27e wandeldag Camino Portugal 761 km afgelegd - Reisverslag uit Arcade, Spanje van Bert Gorter - WaarBenJij.nu 27e wandeldag Camino Portugal 761 km afgelegd - Reisverslag uit Arcade, Spanje van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

27e wandeldag Camino Portugal 761 km afgelegd

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

27 Januari 2015 | Spanje, Arcade

Hallo enthousiaste lezer(s)/belangstellenden,

Het is inmiddels de 27e wandeldag. Het is vandaag even wennen...Spaanse tijd om 07.30 uur. Klok even verzetten. Etappe 19 en 20 doen? Naar Arcade. We zullen wel zien. Vanaf Porrino vlot de route opgepakt. De route is goed gemarkeerd en daarom ook wel prettig om onbekommerd door te wandelen. Pittige klimmetjes, maar toch heel vlot al Redondela om 10.30 uur bereikt. Deze drie uren zijn omgevlogen en ook heel vlot gewandeld. Heerlijk wat een genot om zo te kunnen wandelen. Mooi stad en ook zeer geschikt om even uit te rusten bij een cafe. Bij cafe twee bekende franse pelgrims. Leuk om elkaar weer te ontmoeten. Natuurlijk even rustig kletsen in het frans. Fijn dat ik de talen redelijk kan spreken. Dat scheelt zoveel. Cafe con leche...in het Spaans nu...even wennen. Ik kan een aardig aantal Spaanse woorden en zinnen. Er komen echter wel een paar spatten naar beneden...hemelwater??? Poncho maar even uit rugzak en klaar hangen aan mijn rugzak. Kan ik bij een plensbui snel hem aantrekken. Het is niet koud op het volgende stuk....maar ik wil wel graag droog blijven. Dan maar poncho aantrekken...en op mijn manier weer half uittrekken. Het blijft een beetje aan en uit...maar dat mag de pret niet drukken. Het is een mooi pad en mooie route. Het is een mooie groen landschap...Soms heel pittig omhoog...Het is een hele mooie afwisseling op dit mooie pad. Ik besluit vandaag op tijd te stoppen. Soms voel je gewoon dat je even moet bijtanken. Ik heb al een best aantal kilometers afgelegd met een gering aantal rustdagen. Dat begint natuurlijk ook te tellen. Ik besluit in Arcade te stoppen mits de overnachting goed is. Omstreeks 13.00 uur is het stadje al in zicht. Ik heb deze 25 km op deze dag wel heel vlot gewandeld. Dat is fijn want dan kan ik de middag gebruiken om uit te rusten en te genieten. Ik vergeet nog te vermelden dat deze route langs een meer loopt...fantastisch uitzicht. Ik loop steeds meer richting Noord West Spanje langs meren en straks zelfs naar de kust. Ik kon kiezen tussen een albergue of een hotel. Het hotel bleek top te zijn. Hotel Duarte. Zelfs mijn was werd voor mij gedaan. Gratis. Echter ik besluit mijn hightech shirts Icebreaker zelf maar te wassen. Het risico op te warm wassen is te groot. Kosten hotel 20 euro...ene private room en douche. Wat een genot en luxe. Wat kan je daar weer van genieten op zo'n moment. Het hotel meisje is ongelooflijk aardig en ik wil wat geld voor het wassen achterlaten. Nee...dat mag niet. Wellicht denken ze dat ik iets anders wil????? Ik besluit de fooi later achter te laten op het nachtkastje bij verlaten hotel de volgende dag.
Ik ga mij eerste verschonen...douchen...spullen in orde maken etc. Dan de stad in wandelen...of ik nog niet genoeg gewandeld heb. Het is een heel leuk stadje met uitzicht op het meer....Ja wat kan je over deze avond vertellen...het was een top avond. Ik ontmoette een Spaanse journalist en ik heb heerlijk met hem gepraat. Hij sprak een beetje Nederlands zelfs. Ik heb met hem heerlijk gegeten en gepraat over van alles en nog wat. Teveel om te vermelden, maar het was gewoon weer zo'n bijzondere ontmoeting...een jacob avond. Dat is nu een camino. Je verwacht alleen je maaltijd te moeten nuttigen, maar plotseling ontmoet je iemand waarmee je een klik hebt. Het werd een maaltijd met patat mayo en een hamburger. Ook heeeel lekker weer eens. Ik heb na afloop een koffie met een heerlijke whisky en een koffie likeur....
Helaas om 21.30 uur vielen mijn oogjes langzaam dicht en moest ik mij verontschuldigen bij deze Spaanse journalist. Moe maar voldaan na deze heerlijke maaltijd met gezelschap nam ik afscheid.....altijd vreemd dit soort ontmoetingen....je ontmoet iemand maar weet dan je daarna weer afscheid moet nemen. Ik wandel rustig naar mijn hotel en vind mijn was in een zak aan mijn hotelkamer deur. Wat een service....Ik heb daarna heerlijk geslapen in een heerlijk hotel bedje. Heerlijk rustig zonder snurkers....of andere herrie. Deze dag kon niet meer stuk. Wat is een camino wandelen toch een belevenis........

Tot het volgende wandelverslag.

Pelgrim Jacob Elbertus

ps
Bij het doen van een camino hoop je altijd dat het goed gaat met het thuisfront...mijn op leeftijd zijnde ouders of de familie thuis.
Bij het (uit)schrijven van dit verslag moet ik helaas mededelen dat afgelopen vrijdag ochtend mijn moeder is overleden. Gelukkig heel rustig in haar slaap. Maar ook het bericht dat mijn politie collega die al ernstig ziek was ook afgelopen zaterdag overleden is. Een donkere week derhalve. Gelukkig is nimmer tijdens mijn pelgrimstochten een zeer dierbare overleden.....laten we hopen dat dat zo blijft. Het worden drukke vermoeiende droevige dagen.....

  • 27 Januari 2015 - 18:35

    Liana:

    Hallo medepelgrim,

    Gecondoleerd.
    Ik wens je veel sterkte bij verwerken het verlies van je moeder, maar ook dat van je collega.
    Fijn dat je thuis bent en tot steun kan zijn.

    Ik geniet altijd van je verhalen. Bedankt je zo uitgebreid verslag doet.

    Groeten Liana

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 425
Totaal aantal bezoekers 296643

Voorgaande reizen:

01 April 2025 - 07 Mei 2025

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: