30e wandeldag Camino Portugal 839 km afgelegd. - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Bert Gorter - WaarBenJij.nu 30e wandeldag Camino Portugal 839 km afgelegd. - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

30e wandeldag Camino Portugal 839 km afgelegd.

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

15 Februari 2015 | Spanje, Santiago de Compostella

Hallo beste lezer(s) en belangstellenden,
Realiseer mij die ochtend heel goed dat het niet de laatste wandeldag is, maar wel de dag dat ik in Santiago de Compostella voor de tweede keer aankom. Voor degene die mij al eerder volgt....De Camino Ruta la Plata kwam ik wel aan in Santiago doch die pelgrimstocht moest ik door tijdgebrek met de bus naar Santiago. Dus het is toch altijd weer bijzonder om Santiago wandelend binnen te komen. Ik kom nu binnen aan de zuidwest kant.
De laatste etappe in het boekje nr 23. Het heeft in de nachtelijke uren hard geregend...dat is perfect. Als het overdag maar droog is. Je wet het nooit als je Galicië binnenkomt. Je kan het heel slecht treffen. Ik heb nog geen geluk die ochtend. Het regent licht. Eerst het ontbijtje maar. De wekker ging om 07.15 uur. Niet al te vroeg, omdat het hier nu nog steeds donker is. In het begin van mijn wandeling kon ik veel vroeger starten. Ik ben ruim een maand onderweg qua wandeldagen. Omstreeks 08.00 uur op pad. Poncho maar aangetrokken, want het regent nog steeds. Ik wandel de stad uit en het plenst af en toe. Het is veel wandelen langs de weg de N 550. Vervolgens even van de weg af en er weer naar toe. Dan weer links van de weg en vervolgens oversteken dan weer rechts van de weg. Af en toe mooie leuke paden om te wandelen. Na drie uur een pauze en een café opgezocht. Helaas gesloten. Na 4 uren wandelen eindelijke een pauze kunnen houden. Een soort snackbar. Ik tref de eerder door mij ontmoette Duitse pelgrims weer aan. Een heerlijke bocadillo kan ik er wel weer inschuiven. Na vier uren wandelen heb je echt wel trek. Ik had gelezen dat er voldoende eet mogelijkheden waren en daarom ook niet zoveel in mijn rugzak gepakt. Ook ontmoet ik weer enkele Nederlandse pelgrims die ik eerder onderweg ontmoet had. Lekker even Nederlands praten. Na een half uurtje pauze weer op pad en vol energie gaat het weer heel goed. Santiago nadert en ook volgens de kaart zou ik nu een flink klimmetje moeten maken de stad in. Het valt erg mee. Even een korte stevige klim en ik zie ook de Duitse pelgrim voor mij. Ik wandel even achter haar en haal haar in. Ze loopt stevig door...Ik praat even met haar en zij vertelde mij dat haar (ex)vriendje de Duitse pelgrim voor haar ergens op haar wacht. Ze weet niet waar.... We lopen even samen de stad in en zien Robert plotseling op een terras zitten. Daar nemen we samen even een pauze. Robert vertelt mij dat hij mijn advies de afgelopen dagen heeft opgevolgd...alleen wandelen. Zij heeft dus ook een paar dagen alleen moeten wandelen. Hij moest steeds op haar wachten....Ik merk dat de Duitse het eigenlijk niet zo leuk vond dat Robert niet bij haar bleef wandelen, doch uiteindelijk zegt zij dat het toch goed is geweest om een tijdje alleen te wandelen. Zij heeft veel nagedacht....Dat gebeurt heel vaak tijdens een Camino. Dat men onbewust over een aantal keuzes van het leven nadenkt en eindelijk een beslissing tot iets neemt. Soms met grote gevolgen. Ik heb wel gehoord dat men na een Camino het huwelijk vaarwel zegt en eindelijk na jaren overdenken na deze Camino scheidt. Dit is het meest extreme voorbeeld dat ik gehoord heb. Deze jongelui schat ik in dat zij ook nog veel te bepraten hebben. Zij hebben samen een hotelkamer genomen...wie weet zal hun relatie meer bestendig zijn of worden?? Ik vraag niet verder en we wandelen na een korte wandeling samen door....We volgen de markeringen komen op het grote plein bij de kathedraal. Wat is dit toch een mooi bijzonder plein om aan te komen nabij deze indrukwekkende kathedraal. Weliswaar in de steigers, maar wel imposant en bijzonder mooi. We omhelzen elkaar op het plein en feliciteren elkaar voor onze prestatie. De Duitse pelgrims zijn heel blij nu hier aangekomen te zijn. Ik vertel hun dat ik mogelijk hier eerst een rustdag zal hebben, om vervolgens na deze rustdag door te wandelen naar Finisterra en Muxia. Ik heb namelijk berekend dat ik het kan halen. Ik help de Duitse pelgrims even met het vinden van het pelgrimsbureau om hun compostella op te halen. Ik zie hele grote rijen...het is weer eens heel druk. Het is omstreeks 15.00 uur. Ik kwam de stad binnen omstreeks 14.00 uur. Een hele mooie tijd om af te sluiten. Ik besluit door te wandelen naar een mij bekende grote herberg Albergue Minor op de heuvel van Santiago. Een hele grote mooie herberg met soms ook een eenpersoonkamer(s). Ik probeer er een te krijgen. Het is relatief nog vroeg. Ik neem afscheid van de Duitse pelgrims. Wellicht zie ik ze nog onderweg naar mijn volgende bestemmingen... Ik wandel naar de mij bekende herberg. Ik weet de route nog goed te vinden. Ik schrijf mij vlot in. Het is niet al te druk. Ik kan een eigen kamer krijgen voor 15 euro. Top gewoon. Lekker rustig op mijn eigen kamer. Wel de algemene doucheruimte gebruiken, maar dat maakt niet uit. Ik stuur nog even snel een SMS dat ik aangekomen ben in Santiago. Even contact onderhouden met het thuisfront.
Ik rust even kort uit en besluit gelijk naar de stad te gaan. Ik moet echter wel op tijd terug zijn, omdat de albergue sluit om 24.00 uur. Mijn los geld is op en derhalve op jacht naar een pin automaat. Er zijn er vele in de stad dus dat moet geen probleem zijn. Ik besluit ook even op zoek te gaan naar de huiskamer en lees het adres. Ik wandel door de stad met mijn kaart en wandel naar het (voormalig) adres van de huiskamer van de Nederlandse Pelgrims. Blijkt dat het verhuisd is....Ik had het kunnen weten. Ik had het recent nog gelezen. De huiskamer blijkt nu tijdelijk ondergebracht te zijn in het pelgrimsbureau waar je de compostella's haalt. Midden in de stad. Helaas deze route voor niets gewandeld, doch dat maakt niet uit. De stad ook weer even gezien. Blijkt dat de huiskamer inmiddels gesloten is. Dan maar morgenochtend om 09.30 uur daar naar toe. Nu is er niemand meer aanwezig. Ik wandel nog even rond om een goed restaurant te vinden. Ik weet er wel een, doch ik wil pasta of iets dergelijks eten. Uiteindelijk na veel zoeken een Libanees restaurant gevonden die thais eten maakt. Het regent inmiddels pijpenstelen....wat zal de dag van morgen brengen. Een rustdag. Ik bestel een heerlijk koud verdiend biertje en krijg vrij vlot al kip met thais eten. Wat een maaltijd. Een heel groot bord vol....maar voor mij geen probleem. Na een kwartiertje eten ...bordje leeg. De eigenaar van dit restaurant kijkt zeer verbaasd naar mij en het zeer volle bord dat leeg is. Ik praat even met hem voor een dessert en vertel hem wat ik de afgelopen dagen gewandeld hebt. Vol verbazing is hij en hij snapt nu wel dat ik hele grote trek had. Ik krijg vervolgens een heel lekker groot dessert...Na deze heerlijke maaltijd nog even door de stad banjeren...het regent echter pijpenstelen...en ik moet echt langs de gebouwen sprinten om niet al te nat te worden. Ik wandel heerlijk op mijn sandalen doch voel na een paar uur wandelen pijn...ter hoogte van mijn scheenbeen. Hoe kan dat nu...Heb ik honderden km's zonder pijn gelopen en nu wandel ik op sandalen en krijg ik scheenbeen spierpijn. Ik besluit meteen terug te gaan naar de herberg en rust te nemen. Ik moet na mijn rustdag weer verder...wandelen. Rust rust rust...en voorzichtig wandelen op mijn sandalen dus.. Het was weer een heel bijzondere binnenkomst hier in Santiago en ook ik ben moe. Mijn oogjes binnen te branden ....
Ik ga snel de herberg binnen en neem nog een biertje mee naar mijn kamer. Ik ruim al mijn spullen op...Droog enkele vochtige spullen. Mijn slaapzak op mijn bedje...tandenpoetsen....en dan is het ook echt gedaan met deze pelgrim. Om 22.00 uur ga ik in mijn slaapzak liggen en daarna weet ik het niet meer. Ik ben als een blok in slaap gevallen. Morgen weer een (rust)dag. Voordat ik in slaap viel, herinner ik mij nog wel dat ik even nog nagedacht heb over wat ik allemaal meegenomen heb in mijn rugzak. Wederom weer teveel meegenomen. Ik kan nog veel meer thuislaten. Moeilijk soms te beslissen wat je wel of niet mee neemt. Ook was mijn slaapzak soms te warm in de gebieden van Algarve...een lakenzak is daar voldoende. Waar ik heel veel plezier van heb gehad was mijn Lobello...lippenstift om de llippen zacht te houden. Ze drogen bij zeer warm weer namelijk heel snel uit. Dit kan heel pijnlijk zijn. De scheuren vliegen in je lippen tot soms bloedens toe...Meenemen dus altijd.
Pannetje en gas etc niet meer meenemen... Noodmaaltijd 1x is genoeg. Ook over mijn voorbereiding cq schema voor het wandelen was goed berekend. Top zelfs. Voldoende dagen over om te wandelen naar Santiago en zelfs naar Finisterra + Muxia. Vaak vraagt men of je blij bent om aan te komen in Santiago. Ik kan gezien mijn ervaring hierop maar een antwoord geven: NEE, want de pelgrimswandeltocht is dan voorbij. Het is een hele mooie stad hoor, maar de weg er naar toe is een pelgrimstocht en niet het aankomen in Santiago. Je moet echt zelf een (lange) camino gewandeld hebben om dit door te hebben. Ik wist op deze dag echter dat mijn camino er nog niet opzat. Ik wandel door naar Finisterra en Muxia. Nog een aantal dagen te gaan dus....Heel fijn om dit toetje nog te doen.
Ik hoop dat U genoten heb van dit verslag over mijn wandeling die op deze dag eindigde in de stad van/voor pelgrims Santiago de Compostella.

Wens U een fijne werkweek toe en tot het volgende verslag.

Pelgrim Jacob Elbertus.

• 17 Februari 2015 - 16:33

Guus:

Uit welk boekje komt "etappe 23".
    Guus

• 20 Februari 2015 - 19:56

Bert Gorter:

Etappe 23 Boekje Camino Portugues van John Brierly.