15 april 2015 Nieuwe dag nieuwe kansen (dag 3) - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Bert Gorter - WaarBenJij.nu 15 april 2015 Nieuwe dag nieuwe kansen (dag 3) - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

15 april 2015 Nieuwe dag nieuwe kansen (dag 3)

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

16 Mei 2015 | Peru, Arequipa

Hallo beste lezer(s)/belangstellenden,

Het is de derde reis dag alweer. De dagen vliegen om. In de ochtend uurtjes ontwaken. Realiseer mij dat het vandaag een vrije dag is om te acclimatiseren. Ook even ontspannen de stad Arequipa in. Gisteren middag/avond al een beetje wat gezien, maar vandaag er echt op uit. Vandaag mag ik ook even de toerist spelen. Ik val erg op als Europeaan. We hebben een duidelijk een blanke huid en ik ben gemiddeld genomen erg groot qua lengte. De Peruanen zijn qua lengte erg klein en hun huidskleur is behoorlijk zwart, maar ze zijn mooi. Soms zie je wel eens mensen dan denk je….brrrrr, maar het is een mooi volk. Volgens mij hard werkende mensen. Arequipa ontwaakt….en ik kan het even niet laten om snel even de trap van het hotel op te lopen en buiten op het hoge terras om mij heen te kijken. Wat een uitzicht. Fantastisch. Een vulkaan vol in het zicht…..Ik vermoed zeker ongeveer 6000 meter hoog. Ik verneem later dat er DRIE vulcanen zijn. Onderweg heb ik er een vanuit het vliegtuig gezien. Witte rook uit de krater…Dit is de nog werkende. Ik heb horen zeggen dat men bang is voor een vulcaan uitbarsting. Het is niet of maar wanneer dit gaat gebeuren???? Ik denk maar…..liever maar later als ik naar huis ben. Wel zo fijn. Even vluchten is er niet zomaar bij. Zodra een vulkaan uitbarst dan is het wachten….vliegtuigen kunnen niet meer landen en opstijgen…
Ik ben in ieder geval al heel vroeg op….05.45 uur. Jetlag?? Klaar wakker?? Ja zeker.
Maakt niet uit. Het is fris op het terras en de lucht ziet er helder en mooi uit. Het wordt mooi weer vandaag. Ik maak een aantal mooie foto’s vanaf het terras. Ik ben als enigste hotelgast al wakker. Iedereen is nog in ruste…Het is ongelooflijk rustig en stil in het hotel en zeker op het terras. Ik ga even stil even zitten genieten en zie dat de stad wel ontwaakt. Het verkeerslawaai is gering en niet hinderlijk. Heb ik gisteren ook al gezien. Het is een niet al te verkeersdrukke stad Arequipa. In vergelijking met Lima is het hier heel stil….
Ik ga mijzelf even verwennen met een heerlijke lange douche. Een mooie badkamer heeft het hotel Hosteria. Van alle gemakken voorzien. Alleen de stekker van mijn oplader van mijn mobiele telefoon! Die past niet helemaal lekker…foutje bedankt. Daar had ik aan moeten denken. Tip van mij op speciale stekkers mee te nemen. Te koop bij de ANWB. Echter er zijn natuurlijk soms gewone stekkers. Ook aanwezig in restaurants of bij Buckstar Coffee. Je moet slim zijn als reiziger. Ik kleed mij rustig en ontspannen aan en ga het hotel even bekijken. Een mooi hotel met binnenplaats. Ook de receptie is heel goed. Vriendelijk en behulpzaam. Wel even anders dan in Lima. Ook het bed (matras) is uitstekend. Eigenlijk kan ik nog geen minpuntjes ontdekken. Dat is fijn. Het programma voor vandaag…kathedraal en kerk bekijken. Die zijn erg dichtbij het hotel. Dat is heel fijn. Ook het centrum plein heb ik al gezien. Zag er gezellig en leuk uit. Kreeg wel de indruk …oppassen voor zakkenrollers!!

Ik maak allereerst mijn spullen in orde. Het is nog te vroeg voor ontbijt. Als ervaren reiziger moet je je spullen tip top in orde zijn. Alles even ordenen en kijken of alles compleet is. Klaar voor morgen.

Ik ga uitgeslapen en schoon geboend naar beneden. Heerlijk mijn schone lichte bamboe hightech broek aan. Heerlijk licht en zeker niet te warm voor deze stad. Een schoon shirt is ook wel fijn. Het ontbijt is in een klein zaaltje met tafeltjes. Ziet er gezellig en schoon uit. Het ontbijt was top…fruit…broodjes…en natuurlijk koffie. Er komt nog een gast aan bij het ontbijt. Ook een vroege vogel. Na een groet praat ik even met hem. Blijkt een ingenieur te zijn uit Thailand. Spreekt uitstekend Engels…wel zo fijn. Blijkt te werken in de mijnen. De inkomsten bron van Peru. Heel veel bewoners werken in de mijnen. Er wordt goud, zilver en metalen gewonnen. Naar ik hoop wel conform de milieuwetten, want de Peruaanse Andes bergen moeten wel mooi blijven. Het was een kort gesprek met deze ingenieur, maar wel fijn. Even gezellig praten onder het eten van ons ontbijt. Wellicht spreek ik hem later nog een keer.

Na afloop even een foto van de ontbijtzaal. Ik had het reisbureau beloofd af en toe wat indruk foto’s te maken van hun accommodaties.

Daarna een aantal praktische zaken regelen. Morgen heb ik een taxi nodig die mij op tijd naar het vliegtuig te kan brengen. Ik weet inmiddels dat het een klein ritje is van ongeveer maximaal 25 minuten. Het verkeer is niet al te druk. Na enig rekenwerk taxi via de receptie besteld om 07.00 uur. Voldoende tijd om rustig en relaxed naar het vliegveld te gaan en te boarden. Ook bij de uitstekende receptie een E ticket alvast gedaan. Via LAN airline(s) mijn stoel gereserveerd. L 16. Een mooie plaats om eventueel mooie foto’s te maken. Een stoel bij het raam. Naast mij nog geen reserveringen…dus wellicht zit ik op die rij lekker alleen! Even afwachten maar.

Tegelijkertijd bij receptie geïnformeerd over de gratis wandeling door de stad met een vrijwillige gids. Niet vergeten wat soles over te houden als fooi voor deze vrijwilliger. In het boekje een wandeling van maximaal 2 ½ uur. Dat is best wel lang. Mijn indruk is dat Arequipa niet al te groot is. Wandeling begint om 15.00 uur. Voldoende tijd nog om de stad zelf te bekijken. Met name het gezellige hoofdplein (main square).

Inmiddels al vele foto’s gemaakt met mijn Sony fototoestel. Echter er is een probleem. Het digitale schermpje laat niet meer zien welke beeld of foto ik kan gaan maken. Instellingsprobleem??? Kijken of ik een fotowinkel kan vinden…Ik zal dit probleem moeten oplossen voordat ik de Inca-trail ga wandelen. Anders moet ik steeds door het kijkertje van de camera gluren om goede foto’s te maken. Dat is natuurlijk echt hopeloos vervelend.
Ik vraag nog even bij de receptie of er een fotowinkel aanwezig is. Hij stuurt mij naar een winkel genaamd Shark. Inmiddels weet ik deze van gisteravond al snel te vinden. Dus dat moet gaan lukken..Ik wandel vrij vroeg de stad in…het is na ruim na 08.00 uur en nog lekker de tijd om door de stad te slenteren en de stad te ontdekken. Benieuwd waar de gids mij vanmiddag al wandelend mee naar toe neemt. Ik ga vrij vlot al naar die Shark winkel. Daar kunnen ze me niet helpen..wellicht ook een beetje een taal probleem. Ze spreken alleen maar Spaans. Ze sturen me de stad verder in…en snap verder niet waar naar toe. Ik ga zelf wel op zoek. Na een uur zoeken zie ik een winkel met verkoop van Sony fototoestellen. Dit moet zeker lukken. Na enig vragen en doorverwijzen naar een verkoper die een beetje Engels spreekt…laat ik zien wat het probleem is…Hij is even bezig met mijn fototoestel en voila.
Hij verhelpt het instellingsprobleem van mijn fototoestel en ik vraag hem naar de kosten.
Gratis….Na mijn spaanse Mucho gracias…etc. Vertrek ik blij deze elektronica winkel.
Weer een probleem verholpen. Wat ben je dan blij met zo iets kleins… Dat is ook weer typerend voor dit soort reizen. Je bent snel blij en gelukkig…

Ik slenter lekker door de stad en het begint zelfs een beetje warm te worden. Van slenteren en genieten van de stad wordt je hongerig…Ik krijg al snel trek in een pizza of iets dergelijks. Ik ga op zoek naar eten die goed flink verwarmd wordt. Dit om diaree te voorkomen. Goed opletten want ik wil geen maag/darm problemen zo vlak voor mijn trail. Ik neem een pizza rol en een cola voor het wereld bedrag van 8,90 soles. In de bekende ketenzaak Pizza-hut. Ja U leest het goed. Ook in Peru hebben ze Mc Donald, Pizza-hutten etc. Voor de snelle hap….

Omstreeks 12.30 uur retour hotel. In het hotel heb ik boven op het terras een gesprek met een stel Amerikanen. Ze willen heel graag een keer naar Nederland. Man blijkt een overheidsambtenaar te zijn en daarom vertrouwd. Ik heb ze mijn naam en mail adres gegeven.
Mochten ze een keer komen dan kunnen ze informatie vragen. Een heel leuk gesprek met hen gehad. Ze gaan morgen weer op door reis. Ook dat komt vaak voor. Je ontmoet mensen en zo zijn ze weer weg. Dat geldt natuurlijk ook voor mij. Maar dit soort ontmoetingen en gesprekken zijn heel fijn. Met name ook omdat mijn Engels heel goed is. Ik versta alles en kan mij goed verstaanbaar maken. Later spreek ik ze nog even bij de receptie. Ze gaan naar een ander hotel, want daar ontmoeten zij hun vrienden. Jammer, want ze vinden dit hotel top.

Ik besluit mijn rust te pakken en siësta te houden. Dat is heel gewoon hier in Peru. Omstreeks 14.30 uur heb ik genoeg gerust en besluit ik alvast onderweg te gaan naar het hoofd plein bij het VVV. Daar komt de gids ons oppikken. Ik wandel rustig naar het centrum terug. In middels weet ik nu al na een paar uur de weg goed te vinden. Oriëntatiepunten onthouden en de namen van de wegen. De wegen vormen vierkanten en dus niet al te moeilijk te onthouden. Ook heb ik een kaartje van de receptie gekregen. Ik voel mij deze middag een beetje duf…Hoogteziekte???…we zijn inmiddels al hoger? Ik besluit geen anti hoogteziekte pil te nemen. Ik wil nog even afwachten. Ik wil deze pillen pas nemen als het echt nodig is.
(tip: neem voor de zekerheid toch anti hoogte ziekte pillen mee…gaat via huisarts).

Ik moest ongeveer een kwartiertje wachten voor de gids. Water flesje en mijn fototoestel mee.
Er komen nu allerlei jongelui bij dit punt bij elkaar. De gids meldt zich en verontschuldigd zich. Zijn collega komt niet en hij zal de grote groep, ruim 25 personen, in zijn eentje moeten rondleiden. Hij vraag begrip en zal zijn best doen om iedereen zo goed mogelijk rond te leiden door de stad. Volgens zijn inleiding zal de rondleiding ongeveer 2 ½ uur duren.
Ik kan U alvast meegeven dat de gids zo enthousiast bezig was dat we ruim 3 uren door de stad al wandelend hebben verkend. Zijn informatie was zeer nuttig. De gebouwen cq woningen in de stad zijn allemaal laagbouw. Arequipa is lager en dus ook duidelijk minder koud dan Cuzco. Arequipa heeft ongeveer 1 miljoen bewoners. Men noemt Arequipa wel de witte stad. Of dit nu komt door de grijs/witte gebouwen??? Volgens de gids komt dit omdat er zoveel witte Europeanen rondlopen…..Inkomsten bewoners door toeristen en natuurlijk de mijnen in de buurt. De rondleiding was heel leuk en leerzaam. Zelfs lama’s heb ik gezien. Na afloop zelfs samen twee drankjes gekregen bij een club. Onderweg heel veel foto’s gemaakt van gebouwen, maar ook van de vulkaan dicht bij Arequipa. Deze vulkaan is dus inderdaad 5800 meter hoog ongeveer en je kunt met een auto heel dicht bij de top komen. Hoogteziekte…?? Dat kon wel eens heel goed gebeuren. Toeristen gaan te snel naar boven en worden ziek. Enkeling niet. Verder is op ongeveer 17 km van de stad nog een werkende vulkaan. Een zeer gevaarlijke vulkaan. Verder wat informatie over cocaplanten en over een drankje genaamd Pisco…40%?? Verder informatie over de Inca cultuur en over de condors die bij Colca Valley mogelijk af en toe zichtbaar zijn. De diepste canyon van de wereld. Er gaat een gerucht dat de condor als zijn partner sterft hij snel daarna ook zelf een dodelijke val maakt vanaf heel hoog naar de grond. Kennelijk worden er dode condor zo in dit dal aangetroffen. Totaal uiteengespat. Tijdens deze rondleiding informatie over het verbouwen van groente en fruit op deze hoogte. Beter dan bij Cusco. Samengevat was deze rondleiding lang maar zeer leerzaam. Om 18.30 uur werd het kil en koud en werd de rondleiding afgesloten. Snel naar mijn hotel om mijn jasje op te halen. In de avonduren wordt het hier snel koud. In het hotel mij even verzorgt en daarna de stad weer in. Ik heb nu flinke trek gekregen in iets lekkers. Ik ga op zoek naar een leuk restaurant en blijf toch ruim een uur rondslenteren. Uiteindelijk een klein mooi Italiaans eethuisje gevonden. Daar heerlijks Spaghetti carbonara gegeten met een heerlijk glaasje rode Peruaanse wijn. Een heerlijke maaltijd tot het buikje rond was. Energie voor morgen?? Na deze heerlijke maaltijd even slenterend zigzag door de stad richting het hotel. Onderweg in een supermarkt nog wat gekocht drinken en eten voor morgen, Morgen niet al teveel tijd om nog inkopen te doen en het vliegveld eten is zeer duur.

Bij het hotel afspraak gemaakt dat ik om 06.30 uur ontbijt kan nemen. Normaliter beginnen ze om 07.00 uur, maar omdat ik op tijd opgehaald wordt door een taxi, zorgen zij ervoor dat er iets klaar staat voor mij. Wat een fijn hotel en goede verzorging. Een stuk beter dan in Lima.
Het wordt in ieder geval vroeg op staan om 06.00 uur. Met wel een beetje heimwee moet ik morgen weer afscheid nemen van Arequipa. Een hele mooie gezellige stad.

Na een heerlijke douche en nadat ik mijn spullen netjes weer in mijn rugzak gedaan heb, ga ik lekker mijn bedje opzoeken. Heerlijk op tijd bedje in, want reizen en avonturieren kost energie. Morgen weer een dag. Morgen dag 4…op doorreis naar de stad Cusco. Nog een stapje hoger en dichterbij Machu Picchu …de Inca-trail.

Hoop dat U dit reisverslag weer fijn kon door gelezen en tot morgen….dag 4??

Bert Gorter

  • 16 Mei 2015 - 17:48

    Anja:

    echt geweldig om zo mee te lezen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 450
Totaal aantal bezoekers 296944

Voorgaande reizen:

01 April 2025 - 07 Mei 2025

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: