23e wandeldag Camino Portugal 650 km onderweg - Reisverslag uit Barcelos, Portugal van Bert Gorter - WaarBenJij.nu 23e wandeldag Camino Portugal 650 km onderweg - Reisverslag uit Barcelos, Portugal van Bert Gorter - WaarBenJij.nu

23e wandeldag Camino Portugal 650 km onderweg

Door: Bert Gorter

Blijf op de hoogte en volg Bert

03 Januari 2015 | Portugal, Barcelos

Hallo beste lezer(s),

Het is even geleden dat ik een verslag geschreven door diverse oorzaken. Wellicht kom ik daar later op terug. Maar deze pelgrim is weer onderweg op 10 september 2014. Ook deze dag is mijn vertrek wederom behoorlijk vroeg. Pelgrimeren is genieten van de vroege ochtenden, waarbij de meeste kilometers kunt afleggen. Ik ben niet de enigste vroege vogel...ook de Australische pelgrim vertrekt vroeg. Het is fris......heel anders dan in het Zuiden van Portugal met temperaturen die al snel in de ochtend boven 20 graden komen. Zelfs mijn jasje moet aan om niet al te koud te worden. Nu komt mijn warme kleding weer goed van pas. Met name het feit dat ik ze al heel wat kilometer mee sjouw... De eerste drie uren zijn erg belangrijk om vlot en veilig je afstand van de dag te pakken. Ik herinner mij dat ze heel snel voorbij zijn gegaan. Je kijkt om je heen en geniet van het landschap....die langzaam ook verandert...het landschap is golvend. Ik bedoel hiermee dat er langzaam bergachtig landschap ontstaat. Voor onze Nederlandse begrippen als snel bergen..., maar ook dit landschap kan toch pittig worden als de paden in hoogte op en neer gaan. Vandaag een Montes (bergje) van max 300 meter. Omstreeks 09.00 uur een pauze in het dorpje Sao Pedro de Rates. Een derde van de afstand al afgelegd. Na een sanitaire stop en heerlijke koffie met....maar weer op pad. De rugzak voel ik niet eens meer...ondanks het feit dat deze toch rond de 15 kg weegt ...altijd wat water bij mij om onderweg regelmatig te blijven drinken...Mijn advies is gebruik een camelbag...heerlijk af en toe een slokje drinken via het slangetje...geen gedoe met flessen etc.
Ik was nog niet lang onderweg of ik word gebeld....een aantal keer. Ik wist dat ik een van deze dagen gebeld kon worden door radio Oostzaan. Een live interview van een wijkagent/pelgrim onderweg naar Santiago.
Toch vreemd om zo onderweg live een interview af te geven.
Ik bel meteen terug naar de studio van Radio 9 Oostzaan en binnen enkele minuten ben ik live....en wordt ik geïnterviewd. Wat is dat leuk om te doen....en alle luisteraars mijn avonturen mee te laten maken. Ik blijf al wandelend vertellen over de avonturen die ik al beleefd had. Mijn plannen voor de komende dagen en de locatie waar ik nu zat.
Na ongeveer 15 minuten was het interview afgelopen en nam ik afscheid van Rob van Radio 9 Oostzaan. Heel vreemd om zo een interview live te geven??? Nog nooit meegemaakt. Na enkele minuten het ritme weer opgepakt....en de kilometer verlopen...
Het is veel asfalt en ook van die heerlijke kinderhoofdjes.... Ik haal af en toe een pelgrim in die klaagt over deze fijne kinderhoofdjes. Met mijn goede schoenen en voeten zonder blaren wandel ik fluitend over deze wegen. Wel oppassen voor zwikken. De voeten houden zich goed....wel het kleine teentje die af en toe pijnlijk wordt. Maar met die fijne sporttape zeker wel uit te houden. De route loopt af en toe gevaarlijk op een soort autoweg. Je loopt dan langs hele drukke wegen. Jammer dat ze daar geen route door het groen hebben. Ook het weer lijkt iets minder te worden. Wolken aan de hemel. Niet gek, want zo langzamerhand nader ik toch het noorden van Portugal en het Noord West Spanje. Daar kan het flink regenen....Ik lees in mijn verslag dat ik af en toe moest schuilen voor een hoosbui...Een tactische stop in een café voorkomt geheel natregenen. Omstreeks 13.00 uur nader ik het stadje Barcelos al. De entree is geweldig...Een mooie brug en mooi uitzicht op de stad. Wat is deze route toch mooi en met name als je zo'n stad tegenkomt. Ik zou adviseren als het kan hier een rustdag plannen, want ik zag al snel dat deze stad gezellig en qua architectuur heel mooi is. Ik moest echt even stoppen om wat foto's te maken. Een PC panorama foto voor later in mijn fotoboek. Er is ook voldoende horeca in de stad. Ik volg de aangegeven pelgrimroute met gele pijlen door de stad en kom zo bij de herberg. Zeer gemakkelijk te vinden. Er zijn nog een aantal pelgrims waaronder Duitsers. Ze zijn heel aardig en stellen voor met elkaar in de stad te gaan eten. Dat lijkt mij zeer gezellig en lekker. Maar eerst winkelen. Na veel zoeken de supermarkt gevonden. Bleek een flink stuk buiten het centrum te liggen. Ongeveer 10 minuten wandelen. Vreemd dat zoiets niet beter dicht bij het centrum gevestigd is. Maar ik heb mijn water en proviand voor de volgende dag. Ik heb enige tijd in de stad rondgewandeld. Leuke winkelstraatjes met leuke winkels. Tussendoor natuurlijk wel wat gegeten want het avondmaal is vaak erg laat... De herberg is relatief goedkoop doch wel functioneel. Goede douches en kamers. Ik besluit in de voorkamer te gaan liggen op een bedje... Kan ik in de vroege uurtjes vlot en snel de herberg verlaten zonder al te veel pelgrims wakker te maken. Ik ga namelijk weer vroeg op pad.
Het avondmaal met de duisters wat top. Gezellig en goed voedsel. Samen nog even op de foto voordat we weer richting herberg aan. De Duitse pelgrims blijken erg veel problemen te hebben met hun benen, voeten en zelfs een van de Duitsers is licht gehandicapt. Hij strompelt lijkt het wel terwijl hij wandelt. Heel knap dat hij zo de vele kilometers nog naar Santiago zal afleggen. Moe maar voldaan na deze weer heel fijne wandel dag sluit ik de dag af om 22.00 uur. Mijn rugzak staat weer gepakt klaar. Het is lekker fris in de herberg dus slapen zal oke zijn. Ook mijn eigen matras en slaapzak is top. Het zal een heerlijke fijne nachtrust worden.
Morgen de etappe naar Ponte do Lima. Mijn advies voor degene die deze etappe naar Barcelos gaan. Geniet van deze stad want er is erg veel te zien. Kerken, ruïnes, musea etc. ....
Ik heb van deze wandeldag genoten en mijn oogjes vielen al snel dicht dromend over nog veel meer wandeldagen naar Santiago de Compostella.

Pelgrim Jacob Elbertus

  • 05 Januari 2015 - 22:45

    Ans:

    Ha die Bert,

    Nog de beste wensen hoor en op naar je volgende plannen! Ben even door je weblog gegaan, na alle drukte, maar het leest weer prachtig weg net zoals jij de km wegloopt! Met een beetje verbeelding zie ik het zo voor me en eet de pelgrimsmenuutjes mee!. Zelf ben ik al weer aan het trainen voor Oviedo / Finesterre.

    Ga door met je mooie verslag, we genieten er van, groeten Ans.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Ik heb de komende jaren nog heel veel plannen en dromen. Met name het wandelen in de natuur en het avontuur trekt mij erg aan. Solo of in een groep ga ik op avontuur over de hele wereld heen. Ik heb in 2018 een pelgrimstocht van 1200 km gedaan en in 2019 naar Nepal de Mardi Himal Trekking gedaan. Plannen zijn om dit jaar 2023 naar Engeland te gaan voor de South West Coast Path 1050 km en in het jaar 2022 staat gepland het Koningspad Zweden 450 km.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 557
Totaal aantal bezoekers 296963

Voorgaande reizen:

01 April 2025 - 07 Mei 2025

South West Coast path Engeland (GB)

01 September 2024 - 01 Oktober 2024

Camino de Sagunto

24 Juni 2022 - 20 Juli 2022

Kungsleden/Koningspad Zweden (Noorderlicht) 450 km

30 Mei 2021 - 01 Augustus 2021

Camino del Norte / Olav's route

20 Maart 2019 - 08 April 2019

Annapurna Sanctuary Trekking Nepal

28 September 2018 - 28 November 2018

Camino Japan Shikoku

01 Januari 2016 - 28 Oktober 2017

Het Jabikspaad Camino NL

07 Juni 2016 - 12 Juni 2016

City trip Rome Italie

02 Juni 2016 - 06 Juni 2016

Droom city trip Florence en door naar Rome Italie

18 Mei 2016 - 30 Mei 2016

Schotland Whiskey Festival(s) Islay

02 November 2015 - 22 November 2015

Willemstad Curacao

01 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Engeland

13 April 2015 - 23 April 2015

Inca trail Peru

14 Augustus 2014 - 25 September 2014

Camino Portugal

22 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Barcelona Stedentrip 2013

13 April 2013 - 06 Mei 2013

Het verre oosten....Bali Indonesie

15 Januari 2013 - 16 Januari 2013

wandeling Texel

14 Augustus 2012 - 04 September 2012

Normandie

03 April 2012 - 08 April 2012

Stedentrip Madrid

23 Augustus 2011 - 30 September 2011

Ruta La Plata / de zuidelijke weg

15 November 2010 - 19 November 2010

Gewonnen reis London

06 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Palma Mallorca

10 April 2010 - 11 April 2010

Den Helder

01 Maart 2010 - 06 Maart 2010

Stedentrip Lissabon Portugal

26 Augustus 2009 - 03 September 2009

Westhighlandway

24 Mei 2009 - 26 Mei 2009

Noordzee strandwandeltocht

01 September 2008 - 14 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: