16e april 2015 4e dag Inca Trail Peru - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Bert Gorter - WaarBenJij.nu 16e april 2015 4e dag Inca Trail Peru - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

16e april 2015 4e dag Inca Trail Peru

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

19 Juni 2015 | Peru, Cuzco

Hallo beste lezer(s), familie, kennissen, collega's en andere belangstellenden,

Het verslag van deze dag 16 april 2015 is de vierde dag van mijn reis in Peru. Verslag is zoals U kunt begrijpen verlaat door mij opgemaakt, maar ik hoop dat U toch mijn enthousiasme in dit verslag tussen de regels door leest. Mijn dagboek vertaal ik nu naar een mooi verslag van deze vierde dag.

Deze dag vroeg op. Ik lijk wel een pelgrim. Het is ook een camino Inca Trail dus ik heb mij deze reis ook voorgenomen om mijn tijd optimaal te benutten.
06.00 uur ben ik klaar wakker. Geen wekker die mijn wakker maakt, maar een soort instinct. Wellicht heeft dit ook te maken met de timetabel. Ik zit aan de andere kant van de wereld Zuid-Amerika. Ik heb de taxi al besteld en die zou komen omstreeks 07.00 uur. Dan moet je ook wel echt klaar zitten met je spullen. Ook deze dag geldt weer dat het vliegtuig niet op mij wacht. Wederom een vliegreis naar de volgende bestemming Cusco.
Eerst natuurlijk een heerlijk ontbijt. In de hosteria is het top. Heerlijk ontspannen ontbijt. Mijn spullen waren nagenoeg al gepakt in mijn rugzak. Alles weer mee....Taxi zowaar mooi op tijd. Beter dan in Lima. Geen gehaast of enige zenuwen om niet op tijd aan te komen op het vliegveld. Het is fris buiten. Heel stil op straat. Het leven komt langzaam op gang in Arequipa. Vertrektijd vliegtuig om 09.05 uur gepland.
De taxirit was relaxed en de taxichauffeur die ik besteld had, stuurde vaardig door de rustige ochtend spits. Het vliegveld is wel druk. Even in de rij van de taxi standplaats, maar al heel snel om 07.30 uur ben ik al o het vliegveld. Veel te vroeg. Maar dat mag de pret niet drukken. Het is flink druk op het vliegveldje en mensen kijken verveeld nooit. Ik heb wat drinken en wat te eten meegenomen. Chips ...om even van te genieten. Ik kon mijn rugzak vlot inleveren bij de bagage afgifte punt. Beter en sneller dan in Lima. Ondertussen een beetje in de gaten houden of er geen sprake is van vertraging of dat het vliegtuig eerder vertrek. Ook dat kan hier gebeuren. Vertrek gate 1. Er zijn niet veel gates dus dat is simpel. Ook de loop afstand over het vliegveld is gering. Het is een klein plaatselijk vliegveld. Heel veel mensen reizen per trein of per bus. De vliegreis van mij is ongeveer 1 uur en 5 minuten. Met de trein of bus is dit al een dagtrip van 8 uren. Dan geef ik toch de voorkeur aan vliegen. Lekker vlot en toch evengoed vrij goedkoop. LAN Airlines is een goede Peruaanse vliegmaatschappij die naar mijn ervaring goed op tijd vliegt en ook veilig is. Het is inmiddels een komen en gaan van passagiers voor allerlei vluchten. Ons vliegtuig LAN LA2094 is vrij laat aangekomen en ik merk dat er heel snel ingeladen wordt. Vertrek wordt 09.10 uur. Ik neem nog vlot een bak koffie en nadat ik het op heb...is het boarden aan de gang. Het vliegtuig is heel snel vol. Om 09.00 uur zit ik prins heerlijk in een mooi vliegtuig airbus 320. Een vertrouwd vliegtuig waarin ik al diverse vluchten heb gehad. Ik heb mijn stoel gereserveerd. Het is even kort wachten op toestemming en om 09.18 uur gaan we de lucht in. Mooi op tijd. Het is enigszins bewolkt. Ik zit bij het raampje en kan heerlijk naar buiten kijken. Diverse vulkanen zichtbaar waarvan er een zelfs witte rook uitbraakt. Ik zie bergen met sneeuw op de toppen. Ik kom steeds dichterbij mijn Incatrail en bedenk dan ....wat staat mij te wachten. Hoogte ziekte??? Hoe zal het omhoog wandelen gaan?? Ik heb keihard ervoor getraind in een flat....met een zware rugzak. Dat moet voldoende zijn. Het is altijd even afwachten.... Onderweg in de lucht flinke turbulentie. We moeten de gordels in het vliegtuig vasthouden. Turbulentie heeft wellicht te maken met de hoge bergen waarover we vliegen. Het wordt toch een pittige fijne vliegreis. Wel een jankend kind achter mij die regelmatig aan het klimmen was. Maar de moeder trad af en toe toch flink op. De tijd vliegt om en na iets meer dan een uur vliegen dalen we al flink. De landing was niet zo spectaculair als in Arequipa, maar het was wel leuk om de lading zo aan het raampje mee te maken. Meteen al te zien dat Cusco heel veel laagbouw heeft en tussen de bergen in ligt.
Het lukt mij zelfs nog om een paar foto's te maken tijdens de landing. Voordat ik het wist staat het vliegtuig al stil en kunnen we snel uit het vliegtuig. De band van de bagage liep al en voordat ik een paar minuten gewacht heb...zie ik mijn sealbag met mijn rugzak al voorbij komen. Snel van de bagageband gehaald. Rugzak uit de sealbag gehaald en de bag in de rugzak gedaan. Even een toilet en dan de grote hal in van het relatief ook kleine vliegveld Cusco. Ik word ook hier weer afgehaald. Ik ga langs de douane en zie gelijk al een bordje met mijn naam. Een gastvrouw wenkt naar mij en ziet kennelijk mij al meteen komen. Ik val ook wel een beetje op als Nederlander met een opvallende stro hoed op. Een soort blanke Indiana Jones...Ze is in ieder geval mooi op tijd. Een chauffeur is bij de auto en ik laad vrij vlot mijn rugzak en tasje in de auto.
Het is ongeveer 15 minuten rijden naar het hotel. Dat is niet ver. Ze legt onderweg kort en duidelijk even uit wat er gaat gebeuren. Vanavond om 18.00 uur krijg ik de briefing voor de Incatrail. Bagage die ik niet in mijn rugzak wil hebben kan ik bij de receptie achterlaten. Dat scheelt weer veel kilogrammen. Ik wil niet alles meenemen de berg(en) op. De hostess spreekt goed Engels en ik begrijp haar uitleg onmiddellijk. Onderweg gelijk even kijken hoe Cusco eruit ziet. Het is ongeveer 19 graden. Een heerlijke temperatuur. Ik krijg een kaartje en ze legt uit dat het hotel op een heuvel ligt. Dicht bij het centrum op loopafstand. De taxi manoeuvreert door kleine nauwe steegjes tot nabij het hotel. Ik moet met mijn rugzak ongeveer 25 meter wandelen. Hotel in een klein steegje. De hostess begeleidt me naar het hotel en draag mij over aan de receptie....en voordat ik het weet ...is ze alweer snel verdwenen. Ze heeft andere klanten om op te halen. Kamer 203. Op de tweede verdieping...een mooie ruime kamer met douche. Groot bed en het ruikt fris. Ontbijt tussen 06.00 en 09.00 uur...dat is mooi. De badkamer ziet er goed uit met uitzondering dat er geen toilet papier is...Beetje lastig afvegen als je een grote boodschap moet doen..?? Dit wordt mijn verblijf voor twee nachten dus wc papier is wel zo handig. Ik ga gelijk even naar de receptie en na enige uitleg krijg ik gelijk twee rollen wc papier mee. Genoeg voor de komende dagen en tegelijkertijd een gemeend excuus. Het lijkt een heel mooi en gezellig hotel te zijn. Apu Huascaran Hostel. Hotel kamer lijkt goed te zijn. Hoog plafond...ruime kamer. Wat wil je nog meer. Ik kijk de informatie map nog even door en ga mij verschonen. De vliegreis voor deze dag zit er al weer op. Nu kan ik de stad even gaan verkennen. Het is bewolkt en enigszins fris weer. Omstreeks 11.20 uur verlaat ik het hotel al vlot om de omgeving te gaan bekijken. Ik heb een klein kaartje en besluit naar een klein pleintje San Blas in de buurt te gaan. Er blijken daar leuke kleine winkeltjes te zijn. Kleine ondernemers familie die een winkeltje runnen. Ik maak wat foto's en wandel daar enige tijd rond. Mooi kerkje. Ik vind een leuk winkeltje waar ik iets kan eten. Broodje queso (kaas) en wat te drinken. Ondertussen winkeltje bekijken. Coca snoepjes tegen hoogte ziekte. Ik besluit wat snoepjes te kopen. Je weet maar nooit of ze helpen. Ook krijg ik in het Engels de tip om vooral ook een bepaalde thee te drinken tegen hoogteziekte. We zitten inmiddels al ongeveer 3250 meter ook. Hoger dan Machu Picchu!! Dan kan ik in iedergeval goed wennen aan de hoogte. Een hele goede tip van de reisorganisatie. Na deze fijne pauze wandel ik door richting de Kathedraal in het centrum van Cusco Plaza des Armes. Een leuk plein om even te zitten. Het zonnetje laat zich af en toe zien....doch het blijft toch enigszins bewolkt. Ik zit heerlijk mensen te kijken en bedenk mij dat ik wel op moet passen. Hoorde paar dagen geleden dat ook hier zakkenrollers actief zijn. Ik zie geen verdachte personen rondwandelen. Ze vallen op door hun kijk gedrag...ze kijken echt naar toeristen of zij iets waardevols bij zich hebben...ze hebben geen oog voor de mooie kathedraal. Vandaag de kathedraal bekijken of morgen. Ik besluit nog even te wachten. Ik wandel nog even rond en zie heel veel plaatselijke verkopers van wandeltochten of excursies in de omgeving. Ook hier kan je dus dit soort wandelingen of trails boeken, maar je hebt geen zekerheid dat je ook op een bepaalde dag ook kan. Ik heb geboekt en ik ga echt....Inmiddels wandel ik lekker ontspannen rond en wordt continue aangeklampt. Massages??? Eten???
of andere diensten worden er aangeboden. Na enige tijd heb je dit ook wel gehad en besluit ik even iets verder van het centrum te gaan wandelen. Er is daar heel veel politie cq militairen. Ik zit een tijdje te kijken en constateer dat er drie soorten handhavers zijn. Ze werken totaal niet samen en het is totaal georganiseerd. Er lopen diverse commandanten rond en mooie politie verkeersregelaars met mooi gekamde haren/gekleurde handschoenen aan...etc. Wat leuk om deze chaos eens te kunnen waarnemen. Daarom Nationale Politie....in dit geval zou een samenvoeging van alle politieorganisaties heel veel oplossen. Wellicht zijn de zakkenrollers nu verdwenen door een meute aan allerlei politiehandhavers en militairen. De toeristen zijn in ieder geval veilig vandaag. En morgen..........?? Zou mij niet verbazen dat er morgen niemand toezicht houdt..??
Het is inmiddels benauwd warm geworden. De jas kan nu plotseling weer uit. De verkopers blijven onvermoeibaar hun waren aanbieden....
Omstreeks 12.45 uur ....trek....ik besluit iets te gaan eten. Ik neem bij een restaurant soep ...een liter bier....en een omelet met kaas. Ober helpt mij uitstekend en is vriendelijk. Kosten 34 soles. Ik betaal met een bankbiljet van 100....en krijg terug 65 soles??? Ik besluit hem verder geen fooi te geven want die heeft de ober zichzelf al toebedeeld.
Niet netjes....Ik had hem eigenlijk nog wel meer fooi willen geven. Niet zo'n slimme ober dus.

Ik besluit om naar een museum te gaan over de Inca's. Het blijkt een mooi gebouw te zijn met enige informatie over de Inca van - 500 v.Christus. Blijkt dat Inca rijk door diverse landen liep zoals Chili - Peru - Colombia. Ik wandel gezellig en rustig door het museum en krijg een goede indruk van het Inca rijk. Eigenlijk ben ik er nog niet achter waarom het Inca rijk zomaar verdween. Ik verneem wel dat de huidige bevolking echt afkomstig is van de Inca's. Tenminste de echte bewoners van Peru. Je kunt dat ook echt wel zien aan de grootte / lengte van de Peruanen maar ook de bouw. Maar ook uit de huidskleur - vorm gezicht etc. Leuk om naar mensen te kijken...Na het bezoek aan het leerzame museum...kom ik buiten en breekt de onweer los...Dat is iets minder leuk. Dat kan ook hier gebeuren zo tussen de bergen. Ik ga vrij vlot terug naar het hotel en arriveer daar ongeveer 15.00 uur. Ruim op tijd voor de briefing 18.00 uur. Het begint keihard te regenen. Net op tijd bij het hotel. Beter vandaag dan tijdens de Inca Trail bedenk ik mij.... Ik besluit mijn rust te pakken en een siësta te houden...Ik zoek nog even in mijn rugzak naar wat spullen om op te eten. Het pindazakje is keihard opgezwollen. De lucht in het zakje uitgezet. Zakje is keihard opgeblazen!! De luchtdruk...
Lucht in het zakje zet uit....Ik ben natuurlijk vanaf zeeniveau inmiddels op een hoogte gekomen van ongeveer 3000 meter. Ik ga even uitrusten...op mijn hotel bedje die heerlijk goed aan voelt...Omstreeks 17.00 uur weer enigszins wakker....ga ik mijn papieren van de reisorganisatie doorlezen. Op de briefing ben ik dan voorbereid.
Omstreeks 18.05 uur na wat wachten in de hal van de hostel komt er een begeleider...Ik krijg al enigste de briefing. Hij neemt ruim de tijd om alle dagen van de Inca trail door te nemen. De informatie komt later in mijn verslagen. 45 minuten enthousiast vertellen over de Incatrail. Na deze briefing krijg ik er steeds meer zin in. Ik heb wel door dat ik zoveel mogelijk in de hostel achter moet laten. Zo min mogelijk meenemen. Ik laat mijn spullen achter in de sealbag in de hostel bij de receptie. Bij terugkomst Incatrail staat alles weer voor mij klaar. De briefing was duidelijk en zeer begrijpelijk in het Engels. Ik wordt opgehaald bij de hostel en ga met een busje naar het startpunt. Ook de begeleiders en kok(s) worden onderweg opgepikt....het wordt een pittig lange autorit.
Inmiddels krijg ik wederom trek en besluit weer na enige rondwandelen om toch terug te gaan naar dat leuke Italiaanse restaurantje...Een mooie menu kaart en heerlijk Italiaans eten. Die laat ik niet voorbij gaan....Dit restaurant was mij aanbevolen....Ik bestel een heerlijke Fechini...carbonara en heerlijke Peruaanse rode wijn. Die blijkt echt van top kwaliteit te zijn....Ze hebben hier dus ook top rode wijnen. Dat wordt genieten. Ik kan met een woord aangeven hoe ik heb gegeten in dit restaurant.....TOP....heerlijk. Moe maar voldaan om 21.00 uur terug naar de hostel. Beetje aangeschoten toch makkelijk de weg terug gevonden naar de hostel. Onderweg op het plein voor de Kathedraal muziek en dans gezien en gehoord. Ik maak foto's en een video. Later maar eens zien of het gelukt is. Het is inmiddels al donker geworden.
Het is een hele fijne leuke reis/rustdag geworden. Morgen nog een rustdag en dan begint mijn Incatrail. Ik denk dat het een koopdag wordt. Cadeaus voor de familie, want de terugreis zal weer vlot zijn na de Incatrail. Heel laat in Cusco en de volgende morgen al weer vroeg de vliegreis terug naar Lima. Dat wordt zeker pittig en weinig tijd om rustig inkopen te doen. Ook morgen veilig pinnen bij een bank. Geen geld wisselen bij ronselaars. Daar wordt je voor gewaarschuwd. Oplichters...
Ik ga daarna vlot mijn bedje opzoeken....mijn oogjes worden zwaar...
Een heerlijke fijne dag....is weer voorbij. Maar morgen weer een dag!!
Een rustdag in Cusco. Weer een verslag van deze avonturier....

Hoop dat U ervan genoten hebt....

Groet

Bert Gorter

• 19 Juni 2015 - 21:29

Johan Arp:

Hallo Bert
    Ik heb jouw foto's al eerder bekeken in het Hema-album. Nu de tekst erbij gaat het nog meer leven.
    Je schrijft erg boeiend, je ziet de beelden voor je. Misschien een kleine tip. Af en toe een regel wit of
    een kopje boven de tekst geeft wat meer overzicht en leest makkelijker.
    Maar voor het overige, ga zo door
    Groeten
    ietsje en Johan