het morgen ook kan.

Bert Gorter

Ps
Pa en Ma.
Ik blijf jullie aan jullie denken. Waar op ik op deze wereld ook ben.






Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 430
Totaal aantal bezoekers 295681

Voorgaande reizen:

01 April 2025 - 07 Mei 2025

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: